Wealth, Success & Love

A woman came out of her house and saw 3 old men with long white beards sitting in her front yard. She did not recognize them. She said “I don’t think I know you, but you must be hungry. Please come in and have something to eat.”

“Is the man of the house home?”, they asked.

“No”, she replied. “He’s out.”

“Then we cannot come in”, they replied. In the evening when her husband came home, she told him what had happened.

“Go tell them I am home and invite them in!” The woman went out and invited the men in.

“We do not go into a House together,” they replied.

“Why is that?” she asked.

One of the old men explained: “His name is Wealth,” he said pointing to one of his friends, and said pointing to another one, “He is Success, and I am Love.” Then he added, “Now go in and discuss with your husband which one of us you want in your home.”

The woman went in and told her husband what was said. Her husband was overjoyed. “How nice!”, he said. “Since that is the case, let us invite Wealth. Let him come and fill our home with wealth!”

His wife disagreed. “My dear, why don’t we invite Success?”

Their daughter was listening from the other corner of the house. She jumped in with her own suggestion: “Would it not be better to invite Love? Our home will then be filled with love!”

“Let us heed our daughter’s advice,” said the husband to his wife. “Go out and invite Love to be our guest.”

The woman went out and asked the 3 old men, “Which one of you is Love? Please come in and be our guest.”

Love got up and started walking toward the house. The other 2 also got up and followed him. Surprised, the lady asked Wealth and Success: “I only invited Love, Why are you coming in?”

The old men replied together:

“If you had invited Wealth or Success, the other two of us would’ve stayed out, but since you invited Love, wherever He goes, we go with him. Wherever there is Love, there is also Wealth and Success!

Moral of the story:

Penuhi hidup anda dengan penuh kasih & sayang. Kekayaan & kejayaan akan menyusuli kemudian…

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

21 thoughts on “Wealth, Success & Love

  1. Assaalamualiakum wr.wb.

    Tahniah laa Tuan ni pandai bersastera pulak. Tauladan dari cerita, kasih syang tu kunci utama. Tanpa perasan ini, walau kita banyak harta pun tak akan berguna. Untuk berniaga pun kita perlu perasaan yang harmoni, baru lah idea datang mencurah-curah, betul kan?

  2. that’s right .kerana kasih sayang ni lah yang akan membahagikan hidup kita..pada permulaan, kita akan rasa seronok jika kita kaya, tp jika abaikan kasih sayang kita pada mak ayah terutamanya, someday kita akan rasa lost dan tak keruan..

    saya ckp pengalaman, form 1(13 years old) till graduate(22 years old), saya membesar diasrama…so hubungan dgn mak ayah makin kurang rapat..lepas grad sy mengaggur lbh kurang sethn, pada masa tu lah, saya byk habiskan masa semula dgn diorg dan saya dapat kerja..sy tidak menyesal mengaggur kerana dlm masa menganggur tu lah hubungan mak ayah dengan saya kembali rapat hingga kini..

    curahkan lah kasih sayang pada yang berhak..hati kita mesti bahagia..

  3. Memang benar, kasih sayang akan mengekalkan perniagaan, kawan,rumahtangga dan keluarga. Yang lain akan datang kemudian. Perkara ini boleh dipraktikan dalam ‘Emotional Intelligent’ atau ESQ. Emotional Spiritual Quotient (ESQ) adalah rahsia kejayaan membangun kecerdasan emosi dan spiritual. Seperti yang disebut oleh Prof Usman Chatib dari Rektor Universitas Indonesia – “Sukses adalah harapan semua orang di zaman moden ini. Ternyata untuk mencapai hidup sukses tidak cukup dengan mengendalikan IQ sahaja, namun dibutuhkan kematangan serta ketrampilan emosional dan spiritual kita”. Sekian Sharifah Azran Alam

  4. Love indeed is THE Power. But how’s that nowadays we see that most businesses, activities are iven by MONEY. Ethics, service, silatulragim have taken the back seat altogether! We are a ‘money-frienly society’ the rest is rhetoric should I say. ‘Kerana Allah’ is hard to come by.

