Kerja untuk diri sendiri

Salah satu prinsip bagi mereka yang berjaya adalah menganggap diri mereka kerja untuk diri sendiri. Dalam erti kata lain, menganggap diri sebagai self employed.

Walaupun sekiranya anda bekerja makan gaji, anggap diri anda sebagai self employed oleh kerana dengan melakukan ini, anda akan lebih menghargai masa dan nilai anda.

Anggap anda dibayar mengikut jam anda bekerja. Ini akan memberi anda semangat untuk menghasilkan sesuatu yang lebih produktif setiap minit.

Ia adalah satu kesilapan sekiranya anda sentiasa menganggap diri anda bekerja untuk orang lain, pada hakikantnya, anda sebenarnya bekerja untuk diri anda sendiri. Tidak kira apa pekerjaan anda kini, anggap diri anda self employed!

Selamat bercuti. ๐Ÿ™‚

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

26 thoughts on “Kerja untuk diri sendiri

  1. Assalammualaikum Irfan…
    Selamat pagi…

    Em,menarik juga topik hari ini. Tentang รขโ‚ฌself employed”. Nampak macam ‘simple’ je topik nie. Tapi sebenarnya,sangat berkesan kalau diamalkan selalu. Satu ada 1 cerita menarik tentang topik hari untuk dikongsikan bersama. Untuk pengetahuan semua,saya masih seorang pelajar di IPT. Setiap hari Sabtu,saya ada membuat ‘part time job’di salah sebuah bengkel kereta. Walaupun kerja saya hanyalah servis kereta orang,tapi saya sungguh seronok dan bersemangat bila melakukan kerja. Apa yang menariknya,saya tak rasa penat pun apabila melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Kalau orang dengar tentang cerita saya,mungkin ada yang kata,”Alah,apa yang ada sangat jadi mekanik”. Tapi bagi saya,pekerjaan ini sangat seronok walaupun terpaksa bergelumang dengan minyak & habuk. Walaupun gaji yang saya dapat tidak seberapa,tapi saya lakukan dengan penuh ‘disiplin’. Dengan erti kata lain,patuh kepada masa,hormat pelanggan & ‘staff’ dan buat satu kerja dengan sungguh-sungguh.

    ok,jumpa lagi.
    caucincau.

  2. saya mmg setuju setiap pekerjaan yang kita buat patut dianggap bekerja untuk diri sendiri kerana dari situ akan timbul sifat ikhlas dalam melakukan pekerjaan tersebut..Kita juga akan melakukan pekerjaan itu bersungguh sehingga berjaya …..sekian terima kasih

  3. ini adalah satu cabaran bagi saya…ye lah
    kita self-employed.. bikin website.. tapi masih belum ada sale sebab masih baru lagi..byk kesalahan perlu dibetulkan..

    dgn pekerjaan partime sahaja.. gaji kecik je (daily paid)

    dapat tentangan daripada family pulak… dgn alasan “bikin web berbulan2..income still tiada”

    yerp saya setuju dgn saudara irfan..
    semangat akan membuak2 setiap hari..
    kerana anda telah mempunyai hala tuju (target) dan semestinya setiap minit adalah emas yg tiada sesiapa boleh membelinya…

    inilah kebaikan self-employed,yg penting never give up ๐Ÿ™‚
    good luck to me & to all forumer…

  4. pengalaman saya bekerja pulak, setiap pagi setelah solat subuh, saya tak sabar2 nak buat kerja terutamanya kerja hakiki saya skrg sbg pengurus kolej di salah sebuah ipta malaysia. ini kerana saya menganggap ia sbg satu ibadah, dan inilah rezeki yg dpt menampung life saya bersama seorang isteri dan 2 org cahaya mata saya. di mlm hari dan masa terluang pula, saya akan bersungguh2 membuat e-biz saya ni walaupun masih merangkak2 dan menuntut ilmu pd pakar2 internet bisnes terutama sekali irfan khairi. bukannya nak tamakkan duit, tapi apa salahnya kalau jadi jutawan, sikit sebanyak dpt juga membantu pertumbuhan ekonomi negara. nasihat pd boss saya, dlm hidup ni kita hendaklah menanam sikap seronok bila bekerja dan utk menandingi pencapaian negara maju, kita hendaklah bekerja 16 jam sehari. alhamdulilah, setakat skrg, saya baru 4 bulan mengaplikasikan nasihat beliau tersebut.

