Sikap penentu segala

Sekiranya ada satu sahaja elemen untuk diubahkan dalam diri kita untuk mencapai kejayaan yang cemerlang, elemen tersebut adalah SIKAP atau attitude.

attitude1.jpg

Dengan mengubah sikap diri sendiri (dalaman), ia akan mengubah kejayaan kita (luaran). Sikap kita terhadap kerja, masa, wang, kejayaan, orang disekeliling, ilmu dan sebagainya.

Semua orang yang sudah berjaya kini, pada satu masa dahulu telah mengambil keputusan untuk lebih serius dalam mencapai kejayaan. Keputusan untuk lebih serius dengan diri sendiri akan mengubahkan sikap kita dalam berbagai bidang.

Mereka yang berjaya menanamkan sikap melakukan kerja yang sukar, penting & memberi pulangan. Manakala mereka yang tidak berjaya menanam sikap suka melakukan kerja yang mudah, tidak penting & sentiasa untuk release stress.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

39 thoughts on “Sikap penentu segala

  1. pembuka komen lak dik mal hari nih..hhehehehe……

    sikap..betul tu .dengan merubah sikap dan menjadi lebih serius kita akan jadi setapaka lebih baik..

    sikap suka lewa. lepak2. itu semua mengagalkan usaha.

    bercakap memang mudah..tapi nk mngubah sikap itu,sukar. nah, itulah dugaan yang pertama. mengubah nilai-nilai negatif dlm diri sendiri, sebelum anda mula meyakini diri dan org lain.seterusnya berjaya. walau dalam apa bidang anda ceburi.

    p/s : tul ke dik mal ckp ni?mcm YES aje:p

  2. saya slalu gak dengar nasihat ni… (tapi, jarang buat pun… hehehe…) Insya-Allah, lepas ni saya akan amalkan… saya pun tengah buid up myself… tapi blum baik sepenuhnya… I’m on my way… 😉

  3. Yess…sikap memberi persepsi baru tentang diri kita untuk bekerja lebih serius dan mencapai matlamat…dan terus berjaya…nak ubah sikap..susah..cuba yang terbaik

  4. Assalamu’alaikum & salam sejahtera.

    selain berfikiran positif, kita juga hendaklah menjaga hubungan dgn Allah dan hubungan sesama manusia, insyaAllah berjaya dunia akhirat.

  5. org beriman tidak melakukan kesilapan
    berulangkali.

    walaupun saya gagal buat yg terbaik
    semasa di universiti dulu,
    then,
    saya berubah sikap apabila
    masuk bidang pekerjaan.
    alhamdulillah, 2 thn kemudian
    saya berjaya rangkul
    anugerah perkhidmatan cemerlang.

    kini saya target utk jadi jutawan pula,
    ok ker irfan.

  6. baca buku tulisan org yg dah berjaya. apa resepi kejayaan mereka. saya pun skrg sibuk dlm mempromosikan website saya ni.

    Apa yg ada dlm ebook carapromosi sdg diimplementasikan.. 🙂
    website saya dianggarkan akan mencapai pagerank 4..insyaAllah ianya akan berlaku.

  7. “Genggam bara api biar sampai jadi debu” Mereka yang terdahulu dari kita lagi telah menekankan sikap untuk berusaha dengan sepenuh hati dan jiwa bagi mencapai sesuatu kejayaan.

    Zaman sekarang semuanya nak mudah dan akibatnya otak jadi beku. Ada yang lebih teruk lagi “Menanti rezeki datang bergolek”

    Hisham;
    Sikap penentu segala
    Biar cakap berpada-pada
    Agar segala beroleh pahala

  8. betul tu dc. apee yg dpt hanny perhatikan skrang ni pon (sbgai seorg pelajar) ,sikap remaja yg ade diskliling hanny banyak mnggmbrkan diorg tak ambik sius dlm menentukan mase depan diorg sekaligus utk berjaya

  9. Ok hari ni citer pasal sikap. Panjang sikit cerita ni.. nak kongsi untuk hangatkan aura Tip 1 Minit nie… 🙂 yang memg dah pun hangat ni.

    “Agaknya dah semua orang faham pasal sikap, yala la apa sikap positif dan apa pulak sikap negatif. Cuma yang biasanya menjadi cabaran pada diri kita ialah untuk berubah daripada sikap negatif kepada sikap positif. Kadang terfikir pulak mengapa susah sangat nak ubah sikap? Ramai yang kata jika kita sentiasa berfikiran positif kita pasti berjaya. Secara teori nya memang ‘YA’ jika kita dikuasai oleh fikiran positif maka lebih mudah kita untuk berjaya. Tapi bagaimana pula dari segi amalan secara praktikalnya pangaruh minda positif terhadap tabiat diri atau sikap kita? sekiranya lidah kita menuturkan perkara positif, maka hati kita hendaklah membenarkanya sehingga menerbitkan keyakinan yang tinggi terhadap emosi kita dan tatkala itu anggota tubuh kita pula akan menzahirkannya. Kita perlu sampai ketahap ini barulah diri kita akan mampu berubah daripada sikap Negatif Kepada Sikap Positif. Anyway kita perlu letakkan ilmu sebagai pemula, sikap atau tabiat sebagai penghubung dan kelakuan sebagai faktor penzahir kepada matlamat.

