Siapa pesaing anda yang paling hebat?

Siapakah pesaing anda yang paling hebat?

Jawapan: Diri anda sendiri!

Satu strategy kejayaan yang saya sering gunakan adalah bersaing dengan diri sendiri. Saya juga dapati cara ini digunakan oleh mereka yang berjaya termasuk Donald Trump, Lance Armstrong, Bill Gates dan ramai lagi.

Sebab itu, selepas mencapai sesuatu, saya akan terus fikirkan, bagaimana hendak bersaing dengan diri saya sendiri dan hasilkan sesuatu kejayaan yang lebih?

Dengan berfikir diri anda adalah pesaing anda paling hebat, anda dapat maintain momentum setiap hari untuk mencapai kejayaan demi kejayaan. Setiap apa yang dilakukan adalah untuk bersaing dengan kebolehan dan pencapaian anda sendiri. Dengan melakukan ini, anda akan improve standard pencapaian anda sendiri setiap hari! 

Pernah terfikir, apa yang memandu saya untuk terus mengejar kejayaan? Inilah jawapannya. Saya sedang bersaing dengan diri sendiri 🙂 Anda juga patut cuba lakukan ini juga!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

26 thoughts on “Siapa pesaing anda yang paling hebat?

  1. Kadang-kadang dengan melihat kekuatan dalam diri sendiri dapat melupakan seketika tekanan yang tidak perlu apabila melihat pesaing yang lain. Self-motivation.

  2. hah…dengar tu semua…
    nasihat dari yang pakar…
    bersaing dengan diri sendiri… 🙂

    You can do anything if nobody believe in you, but you cannot do anything if you do not believe in yourself.

    The bottom line, you are the initiator, the competiter, the motivator….

  3. Yup, thats correct, irwandahnil. Kita ada kekuatan sendiri,cuma dengan melihat pesaing kita. Dengan muhasabah seperti ini, kekuatan diri meningkat dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi, step-by-step.

  4. ya .saya setuju..untuk berjaya kita perlu mengatasi diri sendiri terlebih dahulu!;)…..berfikiran positif, letakan matlamat,usaha dan tawakal….pasti kejayaan milik anda!!:) 🙂

  5. Knowing your competitors is a key ingredient of your market strategy. Even if there are no direct competitors near your business, you will still be competing indirectly with others, both now and in the future.

    Regards Sharifah Azran Alam

  6. Perghhh … mindset nak kena power tu.

    Tapi kadang2, people take for granted sebab bersaing dengan diri sendiri. Dalam diri dah lemah, kita pun ikut lemah. Macam ni nak kena ada mentor atau idola untuk keep the motivation going.

  7. “Dalam diri dah lemah, kita pun ikut lemah”

    Ni lagi mudah… bersaing dengan yang lemah dalam diri kita tu. Dapat la improve sedikit. kemudian, bersaing pula dengan diri kita yang ‘baru’ yang dah improve sedikit untuk jadi lebih improve. kemudian, saing dengan diri kita yang lebih improve.

    kiranya, kalau kita agak lemah belum mencapai apa pun kejayaan, maka, ianya semakin mudah sebab kita bersaing dengan yang lemah 🙂

    cuba bayangkan kalau pencapaian kita sudah tinggi… kan lagi susah nak bersaing dengan diri kita yang bercapaian tinggi 😉

  8. Saya setuju. Saya juga pernah dengar dari seorang penceramah motivasi. Katanya, “kekuatan sesuatu rantai adalah terletak pada bahagian yang paling lemah”. Bermakna kekuatan kita terletak pada bahagian yang paling lemah dalam diri kita. Jika kita dapat mengatasi dan membetulkannya, semakin kuatlah kita.

  9. Selain itu,kita juga perlu wujudkan saingan dalam diri kita dengan menjadikan orang lain sebagai cabarannya.Dan saya suka dengan cara tu.:)

    Perniagaan internet bukan satu yang mudah juga.Banyak memerlukan kesabaran dan jati diri yang kuat serta ilmu pemasaran yang efektif.Dan ramai yang saya lihat tidak menggunakan pemasaran secara efektif.Akhirnya,tiada jualan dan tumbang.

    Sifat keterujaan memang penting tapi kalau terlebih,tu yang tak jadi.