  5. Yes ikhlaskan diri kalau nak buat kerja . Saudara riezal, saya kagum dgn anda walaupun mendapat “angin” negatif tp masih bersemangat nak buat kerja selaku internet marketer. Saudara Muhd Farid , saya ingin mencontohi kesungguhan anda . – Terima Kasih –

  6. ya topik yg menarik..
    sy harap sentuh pula berkaitan semangat..
    sy mmg anggap kerja fulltime skrg sbg self employed..
    tp utk kekalkan momentum rasa itu amat payah..
    skrg peratusan rasa jemu sudah mula meningkat..
    ingin jadikan MSI sebagai matlamat pula.. tetapi masih tercari-cari..

  7. Kepuasan akan datang bile kite anggao kije itu untuk diri kite…oleh itu marilah kite same2 ikhlas kan diri…pakat kije biar ikhlas belake…:)

  8. Setiap kerja perlu dilakukan dengan terbaik untuk melatih diri menghargai masa..bile dah ade bisnes sendiri, semangat nak bekerja akan lebih dihargai…

  9. Sahabat…

    Dulu saya seorang editor, kerjanya edit buku-buku sebelum diterbitkan. Masa terluang saya gunakan untuk belajar software grafik. Bila berkemahiran, majikan meminta saya melakukan dua kerja, editorial dan grafik. Namun, gaji tetap untuk kerja editorial.

    Walaupun kerja grafik saya tak dibayar, namun saya melakukannya untuk diri sendiri. Ia menambah nilai diri dan hasilnya.. saya dapat kecapi kini..

    Menjalankan perniagaan hasil kemahiran yang dibina walaupun dahulunya tak dibayar. Kita perlu bersyukur, walaupun majikan tak membayar kita.. kita sebenarnya diberi peluang untuk menambah kemahiran (masa tu dapat Apple G3, tahun 2000)dan gunakan peluang tersebut..Ingat! ramai orang berkebolehan, tapi tidak diberi peluang!

    Belajar berfikir seperti majikan.. anda akan mempunyai perniagaan sendiri satu hari nanti..

    Semoga bermanfaat..

  10. saudara farid… tahniah…..
    pengalaman anda berharga jutaan ringgit. semangat anda… tiada ternilai…

    betul apa kata… kita bekerja utk diri kita… utk dapat gaji… utk sara hidup kita…

  11. tq my dear friend Miclee .. huhu nak menangis rasenye… ye lah.. dia punye cabaran datang hari2 boley dikatakan 24/7 ..

    terpaksa la saya jadi ikan di laut masin… bila sampai di darat.. tak masin le pulak ๐Ÿ˜›

  12. bila baca cerita masing2..sy bertambah semangat. terima kasih semua. sy sokong dengan apa yg dikatakan saudara irfan

  13. Assalamualaikum semua…

    Cerita saya pula yer…saya memang dulu jenis gila habis internet ni, tapi untuk chatting saja. Tapi game saya tak sentuh. Lama-kelamaan saya melihat banyak iklan cari wang ,melalui internet. Saya pun mula la belajar sedikit demi sedikit, sendiri belajar.

    Pendek cerita saya dah buat satu website jual buku panduan, saja nak test, saya terkejut ada respon yang ramai. Lama kelamaan saya terfikir, kenapa aku buat satu saja, sedangkan aku boleh buat website..sejak itu saya buat banyak website, ambil upah buat website lagi, sampai naik letih saya. Sekarang ni pun saya masih buat website lagi.

    Saya boleh buat sampai macam tu sebab saya fikir, ini kerja UNTUK SAYA dan keluarga saya. Kerana minat. SAYA TIDAK PERNAH MENDAPAT BIMBINGAN DARI SESIAPA, HATTA SEHINGGA SAYA BELAJAR PHP..pun sendiri belajar melalui internet.

    Itu saja. Terima kasih.
    http://www.hotbiz2u.com

  14. an interesting point of view from Irfan !

    No doubt, memang betul gak if fikir-fikirkan balik. Terkenang masa saya bekerja full-time dulu, jika boss suruh stay back & siapkan kerja memang tidak mengeluh resah kerana kerja yang saya buat tuh memang mencabar minda saya sebagai seorang database programmer.

