Category Archives: Tip Motivasi

sukar berjaya

5 Sebab anda SUKAR BERJAYA

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Terasa susah untuk berjaya? Memanglah. Kalau kejayaan itu mudah untuk dicapai pastinya semua orang dikeliling kita sudah berjaya mencapai matlamat mereka. Tetapi, itu bukanlah halnya. Ramai yang bergelut untuk berjaya dan terasa sukar untuk mencapainya.

5sebabsukar

Sebabnya? Berikut adalah 5 sebab mengapa kita sukar berjaya dan penyelesaiannya…

1. Tidak mendapat sokongan

Untuk berjaya, sokongan orang sekeliling amat diperlukan. Tanpa sokongan, mood pun akan hilang, tenaga pun akan berkurangan. Dalam keadaan tidak mendapat sokongan orang dikeliling, kita akan merasakan umpama kita seorang diri sahaja yang inginkan kejayaan. Amat sunyi akan terasa. Apatah lagi sekiranya bukan sahaja tidak mendapat sokongan, tetapi pula mendapat kritikan dan kutukan untuk berjaya.

Penyelesaian: Cari dan sertai kumpulan atau kenalan yang sentiasa positif dalam bidang apa yang anda ingin capai.

2. Fikir ilmu sudah cukup

Kita fikir ilmu kita sudah cukup untuk berjaya dan tidak memerlukan lagi ilmu tambahan. Adakalanya kita tahu sesuatu ilmu tu, dan dalam hati terdetik “Eleh, aku pun tahu nak buat camtu” tetapi, hakikatnya, TAHU dan LAKUkan adalah dua perkara yang berbeza. Ilmu yang ada dalam diri sendiri sekiranya tidak diamalkan pastinya tidak memberi pulangan apa-apa.

Penyelesaian: Jangan sombong pada ilmu. Amalkan pembelajaran sepanjang hidup. Apa sahaja ilmu yang kita ada kini, hanyalah satu titik dari lautan ilmu yang begitu luas.

3. Tidak mempunyai matlamat bermakna

Untuk mencapai sesuatu, pastinya perlu mempunyai matlamat. Namun, matlamat yang akan memberi motivasi kepada anda adalah matlamat yang bermakna pada diri anda- matlamat yang benar-benar mempunyai manfaat kepada anda, keluarga atau orang tersayang. Matlamat yang tidak bermakna tidak akan memberi sebarang motivasi untuk jangka masa panjang. Hanya motivasi singkat bak kata, hangat-hangat tahi ayam.

Penyelesaian: Tanyakan soalan utama iaitu mengapa anda ingin mencapai matlamat kejayaan anda. Apakah sebab utamanya yang dapat memberi anda motivasi dan semangat yang berterusan?

4. Tidak yakin kejayaan boleh dicapai

Adakalanya kita sering berasa ragu-ragu dengan kebolehan diri sendiri untuk melakukan perkara yang hebat. Bukan sahaja tiada sokongan dari orang luar, ini kan pula tiada sokongan dalam diri sendiri bila apa yang kita selalu fikirkan adalah kegagalan, kesusahan, kejatuhan dan ketakutan! Apa yang kita lihat adalah orang lain adalah lebih hebat dari kita dan mereka yang patut berjaya. Bukan kita.

Penyelesaian: Fikir positif sentiasa. Jangan takut pada kegagalan kerana kegagalan akan memberi pengalaman dan ilmu yang amat berharga. Penuhi fikiran dnegan kata-kata positif selalu.

5. Mudah putus asa

Kejayaan datang dengan pelbagai cabaran. Adakalanya cabaran yang membuatkan kita terasa lemas dan buntu. Ada masanya pula kita tidak tahu lagi apa perlu dilakukan dan hanya memikirkan untuk putus asa oleh kerana tiada lagi jalan penyelesaian dan terasa penat berusaha namun terus gagal.

Penyelesaian: Sering kali kejayaan akan datang hanya sedikit sahaja lagi sebelum putus asa. Apabila dalam keadaan tertekan, di situlah idea yang lebih baik akan datang dan usaha yang lebih hebat akan dipaksa keluar dari diri anda. Jangan putus asa, tetapi cara penyelesaiannya dengan cara yang lain.

Ingin berjaya dalam perniagaan Internet? Sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. (sama ada kelas bersemuka atau kelas 100% online).

