3 Perniagaan Paling Laris dan Menguntungkan Sepanjang Ramadhan (Bahagian 2)

[Bersambung dari “3 Perniagaan Paling Laris dan Menguntungkan Sepanjang Ramadhan (Bahagian 1)”]

#Perniagaan 2

  • Modal perniagaan: Sederhana
  • Tempoh perniagaan: 6-8 jam Setiap Hari
  • Waktu berniaga : Setiap Malam
  • Kawasan: Kebiasaan perniagaan di luar Bandar
  • Kuasa Membeli: Golongan remaja & dewasa

Walaupun pada hari-hari biasa, perniagaan #2 ini dijalankan, tetapi bagi peniaga yang menjalankan perniagaan ini dalam  bulan Ramadhan adalah saat yang amat menguntungkan bagi perniagaan mereka. Perniagaan yang dimaksudkan adalah perniagaan di Bazar Lewat Malam. Perniagaan ini kebiasaannya, wujud di tempat yang agak luar dari kawasan bandar dan pengunjung  bazar lewat malam ini rata-ratanya adalah terdiri dari golongan remaja. Di sini, antara sebab utama  bazar lewat malam menjadi tumpuan golongan remaja menjadi pilihan kerana jualan barangan lebih mengikut ‘trend’ golongan muda,  bagi golongan wanita pula mereka dapat memilih pelbagai jenis barangan terutama dari jenis tudung, beg tangan  sehingga pakaian-pakaian yang agak ‘trendy’ dengan harga yang berpatutan serta kualiti yang dijual. Begitu juga dengan golongan ramaja lelaki,  mereka juga tidak melepaskan peluang memilih pakaian dan barangan yang diminati mereka. Di sini,anda juga boleh tawar-menawar harga untuk membeli sesuatu barangan.

baju raya

Jika anda ingin  mengambil kesempatan berniaga di bulan Ramadan dan ingin menjual barangan ‘trendy’dan pakaian untuk hari raya, disini adalah pilihan agak tepat dengan hanya perlu  memberi fokus kepada golongan remaja terhadap produk yang anda ingin jualkan. Kebiasaannya, jualan pakaian hari raya sangat laris dan sesuai untuk golongan remaja ini, biasanya mereka akan membeli seluar dan pakaian untuk hari raya nanti. Keuntungan anda berniaga disini adalah anda dapat memberi lebih tumpuan terhadap golongan remaja dan golongan tertentu sahaja.

 

#Perniagaan 3

  • Modal perniagaan : Besar
  • Tempoh perniagaan:8-12 jam Setiap Hari
  • Waktu berniaga : Pagi hingga Malam
  • Kawasan: Bandar
  • Kuasa membeli: Golongan Bekeluarga

Jika anda sudah bekeluarga, semestinya pilihan anda berada di bahagian terakhir ini dan menjadi pilihan seisi keluarga yang mementingkan keselesaan dan keselamatan ahli keluarga iaitu dengan mengunjung ke pusat membeli belah. Di sini, anda boleh  mendapatkan pelbagai barangan pilihan untuk persediaan Hari Raya. Barangan yang dapat dibeli lengkap untuk persiapan diri sendiri, apa yang hendak dicari semuanya ada disini, dalam erti kata lain ‘dari hujung rambut sehingga hujung kaki’ apa yang nak beli pastinya ada di kompleks  membeli belah ini . Sewaktu hari raya, pasti ada di antara kita bukan sekadar menyiapkan diri sahaja untuk nampak kemas dan cantik, tetapi juga persiapan kelengkapan di dalam dan di luar rumah juga pasti ada yang tengah sibuk mencantikkan rumah, jika golongan bapa, mereka lebih suka membuat persediaan bagi kawasan di luar rumah, dan bagi golongan ibu pula akan cenderung di dalam rumah sahaja, ada yang sibuk menukar langsir baru, perabot baru, perkakasan dapur yang baru dan juga permaidani yang baru. Kelengkapan ini semua hanya dapat diperoleh di pusat-pusat membeli belah semuanya.

Pusat membeli-belah ini wujud di kawasan-kawasan bandar besar. Di sini juga adalah peluang yang terbaik jika anda ingin memulakan perniagaan disini. Modal perniagaan diperlukan agak besar, akan tetapi, pulangan keuntungan juga adalah jauh lebih besar. Orang yang datang sememangnya yang ingin berbelanja dan mendapatkan barangan yang dicari. Di sini juga anda boleh menyediakan jualan borong untuk peniaga-peniaga. Jadi bagi anda yang ingin menjalankan perniagaan dan juga perniagaan di bulan Ramadhan ini khususnya, anda boleh fikirkan jenis perniagaan yang boleh anda jalankan. Salam Ramadhan untuk semua!!

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “3 Perniagaan Paling Laris dan Menguntungkan Sepanjang Ramadhan (Bahagian 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published.