Fikir BESAR walaupun anda KECIL….

Beri peluang kepada diri anda untuk “think big”. Kesemua kisah kejayaan bermula dengan thinking big.

Ini adalah kerana, dengan mengimpikan sesuatu yang besar, anda memaksakan diri anda untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif untuk mencapai sesuatu yang diluar jangkaan anda.

fikir_besar_fikir_kecil_think_big

Sekiranya anda mempunyai sebuah kedai, fikirkan bagaimana anda boleh membina kedai-kedai tambahan (franchise). Sekiranya anda sudah berjaya di negeri anda, fikirkan bagaimana anda boleh menambahkan kejayaan di mata negara (seluruh Malaysia). Sekiranya anda sudah berjaya di Malaysia, fikirkan bagaimana anda boleh berjaya di peringkat antarabangsa. Sekiranya pendapatan anda adalah RM1,000, fikirkan bagaimana anda boleh memperolehi pendapatan RM10,000. Sekiranya pendapatan anda RM10,000, fikirkan pula bagaimana untuk memperolehi RM100,000! πŸ™‚

Menurut sejarah, segala kejayaan yang cemerlang bermula dengan kebolehan seseorang itu dalam “think big”. Pepatah mat salleh mengatakan:

Shoot for the stars, if you don’t get it, you still get the moon!

(Bermatlamat untuk mencapai bintang-bintang. Sekiranya anda tidak kesampaian, anda masih mencapai bulan)

Maksudnya untuk memberi anda kebebasan berfikir sesuatu yang lebih hebat dan besar daripada zon selesa anda. Sekiranya sesuatu hebat itu tidak tercapai, anda masih lagi mencapai sesuatu yang amat membanggakan. πŸ™‚

Dengan thinking BIG membawa saya kemana saya kini berada- Alhamdulillah! Begitu juga dengan kisah-kisah kejayaan kita pernah bincangkan sebelum ini.

** Terfikir untuk memulakan perniagaan Internet? Sertai saya untuk pengambilan terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Pengambilan terbaru April kini dibuka! Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Aie/Cik Jay di 03-77292277.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

24 thoughts on “Fikir BESAR walaupun anda KECIL….

  1. Betul kata tu..untuk “Think Big”, saya berpegang kepada kata-kata ini:-

    Bak kata Albert Einstein
    “Imagination is better than knowledge”
    @
    “Imiginasi adalah lebih baik dari ilmu pengetahuan”

    betapa pentingnya kita kena imaginasi lebih dari segalanya.Sebab tu jugalah Einstein dapat formula yang menakjubkan.Sebab pemikiran beliau “Think Big”

    Salam Usahawan! πŸ™‚

  2. That sound interesting.I have done similar thing and excellent at it. How to big thinking?….Saya percaya semua orang berfikiran besar.Biasanya orang yang berfikiran besar ni apabila dia sudah mencapai kejayaan.Bagi saya untuk berfikiran besar, kita kena bergaul dengan orang yang berfikiran besar.baru kita tahu macam mana dia orang tu berfikir..yang pentingnya cara mereka berfikir..

  3. Setuju dgn Irfan. kebanyakan success story dimulai dgn Think Big. tapi ada juga isolated cases yg success storynya berlaku secara accidental.Contohnya Mawi :D. target dia nak jadi DJ radio jer..entah macammana terus hype disebabkan media. For the safe side, lebih baik kita follow yang Think Big. Lebih exciting dan lebih masyuuukk…..
    Thanks for today tips πŸ™‚

  4. Saya setuju sgt2 tu…
    satu lagi kiter mesti ada sikap “paksakan diri bukan nya manjakan diri”
    apabila hati sudah mahu “air dikuala boleh mudik kehulu”

  5. Assalamualaikum.

    Saya suka citer mat jenin. walaupon orang melayu selalu melekehkan nya sebab berangan.
    Saya rasa mat jenin tu pon jenis yang Ò€think bigÒ€. cuma orang yg buat citer tu jek tak “think big”.

    utk think big, kena tebalkan muka pekakkan telinga.sebab akan ramai orang yg akan mengata, mengutuk, mengejek kita.

    Dugaan tu.

    eh..panjang pulak celoteh hari ini.

    Wassalam.

  6. sedikit pengalaman untuk di kongsikan…

    pada mula dulu, masa saya start kerja, gaji saya RM1,500 sebulan sebagai seorang pereka multimedia.

    disebabkan thinking BIG, saya inginkan pendapatan RM15,000 sebulan. jadi saya mulakan perniagaan (perniagaan Internet).

    apabila perniagaan Internet berjaya, disebabkan thinking BIG, saya ingin mengajar dan memperkenalkan satu Malaysia mengenai perniagaan Internet. Maka, terbitnya buku RJJIT.

    disebabkan thinking BIG, saya mengendalikan Workshop Jutawan Internet dan kursus perniagaan Internet & motivasi kejayaan serata Malaysia.

    disebabkan thinking BIG, rancangan saya seterusnya adalah untuk memperkenalkan diri saya sebagai orang Islam yang berjaya dalam perniagaan Internet di dunia.