Untuk maklumat lanjut dan pendaftaran kelas bersemuka, klik di sini.(sekiranya berhampiran dengan Kuala Lumpur)

Untuk maklumat lanjut dan pendaftaran kelas 100% online, klik di sini. (sekiranya berjauhan dari Kuala Lumpur)

Atau hubungi 03-77292277 dan bercakap dengan Cik Jay sekiranya mempunyai sebarang pertanyaan.

 

ontable

 

memulakan perniagaan

Mengapa perlu mulakan perniagaan?

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Bagi yang belum memulakan perniagaan, mungkin terfikir mengapa perlu mulakan perniagaan? Bagi yang dah mulakan perniagaan separuh jalan bila down, mungkin terfikir juga soalan yang sama mengapa mulakan perniagaan?

mengapaperlu

Berikut adalah sebab-sebabnya…

1. Mulakan perniagaan sebab…

Jadi boss! Anda sendiri dapat mengawal perjalanan perniagaan anda. Anda in control. Bagi mereka yang ingin mengawal dan membuat keputusan sendiri setiap hari, memulakan perniagaan adalah caranya. Bukan sahaja keputusan untuk diri sendiri tetapi juga membina budaya kerja sepertimana yang diinginkan.

2. Mulakan perniagaan sendiri…

Dapat megimbangkan masa kerja dan gaya hidup. Dengan melakukan delegasi dan automasi pada perniagaan (seperti perniagaan Internet), anda dapat membebaskan lebih banyak masa anda untuk melakukan perkara-perkara yang anda suka (selain daripada perniagaan!). Tidak lagi terikat dengan jam 9 malam hingga 5 petang waktu pejabat.

3. Mulakan perniagaan sendiri…

Sebagai satu cabaran oleh kerana pastinya ia mempunyai risiko. Sekiranya tidak banyak pun, ada juga sedikit risiko. Namun, dengan cara dan kaedah yang betul, pulangan perniagaan adalah berkali-kali gandanya. Berbaloi dengan cabaran dan risiko yang dilalui. Pastinya 9 daripada 10 rezeki datangnya dari perniagaan!

4. Mulakan perniagaan sendiri…

Dapat melakukan apa yang anda minat dan suka. Bayangkan sekiranya perniagaan yang anda jalankan adalah berkaitan dengan minat anda. Pagi petang siang malam, dapat melalukan kerja yang diminati. Hari akan rasa pantas dan kerja akan rasa mudah.

5. Mulakan perniagaan sendiri…

Dapat memberi momentum yang luar biasa. Apabila sendiri yang bertanggungjawab atas kejayaan perniagaan sendiri, ia memberi momentum dan semangat pada diri sendiri. Tidak lagi perlu mengikut arahan, tetapi terus mencuba dan melakukan sesuatu yang baru untuk perniagaan. Lebih pantas bermula, maka lebih pantas mencapai sesuatu!

6. Dan kalau itu tak cukup, mulakan perniagaan sendiri…

Untuk mendapat untung yang berganda. Sekiranya kita hebat bekerja makan gaji, diberi masa akan naik juga gaji. Sekiranya kita hebat melabur, diberi masa kita boleh mendapat pulangan pelaburan 20-30% setahun. Sekiranya kita hebat berniaga diberi masa kita boleh mendapat pulangan 200-300% dan lebih setahun! Perniagaan dapat memberi pendapatan tertinggi kepada usahawan.

Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan di Internet sertai saya, Irfan Khairi, pengambilan terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran segera atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 untuk sebarang pertanyaan!

Alhamdulillah, ramai yang telah berjaya memulakan dan menjayakan perniagaan Internet mereka yang pertama melalui bantuan dan bimbingan selama 6 bulan dalam program separuh masa ini 😉

 

black_ik

 

jangan-abai-keluarga

Kerana kejayaan, korbankan keluarga?

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Dalam mengejar kejayaan, pastinya memerlukan pengorbanan. Namun pengorbanan yang dilakukan, jangan pula sehingga perlu korbankan sesuatu yang lebih bermakna daripada kejayaan yang dikejar itu.

Ada juga usahawan hebat berniaga yang sibuk 24jam sehari sehingga hal rumah tangga, suami, isteri dan anak-anak dibiarkan. Walaupun matlamat, bekerja dan berniaga untuk membantu keluarga, namun dalam proses mengejar kekayaan itu sendiri, matlamat utama itu juga yang diabaikan.

jangan-abai-keluarga

1. Berikan masa kepada keluarga

Sememangnya mengejar kejayaan memerlukan usaha. Dan apabila memerlukan usaha, pastinya memerlukan masa juga. Apabila mempunyai masa terluang, itulah masanya untuk bersama keluarga.

