Risau membawa stress

stress.gifPernah tak anda merasa stress atau tension?ย Punca utamaย stress datangnya daripada kita “risau” sesuatu. Bila kita selalu risau, itu yang menyebabkan stress. Dan stress pula banyak mengakibatkan penyakit ๐Ÿ™

Ada research mengenai “risau” mengatakan:

  • 40% orang risau pada sesuatu, tetapi sesuatu yang dirisaukan itu tidak terjadi pun
  • 30% orang risau pada perkara-perkara yang sudah lepas dan tidak boleh diubahkan pun
  • 12% orang risau tentang kesihatan
  • 10% orang risau tentang perkara-perkara yang amat kecil
  • 4% pula risau tentang perkara yang akan datang dan tidak boleh kita ubah pun
  • Manakala 4% lagi adalah risau yang boleh kita lakukan sesuatu!

Jadi, next time anda risau dan terasa stress, lihat kembali statistik ini. Risau anda dalam % yang mana? Mudah-mudahan ianya akan mengurangkan stress anda!

Bila kita gembira dan senang hati selalu, lebih mudah untuk kita mencapai apa sahaja cita-cita kita.ย 

Senyum selalu & selamat bercuti ๐Ÿ™‚

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

23 thoughts on “Risau membawa stress

  1. Wow, bagus statistik tu, menyedarkan saya betapa kita sebenarnya tak perlu risau kepada benda-denda yg. tak sepatutnya. Kadang-kadang kita risau sampai rasa nak putus asa. Hanya 4% peratus jer yg. risau untuk lakukan sesuatu.

    Tip hari ni boleh hilangkan strees dan naik kan semangat untuk terus berusaha.

    Thanks

  2. Sebenarnya risau itu menandakan kita seorang yang bertanggungjawab terhadap sesuatu perkara. Kita perlu risau untuk memotivasikan diri kita untuk menyelesaikan masalah atau perkara tersebut.

    Tetapi kerisauan itu biarlah berpada-pada dan jangan sampai memudaratkan diri, “stress” dan melemahkan motivasi diri.

    Biarlah kerisauan kita itu dalam keadaan yang terkawal dan kita boleh nilai seperti statistic yang Doc. berikan. ๐Ÿ˜€

    Hisham;
    “Harap dalam 4% yang risau dan boleh dilakukan sesuatu untuk diubah” ๐Ÿ˜‰

  3. Macam mana sendiri mengawal stress? tentu banyak masalah dalam perniagaan ni.Saya pun kadang-kadang stress juga sebab kena layan masalah pelanggan yang bermacam-macam karenah ๐Ÿ™‚

  4. asmkm Irfan dan kawan-kawan semua.Apa khabar? Shueqry di sini.

    ye, saya setuju. 40% orang mengalami fear of the unknown. Untuk atasi masalah ni,sediakan backup plan.

    kata Andrew Mattews, kejayaan akan senang dicapai sekiranya kita positif dan memvisualkan seolah-olah apa yang kita idamkan berlaku sekarang ini.!

    Saya memvisualkan yang 777MalaysianLinks wujud dalam satu website dan sangat gembira kerana ia telah bermula sekarang!

    Thanks Irfan, blog ini banyak memberi inspirasi pada saya.

    – shueqry –

  5. thank .. tetapi stress ada juga yang berguna kepada kehidupan.. yang berguna ialah usestress dan yg tidak berguna ialah distress. jadi dalam perniagaan internet (actually apa2 perniagaan) kita perlu ada ustress dan elakkan distress.
    nasihat saya “jgn terlalu memikirkan cemuhan orang kepada kita, tetapi memikirkan kebaikan atau isi tersirat yg terkandung dalam cemuhan itu” taknik ni yg saya gunakan.. saya dapat dari Fadzilah Kamsah.

  6. Hebatnya. Hanya statistik yang simple ini dapat menghilangkan stress atau sekurang-kurangnya dapat mengurangkan stress. Macam cili padi kata orang.

  7. Hm. saya memang selalu risau..sampai penah dulu tekanan darah tinggi..
    banyak sebab terutamanya tentang kerja-kerja aduan yang tak dapat diselesaikan..
    almaklumlah kerja kerajaan .. byk sangat komplen dari public n bukan senang nak layan public nie..
    tu lah kalau ada idea2 pengawalan tekanan camner..
    takut muda2 dah kena darah tinggi nanti..

  8. Irfan,
    tak ingin kah nak buat promosi ke Sarawak .
    Kalau ada kursus di Kuching, saya lah orang
    pertama yang akan ikut serta.
    abg badwie b abg ibrahim

  9. Jika kita terlalu stress menyebabkan kita mendapat penyakit migrane dan murung sehingga perkara yang kita telah rancang jadi kucar-kacir kerana kita tidak dapat memberi perhatian sepenuhnya. Stress hanya merugikan diri sendiri. Untuk menghilangkan stress banyakkan membuat solat dan membaca Al-Quran.

