Kesitemewaan diri sendiri

  • Einstein was 4 years old before he could speak.
  • Iassc Newton did poorly in grade school and was considered “unpromising. “
  • When Thomas Edison was a youngster, his teacher told him he was too stupid to learn anything. He was counseled to go into a field where he might succeed by virtue of his pleasant personality. Thomas Edison adalah pencipta lampu mentol.
  • F.W. Woolworth got a job in a dry goods store when he was 21, but his boss would not permit him to wait on customers because he “didn’t have enough sense to close a sale.” Kini, Woolworth adalah pasaraya ternama di UK
  • Michael Jordan was cut from his high school basketball team.
  • A newspaper editor fired Walt Disney because he “lacked imagination and had no original ideas.”
  • Winston Churchill failed the 6th grade and had to repeat it because he did not complete the tests that were required for promotion.
  • Babe Ruth struck out 1,300 times, a major league record. (Babe Ruth ketika itu adalah pemain baseball yang paling banyak melakukan home-run)

A person may make mistakes, but is not a failure until he or she starts blaming someone else. We must believe in ourselves, and somewhere along the road of life we will meet someone who sees greatness in us and lets us know it.

Kadangkala amat sukar untuk kita melihat keistemewaan yang ada pada diri sendiri. Selalunya, orang lain yang akan dapat melihat keistemewaan kita. Sama seperti anda sering melihat keistemewaan yang ada pada orang lain dan tidak pada anda.

Jangan segan bertanya dengan orang lain, rakan-rakan atau keluarga. Atau, anda juga boleh mendapatkan “hint” dari cara orang lain mendampingi anda. Dimanakah keistemewaan yang ada pada anda?

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

44 thoughts on “Kesitemewaan diri sendiri

  1. Saya sangat kagum dengan tokoh2 sains dalam mencipta sesuatu yang baru. Terutamanya kepada Thomas Edison yang mencipta lampu mentol beratus-ratus kali sehingga berjaya.

  2. Olla

    Dah lama saya tak comment
    Saya tengok orang lain pun sama,makin kurang komen..kenapa?

    Pasal topik hari ini,saya sendiri masih tak tau apa keistimewaan saya.Mulai saat ini saya berazam untuk berusaha mengenali diri sendiri.

  3. Rasanya susah jugak nak tau kelebihan diri sendiri, melainkan tak suka bergaduh, penyayang dan tak suka perkecilkann orang lain.

    Yang lain-lain say rasa macam semanya sekadar average saja.

  4. Keistimewaan diri sendiri perlulah di’explore’..jangan harapkan orang lain yang sedarkan atau beritahu ‘power’ kita…kalau tak org lainlah yg akan take advantage of our skills…perlu banyak muhasabah diri dan pasti keistimewaan yang terdapat dalam diri kita dapat dieksploitasi dengan sepenuhnya…kepada anyone yang dah kenalpasti keistimewaan diri anda, gunakan dgn sebaik mungkin dan apply utk meningkatkan diri kita dan juga org lain.

  5. hmm..kadang-kadang susah untuk mencari kelebihan diri sendiri sebab kita asyik tengok kelebihan dan kesenangan orang lain..kita terlalu fokus kepada apa kelemahan dan kegagalan kita dan kita menyalahkan takdir..kata orang apabila satu pintu tertutup, pintu-pintu lain akan terbuka..mungkin kita saja yang tak nampak…tapi apa salahnya walaupun pintu itu tak terbuka, cuba ketuk, mungkin ia akan dibukakan..terlalu banyak pintu dalam dunia ini..dan saya amat yakin kita tidak sempat untuk buka dan masuk kesemuanya..jadi apa tunggu lagi..carilah pintu itu dan disitu mungkin anda akan lihat betapa bertuahnya menjadi diri anda…hehe..macam motivator plak..anyway..all the bez everyone..

  6. di sebalik kekurangan ada keistimewaan sendiri sama ada sedar atau tak sedar je. setuju jugak ngan saudara irfan…kita tak akan gagal selagi tak menyalahkan orang lain.

  7. Ramai kawan-kawan saya mula mengkagumi dan menjadikan mentor untuk bergelar JUTAWAN! ๐Ÿ™‚

    Jadi kami tidak akan berputus asa untuk menjadi target masing-masing dalam tempoh 7 tahun ini untuk bebas kewangan. ๐Ÿ™‚

  8. NEVER SAY NEVER

    There is no such thing as no chance.
    Don’t think about the things you can’t do.
    Think about the things you can do.