    Sekarang.. kerja sendiri. Alhamdulillah – kepuasan itu datangnya bersama pulangan yang lebih dari gaji dulu !! ๐Ÿ™‚

    Thanks for the tip !

  15. Memang benar tu. Sesuatu pekerjaan yang menghasilkan pulangan yang terbaik hasil dari “self employed”.

    Ia melahirkan sifat minat, kesungguhan, tidak jemu, tidak kerana di paksa, malah menganggap kerja itu adalah sebahagian daripada hidup kita yang amat penting.

  16. assalamualaikum…
    time kita kerja..
    emm..walaupun kita hanyalah staff bawahan..
    lebih baik kita anggap kita big bos..
    bila kita rasa kita bos..kita akan tau apa yg staff perlu buat..so, kita akan tau apa yg perlu dibuat tanpa disuruh..
    contohnya..saya kerja kerani..kalau saya bos mesti nk tengok kertas kerja yang lengkap..
    so,saya akan buat selengkapnya sebelum dihantar ke bos..
    dan..kita akan confident dgn kerja kita..

  17. assalamualaikum,
    walaupun kerja makan gaji dan membuat rutin yang sama setiap hari, sebenarnya setiap apa yang kita lakukan adalah sesuatu yang baru setiap detik. bila niat bekerja untuk diri sendiri kita akan lakukan sebaik mungkin kerana manfaat akan kembali kepada diri. selepas beberapa tahun bekerja dengan orang lain berdasarkan konsep ini saya kini bekerja sendiri dengan melakukan perkara yang saya paling minat. sebenarnya saya tidak bekerja tetapi melaksana HOBI tetapi mendapat BAYARAN…

  18. BAGUS RUANGAN NI….

    SAYA DAH HAMPIR SETAHUN BEKERJA DI SALAH SEBUAH SYARIKAT SWASTA DI UTARA TANAH AIR (SEBELUM TU DI SELATAN TANAH AIR)

    SEBAGAI KETUA JABATAN SETIAP MINGGU SAYA ADAKAN MINGGAN ‘MEETING’ IAITU UNTUK MENAIKKAN HASIL SYARIKAT ATAUPUN UNTUK MENINGKAT MUTU KERJA DIKALANGAN KAKITANGAN TETAPI SELEPAS MEETING PAGI MEREKA INI MASIH LAGI DI TAKUK YANG LAMA DI MANA TELAH DIMANJAKAN OLEH PENGURUSAN TERDAHULU….
    RATA RATA KAKITANGAN SEMUANYA BANGSA KITA JUGA… ISHHHH….

    SEBAGAI ORANG YANG BERPENGALAMAN LUAS DI BIDANG PERMOTORAN SELAMA LEBIHKURANG 10 TAHUN SAYA DAPATI MERAKA INI TIDAK MAHU MEMAJUKAN DIRI….SAYA BUKAN NAK KATA APA… SEBELUM SAYA DILANTIK SEBAGAI KETUA JABATAN SAYA JUGA SEPERTI MEREKA JUGA…. MINAT BE KERJA ITU AMAT TINGGI DAN KALU BERKERJA 8 JAM SAYA RASA TAK CUKUP DENGAN WAKTU BERKERJA WAKTU ITU..

    APAPUN SEBAGAI KETUA JABATAN SAYA TETAP TURUN PADANG DEMI SYARIKAT YANG TELAH DIPERTANGGUNG-JAWABKAN (betul ke ejaan nih..) KEPADA SAYA

    APAPUN TANGGUNGJAWAB TEPAT DILAKSANAKAN KEPADA SAYA DEMI MEMAJUKAN SYARIKAT INI UNTUK MENDAPAT SIJIL ISO TAHUN HADAPAN….
    MUDAH-MUDAHAN MEREKA INI AKAN TAHU APA ITU ISO AYNG DILAUNGKAN DI KEBANYAKKAN SYARIKAT…
    AMIN,,,