    Sekian Sharifah Azran Alam

  10. terlalu risau sampai tekanan darah tinggi bahaya juga. bak kata P2.Dot.Com risau biarlah berpada2. saya jarang risau, justeru jarang stress. maybe sbb tu tekanan darah sy rendah ;)) pun tak baik juga utk kesihatan

  11. Assalamualaikum..

    Fikir risau (stress) yang paling besar adalah fikir risau tentang keselamatan selepas mati yang mana tiada peluang lagi untuk di perbaiki kesilapan dan kesalahan.Perniagaan bila tersasar boleh di baiki dan bangun semula tetapi tiada peluang untuk pembaikan bila dah mati. wallahu ‘alam.

    Wassalamualaikum

  12. “Macam mana sendiri mengawal stress? tentu banyak masalah dalam perniagaan ni.”

    Alhamdulillah, saya tidak ada stress Ini kerana, salah satu sebab stress datangnya daripada maslaah kewangan. Bila kita dah financially free, kita tidak lagi mempunyai stress perihal kewangan. bila dalam perniagaan juga sama. Bila wang bukan menjadi tujuan utama, kita di dalam zone “bersyukur” dengan pendapatan dan kewangan kita kini. jadi, tiada stress.

    tu satu lagi antara sebab untuk menjadi financially free! kurang stress ๐Ÿ˜‰

  13. cakap tentang stress saya dah alaminya. Saya stress teruk sangat sehingga saya tak sedarkan diri dan dikejarkan ke hospital. Saya terpaksa mendapat rawatan segera dan setelah empat bulan saya masih menerima rawatan ekoran stress. Memanglah rawatan secara fizikal (hospital) tidak mencukupi bagi pengidap stress. Ia hendaklah juga dicomplimen dengan rawatan secara alternatif, dan pesakit hendaklah meletakkan diri sebagai milik Allah. Dng itu pesakit dapat berserah sepenuhnya kepada Allah.Bukankah penyakit itu terjadi dengan izinNya jua. Harap pengalaman ngeri ini dapat membantu rakan-rakan lain. Wallahuallam…

  14. Betul kata Irfan tu. Masalah kewangan selalu membuatkan kita stress. Jadi, bagi yg belum mencapai financial freedom, itu adalah risau di dalam kategori 4% – yg boleh diubah.

    Jadi, instead of risau je memanjang memikirkan masalah kewangan yg dihadapi, apa kata kita usahakan sesuatu yg bllh mendatangkan hasil. Lps tu jgn la dok risau pulak bila apa yg diusahakan lambat berhasil/tak memberangsangkan. Jgn jemu berusaha dan bertawakkal kpd Allah. Rezeki di tangan Allah. Selagi kita berusaha, insyaAllah Allah akan mempermudahkan buat kita.

  15. Betul juga, kebanyakkan masalah utama yang menjadi penyebab stress ialah masalah kewangan. Bila sudah bebas dari masalah kewangan, soal stress sudah dapat diminimumkan pada tahap terendah!..

  16. stress membuatkan manusia hilang kawalan dalam membuat keputusan. jangan terlalu memikirkan maslah kerana ia akan membuatkan hidup kiter tertekan dan hilangkan keceriaan didalam hidup.hidup didunia ini banyak dugaan dan cabaran.jangan terlalu memikirkan segala maslah tersebut.bersabarlah untuk menghadapinya kerana Allah suka kepada umatnya yang suka bersabar….

  17. klu semua benda nak ambik masuk dlm kepala memanglah sentiasa risau….Sentiasa kosongkan kepala & isi dgn menyebut2 nama’nya’ setiap detik setiap saat, lebih kita memperingati’nya’ lebih banyak nikmat yg diberi oleh’nya’

  18. stress yang teruk akan mendapat kesan kesihatan kerana otak akan merembeskan hormon kortison dalam kuantiti yang lebih cukupi apa yang badan perlu.cara baik adalah ketawa atau memandang benda sejuk seperti gunung atau laut
    kerana akan otak merembeskan hormon ketenangan endorphin.

  19. mr Irfan…

    saya sekarang sememang nya stress. stress saya tu adalah kerana risau tentang kesihatan dan masalah kecil-kecilan. akibatnya setiap hari saya terpaksa menelan ubat penahan sakit kerana diserang penyakit migraine.

    bila kita stress, badan akan keluarkan hormon kortison yang banyak. hormon kortison nie akan mengembangkan salur darah kita di otak. bila salur darah kita di otak mengembang. maka terjadi lah migrain.

    terima kasih irfan and other forumers kerana sedikit sebanyak komen kalian menenangkan fikiran ku. alhamdullilah.

  20. sy mengalami stress mengenai penyakit dan ia develop menjadi anxiety disorder..sy slalu berfikir perkara negatif dan bukan-bukan…semakin sy kuatkan ibadat kepadanya..semakin besar dugaaan yg dtg…adkah ap2 amalan yg boleh menguatkan semangat dan membulatkn segala keyakinan kepada allah??harap2 tuan2 dapat membantu…salam

  21. Setiap hari sya risaukan seorg prmpuan yg sye syang walaupun dye hnye mnganggap sye hnya sbagai seorg kwan.. Dye seorg yg aktif, sllu keluar berjalan dgn kwan2nya yg lain x kira brsama llki atau prmpuan mmbuatkan Sye sntiase rindu dan risau akan keadaanya.. Andau dye dpt rase bgaimaba rindu dan risaunya keadaan dye diluar sana…

Leave a Reply

Your email address will not be published.