    oleh itu yang membawa saya ke UK bulan hadapan untuk melancarkan buku saya di sana…

    insyaallah, disebabkan thinking BIG, saya akan mengendalikan kursus internet dan motivasi kejayaan di negara-negara Islam yang lain mulai tahun depan.

    sekarang bayangkan… sekiranya saya tidak THINK BIG, mungkin pendapatan saya kini masih lagi RM1,500 sebulan.

    jadi, THINK BIG! ganjaran pun turut besar πŸ˜‰

  7. think big!

    orang melayu kata, kalau nak baling buah mangga, kena target buah yang yang terletak paling tinggi, kalau tak kena yang paling tinggi, paling kurangnya kena yang paling rendah.
    kalau target yang paling rendah mustahil nak kena buah yang tinggi.

    think big saya masa skang nak beli domain name RM 40 atau RM 50 dan dijual semula dengan harga RM 1000 keatas… nak dapat satu domain name menarik pun kena research berpuluh2 jam. tapi masih dalam peringkat percubaan ……. disamping tu jual pakaian, masih dalam peringkat percubaan jugak.

  8. Hi outlast2hero,
    rasanya aktiviti jual beli domain ni dipanggil cybersquatter (kalu tak silap la).
    dengar citer, kalau dekat US, sampai boleh masuk court bende-bende macam ni. dekat malaysia takde lagi kut.
    saya tak tahu samada bisnes itu ethical ke idak, tapi kalau nak buat duit, molek gak teknik tu….
    πŸ™‚

  9. akum..
    think big..saya dari dulu think big.tapi nak gerak tu kena move fast. tapi anyway kena prepare awal2. bukan senang nak jadi senang.

  10. saya juga mengamalkan thinking BIG..saya pernah terbaca satu buku pasal tajuk ni, The Magic OF Thinking BIGGG. Saya amalkan apa yang diajar di dalam buku tu yang bersesuaian dengan diri saya..saya baca banyak kali..berkali-kali..

    hasilnya memang ummmpHH!!

    saya bercita-cita mahu luaskan perniagaan ke peringkat global, dalam usia muda..dengan internet, semua boleh jadi!!!

    tq atas tip hari ini..

  11. Bila berfikiran besar kita juga perlu tahan..

    KATA-KATA NEGATIF dan SINDIRAN orang2 sekeliling.

    Tiada yang mustahil dalam hidup nie.Sumanya boleh.

    Yang mustahil adalah KEYAKINAN dan DAYA TAHAN diri kita sendiri.

    P/S: Saya sendiri menghadapinya tau.Anda yang lain bagaimana? πŸ™‚

  12. saya setuju dgn pendapat Hidet tu padahal cerita org dulu dah ader pasal ‘think big’ nie…

    mcm cite mat jenin lah, cita2 sampai dapat kawin puteri raja, siap diceritakan langkah2 nak berjaya lagi tu, step by step kerja panjat pokok kelapa sampai jadi saudagar lembu yang berjaya… saper boleh terfikir lagi masa tu… mcm skrg lah saper sangka internet boleh buat duit, juta2 lagik tu…jangan marah saja gurau2… πŸ™‚

    tapi, mungkin disebabkan ader nyer sikap dan sifat sesetengah org yang rendah pemikiran ditambah pada akhir citer tu hanya suatu mimpi mat jenin sahaja… πŸ™

    ingat kiter kena ubah citer tu, baru kiter lebih berani nak ‘Think Big’. nie tak cite sikit pasal bisnes ke pasal nak dapat duit ke terus komen mcm mat jenin…

    pasal tu lah org melayu susah nak maju kot…???
    takut di katakan macam mat jenin… πŸ™

  13. Hukum alam(Bernoulli’s Theorem) mengatakan apabila kelajuan bertambah,tekanan berkurangan..dan sebaliknya apabila kelajuan berkurangan tekanan bertambah..so..apa2 pun jgn biar hidup kita slow dia punya pick-up(kerja bertangguh atau terhalang),nanti anda yg akan rasa bebannya..tapi bila dah rancang buat sesuatu tu jgn lengah lagi..ternyata tekanan diri dan hidup akan sentiasa berkurangan..dah laju tu kalau orang cuba halang pun,rasanya momentum tu akan rasa sakit lebih sikit kat dia atau anything yg menghalang..bila dah laju & ringan datanglah namanya Lift Force yg mengangkat kita terus maju ke atas..dengan kelajuan(yg steady)lah terhasil kuasa untuk angkat anything BIG like jumbo jet with all its load.

  14. Irfan Khairi, sebagai seorang Islam, saya doakan agar anda menjadi orang Islam yang kaya, berjaya dan yang paling penting, bertaqwa. Sesungguhnya dunia Islam sangat memerlukan lebih ramai umatnya yang kaya dan BERTAQWA. Syabas di atas usaha anda, insyaallah saya pun nak ikut..!