Mengikut Wilfredo Pereto, undang-undang 20-80, bermaksud 20% daripada usaha kita akan memberi pulangan 80%. Dalam mengejar kejayaan, anda juga boleh menggunakan amalan ini. Tidak semua masa kita akan efisyen dan optimum bekerja sahaja. Beri tumpuan fokus kepada 20% daripada masa kita yang memberikan 80% pulangan dalam mencapai kejayaan.

Dengan mengenal pasti masa yang paling optimum diluangkan untuk mengejar kejayaan, ini akan memberi anda lebih banyak masa terluang untuk keluarga tercinta!

2. Berikan kasih sayang kepada keluarga

Rezeki bukan pada wang ringgit sahaja. Rezeki itu pelbagai, termasuk juga keluarga. Memberi kasih sayang tanpa had kepada keluarga akan mendapat kasih sayang kembali daripada mereka – rezeki yang amat baik!

Mengejar kejayaan adakalanya dipenuhi turun naik dan liku-liku rintangan. Adakalanya akan tertekan dengan keadaan. Di sinilah kita memerlukan sokongan dari keluarga.

Jangan pula kita mengharapkan sokongan, bimbingan dan kasih sayang dari keluarga sekiranya kita sendiri tidak memberikannya. Kasih sayang akan berbalas. Berikannya kepada keluarga tercinta.

3. Berikan kesenangan dan keselesaan

Apabila mengejar kejayaan sudah tentunya untuk memberi kesenangan dan keselesaan kepada keluarga. Wang bukan segala-galanya, tetapi, segala-galanya memerlukan wang. Dengan wang, dapat memberi pendidikan terbaik kepada keluarga. Dengan wang juga dapat memberi kesihatan terbaik kepada keluarga. Dengan wang pastinya hidup sekeluarga semakin selesa.

Jangan kedekut bak Haji Bakhil dalam filem P Ramlee. Wang banyak, tapi tidak pula dibelanjakan untuk kebahagiaan keluarga. Jangan juga mengejar kejayaan sehingga wang dijadikan punca melakukan kesalahan dan maksiat. Memang terjadi disekeliling kita apabila wang mengaburkan mata dan membawa mereka ke jalan yang tidak betul dan sekali lagi menyakitkan keluarga dari segi zahir mahupun batin.

Pastikan niat mengejar kejayaan adalah betul. Mengejar dunia sahaja tidak akan bahagia. Konsep umat wasattiah perlu diikuti, iaitu, hebat di dunia, hebat juga di akkhirat. Hebat dalam kejayaan hebat juga bersama keluarga!

Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan Internet atau kembangkan perniagaan sedia ada anda, dan ingin bersama komuniti yang sering memberi sokongan dan bantuan dalam mencapai matlamat anda, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama saya.

Program separuh masa 6 bulan ini adalah terbaik untuk mereka bekerja yang ingin memulakan perniagaan dari rumah, suri rumah serta usahawan sedia ada. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.

 

girls

 

sedang down

3 Nasihat kepada usahawan yang sedang down

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Dalam pengalaman lebih 15 tahun saya berniaga, pastinya melalui waktu up dan down. Waktu perniagaan up pastinya seronok dan berasa puas hati. Waktu perniagaan down, bak kata lakukan apa sahaja pun tak menjadi.

Adakalanya keadaan sekeliling yang tidak terkawal membuatkan perniagaan down, seperti ekonomi atau penukaran polisi kerajaan, mungkin juga pesaingan baru yang lebih hebat memasuki industri atau lokasi/pelanggan yang berubah. Tidak kira apa pun, usahawan pastinya akan melalui keadaan perniagan down tidak kira berapa tahun pun pengalaman berniaga.

nasihat2
[PENGUMUMAN: Pengambilan terbaru Perogram Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial kini dibuka. Klik di sini.]

3 nasihat kepada usahawan yang sedang down dalam perniagaan…

1. Fikirkan semula semangat dan tenaga yang anda ada ketika memulakan perniagaan itu…

Kumpul semula motivasi dalam diri seperti mana anda kumpulkan satu waktu dulu ketika sedang bersemangat memulakan perniagaan. Apakah sebabnya anda mulakan perniagaan satu waktu dulu? Apakah makna perniagaan bagi anda ketika anda mulakannya dulu? Apa yang memotivasikan anda ketika itu?