    Mari kita renung sejenak Bagaimana sikap kita pada hari ini terhadap biz perniagaan secara internet seperti dalam website ini? 🙂 http://www.teamfifi.com/raffa-e Adakah kita rasa ianya sebagai sesuatu yang berpotensi dari sudut fikiran yang positif? Atau adakah minat atau keyakinan kita akan menentukan apa pilihan kita. Apabila kita telah memahaminya atau ada ilmu tentang biz seperti itu maka pilihan atau keputusan kita akan pasti dipengaruhi oleh faktor penghubung spt Sikap atau tabiat diri atau minat kita…. maka kelakuan kita akan menzahirkan terhadap pilihan kita. :)”

    Bye see again…. 🙂

  10. Memang betul… SIKAP yg ada dlm diri kita akan terpancar (being projected) pada perlakuan dan tindak-tanduk kita.

    Kalau kita bersikap sambil lewa dan acuh tak acuh, maka begitulah hasil kerja kita – hangat2 tahi ayam mungkin? Tapi kalau kita mengubah sikap dan menanam azam ingin mencapai apa yg telah dimulakan, maka insyaAllah lambat laun kejayaan akan dtg menjenguk kita. (masa dah dtg jenguk tu, jgn pulak biarkan ianya dtg sekejap saja dan kemudiannya terlepas tangan kita) Perlu ada SIKAP istiqamah- membuat sesuatu secara berterusan w’pun usaha tersebut agak kecil/ringan. Dan jgn pula biarkan SIKAP org2 di sekeliling kita yg mungkin memandang negatif usaha kita melunturkan semangat dan iltizam yg kita telah bina utk berjaya… Pendek kata, bersikap positif dan optimis, akan membawa kita ke arah kejayaan. Sebaliknya, dengan bersikap negatif dan pesimis, tak akan membawa kita ke mana2… malah mungkin akan jadi semakin mundur. SIKAP kita juga adalah doa kita. Klu tiap2 hari dok kata “I can do it… I must prove it” insyaAllah… itulah yg akan dimakbulkan Allah.

    Renung2kan lah…

  11. Tepat sekali.. Kena serius terhadap diri sendiri dan kerja untuk menjamin masa depan yang lebih cemerlang..
    Tapi saya pernah juga berdepan dengan orang yang hanya over serius bila berdepan dengan orang lain, so I became a mirror or reflector to him/her, bila I pun serius, of course org tu akan feel ‘unpleasant’ as what we feel too.. Sebenonye I nie jenis orang yang kelakar..
    Be serious about life but courteous to people..

  12. salam..
    yupz..
    miera sokong..
    SIKAP perlu dlm diri setiap insan bernama manusia..
    SIKAP setiap manusia juga berbeza-beza antara satu sama lain..
    SIKAP juga dapat membantu menuju kejayaan..
    ..plan ur work b4 u work ur plan..
    wassalam..

  13. assalamualaikum..

    perubahan attitude mungkin memerlukan force..macam yang Mr Robert Kiyosaki citer dalam Rich Dad Poor Dad..Force yang cemane? maybe leh bagi example..:-)

  14. “perubahan attitude mungkin memerlukan force”

    di sini berbalik kepada comfort zone. attitude = habit (tabiat). kita perlu mengubahkan tabiat mengikut comfort zone. memang susah, tetapi perlu dipaksa melakukan perlahan-lahan sehingga mencapai satu comfort zone baru.

  15. comfort zone.

    dengan meletakkan satu zone yang lebih baik dan positif, kita boleh mengubah sikap juga.

    penetapan comfort zone yg lebih baik dan tinggi dari biasa. membuatkan anda perlu ‘force’ diri anda. dan akan ubah sikap anda.

    p/s : dik mal dak baru belajar.

  16. sy sokong sangat “Sikap penentu segala”..jika sikap kita teratur kebarangkalian untuk berjaya pada sesuatu bidang amat tinggi:>

  17. assalamualaikum…. apa yg bagitau memang benar sekali iaitu utk mengubahkan attitude=habit(tabiat) memerlukan force dan ianya memang sukar kerana tabiat adalah sebahagian p diri seseorang. Macamane untuk menggerakkan “Force” sehingga tahap penghabisan(berjaya)… krn kebiasaannya seseorang itu akan kembali ke tabiat asal setelah ia merasakan dirinya gagal, akan gagal atau hasil yg diingini tidak tercapai spt apa yg dirancangkan….. Jadi apakah Comfort Zone yg dinyatakan oleh ?.. adakah ianya satu peringkat yg selesa(pertengahan) dan selepas itu kita perlu menggerakkan kembali force sehinggalah kita berjaya mengubah tabiat kita ATAU adakah comfort zone ini satu peringkat(akhir) dmana kita sudah berjaya mengubah diri kita ATAU berapa zone lg yg akan dtemui selepas comfort zone utk berjaya mengubah diri sepenuhnya… Thanks..