  5. Salam Sahabat sekelian…

    Kasih kepada Allah(Sembahyang, berzakat, menurut segala ajaran dan hukum Islam)adalah yang paling utama kerana kejayaan dan rezeki itu adalah datangnya dari Dia yang Maha Esa…

  6. Keberkatan sesebuah keluarga bukan sebab
    harta yang bertimbun.
    Kekayaan sebenar bukan pada harta benda
    tetapi yang paling utama adalah
    mengamalkan ajaran agama.
    Basically, KASIH sayang dalam diri
    hendaklah diterapkan dalam keluarga
    dan seterusnya masyarakat.
    So, anything you do, dapat berkat . . .

    Thanks Irfan sbb buka minda kami.

  7. Askum…cayalah…saudara bakal bersastera pulak lepas ni….bermula dgn kasih sayang menentukan kejayaan yg berterusan..kita sama2 melipatgandakan kasih sayang ini samada dlm perhubungan dgn TUHAN kita,perhubungan dgn rakan,perhubungan dgn keluarga ,perhubungan dlm perniagaan,perhubungan dlm pekerjaan serta perhubungan dgn alam ini.InsyaAllah kejayaan pasti menghampiri kita…tip yg bagus…..Zamri Azran Alam

  8. Assalamualaikum, wah…ada benarnya cerita tu. Malangnya masih ramai lagi yang tidak sedar akan hal ini, mungkin juga terlupa. Dalam kesibukan mengejar kekayaan kita kena beringat kepentingan kasih sayang dalam keluarga. Dan itulah yang sebenarnya dikehendaki oleh keluarga kita. Semoga teknik ini akan mengingatkan kita semua kembali akan kasih sayang ini… Salam…

  9. petikan dari kate² Fadzilah Kamsah….
    “KALAU KITE SAYANG KAT SEMUA YANG ADE DI MUKA BUMI…MAKA YANG ADE DI LANGIT AKAN SAYANG KAT KITE….”
    KALAU YANG DI LANGIT DAH SAYANG KAT KITE…MAKE AMANLAH HIDUP KITE… 🙂

  10. kasih sayang,
    marilah kita sama2 mengamalkannya.
    kerana kasih sayang lah,
    saya bekerja 16jam sehari utk mencari keredhaanNya.
    disamping utk membahagiakan keluarga.

  11. betul tu…. kasih sayang adalah anugerah Illahi. Hanya mereka yang tahu menilai erti kasih dan sayang sahaja tahu betapa nikmat dan besar impak kepada kita dan kehidupan kita. Kekayaan dan kejayaan tidak akan bermakna tanpa kasih sayang.

  12. Unik untuk menilai kasih sayang..Perasaan yang menerima mampu menilaikannya.Barangkali perjuangan saya belum selesai kearah ummah..maka saya menilai begini:
    Saya berkorban jiwa dan raga untuk menyampaikan ilmu kepada pelapis ummah kerna terfikir apa akan berlaku 5,10 tahun lagi kpd negara tercinta kalau tiada ilmu.kasih sayang saya kpd bangsa tetap teguh dan apakah yang saya mampu berikan, kecuali ilmu yang ada pada Adi Putra untuk disampaikan kpd ummah.
    INSYAALH, KALAU KITA SAYANG ORANG LAIN MAKA ALLAH AKAN SAYANG KITA.Apakah sedekah itu kunci kejayaan???..Adi kata” Kalau nak kaya kenalah berniat nak keluarkan zakat dari perniagaan kita itu” dan sedekahlah sikit kpd anak yatim atau orang miskin nescaya kita bertambah senang & kaya”..Wallah waklam.
    kenapa orang kaya itu kedekut??.dimana kasih sayang nya???

  13. Huhuhuhu!!

    This is very good…

    The first time i heard this story when i was 8, and 22 years after that, i hear the story again….

    This 2007 is somethin’

  14. Salam Aidilfitri..

    Satu cerita yang baik.. boleh ke saya guna cerita ini untuk disebarkan pada orang lain?? Mana la tau.. main publish je kang kena saman pulak.. bukan apa, moral dari cerita tu amat besar..

  15. yups..that’s rite kasih sayang is the main important thing..without kasih sayang hidup kte xbererti..ble wujudnye kasih syng antara sesama manusia segala kerja menjadi mudah n senang diuruskan..as a result wujudlah persaingan yg sihat yg menjadi titik permulaan ke arah kejayaan =D

Leave a Reply

Your email address will not be published.