Ingatkan semula waktu itu dan emosi yang anda telah laburkan dalam memulakan perniagaan. Pastinya memulakan perniagaan ketika itu bukan perkara yang mudah bagi anda dan telah melalui juga beberapa halangan. Ingatkan semula dan catitkan diatas kertas senarai matlamat asal anda ketika memulakan perniagaan. Mungkin anda telah tersasar daripadanya kini atau mungkin juga anda telah lupakannya.

2. Tidak perlu bandingkan perniagaan anda dengan pesaing lain…

Lain orang, lain rezekinya. Kejayaan orang lain mungkin kerana usahanya yang lebih pada perniagaan. Mungkin orang lain mempunyai masa yang lebih untuk menumpukan pada perniagaan, tetapi tidak seperti kita. Membandingkan diri kita dengan pesaing yang berjaya sekiranya ia hanya akan menjatuhkan lagi semangat kita hanya akan merugikan tenaga dan masa. Melainkan, perbandingan anda memberi inspirasi untuk lebih berjaya, maka, itu tidak mengapa.

Apabila melihat kejayaan pesaing lain dan kita pula mula berfikir negatif dan mendapat perasaan ragu-ragu atas kebolehan diri sendiri sebagai usahawan hanya akan menjadikan kita lebih tertekan. Pada hakikatnya, kita juga tidak tahu masalah-masalah yang dihadapi oleh pesaing. Mungkin mereka telah habis melaburkan banyak wang pada pengiklanan untuk mendapatkan pelanggan, namun masih belum dapat kembali pulangan pelaburan tersebut – kita tidak tahu kerana pada zahir ramai pelanggan!

Daripada melakukan perbandingan yang hanya menjatuhkan lagi semangat, gunakan emosi anda kearah yang lebih baik iaitu mencari inspirasi daripada perniagaan-perniagaan lain yang berjaya dengan cara yang anda suka dan setuju. Setiap orang mempunyai rezeki yang berbeza. Tugas anda adalah berusaha sekeras mungkin untuk mendapat rezeki milik anda.

3. Lakukan sesuatu yang baru dan berbeza…

Mungkin semangat dan perasaan down tiba kerana anda telah melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali selama ini. Teknik dan strategi pemasaran anda adalah sama. Sekiranya sama, maka keputusan juga akan sama. Jangan mengharapkan perubahan sekiranya diri kita dan strategi perniagaan kita tidak berubah.

Melakukan sesuatu yang baru, mungkin kempen pemasaran baru, teknik promosi baru atau strategi penjenamaan yang baru akan memberi semangat yang baru dan ‘fresh’ kepada anda untuk belajar dan aplikasikan kepada perniagaan. Sekiranya sebelum ini anda tidak pernah menggunakan Facebook marketing, maka mulapelajarinya. Sekiranya anda belum pernah menggunakan blog, youtube, atau instagram, maka, mula pelajari selok belok menggunakan teknik dan strategi ini.

Perniagaan akan tetap pada tahap lama sekiranya tidak mempelajari dan menggunakan kaedah-kaedah yang berbeza dan baru. Bukan sahaja di tahap lama, tetapi pesaing yang menggunakan teknik dan strategi baru pasti akan tinggalkan anda di belakang lagi. Dan sekali lagi, usahawan akan terus down!

Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan Internet atau bawa perniagaan anda ke tahap yang lebih tinggi, sertai saya Irfan Khairi di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan ini akan membantu dan membimbing anda dari tahap awal sehingga mengembangkan perniagaan anda. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 untuk sebarang pertanyaan.

 

3testi

 

sebab gagal

6 Sebab Mengapa Anda Masih Belum Berjaya

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Semua orang inginkan kejayaan.

Tetapi tidak semua yang sanggup berubah untuk mencapai kejayaan. Zon selesa diri sendiri sering menarikkan kita kembali ke keadaan semasa. Sukar sungguh untuk mencapai kejayaan.

6sebabgagal

Mengapa ini berlaku?

1. Kita tidak berjaya kerana…

Kita tidak mempunyai matlamat. Tidak kira matlamat jangka panjang atau matlamat jangka pendek. Matlamat akan memberi daya fokus dan usaha untuk mencapai impian kejayaan.