    No matter what the level of your ability is,
    you have more potential than you can ever develop in a lifetime.

    You have powers you never eamed of.
    You can do things you never thought you could do.
    There are no limitations to what you can do
    except the limitations of your own mind.

    Your range of available choices right now is limitless.
    Look at things as they can be.

  9. Dulu saya rasa terbeban dengan keistimewaan yang ada pada diri sendiri. Tetapi kini saya bersyukur dan gembira apabila saya menjadikannya suatu bisnes yang mendatangkan profit. Tuhan jadikan setiap manusia dengan keistimewaan, carilah dan manfaatkannya.

  10. hi doctor,

    saya dapat idea ini from a new rising star internet marketer, gobala krishnan. merely this is his idea…..

    kita tak tahu apa sebenarnya kelebihan yang ada pada diri kita until someone or a friend tell us that we are so good in this or that. anyway tak perlu lah nak tunggu diorang sebut perkara tu tetapi kita boleh tanya pendapat mereka directly…. ask them to tell you what you are good in. then, jangan berdebat dengan mereka as what they tell you might not be the one you agree.

    the fact is the fact…. kita mesti menerima kenyataan ikhlas dari orang lain tentang diri kita.

    according to gobala krishnan, kita memang susah mahu menerima kenyataan yang berlawanan dengan hajat, impian atau naluri hati kita. tetapi kita kena eksploitasi kelebihan yang ada pada diri kita.

    gobala krishnan adalah seorang bekas executive di salah sebuah syarikat telekomunikasi yang tersohor di negara ini, tetapi he ended up being one of the most promising internet marketer in this country, seperti irfan juga.

    kita lihat irfan, who he was and who he is now…. a millionaire

    sedar atau tidak, kadangkala kita tidak bagus menjadi seorang pengikut tetapi kita bagus untuk menjadi seorang pemimpin. kadangkala kita tidak boleh buat sale tetapi kita amat bagus dalam menguruskan orang lain untuk buat sale bagi pihak kita.

    ask your friend what you are good in.

  11. kadangkala kita tahu keistimewaan kita tetapi kita lebih suka melakukan kerja lain(kerja yang baru di temui dan diminati)) dan terpaksa melupakan keistimewaan(kerja) kita yang dulu kita kita beriya-iya melakukannya.

  12. Sesungguhnya setiap manusia ALLAH kurniakan kelebihan. Terus dan terus berdoa dan berusaha…..asalkan niatnya ikhlas untuk mengetahui kelebihan diri. ALLAH lebih tahu dari diri kita sendiri kerana kita datang dan akan kembali kepadanya.. maka bermunajat kepadanya pada waktu yang mustajab.

  13. saya rasa hanya dengan pernigaan dapat memenuhi my passion : kaya, cantik, sebagai khalifah yang mendapat Keredaan ILahi di bunia akhirat!saya lebih gemar mencari nilai kewangan yang tiada penghujungnya melalui perniagaan internet namun saya tidak tahu menahu langsung bagaimana caranya? hope ada orang boleh tunjuk ajar pada saya tentang ilmu keusahawanan internet ini. dan paling penting saya dapat lansaikan hutang PTPTN saya secepatnya!!

  14. stp ari saya berfikir ttg kelebihan diri saya utk maju khadapn.saya nak bebas kewangan dlm masa 3 thn

  15. ,,saya masih lagi tercari-cari dimana kelebihan saya,,ermmm,,,kat mane ye???????,,,,berfikir dan terus berfikir,,

  16. wah kebetulan td siang pas kuliah dosen saya ty.”apa yang istimewa pd diri anda?”…aku ngak bs jwb.rsnya sulit sekali menjwbnya,mgkn saya tkt kl jwbn sy tdk sesuai yg tmn2 sy lt.tp sy menyesal tdk menjwbnya.bagaimana ya agr kharisma diri kita bisa muncul

  17. kadang2 mmg btol kite tak tahu ape keistimewaan tpi bg sye laa…sye mengataoi kelemahan dri sye…accetly sya nk sngt pendapat anda dgn segera yer….nie email sye hagemaru_1910@yahoo.com … spe ade ym add laaa yer….

