Imagination & knowledge

Saya sering menekankan kepentingan ilmu dalam kejayaan. Tetapi, satu lagi elemen yang tidak boleh dilupakan adalah “imagination”. Einstein pernah menyebut:

Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.

Imagination juga boleh disebut sebagai gambaran dalam fikiran kita. Oleh kerana manusia adalah insan yang mereliasasikan cita-cita melalui gambaran, imaginasi adalah langkah pertama dalam mencapai kejayaan.

Tiga langkah untuk mengasah imaginasi kita:

  1. Bayangkan sesuatu yang kita inginkan sekerap yang mungkin (pagi, petang, siang, malam)
  2. Bayangkan sesuatu yang kita inginkan dengan penuh teliti & detail (sekiranya mempunyai rumah idaman, bayangkan jenis rumah, berapa tingkat, halaman besar mana, apa ada di halaman, apa ada di dalam rumah)
  3. Bayangkan sesuatu yang kita inginkan dalam jangka masa yang lama (simpan bayangan tersebut didalam kepala untuk lebih daripada 30 saat. Lebih daripada 1 minit sebaiknya)
The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

38 thoughts on “Imagination & knowledge

  1. Banyak lagi contoh menggunakan imigination sebagai simbol untuk maju ke hadapan. Starwars : Where Science Meets Imigination dan Imagination is Power sebagai contohnya.

    Imigination create ive dalam diri untuk memikirkan sesuatu dengan lebih kritis dan mendalam. Membantu kita menjadi lebih bersedia

  2. asmkm, shueqry here..how r u?

    Imaginasi memang berguna untuk mencapai matlamat. Apa saja matlamat,boleh direalisasikan jika kita tahu menggunakan teknik imaginasi. Oleh itu, gunakan imaginasi sebaik mungkin, pelajari tekniknya untuk kita mencipta kecemerlangan diri.

    Setelah itu, ajarkan ia pada orang lain, supaya mereka juga sama-sama boleh mencipta kecemerlangan dan mencapai matlamat yang mereka idamkan. Imaginasi adalah satu anugerah tuhan yang tak ternilai dan tak ramai orang sedar potensinya.

    Saya mahir menggunkan imaginasi setelah membaca buku Tuah Iskandar, Membina Imaginasi Cemerlang dan 2 buku Anthony Robbins, Unimited Power serta Awaken The Giant Within. Terima kasih pada Irfan,for sharing this tip.

    shueqry

  3. Saya setuju,imaginasi byk membantu kita dalam mencapai sesuatu yang dicitakan.

    First time comment n first comment

  4. Kebiasaannya imaginasi itu ialah bayangan apa yang kita inginkan. Tetapi untuk mencapainya memerlukan ilmu dan usaha.

    Mungkin bayangan kita tu boleh dijadikan motivasi diri untuk mencapai apa yang kita idamkan.

    Hisham;
    “Bayangkan kesusahan yang dialami oleh saudara kita ditempat lain sebagai muhasabah diri” 😉

  5. Sifu!…betul! betul!, ini memang works kat saya. Jadi betul! Cuma dulu, saya imaginekan untuk dapat seorang isteri 🙂 Saya selalu bayangkan berjam-jam setiap hari yang saya akan dapat memiliki seorang isteri yang tinggi, berkulit cerah, lawa, bijak, berpendidikan agama yang tinggi, manis, loving, caring…setiap masa itu juga saya tersengih-sengih sendirian 🙂 Akhirnya, Alhamdulillah! Tuhan kurniakan betul-betul!

    …tak teringat pula untuk bayangkan kejayaan. Kena mulai bayangkan ebook Kunci Cinta saya terjual 1 juta unit boleh Sifu? 🙂

  6. Assalamualaikum 🙂

    The Power of Imigination.

    Ouh memang amat kuat pengaruhnya. Saya lak suka berimiginasi satu hari nanti, dapat duduk dalam Seminar dan Tokoh2 lain yang saya kagumi!

    Selamat Maju Jaya kepada semua! 🙂

  7. manusia akan terdorong dan sanggup melakukan apa saja, apa yg setiap waktu berada dalam imaginasinya.
    begitu juga sebaliknya, apa yg setiap waktu dilihat, dengar, baca dan fikirkan akan mengukuhkan imaginasi seseorang.
    jadi, mana dulu? antara:
    TELOR => AYAM
    AYAM => TELOR

  8. saya dah lama baca macam2 website dan telah beli buku doctor…seminar jea blm attend. saya just nak tanya kenapa tidak pernah ada URL website doctor yg betul2 jual produk atau servis di internet selain yg ada sekarang….saya nak tau URL real produk anda.

    saya mengajar subjek E-commerce dan sering menjadikan sebagai icon kpd student saya jd saya nak tunjuk contoh website pd mereka.