2. Kita tidak berjaya kerana…

Kita tidak mahu berusaha lebih daripada orang lain. Apabila melihat orang lain usaha biasa-biasa sahaja, kita fikirkan ia sudah cukup. Padahal, untuk berjaya, usaha perlu berganda. Berganda lebih daripada orang lain yang hanya mencapai ‘biasa-biasa’ sahaja dalam hidup.

3. Kita tidak berjaya kerana…

Kita ingat kita sudah ketahui segalanya. Kita sombong dalam mencari ilmu dan bertanya. Sememangnya tanpa ilmu,pastinya tidak akan capai apa sahaja dengan sempurna. Tanpa ilmu, tidak kira apa sahaja bidang yang kita ceburi, pastinya akan berjumpa kegagalan.

4. Kita tidak berjaya kerana…

Kita selalu memberi alasan untuk melakukan sesuatu. Alasan yang paling bahaya adalah alasan yang menghentikan kita dalam mengambil langkah mencapai kejayaan. Mungkin bagi diri kita ia adalah alasan yang munasabah. Namun, alasan, tetap alasan sekiranya kita tidak ikhtiar dalam mencari penyelesaiannya.

5. Kita tidak berjaya kerana…

Kita tidak mahu berubah. Kita fikirkan bahawa dengan melakukan perkara yang sama sahaja setiap hari, kita akan mendapat keputusan yang berbeza. Untuk mendapat keputusan yang berbeza, pastinya perubahan perlu dilakukan. Sama ada perubahan di minda, perubahan pada jadual harian ataupun perubahan dari aksi dan sikap diri sendiri.

6. Kita tidak berjaya kerana…

Rezeki belum berpihak kepada diri kita. Walaupun mempunyai matlamat, sudah berusaha, sudah mencari ilmu, membuang segala alasan, dan sudah melakukan perubahan diri, namun sekiranya tidak berjaya juga, ertinya perlu gandakan lagi usaha-usaha ini.

Rezeki mungkin belum berpihak kepada anda, namun, untuk mendapat rezeki kejayaan, ianya perlu dilakukan secara berterusan dan tanpa putus asa. Rezeki tidak akan datang bergolek. Anda perlu melalui pelbagai cabaran dan dugaan terlebih dahulu!

Ramai pelajar Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi media Sosial telah berjaya memulakan perniagaan dan menjana rezeki melalui perniagaan. Pengambilan program separuh masa ini telahpun dibuka dan akan bermula beberapa minggu sahaja lagi. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.

Antara kekuatan program ini adalah bantuan dan bimbingan berterusan yang diberikan selama 9 bulan dalam membantu anda memulakan perniagaan (dari tiada idea) sehingga menjana pendapatan di Internet anda yang pertama! Klik di sini untuk sertai.

girls

 

jenis kritikan

Ketahui 3 Jenis Kritikan dan Cara Menanganinya!

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Bila kena kritik, memang terasa sakit di hati, sedih di jiwa. Apatah lagi bila semangat hendak kejar mencapai sesuatu, masa itu lah pula kritikan orang lain datang menganggu.

3kritik

Bagaimana caranya untuk mengendalikan kritikan yang datang menyerang? Berikut adalah 3 cara…

1. Fahami dari mana kritikan itu. Mungkin ianya adalah baik.

Terdapat kritikan yang membina di mana kita sendiri yang tersilap langkah atau tersalah haluan. Kritikan sebegini datang kerana ingin menasihati cara yang betul. Tidak semua kritikan tidak bagus. Ada juga yang dapat membantu diri sendiri. Fahami dari mana kritikan itu berpunca.

Seperti menonton rancangan realiti TV popular MasterChef, Akademi Fantasia atau The Voice, terdapat panel pakar yang akan mengkritik peserta untuk memperbaiki mereka. Kritikan sebegini adakalanya pedas untuk didengar, namun, sekiranya datang dari mereka yang berpengalaman dan berilmu dalam bidang tersebut, maka, perlu dipertimbangkan.

2. Ada golongan yang akan rasa tidak selesa…

Bila kita ingin keluar dari kebiasaan dan keluar dari zon selesa keadaan diri kita sendiri, sebilangan mereka disekeliling akan rasa tidak selesa oleh kerana kita akan berubah. Ada dikalangan ini akan cuba menasihat kita mungkin cara baik (atau pun tidak) yang kita anggap sebagai “kritikan”. Mungkin kenalan ataupun keluarga.

