5 Cara Bangun dari KEGAGALAN!

HANYA 4 TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula Ahad, 22hb Julai ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277. *Hubungi kami untuk EARLY-BIRD PROMO- Pemberian Percuma bernilai RM3,800 dan makan malam bersama IRFAN KHAIRI! - hanya 1 tempat sahaja!*

Tahukah anda, seorang bayi akan jatuh lebih 240 kali sebelum bayi itu belajar berjalan? Namun bayi tidak putus asa dan terus mencuba bangun dan jalan. Kerana mereka tidak tahu lagi erti putus asa!

Namun, kita sebagai dewasa, sudah faham erti kegagalan, dan akan lebih mudah putus asa. Mungkin kita pernah gagal sebelum ini, atau pengalaman kegagalan sangat berat membuatkan kita lebih mudah putus asa. Dan bila gagal, akan rasa down dan negatif.

Kegagalan adalah lumrah. Kita akan laluinya dari masa ke semasa dalam hidup, sama ada dalam keluarga, kewangan, perniagaan, masyarakat dan apa sahaja.

Berikut adalah 5 cara bagaimana anda boleh bangun dari kegagalan…

1. Ketahui bahawa sesuatu yang berbaloi pastinya tidak mudah!

Untuk mencapai sesuatu yang lebih baik, pastinya ianya tidak mudah. Sesuatu yang tinggi nilainya, pastinya sukar untuk kita capai. Seperti peserta pertandingan olimpik. Untuk mendapat pingat emas, usaha dan tenaga yang diperlukan tentunya berlipat-kali ganda berbanding dengan mereka yang tidak mendapat sebarang pingat- apatah lagi mereka yang tidak layak masuk sukan olimpik! Dan sememangnya ramai!

Untuk menjadi seorang yang hebat dan cemeralang dalam sesuatu ianya pasti sukar dan apabila sukar, pastinya ada kegagalan yang akan ditemui. Sekiranya mencapai kejayaan itu mudah, pastinya ramai dikeliling kita sudah berjaya.

Semua orang inginkan kejayaan, tetapi, tidak semua yang sanggup mencuba dan berusaha seperti anda. Kerana ramai akan ambil keputusan untuk putus asa apabila nampak sedikit kegagalan!

2. Ubah erti kegagalan

Apakah erti kegagalan bagi anda? Adakah gagal apabila anda putus asa? Atau gagal apabila anda tidak mahu lagi mencuba?

Apa kata erti kegagalan adalah apabila anda putus asa!

Selagi anda mahu mencuba dan berusaha, ianya bukan lagi gagal. Ia adalah perjalanan anda untuk mencapai kejayaan. Mana tidaknya, pastinya akan ada sedikit turun naik. Lagi besar yang ingin dicapai, maka lagi besarlah turun dan naiknya. Kalau sikit sahaja ingin di capai, sikit lah turun naiknya.

Pencipta mentol, Thomas Edison yang mencuba sehingga lebih 1,000 kali dalam mencipta mentol sebelum jumpa cara yang menjadi, berkata “Saya tidak gagal dalam mencipta mentol. Saya cuma jumpa 1,000 cara bagaimana ia tidak menjadi!”

3. Join the club!

Baca sahaja kisah-kisah kejayaan, pastinya mereka bermula dari kegagalan. Baru-baru ini saya sering membaca kisah Jack Ma (AliBaba.com), Elon Musk (Tesla & Space X) & pengasas Air B&B, dan kesemuanya pernah megalami kegagalan.

Bukan sahaja gagal, malah, kegagalan yang sangat teruk! Sekiranya anda gagal, anda dikalangan mereka yang kini berjaya. Bukan senang untuk menjadi senang.

Memang akan terasa down, sedih dan negatif, tetapi, perasaan ini juga dilalui oleh mereka yang berjaya kini. Saya sendiri juga sering gagal berkali-kali. Mungkin anda pun tahu perniagaan Internet saya pada tahun pertama hanya berjaya dapat 3 pelanggan sahaja!

3 pelanggan dalam masa satu tahun! So, join the club!

4. Belajar dari kegagalan

Sememangnya cliche dan sering kita dengar “Belajar dari kegagalan!”. Memang benar pun.

Kegagalan adalah guru terbaik. Ianya pahit untuk ditelan, tetapi seperti ubat, ianya adalah untuk kebaikan kita juga. Lebih banyak yang akan dipelajari dari kegagalan berbanding dengan kejayaan. Sebab ini juga, mereka yang sangat berjaya dalam bidang mereka pernah melalui kegagalan yang teruk sebelum ini.

Kegagalan akan mengajar kita pelbagai perkara, sekiranya….

Kita sanggup buka mata dan fikiran pada ilmu-ilmu di sebalik kegagalan tersebut. Jangan ego. Pastinya ada ilmu yang sangat berharga!

5. Jangan tunggu lama-lama!

Teruskan sahaja! Lakukan sesuatu yang baru dan jangan terlalu fikirkan kegagalan tersebut. Lagi lama anda fikirkan tentang kegagalan itu, lagi besar masalahnya dan lagi sedih anda akan jadi.

Yang lepas, biarkan sahaja sudah lepas. Ambil ilmu yang dipelajari dan cepat-cepat lakukan sesuatu. Sekiranya kita hanya fikirkan kegagalan itu tanpa melakukan apa-apa, kita akan menjadi lebih sedih, down, stress, marah dan banyak lagi fikiran-fikiran negatif akan melanda diri. Dan ini akan membuatkan lagi kita untuk putus asa.

Jangan fikirkan masalah, tetapi fikirkan penyelesaian. Dalam keadaan gagal, anda perlu dengan cepat dapatkan semula fikiran-fikiran positif ini. Tak salah untuk sedih dan rasa down. Tetapi, sekejap sahaja. Cepat-cepat keluar dari keadaan ini dan anda akan mendapat momentum anda semula!

Kegagalan adalah sesuatu yang biasa. Jika tanya pada saya yang sudah 18 tahun berpengalaman perniagaan, gagal itu adalah lumrah. Sudah berkali-kali jumpa kegagalan.

Namun, seperti seorang bayi yang mencuba lebih 240 kali sebelum pandai berjalan, kita juga perlu mempunyai mindest – tidak tahu apa ertinya gagal!

HANYA 4 TEMPAT TINGGAL SAHAJA! Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula Ahad, 22hb Julai ini! Klik di sini sekarang! atau kami di 03- 77292277. *Hubungi kami untuk EARLY-BIRD PROMO- Pemberian Percuma bernilai RM3,800 dan makan malam bersama IRFAN KHAIRI! - hanya 1 tempat sahaja!*

 

 

 

 

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) 😉

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.