    TQ

  9. maaf ya…. saya rasa saya perlu tambah:-
    JGN BIARKAN ALAM SEKELILING MEMBINA IMAGINASI KITA.
    KITA PERLU FIKIRKAN APA YG MESTI BERADA DALAM IMAGINASI KITA SETIAP MASA.
    KERANA APA YG SENTIASA BERADA DALAM IMAGINASI KITA PASTI SUATU MASA AKAN BERLAKU IA MENJADI DOA.

  10. Kadang2 kita ni pelupa orangnya. Sebaiknya, lepas dapat gambaran tu, lukiskan atau tuliskan atas kertas. Supaya imaginasi jadi lebih terang.

  11. kali ni bukan angan2 mat jenin tau.. hehehe 🙂

    bayangkan jikalau mat jenin mempraktikkan kesemua ideanya….tak tau la keluar pepatah yg macam mane pulak 😛

  12. Oh ya thanks
    Baru saya teringat, masa skolah dulu, sorang cikgu tu selalu berpesan kepada kami sekelas. Kalau nak pergi ke sesuatu tempat (terutamanya tpt jauh), masa nak bertolak tu bayangkan kita berada di destinasi yang nk dituju tu. InsyaAllah akan sampai dgn selamat. Setakat ni Alhamdulillah saya selalu amalkan bila nak balik kg atau dari kg nak datang sini (KL) balik, setakat ni Alhamdulillah selamat. Nampaknya utk kejayaan dlm usaha kita pun gitu jugak la kan. Mcm kata tu… 🙂

  13. teknik ni memang efektif. siapa yang tak pernah try, boleh try.

    dengan berimaginasi, ia akan aktifkan bahagian sub-concious mind kita. dan apa yang diimaginasikan akan mudah dicapai. seperti cerita2 kawan2 kita di sini.

    rumah saya tinggal kini juga adalah hasil imaginasi bertahun-tahun dulu. sama seperti yang diidamkan 🙂

  14. Assalamualaikum…
    Thanks 4 your advise.. your tips will make my life more manageable..
    Saya ada satu permintaan daripada pihak tuan.
    Saya adalah mahasiswi Universiti Sains Islam Malaysia, Nilai. Saya berminat untuk memohon penajaan dari pihak tuan untuk menambahkan dana bagi memeriahkan pesta konvokesyen kami pada bulan awal ogos ini. Diharapkan doktor dapat memberi sumbangan kepada pihak kami. Sebarang pertanyaan doktor boleh hubungi saya di alamat email saya. Terima Kasih

  15. Kuasa imaginasi banyak membantu dalam mencapai kejayaan…saya sentiasa berimaginasi untuk mencapai apa yang saya inginkan…kepada yang berimaginasi..semoga kita sama2 mencapai kejayaan..di dunia dan akhirat..Insya-Allah

  16. betul sangat tu.

    bulan ini sebenarnya saya hampir putus asa sebab tak capai target sales saya. namun begitu saya sentiasa membayangkan sales saya mencapai target yang diingini setiap hari. hasilnya walaupun tinggal 2 minggu dan sales baru mencapai 50 % target, hari ini dah comfirm, bukan setakat mencapai target tapi melebihi apa yang diharapkan.

    http://geocities.com/alihanafiah76

  17. “rumah saya tinggal kini juga adalah hasil imaginasi bertahun-tahun dulu. sama seperti yang diidamkan”

    PergH~! Bestnya hmm.. hehe takder sebab mengapa kita taknak jadi jutawan macam 😀

  18. Saya setuju dengan Saya pernah dengar pesanan ini dari seorang ustaz saya dulu2. Dan saya pernah juga mencubanya secara simple. Terutama saya kerap gunakannya imaginasi ni semasa nak pergi shopping dgn keluarga dan tempat tu susah nak cari parking. Jadi dari rumah saya bayangkan saya bawa kereta dgn happy masuk ke tempat tersebut dengan senang jer…pastu bayangkan lagi ada parking yg cun2 dekat pintu. Happy jer masuk parking dan anak2 pun happy. Insyallah, saya dah alami benda ini dan selalu saya amalkan.

  19. ya, teknik ini memang berkesan, kerana saya telah mencubanya sejak tahun lalu, memang realiti yang terjadi sama seperti apa yang saya visualkan dalam minda saya malah lebih baik lagi..