Golongan ini mungkin berniat baik, namun mereka sendiri tidak tahu dan faham sepenuhnya matlamat anda. Ada juga yang tidak mahu melihat anda gagal, dan cuba menghentikan usaha anda.

Dalam keadaan ini, apa yang terbaik adalah berkomunikasi dengan berkesan kepada mereka supaya mereka faham matlamat anda. Jelaskan keadaan anda dan minta sokongan mereka dalam usaha anda. Sekiranya mereka berniat baik, maka mereka akan fahami keadaan anda dan memberi sokongan juga. Kuncinya adalah komunikasi yang berkesan.

3. Namun ada pula golongan yang sememangnya dengki dan iri hati…

Apabila berjumpa dengan mereka, maka perlu lari jauh-jauh! Kritikan sebegini akan menjadi virus yang melemahkan semangat kita. Adakalanya, keadaan di mana tiada pilihan dan sukar mengelak mereka sebegini. Sekiranya begitu, maka, apa yang perlu anda lakukan adalah cari lebih ramai kenalan-kenalan yang positif.

Apabila seorang atau dua yang suka mengkritik, namun kita ada 10-20 orang yang suka menyokong usaha kita, maka, kritikan itu akan ditenggelami oleh sokongan-sokongan positif kenalan atau keluarga yang lain. Di sini, anda perlu lebih banyak mendampingi mereka yang positif berbanding dengan mereka yang negatif.

Tidak kira apa yang kita lakukan pastinya ada yang akan mengkritik. Apa yang penting adalah, bagaimana kita respon pada kritikan itu supaya yang negatif akan menjadi positif!

Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan Internet atau kembangkan perniagaan sedia ada anda, dan ingin bersama komuniti yang sering memberi sokongan dan bantuan dalam mencapai matlamat anda, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama saya. Program separuh masa 6 bulan ini adalah terbaik untuk mereka bekerja yang ingin memulakan perniagaan dari rumah, suri rumah serta usahawan sedia ada. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.

 

girls

 

minda positif minda negatif

Adakah anda berMinda POSITIF atau Minda NEGATIF

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Mempunyai mindset yang positif adalah amat penting untuk berjaya. Kita sedia tahu bahawa, bila berfikir positif, lebih banyak kita dapat perolehi dan kita juga tahu sekiranya sering bersama orang yang negatif, nanti kita juga akan menjadi negatif.

mindapositifnegatif

Tetapi, adakah anda sering mempunyai mindset positif atau negatif? Cuba lihat dua pilihan di bawah dan tentukan anda lebih cenderung ke arah yang mana…

MINDA POSITIF

  1. Mereka yang mempunyai mindset positif akan sentiasa memikirkan penyelesaian kepada masalah. Tidak terlalu mengutamakan masalah, tetapi lebih fokus untuk mencari penyelesaiannya. Mereka akan lebih bertanggungjawab dalam melakukan sesuatu dan tidak menyalahkan orang lain sekiranya sesuatu itu tidak menjadi atau tidak kena.
  2. Orang yang mempunyai minda positif akan sentiasa optimis dalam apa yang dilakukan dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Namun, tidak sehingga menjadi ego atau terlalu ‘over-confident’ sehingga tidak berhati-hati dengan setiap langkah yang dilakukan. Setiap langkah dilakukan dengan penuh perancangan yang teliti dan bukan sekadar ‘main langgar’ je.
  3. Mindset positif akan suka melihat kejayaan orang lain. Suka juga membantu orang lain mencapai kejayaan. Apa sahaja kejayaan disekeliling akan diambil sebagai inspirasi untuk memperbaiki diri sendiri mencapai kejayaan yang lebih tinggi lagi.
  4. Kata-kata orang yang positif juga dipenuhi dengan mesej, nasihat, atau perbualan yang positif. Kerana mereka tahu, sekiranya bercakap perkara yang negatif, ia akan memberi impak negatif kepada diri sendiri dan imapak juga mindset positif mereka!