  15. Tahniah Doc. ANDA Memang Genius. ANDA nampak apa yang org lain tak nampak. Kata2 hikmat
    “Shoot for the stars, if you donÒ€ℒt get it, you still get the moon!”
    telah lama saya ‘apply’kan dalam hidup saya, dari zaman di’U’ lagi, tp hari ni ANDA katakan balik membuatkan saya rasa terharu. Saya banyak membaca komen-komen dan pendapat org lain dalam blog ANDA tapi jarang yang nampak idea Doc. Saya telah LAMA merancang untuk membuat biz franchise ni. Cuma masa sahaja yang mencemburui setiap apa yang dirancangkan. Insya Allah tahun depan adalah tahun kegemilangan untuk saya menghasilkan sesuatu daripada sekian banyak perancangan saya. Boleh tanya PSE (MR AMIR, Penang) kalo nak tahu perkembangan lanjut. ANDA pada mata saya adalah seorg saintis/penyelidik yang kreatif dalam mempelbagaikan bermacam2 jenis biz.

    Teruskan segala cita2 ANDA dan saya berdoa agar Allah Taala akan terus melimpahkan kurniaan rezeki yang berlipat kali ganda dan merahmati segala usaha ANDA demi memajukan dan membuka minda orang2 KITA untuk lebih terus berjaya dalam biz.

    Ingatlah, Sesungguhnya setiap manusia yang akan pergi, pulang menghadap PENCIPTAnya yang ESA hanya membawa 3 bekalan iaitu:
    1. Doa anak yang soleh / solehah,
    2. Sedekah dan amal jariah semasa hayat,
    3. ILMU YANG BAIK & BERMANFAAT SERTA DIAMALKAN UNTUK KEBAIKAN SELURUH UMAT NYA.

    Tahniah sekali lagi DOC.

  16. hmmm… betul tu kita mmg kena think BIG. bila baca balik forum kali ni, mmg betullah apa yg telah cakapkan. cth diri saya sendiri, masa sekolah rendah nak jadi pilot, dah masuk sekolah menengah nak jadi civil enginer. sekrg ni dah jadi programmer. macamana kalau dulu saya berangan nak jadi saintis…..

  17. Great .think Big memang salah satu faktor kalo nak berjaya..walau camner pun kita pada hari ini…Think Big…Imagination Is POwerful

  18. Btul tu kata .mmg saya selalu think big..tp x tercapai2 lg..huhuh..:-)..dah banyak meneroka internet..mencari peluang2 yg terbuka luas..cuma sekarang ni baru mencari2 dan mencuba untuk membuat bisnes sendiri melalui internet..ade sape2 yg boleh membantu..boleh tolong..bagaimana nak bermula? Dimana nak bermula..saya mmg nak sgt tau..dari asasnye..
    Think Big!!!

  19. [url=http://onlinekasinoportalsww.blogspot.com]online kasinoportal[/url] http://onlinekasinoportalsww.blogspot.com online kasinoportal online spielkasino [url=http://onlinespielkasinoekheeu.blogspot.com]online spielkasino[/url] http://onlinespielkasinoekheeu.blogspot.com [url=http://gluckspielimrlt.blogspot.com]gluck spiel[/url] http://gluckspielimrlt.blogspot.com gluck spiel roulette [url=http://rouletteoolakp.blogspot.com]roulette[/url] http://rouletteoolakp.blogspot.com http://slotmachinesonlinespielendsfi.blogspot.com [url=http://slotmachinesonlinespielendsfi.blogspot.com]slotmachines online spielen[/url] slotmachines online spielen http://fairesspielenifmbsw.blogspot.com [url=http://fairesspielenifmbsw.blogspot.com]faires spielen[/url] faires spielen [url=http://onlineslotsspielenwts.blogspot.com]online slots spielen[/url] http://onlineslotsspielenwts.blogspot.com online slots spielen [url=http://echtekasinospieleobu.blogspot.com]echte kasinospiele[/url] echte kasinospiele http://echtekasinospieleobu.blogspot.com gewinnspielen [url=http://gewinnspielenmgcv.blogspot.com]gewinnspielen[/url] http://gewinnspielenmgcv.blogspot.com [url=http://mindesteinsatzrhhrma.blogspot.com]mindesteinsatz[/url] mindesteinsatz http://mindesteinsatzrhhrma.blogspot.com

  20. Assalamualaikum πŸ™‚

    Dulu, saya tak tau pun apa maksud thinking BIG. Maksudnya secara detail.

    Tapi lepas baca satu buku karangan Cynthia, lupa pula tajuk, sekarang saya tau akan kelebihan thinking BIG.

    Satu lagi suggestion step, setelah thinking BIG : THink positive of yourself, and avoid negative thoughts.

    p.s : KErja dengan smart! πŸ™‚

    Dik Mal
    Ampang. Selangor
    http://norakmal.blogspot.com

  21. apa pon setinggi mana cita2 kita apa yang penting kena istiqamah. Maksud saya jika usaha dan momentum kita terlalu laju ianya sukar utk diredakan kecuali dengan datangnya ujian2 berat yang boleh mematahkan semangat. Apa yang penting kebolehan untuk bersemangat kental untuk mencapai segala yang dicita2kan agar tercapai.

Leave a Reply

Your email address will not be published.