  19. Bukan saya tak setuju dengan on this issue but I have my sets of unpleasant unpleasant which I am experiencing now.

    Saya bekerja dengan syarikat sekarang atas dasar ingin membantu kawan memajukan perniagaan marin engineering nya. Saya tinggalkan gaji yang agak lumayan untuk bekerja dengan beliau dan dibayar gaji yang saya tidak mahu saya pertikaikan dahulu kerana nawaitu saya ingin membantu dia sekaligus saya bekerja tanpa mengganggap syarikat ini bukan hak saya. Saya melaksanakan kerja-kerja yang perlukan digajikan kepada 6 orang tetapi saya gagahi melaksanakan tugasan dan tanggungjawap saya sebaik mungkin dan kami lebih kepada satu kelaurga daripada rakan sekerja. Saya yang sudahpun berumahtangga dan mempunyai 4 orang anak ketika itu, sanggup meninggalkan anak di rumah bersama suami (yang saya sangat hargai pengorbanan beliau membenarkan saya sehingga lewat dinihari jam 5-6 pagi bagi mneghabiskan tugasan harian saya di pejabat. Ada juga ketika syarikat mengalami masalah kewangan, saya akan merelakan diri tidak dibayar gaji dan saya ibarat tuanpunya syarikat meminta sedekah dari kawan-kawan andai dapat membantu syarikat untuk meneruskan operasi harian syarikat ini. For me, I don’t mind going the extra mile to help my BOSS. Akhir tahun 2005, saya dan kawan-kawan(there are 4 of us including my BOss, I am the only Lady looking into the office affairs while the 3 guys work in the workshop) telah melepasi zaman kepayahan apabila kami dapat memajak fasiliti yang ada sekarang untuk melaksanakan kerja-kerja pembaikan bot dan kapal yang dahulu kami hanya menumpang dari pemilik terdahulu, juga saya telah mendapatkan kemudahan failisiti dari segi kewangan untuk operasi syarikat.

    Namun, apa memedihkan hati saya, setelah memperolehi ini semua, saya bersama rakan-rakan yang lain telah dipinggirkan setelah BOSS membawa masuk orang-orang baru yang mula memainkan jarum2 mereka. Yang paling menyedihkan saya dilucut dari tugasan-tugasan saya untuk diberikan kepada orang-orang baru, and I am left with nothing to do. Sepatut nya saya rasa happy tak banyak kerja kan but that was not how I felt now. I felt that I was push aside and make me feel guilty of makan gaji buta and finally I will leave the company for not doing anything.

    The moral of the story, buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali. Start to be self-centered, kerja untuk diri sendiri, keluarga, agama dan apabila mendapat imbuhan nye kelak, jangan lupa ada lebih susah dari kita. Kepayahan dulu mengajar kita siapa orang di sekeliling kita dan kita yang pernah susah, tau bagaimana payahnya berada di situasi sebegitu, jadi lapangkan diri untuk membantu orang yang senasib dengan kita.

    what say u.

  20. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

    Tahniah kepada semua yang ingin berubah kearah kejayaan dan kearah perubahan minda semoga semuanya kekal dan istiqomah dalam berusaha membina kejayaan diri, keluarga dan negara.

    terima kasih
    dr aura

  21. saya sebenarnya sgt teringin nak berhenti kerja makan gaji dan bekerja sendiri tapi smpai skrg masih tak yakin.saya ada keluarga untuk diuruskan.macammana ye nak berani buat keputusan?

  22. Salam hormat,saya seorang suri rumah baru lagi belajar tentang internet. saya baru membuat satu blog percuma, daripada saya tak buat apa2 kat rumah,sedikit demi sedikit baru saya faham, sambil layari internet, rupa-rupanya boleh cari part time…

  23. yakin pada yang esa usaha dlm tawakal itu lebih baik dari berusaha baru tawakal, lagi sedih kalau org anggap dia berjaya kerna dia kuat berusaha bukan rezeki dari Allah. ketahuilah walaupun dunia dicipta Allah atas sebab asbab tetapi asbab dan sebab sama sekali tidak mampu memberi kesan kepada sesuatu ketentuan kerna asbab dan sebab itu sendiri ditentukan Allah.

  24. Bismilllahirrahmanirrahim…
    salam…
    betul!3…
    ia adalah cara utk kita mgapai kejayaan…
    kerja utk diri sdri…
    ikutilah sunnah sirah junjungan kita…
    jgn lalai dlm mjaga amanah tuhan..
    sbgai khalifah d muka bumi ini…

Leave a Reply

Your email address will not be published.