  20. Imaginasi tanpa usaha akan jadi angan2 kosong.Tapi,kerja yg penuh dgn “imaginasi kreatif”akan menghasilkan superb result.Walaupun ia bermula dgn idea yg basic atau kengkadang hanya idea org.lain.”Zombie kg.Pisang”

  21. thanks untuk tips ni.

    memang menarik untuk dicuba teknik ni. sebenarnya bila kita dah set kan dalam fikiran kita apa yang kita nak. secara tak langsung ia akan membuatkan kita lebih berusaha untuk mencapainya.

    “selalu berimaginasi dapat rumah besar dan selesa untuk keluarga kami kelak”..

  22. Saya pun memang sukaaaa berimaginasi dan berangan. Tapi taknak la jadi angan2 mat jenin, sekadar angan2 tapi usaha zero. Saya sentiasa bayangkan dapat rumah yang ada halaman, dan saya akan lengkapkan laman tersebut dgn suatu taman yg cantik. Anak2 saya akan bermain2 kat laman tu sambil kejar 2 ekor arnab kecil yg berlari2 di situ. Alhamdulillah…. sebulan dua lagi saya akan dapat berpindah ke rumah baru 🙂 Psl nak pakai kereta best2 jgn cakap laa… selalu berangan nak pakai Mazda Premacy (slow2 laa… nanti baru BMW lak 😀 )

    Kesimpulannya, imaginasikan benda yg baik utk kehidupan kita. Dan praktikkan tip yg Irfan bagi tu supaya kita bukan sekadar berangan tetapi minda sub-concious kita dah terprogram utk berusaha ke arah itu.

    “Imaginasi memotivasikan diri”.

  23. kisah Mat Jenin adalah contoh imaginasi yg patut dicontohi.
    fantasi ingin berkahwin dgn puteri raja, cuba direalisasikan dgn mengimaginasikan dia sbgi pengambil upah panjat pokok kelapa, dgn gaji yg kecil dia mulakan usaha dgn membeli telur ayam. dgn perancangan yg jelas dan usaha gigih sehingga menjadi saudagar kaya yg mampu mengahwini puteri raja.
    bukankah bnyk kisah kejayaan org hari ini yg bermula dgn zero? Imaginasi bukan angan2, baca buku HM Tuah “MEMBINA IMAGINASI CEMERLANG” maintain dgn Tip 1 minit Irfan, INSYAALLAH ada perubahan. AMIN.

  24. This is interesting. Never thought of it. Thanks for this tips. Definitely nak implement 2day….nak kena berangan lebih hari nie..

  25. Saya dulu selalu imagine dapat anak kembar dan anak lahir tahun 2000. Alhamdulillah dapat dua-dua serentak. Imagine jadi akauntan, dah dapat and imagine jadi housewife dengan income pun dah dapat.

    Dan sekarang duk imagine duk rumah indaman saya. Petang-petang bawa anak-anak jalan naik kereta mesti round kat kawasan rumah banglo dan duk pilih lot banglo yang still kosong. he!

    http://www.mybengkung.com
    http://www.nonaku.com

  26. yer betul… imaginasi yang membina masa depan yang gemilang…

    rumah banglo dua tingkat… wahaha…

    sumber kewangan yang berterusan setiap tahun…

  27. untuk berimaginasi mesti ada pengetahuan…tanpa pengetahuan, imaginasi tidak bermakna…tanpa pengetahuan juga, imaginasi tidak akan melangkaui ke segenap dunia yang digambarkan…

  28. x perlu sgt ada ilmu berkaitan utk berimaginasi..

    estrada jd pres filipina…reagan pon jd pres amerika..ilmu filem yg ada pd mereka x relevan utk jd presiden. tp kita lupa..mereka ada ilmu ‘berlakon’ dan ianya amat berkait rapat dgn imaginasi.

    bukankah utk jd koboi kena ada imaginasi bagaimana hndak ‘berlagak/berlakon’ seperti koboi? jd mereka boleh jd apa shj yg mereka hndak.

    dan jgn terkejut jika dicelah2 imaginasi itu..mereka berimaginasi hndak jd pres…dan saya percaya mmg mereka ada berimaginasi utk jd presiden!

    ya..mari sama2 kita berimaginasi utk jd PM msia yg seterusnya… and pls..jgn beritahu org lain…sbb imaginasi ini agak sensitif.

    gurau saja… 😛

  29. saya sangat setuju dengan ungkapan “imagination is more important than knowldge”..kerana buktinya ramai yang lebih Berjaya dalam hidup berbanding high education but level morality low!..and thanks For Mr Irfan..really..web blog anda ini membuatkan lagi kekuatan semangat saya berkobar untuk membina kejayaan secara susunan dalam minda berjalan..

Leave a Reply

Your email address will not be published.