Makan malam seperti Mat Salleh

Malam tadi dinner bersama Tan Sri Elyas Omar. A very nice man & friendly. Dinner ala-ala masakan Jamie Oliver. Memang tak berselera makan sebab kita boleh makan ikan… ubi… salad je… lagi best kalau pekena teh tarik & roti pisang!

Everything was ok, tetapi saya terpaksa meminta diri awal dari majlis tersebut sebab mengantuk! Bangun pagi buat rakaman “Strategy X”, oleh sebab pukul 7 pagi sudah terang, pukul 7 pagi sudah bergerak untuk rakaman.

Cuma, hari ini rakaman kurang menarik sebab cuaca mendung. Di UK sebenarnya, kebanyakan masa adalah mendung. Sekarang winter, memang kalau nasib baik, baru la nampak matahari. Kalau tidak, mendung + hujan renyai-renyai. Kalau nak snow, kena tunggu bulan 12… bulan 1.

Harapnya, esok hari terang sedikit sebab esok hari terakhir shooting di Oxford. Lusa, akan bertolak ke France pula untuk rakaman Strategy X di sana…

Esok juga akan diadakan majlis kecil pemberian buku saya “Secrets of Internet Millionaires Revealed” kepada perpustakaan Oxford Islamic Center, selaku orang Islam yang berjaya dalam bidang perniagaan Internet.

*tip* sekiranya anda berada di dalam suatu majlis di mana anda terasa agak “malu” untuk berbicara, dan menegur sesiapa, dalam communication skill sebenarnya, untuk menjadi seorang comunicator yang bijak, anda hanya perlu mendengar.

Be a good listener. Fahami dan minati apa yang pihak lain ingin berbicarakan dan beri response untuk menandakan anda juga turut meminati topik yang diceritakan dan memahaminya. Usaha untuk meminati apa sahaja yang diceritakan oleh pihak yang lain, dan pihak tersebut akan merasa senang dengan anda.”

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

17 thoughts on “Makan malam seperti Mat Salleh

  1. “untuk menjadi seorang comunicator yang bijak, anda hanya perlu mendengar.

    Be a good listener. Fahami dan minati apa yang pihak lain ingin berbicarakan dan beri response untuk menandakan anda juga turut meminati topik yang diceritakan dan memahaminya.”

    saya pernah terjumpa ayat tu dlm buku carnegie, how to influence people and get friends. , pernah baca ke buku tu?

    btw, good luck

  2. Assalamualaikum.

    Selamat Hari Raya.
    Hm…suasana raya masih terasa walaupon dah lepas seminggu.

    Sibuk nampak nya pakar internet kita ni kat UK sana. Semoga sentiasa berjaya.

    Semalam saya berpeluang tengok Irfan kat TV9 dalam siri usik usik chef wan.
    (http://www.irfankhairi.com/blog/motivasi/erti-kejayaan/)
    Seronok nye dapat tengok Irfan yang shy shy cat kat tv. ๐Ÿ™‚
    Nanti kalau ada lagi nak keluar TV, kasitau lah kat kitorang cepat-cepat, tv berapa, pukul berapa. Senang nak standby depan tv.

    Wassalam.

  3. Benar. Anda perlukan ilmu/pengetahuan untuk bercakap tapi anda perlu kebijaksanaan untuk mendengar (you need knowledge in order to talk but you need wisdom in order to listen). Mendengar bukan bererti diam, tapi lihat, dengar dan memberi tumpuan.

  4. Malam tadi Channel 9 ada ulang tayang usik-usik chef wan, bersama irfan, siti nurhaliza & sorang lagi usahawan.barula first time dapat tengok Irfan di kaca tv.Berbeza irfan di kaca Tv dengan semasa di Workshop Irfan tu.Nampak irfan macam pendiam kat Tv tu tapi kat workshop tak.Agaknya segan kat siti nurhaliza kot? Tapi camana la irfan boleh tahan dengan telatah chef wan tu? ๐Ÿ™‚

  5. Oh ye ke, keluar usik2 bersama Siti?

    Masa di belakang backstage, Siti dah tegur… sebab dia kata, apsal nampak gelabah. Selalu saya biasa buat public speaking depan orang ramai, mesti tak gelabah. Siti pula yang suruh saya relaks.

    Betul kata Azran. Apa taknya pendiam. Bukan sebab nak masuk TV. Pendiam sebab duduk sebelah Siti ๐Ÿ™‚ (tambahan, asyik kena usik dengan Chef Wan je)

    *Tahniah buat Siti yang menerima gelaran kehormat Datuk Siti Nurhaliza. Bagi saya, beliau memang deserve it.

  6. รขโ‚ฌuntuk menjadi seorang comunicator yang bijak, anda hanya perlu mendengar.

    Saya ni asyik bercakap, bercakap dan terus bercakap semasa bekerja. Kalo tak bercakap orang kata saya tak kerja. So, boleh ke jadi comunicator yang bijak.

    Kerja saya melahirkan orang yang bijak, walaupun saya rasa diri saya semakin tak bijak.
    ๐Ÿ™‚

  7. Hello

    It has been a while since my last post. I have been reading your notes from Europe.

    I would really say your success is an inspiration to a lot of people. I am one of them for sure.

    I was reading a book “Boy Meets Girl” by Joshua Harris and he was saying that we are supposed to listen twice as much as we talk. Reason: Each of us has got two ears and a mouth.

    LOL, I can write tips too.

    Wish you all the best from me,
    Clement

  8. saya suka yang qoute last sekali… communicator yang bijak adalah dengan menjadi pendengar yang baik..

    Memang smart Harapnya pengambaran nanti tak ada la visual nampak gelap yer

    Kami disini doakan kesejanteraan ๐Ÿ™‚

  9. ” … selaku orang Islam yang berjaya dalam bidang perniagaan Internet.”

    Tahniah Irfan dan Semoga ALLAH Permudahkan Segala Urusan Kamu. Amin…

  10. nice….. but actually i interested nak tahu background sbb nak letakkan dalam report. report saya berkaitan dengan business leader. so lagi menarik kalu include kan sekali background irfan kan best.history rd irfan….ex: keluarga, kelahiran, study kat mana.k?

  11. saya begitu teruja dengan kejayaan Saya masih lagi menuntut dalam jurusan Diploma pengajian perniagaan. saya berminat untuk menceburi bidang perniagaan sejak dari zaman persekolahan.Oleh sebab itu,saya selalu melayari laman seperti ini dan begitu tertarik dengan kejayaan tetapi saya masih mempunyai persoalan iaitu..HOw your business strategi and how to make money??? and…saya ingin mengetahui lebih lanjut mengenai permulaan perjalanan perniagaan hingga ke hari ini. dan seperti yang saya pernah baca ada yang mengatakan kita tidak perlu memasuki dunia perniagaan kerana tahu tentang sesuatu produk tetapi kita menceburinya kerana kita ingin menjadi orang ‘business’
    lastly..i’ve got much tips…and congratultions…

Leave a Reply

Your email address will not be published.