Lain orang, lain cara motivasi

Sering saya ditanya soalan, “Bagaimana hendak saya motivasikan rakan saya (atau sesiapa sahaja)?” 

Bagi mereka yang tidak berduit, mungkin wang dapat menjadi sebagai motivasi untuk bekerja. Bagi mereka yang sudah kaya-raya, wang bukan lagi motivasi untuk bekerja. Jumpa seseorang yang tidak makan 2-3 hari, makanan adalah satu motivasi. Sekiranya jumpa pasukan bola sepak yang tidak pernah menang, kemenangan adalah satu motivasi. Jumpa orang yang sudah berjaya, pengiktirafan mungkin menjadi motivasi. Jumpa orang yang sering gagal, kejayaan yang kecil sahaja pun adalah satu motivasi.

Untuk memotivasikan seseorang, ketahui terlebih dahulu apa yang boleh memotivasikannya. Kemudian, usaha daripada jawapan itu.

Ketahui bahawa, seseorang yang anda ingin motivsikan itu mungkin tidak mempunyai matlamat motivasi seperti anda. Oleh itu, tidak akan “trigger” motivasinya dengan cara yang anda sering menerima motivasi.

Lain orang, lain cara motivasi! 🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

19 thoughts on “Lain orang, lain cara motivasi

  1. ya, betul tu . setiap orang ada tujuan yang berlainan bagi mewujudkan sesuatu motivasi.. macam saya, saya jadi bermotivasi untuk mendapatkan kejayaan bila mengenangkan pengorbanan ibu bapa yang menyara saya yang dalam serba kekurangan.. saya juga bermotivasi untuk mencari duit kerana ingin membantu mereka..

    jadi, memang betul apa yang katakan..

  2. Lain orang, lain cara motivasi!..
    betul tu…its up to that person how die motivasikan dirinya..
    walaupun org lain bagi motivasi pada kita tapi dalaman kita tak bermotivasi tak ade maknenye… 😀
    start with our ownself 1st…

  3. hah!.. ini saya memang betul2 setuju…

    tapi ramai orang yang tak sedar tentang perkara ini. Bila mereka lihat seseorang sungguh bermotivasi membuat sesuatu kerana diberi upah yang tinggi.. mereka akan kata orang itu mata duitan pula.. hmm….

  4. Kita perlu buat homework sebelum kita boleh motivasi seseorang. Cuba buat kajian latarbelakang keluarga mereka dan profil hidup mereka.

    Regards Sharifah Azran Alam

  5. Betul betul. sokong dengan pernyataan itu. Lain orang lain motivasinya. Saya selalu memotivasikan kawan-kawan juga. Sebab utama adalah kerana saya tak nak mereka merasai keperitan hidup spertimana saya pernah lalui satu ketika dahulu.

    Betapa susah nak motivasikan orang, saya kuatkan diri juga supaya mereka sedar yang hidup mereka tidak seteruk mana.

    Manusia perlukan motivasi untuk berjaya. Diri saya sendiri pun perlukan motivasi untuk bergerak maju. Kalau tidak, aktiviti harian saya adalah tidur di atas katil dan melayan anime jawabnya.

    Bila rasakan diri sendiri tiada motivasi, saya berusaha keluar dari kepompong dari cari motivasi sendiri. Bahan-bahan bacaan ringkas dari blog2 berilimiah boleh memberikan sedikit inspirasi.

  6. ,kadang-kadang motivasi datang dari tekanan hidup… bila susah dan tertekan sangat terpaksalah bekerja atau buat sesuatu utk lebih senang dan tak tertekan…
    tekanan tu jg memberi motivasi kpd kita…

  7. think and grow rich dan bayangkan pendapatan anda 10 kali ganda. he,he, memotivasikan saya.

  8. ermmm…tak semua org boleh dimotivasikan dn cara yg sama..saya setuju.

    saya sendiri masih cuba menawal diri sendiri memahami ciri2 motivasi individu lain. Apa yg saya fikir belum tentu mereka dapat terima….
    Masih tetap belajarrr..

  9. shoping buku adalah satu cara motivasi untuk saya 🙂 i love books. and to buy books i need money 😀 so, saya akan kerja lagi cerdik to get mor income, untuk menampung keperluan shoping saya, especially buku. shoping lain kureng. 😀 and work hard utk tampung kos jalan2 saya, thats how i motivate myself.

    tak mudah untuk memotivasikan diri. bila saya menulis mengenai motivasi, saya banyak bagi teknik. but then, not every single technique suits every single person. sama juga dgn keadaan ini. kalau wang memotivasikan anda, take it, dan kemudian belajar macam mana nak guide mental supaya tak la jadi kabur/tamak/blur/dll disebabkan wang.

    ada orang, keluarga adalah motivasi yang tinggi. disebabkan mahu menyediakan keperluan yang lebih baik untuk keluarga, mereka akan kerja kuat dan sgt bermotivasi dan tk putus asa. bcoz, keluarga mereka adalah x-factor, sumber motivasi mereka. 🙂

    kita sendiri patut tau apa kunci motivasi kita. jangan ikut orang 🙂

    good tips. been wondering cmne nk jelaskan pada orang pasal ni, and lastly my sifu alread write bout it. 🙂 thanks ! see you next month, PWTC! 😀

  10. Motivasi nampak mudah ttp not as ez seperti mana dpt kita bincangkan.

    Kena buat research terdahulu, ambil lebih masa & mcm2 lagi lah.

    Motivasi diri sendiri je kadang2 pun gagal juga. Belum ada keyakinan lagi nak motivasi org lain.

    Kan..Kan..Kan.

  11. Saya setuju dengan pendapat Sifat manusia ni juga tak sama antara satu sama lain.Sebab itu juga motivasi tidak sama.Faktor sekeliling juga mempengaruhi motivasi seseorang individu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.