MINDA NEGATIF

  1. Mereka yang mempunyai mindset negatif akan sentiasa melihat masalah yang ada disekeliling. Masalah-masalah ini akan menjadi alasan kepada mereka untuk tidak melakukan atau memulakan sesuatu. Apabila melihat masalah, mereka tidak pula memikirkan penyelesaian tetapi mencari lebih banyak alasan supaya mengukuhkan pendirian mereka.
  2. Orang yang mempunyai minda negatif juga kurang mempunyai keyakinan diri. Mungkin pada zahir nampak gah dan hebat, tetapi ianya hanya sekadar lakonan untuk menyorokkan ketidak yakinan diri. Apabila ingin melakukan sesuatu, apa yang dilihat adalah halangan-halangan yang dihadapan dan bukan jalan untuk mencapainya.
  3. Mindset negatif pula akan sering iri hati melihat kejayaan orang lain. Bukan sekadar itu sahaja, tetapi juga memberi pelbagai alasan mengapa orang lain mudah berjaya, dan diri sendiri sukar untuk berjaya. Adakalanya juga mereka yang mindset negatif tidak suka melihat orang lain lebih berjaya dan cuba menjatuhkan semangat mereka supaya sama-sama menjadi negatif.
  4. Kata-kata mereka yang negatif akan sentiasa berkenaan masalah, alasan, kritikan, kesukaran, kesusahan dan sewaktu dengannya. Kesemua kata-kata ini bukan sahaja mengambarkan mindset yang dimiliki, tetapi juga adalah percubaan untuk menguatkan lagi sebab musabab diri sendiri mengapa mereka tidak berusaha untuk mencapai kejayaan.

Mudahan selepas membaca ini, anda adalah golongan mereka yang mempunyai MINDSET POSITIF!

Untuk memulakan perniagaan, pastinya memerlukan mindset yang positif. Sertai saya, Irfan Khairi di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial pengambilan terbaru bermula pada bulan hadapan. Klik di sini untuk maklumat lanjut oleh kerana tempat semakin terhad!

Bagi anda yang berjauhan dari Kuala Lumpur, juga boleh menyertai program ini secara 100% online. Klik di sini.

 

ontable

 

penyakit malas

3 petua mengelakkan penyakit MALAS

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Anda sering dilanda penyakit malas? Kalau ya, jangan malas baca petuanya di sini…

3malas

Punyai matlamat jangka pendek dan fokus!

Untuk mengelakkan malas, anda perlu mempunyai matlamat. Matlamat jangka panjang, lebih-lebih lagi matlamat jangka pendek. Seringkali kita akan rasa malas apabila kerja yang perlu dilakukan (matlamat jangka pendek) dilihat agak sukar.

Maklumlah, yang susah, pastinya kita akan malas dan akan lakukan yang senang-senang sahaja.

Apa yang perlu dilakukan adalah memberi fokus dan tidak melakukan terlalu banyak perkara. Permudahkan sesuatu yang susah itu, seperti, kecilkan atau pecahkan lagi kerja tersebut kepada unit-unit yang lebih kecil dan mudah untuk disiapkan.

Pastikan anda mempunyai matlamat, dan bahagi-bahagikan matlamat tersebut kepada kerja yang lebih kecil supaya mudah untuk dicapai.

Bersenam & jaga kesihatan

Mungkin juga kita malas oleh kerana kesihatan. Badan yang sering penat dan lesu tentunya menjadikan minda kita juga penat dan lesu. Ini pastinya akan menjadikan kita kurang produktif dan malas.

Amalkan gaya hidup yang lebih aktif dan sihat. Jaga pemakanan, kesihatan dan juga sentiasa bersenam atau bersukan. Jangan pula makan sehingga terlalu kenyang atau tidur terlalu lama. Malaslah tubuh badan jadinya!

Seminggu 2-3 kali, pastikan anda menjalankan aktiviti riadah untuk memperbaiki kesihatan bersama keluarga. Apabila minda dan badan menjadi cergas, kita juga akan mempunyai lebih banyak tenaga dan lebih produktif.

Sekiranya anda sering rasa malas, mungkin tiba masanya untuk anda pergi keluarkan peluh. Jangan pula malas bersukan!

Suara-suara dalaman anda

Berhati-hati dengan suara-suara dalaman anda. Terutamanya suara-suara negatif di dalam minda. Mana taknya, baru hendak mulakan sesuatu kerja, minda pula mengajak surfing YouTube. Baru hendak merancang minggu-minggu akan datang, suara dalaman mengajak chat bersama kawan-kawan di Facebook. Ada sahaja suara dalaman…

Ingat bahawa, ianya adalah suara anda sendiri. Dan anda juga boleh mengawalnya sekiranya anda lebih berhati-hati setiap kali ada saja gangguan di dalam minda mengajak menjadi malas.

Sering kali, kita akan rasa down apabila ada orang disekeliling memberi komen atau kritikan negatif kepada kita. Sebenarnya, apa yang lebih teruk adalah apabila dalam diri kita sendiri pula suara-suara menjadi negatif!