  18. Ya..Memang betul cakap Tapi, saya beranggapan force keadaan sekeliling kita yang boleh mengubah sikap kita.

    Cthnya,keadaan hidup dalam kemiskinan mungkin menyebabkan seseorang itu sering dipinggirkan atau mungkin sering dipandang hina oleh masyarakat.So, atas desakan atau ‘force’ tidak mahu dipandang hina itulah yang menolak seseorang untuk merubah sikap ke arah yang lebih positif.

    Agaknya kita perlu buat satu ‘turning point’ untuk merubah hidup kita bermula dengan turning our SIKAP atau ‘ATTITUDE’ 🙂

  19. Kecemerlangan seseorang individu tu terletak pada tabiatnya (habit). Jadi untuk berjaya, kena ubah tabiat dulu.

    Paksa diri untuk berubah. Latih setiap hari. Anda boleh!!!

  20. hi semua, shueqry here!

    yang penting, maintain positive attitude, cuba untuk keluar dari zon selesa dengan merajinkan diri bekerja, cari apa lagi yang belum anda lakukan.

  21. assalamualaikum..
    saya memang menghadapi masalah dalam diri sendiri. saya tak yakin pada diri sendiri. bila saya baca tips kat atas tu saya rasa tak lah susah tapi saya tak yakin saya blh buat. saya ingin ingin mengubah sikap saya ni tapi…
    tolonglah saya….

  22. Attitude determines everything in your life.

    Your relationship with others,
    your results in your daily effort in making things happen
    AND the most important thing of all, the quality of you life that you will continue to lead forever… 🙂

  23. i setuju dgn doktor…
    sikap penentu adalah segalanya untuk kita berjaya..
    saya masih lagi menuntut di universiti dan penentu hidup saya adalah berjaya apa yang saya kejar iaitu sebuah kejayaan dalam pelajaran…

  24. yer tu betul,, sebenarnya apa yang akan berlaku atau apa ayng akan kita jadi pada kemudian hari bermula dengan bagaimana sikap kita sekarang,,, jadi baiki sikap kita seperti seorang yang berjaya

  25. saya amat bersetuju apa yang terpapar di atas, walau bagaimanapun tabiat memang susah hendak dirubah, kerana tertakluk kepada individual masing-masing, ini pengalaman saya, selagi namanya manusia seperti kepuasan, manusia tidak akan pernah puas, kecuali mati

  26. Attitude….untuk berubah adalah memerlukan kos yang tak ternilai besarnya…BUKTI BETAPA SUKARNYA BERUBAH…TERMASUK DIRI SAYA…TOLONGLAH…DAH SETAHUN LEBIH SAYA CEBURI BIZ MARKETING TAPI STILL TAK MOVING UP DAN SAYA TAU IA ADALAH KRN ATTITUDE SAYA.TAPI UNTUK BERUBAH…SUKARNYA!!!

  27. bincang mcm-mcm, org melayu apa pun tak de…bila org melayu ade bisnes, org melayu lain mula la kondem, tak elok la , mahal la…kedai si pulan-si pulan lagi elok la (padahal org melayu ni dah duk sokong si pulan tu sampai jadi bisnes giant-apenye die tak bagus).cakap mcm-mcm pun tak guna, tapi berjaya ni ada pada org yg suka tgk org lain berjaya , tak da hasad dengki, bukan ke Allah beri rezeki pada org yg berusaha dan berkasih sayang.Bygkan bukan ramai tak nak mula bisnes, ini la jadinye…suke buruk sangka bangsa sendiri, blame who, blame you…it starts from you .

  28. setuju sangat2.. memang betul sikap memainkan penentu kepada segala pekerjaan yang kita buat. tanpa sikap yang baik semuanya tidak akan kemana. ubahlah sikap anda menjadi lebih baik.

  29. February 17th, 2007 at 2:10 am

    Ya..Memang betul cakap Tapi, saya beranggapan force keadaan sekeliling kita yang boleh mengubah sikap kita.

    Cthnya,keadaan hidup dalam kemiskinan mungkin menyebabkan seseorang itu sering dipinggirkan atau mungkin sering dipandang hina oleh masyarakat.So, atas desakan atau ‘force’ tidak mahu dipandang hina itulah yang menolak seseorang untuk merubah sikap ke arah yang lebih positif.

    Agaknya kita perlu buat satu ‘turning point’ untuk merubah hidup kita bermula dengan turning our SIKAP atau ‘ATTITUDE’ 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.