  18. Salam Tuan..

    Rasanya saya dah lama kenal Tuan sejak sejak 2005 lagi.. tapi Tuan je yg tak kenal saya.. (kenal dari buku Rahsia Jutawan Internet…)

    Apa yg saya dapat dari pengamatan sahabat2 lain yg menceburi perniagaan.. Selalunya yang pernah rasa perit jatuh berniaga akan bangkit kembali dengan perasaan humble dan berkongsi dengan orang lain especially.. Selalunya stronger luar biasa..

    Rasanya Tuan sendiri pernah rasa perit jatuh bangun dengan perniagaan internet.. dan x pernah dicerita dlm blog ini..

    Apapun personally (saya tak berniat langsung puji Tuan untuk dapat tiket seminar percuma.. haha ikhlas ni..).

    Tuan dikenali perintis dalam perniagaan Internet di Malaysia dan bagi saya Tuan adalah ‘marketing genius’ dalam industri Tuan..

    Semoga selalu sukses dalam rahmatNYA..

    Just my testimonial..

    Hamba ALLAH

  19. Hai Geng,

    Kita harus mengenali diri kita terlebih dahulu baru la kita dapat mengesan apakah keistimewaan dalam diri. Sentiasa berfikiran positif, berpandangan jauh serta bersikap baik terhadap orang lain. Insyallah sedikit demi sedikit kelebihan anda akan terkeluar…

    Tq

  20. memang benar sgt.. kita kenal kenal dr sendri seblm kenl org lain.. jika kita tau di mana kelemahan dan kekuatan kita.. kita akan tau yang mana hendak di perbaiki dan yg mana blh terus di majukan..

    *Program Affiliate yang Lumayan Dengan 100% Komisyen*

  21. Adilnya setiap kejadian ada kekuatan dan kelemahan. Menjadi insan@khalifah itu sendiri suatu kekuatan yang mengatasi kekuatan segala kejadian lain di muka bumi ini.

    Benar! yang kita seringkali tidak dapat melihat kekuatan@keistimewaan diri sendiri. Manusia digalakkan mengenal kelemahan diri untuk diperbaiki dan mesti juga kenal keistimewaan diri supaya tidak ‘inferiority complex’.

  22. Apabila membaca post ini saya teringat pada sebuah buku yang saya baca bertajuk Psikologi Orang Berjaya dalam bab Prestasi di Sekolah dan Kejayaan yang menceritakan bagaimana mengenai pelajar yang lemah dalam pelajaran menjadi seorang yang berjaya apabila keluar berdikari dan inilah kaitannya dengan tokoh-tokoh hebat yang telah mencipta kejayaaan.

  23. Assalamualaikum IK,
    Setuju benar dengan tajuk ini. Keistimewaan actually boleh dicari sebenarnya. Teringat kata – kata Datuk Maznah dalam buku 3K, ungkapannya seperti berikut mengenai menyelami bakat dalam diri kita;

    “Pertama sekali, kita cuba cari dan salami bakat dan hobi kita sama ada menjahit, memasak, menjaga kanak รขโ‚ฌโ€œ kanak, mengajar atau menjual”.

    Kemudian kita kembangkan bakat tersebut sama ada melalui kursus khas, membantu atau bekerja sambilan dalam bidang berkenaan. Dengan cara tersebut kita dapat membina pengalaman dan pengetahuan, serta memperoleh kemahiran dan pendedahan.

  24. Salam, salam…

    Selalunya asyik tanya orang je:
    “Hai awakkkk…buleh berkenalan?”

    Tapi lupa lak, ngan diri sendiri pun tak abih lg berkenalan.

    Tu yg payah nak confirm apa dia keistimewaan diri tuuuu… ๐Ÿ™‚

  25. Assalamualaikum..
    Manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah s.w.t.
    Saya yakin dan percaya bahawa setiap insan bergelar manusia ini tidak kira lelaki atau wanita, dewasa atau belia, pelajar atau pekerja, semua nya dikurniakan oleh Allah s.w.t satu kelebihan diri. Yang membezakannya hanyalah bagaimana menggunakan kelebihan yang dikurniakan itu pada jalan yang sepatutnya.

    Kepada Saudara Irfan Khairi, saya nak minta izin saudara untuk “copy” artikel yang ditulis saudara untuk disebarkan pada rakan-rakan. Terima Kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published.