minda positif minda negatif

Adakah anda berMinda POSITIF atau Minda NEGATIF

Mempunyai mindset yang positif adalah amat penting untuk berjaya. Kita sedia tahu bahawa, bila berfikir positif, lebih banyak kita dapat perolehi dan kita juga tahu sekiranya sering bersama orang yang negatif, nanti kita juga akan menjadi negatif.

mindapositifnegatif

Tetapi, adakah anda sering mempunyai mindset positif atau negatif? Cuba lihat dua pilihan di bawah dan tentukan anda lebih cenderung ke arah yang mana…

MINDA POSITIF

  1. Mereka yang mempunyai mindset positif akan sentiasa memikirkan penyelesaian kepada masalah. Tidak terlalu mengutamakan masalah, tetapi lebih fokus untuk mencari penyelesaiannya. Mereka akan lebih bertanggungjawab dalam melakukan sesuatu dan tidak menyalahkan orang lain sekiranya sesuatu itu tidak menjadi atau tidak kena.
  2. Orang yang mempunyai minda positif akan sentiasa optimis dalam apa yang dilakukan dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Namun, tidak sehingga menjadi ego atau terlalu ‘over-confident’ sehingga tidak berhati-hati dengan setiap langkah yang dilakukan. Setiap langkah dilakukan dengan penuh perancangan yang teliti dan bukan sekadar ‘main langgar’ je.
  3. Mindset positif akan suka melihat kejayaan orang lain. Suka juga membantu orang lain mencapai kejayaan. Apa sahaja kejayaan disekeliling akan diambil sebagai inspirasi untuk memperbaiki diri sendiri mencapai kejayaan yang lebih tinggi lagi.
  4. Kata-kata orang yang positif juga dipenuhi dengan mesej, nasihat, atau perbualan yang positif. Kerana mereka tahu, sekiranya bercakap perkara yang negatif, ia akan memberi impak negatif kepada diri sendiri dan imapak juga mindset positif mereka!

MINDA NEGATIF

  1. Mereka yang mempunyai mindset negatif akan sentiasa melihat masalah yang ada disekeliling. Masalah-masalah ini akan menjadi alasan kepada mereka untuk tidak melakukan atau memulakan sesuatu. Apabila melihat masalah, mereka tidak pula memikirkan penyelesaian tetapi mencari lebih banyak alasan supaya mengukuhkan pendirian mereka.
  2. Orang yang mempunyai minda negatif juga kurang mempunyai keyakinan diri. Mungkin pada zahir nampak gah dan hebat, tetapi ianya hanya sekadar lakonan untuk menyorokkan ketidak yakinan diri. Apabila ingin melakukan sesuatu, apa yang dilihat adalah halangan-halangan yang dihadapan dan bukan jalan untuk mencapainya.
  3. Mindset negatif pula akan sering iri hati melihat kejayaan orang lain. Bukan sekadar itu sahaja, tetapi juga memberi pelbagai alasan mengapa orang lain mudah berjaya, dan diri sendiri sukar untuk berjaya. Adakalanya juga mereka yang mindset negatif tidak suka melihat orang lain lebih berjaya dan cuba menjatuhkan semangat mereka supaya sama-sama menjadi negatif.
  4. Kata-kata mereka yang negatif akan sentiasa berkenaan masalah, alasan, kritikan, kesukaran, kesusahan dan sewaktu dengannya. Kesemua kata-kata ini bukan sahaja mengambarkan mindset yang dimiliki, tetapi juga adalah percubaan untuk menguatkan lagi sebab musabab diri sendiri mengapa mereka tidak berusaha untuk mencapai kejayaan.

Mudahan selepas membaca ini, anda adalah golongan mereka yang mempunyai MINDSET POSITIF!

Untuk memulakan perniagaan, pastinya memerlukan mindset yang positif. Sertai saya, Irfan Khairi di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial pengambilan terbaru bermula pada bulan hadapan. Klik di sini untuk maklumat lanjut oleh kerana tempat semakin terhad!

Bagi anda yang berjauhan dari Kuala Lumpur, juga boleh menyertai program ini secara 100% online. Klik di sini.

 

ontable

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.