ekonomi jatuh

3 kelebihan ekonomi down untuk usahawan

Bila ekonomi down, ramai usahawan yang akan mengeluh. Tetapi tahukah anda banyak juga perniagaan yang hebat bermula ketika ekonomi down? IBM, HP, FedEx, Microsoft, Disney dan banyak lagi.

Saya juga memulakan perniagaan saya ketika krisis economy lebih 15 tahun lalu!

Dalam keadaan ekonomi down, sebenarnya ada beberapa kelebihan untuk usahawan-usahawan yang bijak mengambil peluang. Sebenarnya, anda yang membaca ini boleh mengambil peluang dalam berniaga ketika ekonomi down- tidak kira apa sahaja perniagaan yang dijalankan…

3lebih

Ketika ekonomi down…

1. Banyak perniagaan berada di fasa “surviving” dan ada juga yang terpaksa tutup.

Ini memberi peluang kepada usahawan lain oleh kerana pesaingan menjadi kurang. Ketika ekonomi sedang OK, ramai mengeluh dan takut memulakan perniagaan kerana pesaing ramai. Tetapi, kini apabila pesaing kurang, tidak pula mahu memulakan perniagaan.

Usahawan yang bijak boleh mengambil peluang penurunan pesaingan ini untuk menjadi lebih kreatif dan inovatif dalam mendapat pasaran yang lebih besar kini.

Walaupun keadaan ekonomi down, dengan menggunakan teknik dan strategi yang efektif, anda dapat mengubah kelemahan down economy menjadi kebaikan untuk perniagaan anda.

2. “Survival of the fittest”- konsep yang mengatakan bahawa mereka yang tahu teknik dan strategi perniagaan dan pemasaran yang efektif akan terus berjaya.

Siapa hebat, dia dapat. Waktu ekonomi tidak menentu adalah waktu untuk kita menjadi lebih baik. Perniagaan yang lemah akan mengalami kegagalan. Perniagaan yang bijak, akan dapat meraih keuntungan. Keadaan ekonomi yang tidak menentu boleh menjadi satu cabaran dan dugaan untuk memperbaiki diri kita sendiri sebagai usahawan untuk menjadi lebih baik.

Waktu ini adalah waktu untuk menguji ketangkasan kita sebagai seorang usahawan. Sememangya kelihatan sukar sekiranya kita hanya memandang perkara yang negatif sahaja, tetapi mindset usahawan yang berjaya adalah untuk sentiasa fikir positif.

Dengan berfikir positif, kita akan dapat lihat peluang-peluang yang ada dan menjadikan perniagaan kita lebih hebat.

3. Kuasa pembeli yang berkurangan akan membuatkan pembeli lebih memilih

Dan ini adalah berita baik oleh kerana pembeli juga akan memilih yang terbaik untuk mereka. Sebagai usahawan bijak, pastinya anda mementingkan kualiti dan keuntungan jangka panjang.

Dalam keadaan ekonomi down, perniagaan sebegini yang akan mendapat perhatian pelanggan oleh kerana pembeli akan beli dengan lebih bijak. Mereka akan lebih berjimat cermat, namun, belian akan tetap dilakukan.

Usahawan yang memberi fokus kepada kualiti produk dan perkhidmatan tetap akan dipilih oleh pembeli, manakala usahawan yang hanya memikirkan keuntungan jangka pendek akan diabaikan oleh pelanggan yang lebih bijak ketika ini.

Ketika ekonomi tidak menentu, pastinya ada keluhan dari usahawan-usahawan. Ada juga perniagaan yang perlu gulung tikar- mudahan jauhkan dari kita. Namun, lihat sahaja keliling, perniagaan yang lain tetap berfungsi dan menjana pendapatan seperti biasa.

Apa yang penting adalah ilmu perniagaan. Ketika ekonomi down, pikul tanggungjawab untuk memperbaiki diri kita sendiri sebagai usahawan. Menyalahkan pihak lain atau menudingkan jari pada masalah-masalah yang berlaku disekeliling kita tidak akan memperbaiki diri.

Apa yang akan memperbaiki diri adalah apabila kita mengambil tanggungjawab untuk menjadi usahawan yang lebih hebat… walaupun ketika ekonomi tidak menentu!

Saya akan mengendalikan “Seminar Perniagaan Popular” yang akan kongsikan bagaimana anda boleh popularkan perniagaan anda ketika ekonomy down menggunakan kaedah-kaedah yang efektif dan percuma.

Sekiranya anda berminat untuk ketahui lanjut seminar ini bersama saya untuk mempopularkan perniagaan anda, klik di sini atau hubungi Cik Jay di 03-77292277. Seminar yang pasti akan membantu perniagaan anda ketika economy down- dijamin!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.