  10. ya benar tu. .
    bersaing dengan diri sendiri..adalah yang terbaik bagi memacu kita terus berjaya kerana jika kita jadikan orang lain sebagai ukuran, sebenarnya ianya tidak memberi apa-apa faedah pun kepada kita. Jika mereka lebih atau kurang daripada kita , adakah ianya akan menguntungkan atau merugikan diri kita? apa komen ?

  11. Bertarung dengan diri sendiri?

    Ye kita pun tahu ada 2 elemen dalam diri kita. Nafsu Baik dan Nafsu Jahat. Kemudian Ada 2 orang ajen. Si Motivator- Malaikat dan Si Penjahanam- Iblis. Takkan kita nak biarkan kuasa Jahat mengatasi kebaikan dan biarkan si Jahanam tu merosakkan kita.

  12. yes u r right,cos u r your worst enenmy.who prevent u from taking a step that may change your life? you.so we hanve to fight ourself first.

  13. Umpama SiArnab berlari dengan kura-kura. Mula-mula SiArnab berlari dengan pantas, kemudian ia tertidur ditengah jalan, apabila memikirkan sang kura-kura nun masih jauh dibelakang. Tetapi bila terjaga dari tidurnya sang kura-kura telah berada nun jauh kedepan dan sang arnab berlari pantas mengejarnya untuk menang perlumbaan. Pengajaran: kita tidak bolih lalai apabila sedang mengejar atau membuat sesuatu, olih itu kita mesti bersaing dengan diri sendiri walau dengan apa cara sekalipun dengan mencari idea-idea baru. Betulkah begitu

  14. Dengan bersaing dgn diri sendiri kita akan bersaing ikut kemampuan dan kebolehan kita. Taklah pressure sgt bila memikirkan kena bersaing dgn org yg dah hebat… mcm Irfan ke? 😉 Slowly, kita akan semakin improve dan persaingan akan bertambah sengit sbb kita akan bersaing dgn diri kita yg semakin hebat hari demi hari bak kata Irfan.

  15. waduh… bersaing dengan diri sendiri yer? esok hang kena buat lebih baik dari semalam…

    esok lagi buat lagi baik dari hari2 sebelumnya…

    hah… jom lah kita bersaing dengan hebatnya dengan diri sendiri…

    sekian terima kasih…

  16. Salam..
    Saya setuju dengan pendapat Irfan tu..

    “The greatest challenge is challenge yourself”

    “You say the same,you stay the same”-aam.

  17. Sesungguhnya org lain tdk dapat mengubah diri kita kecuali diri kita sendiri..ada 4 jenis manusia yg boleh dikategorikan..
    1> ada bakat tapi tak tau cmana nak guna bakat yg dia ada
    2> ada bakat, tahu camna nak guna tapi sesaja malas nak asah bakat yg dia ada
    3> ada bakat, tahu cara nak guna dan dia aplikasikan semua bakat yg dia ada
    4> lansung tak tau dia ada bakat sampai ada org bagitau..”eh!eh! kau ada bakat rupanya..” kemdian kita pun kata “ye ke aku ni berbakat..?”
    So, jadi le yg no 3 tu.

    Semua org Tuhan dah pakejkan dgn bakat tertentu sejak azali lagi cuma kita je yg tak sedar. Kotidak Dia tak lantik le kita jadi khalifah kat dunia ni ye tak..believe in Gift God Give. 3G tu jgn buat main..jgn pikir bila dah tak pandai ngaji we are the loser! NOP!! mana tahu dgn bakat yg ada, kita boleh berjaya mereka yg ada ijazah dgn PHD. In real life EQ is more important than IQ. Learn how to control your emotion sebab org yg gopoh 95% bijak dia dah hilang, 3% keputusan yg dia buat mngkin salah, 2% lagi dia akan nyesal dgn segala keputusan yg dia ambil. Jadi cabarlah diri anda hari ini utk jadi yg terbaik dari yg terbaik menggunakan bakat yg anda ada..

  18. SUME NIE dapt meningkatkan diri,,,,bila de motivasi, semangat pun msti ada,,so,,,,future,,,,,,life is success…

Leave a Reply

Your email address will not be published.