Jadi, harapnya lepas mengamalkan 3 petua ini, kita tidak lagi terasa malas dan lebih produktif. Tahniah kepada anda kerana tidak malas membaca artikel ini!

Ingin memulakan perniagaan di Internet dan menjana pendapatan dari rumah? Sertai saya, Irfan Khairi di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial.

Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 hari ini.

 

black_ik

 

pemberian rezeki

7 jenis pemberian untuk mendapat REZEKI

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Memberi akan memurahkan rezeki kita. Tidak semestinya beri wang, ada pelbagai pemberian yang boleh memurahkan rezeki kita setiap hari dan hanya memerlukan sedikit sahaja usaha.

7 beri

Berikut adalah 7 pemberian yang anda boleh berikan untuk murah rezeki!

1. Beri senyuman

Senyuman adalah sedekah. Senyuman bukan sahaja akan mengundnag senyuman balas dari orang lain, tetapi juga senyuman akan membuatkan hati dan diri kita tenang dan bersyukur dengan apa sahaja rezeki Allah swt.

2. Beri kata-kata yang baik

Beri semangat dan sokongan kepada mereka yang memerlukan.

“Allah swt memberi rahmat kepada orang yang berkata baik lalu mendapat keuntungan, atau diam lalu mendapat keselamatan” Hadis Riwayat Ibnul Bubarak.

3. Beri sedekah kepada mereka yang memerlukan

Harta benda tidak akan berkurangan sekiranya kita bersedekah. Malah, kita akan mendapat ganjaran yang lebih banyak lagi apabila membantu mereka yang memerlukan.

4. Beri makanan kepada haiwan

Beri sedekah bukan hanya pada manusia. Kepada haiwan juga adalah makhluk Allah swt yang dijadikan kerana bersebab. Kalau ketika kucing datang minta makanan di kedai, berilah sedikit. Keajaiban rezeki akan datang pada anda InshaaAllah.

5. Beri hadiah kepada orang tua

Gembirakan orang tua akan memurahkan rezeki kita. Tak semestinya barangan mahal, pemberian yang kecil juga akan menggembirakan mereka. Bak kata mat salleh, It’s the thought that counts.

6. Beri usaha yang tekun dalam kerja yang dilakukan

“Sesungguhnya Allah SWT menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan itu dengan tekun” Hadis Riwayat Abu Daud.

7. Beri pemberian surprise kepada Suami atau Isteri!

Gembirakan suami dan isteri sentiasa. Apa kata lakukan hari ini! Rezeki rumah tangga tiada ternilainya!

Yakinlah bahawa rezeki itu adalah jaminan Allah swt pada mereka yang mengusahakan rezeki itu.

[Pengumuman] Program 6 bulan Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama Irfan Khairi akan bermula tidak lama sahaja lagi. Hanya beberapa sahaja tempat tinggal. Dapatkan maklumat lanjut di sini atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 hari ini.

girls

 

cara mendapat idea

3 Cara bagaimana mendapat IDEA HEBAT -Siri#05 [Rakaman Tanya IK LIVE!]

HANYA BEBERAPA TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 9 bulan membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 29hb Oktober ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277.

Sebagai usahawan, pastinya kita perlu menjadi kreatif dan inovatif. Usahawan yang berjaya seringkali mengeluarkan idea-idea yang hebat. Adakalanya simple dan mudah, namun ia tetap hebat. Untuk sesi #TanyaIKLive kali ini, saya kupaskan 3 cara bagaimana hendak mendapat idea yang hebat untuk perniagaan anda.

3caraidea

Siri kali ini menjawab soalan:

  1. Bagaimana hendak lakukan pemasaran/marketing yang HEBAT?
  2. Adakah nama perniagaan penting untuk BRANDING?
  3. Bagaimana hendak memilih nama perniagaan yang mudah MELEKAT di MINDA?
  4. Bagaimana hendak MAINTAIN semangat dalam perniagaan?
  5. Topik Utama: 3 Cara bagaimana mendapat IDEA HEBAT

Anda punyai idea perniagaan dan ingin menjadikannya kenyataan melalui Internet? Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan di Internet atau mengembangkan perniagaan sedia ada anda di Internet, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial pengambilan terbaru!

Tapi perlu pantas oleh kerana TEMPAT TERHAD dan kelas akan bermula dalam masa terdekat! Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.