Abu Darda’ (Bahagian 2)

[Bersambung dari “Abu Darda’ (Bahagian 1)”]

Dunia  dan harta dari sudut pandangan Abu Darda’.

Pada suatu hari ketika Abu Darda’ pergi berkunjung ke Syria, yang sewaktu itu amat makmur negerinya dengan para penduduknya hidup penuh dengan limpahan kemewahan. Maka apabila melihatkan kenyataan itu, lantas Abu Darda’ pun memberi peringatan :

“Wahai warga Syiria, kalian adalah saudara seagama, tetangga dan pembela dalam melawan musuh bersama, tetapi aku hairan melihat kalian. Mengapa kalian tidak punya rasa malu? Kalian kumpulkan apa yang tidak kalian makan. Kalian bangunkan semua yang tidak kalian huni. Kalian harapkan apa yang tidak kalian dapat. Beberapa kurun waktu sebelum kalian ,kaum Aa’d  juga telah mengumpulkan dan menyimpannya. Mereka memimpikan dan membina  lalu meneguhkan bangunan, tetapi akhirnya semua binasa. Rumah mereka menjadi kuburan belaka dan angan-angan hanya menjadi  sebuah fatamorgana sahaja.”

Abu Darda’ juga pernah mengirimkan sepucuk surat kepada seorang sahabatnya pada suatu hari. Di dalam suratnya itu beliau menulis :

“Tiada satu pun harta di dunia ini yang kamu miliki, melainkan sudah ada orang yang memilikinya sebelum kamu, dan tentu akan ada orang lain yang memilikinya sesudah kamu. Sebenarnya, harta yang kamu miliki sekadar yang kamu telah manfaatkan untuk dirimu. Maka utamakanlah harta itu untuk orang yang memerlukannya iaitu anak-anakmu yang mewarisimu. Mungkin kepada  anak soleh yang beramal untuk Allah, maka pasti engkau akan bahagia. Mungkin kepada anak durhaka yang mempergunakan harta itu untuk maksiat, maka engkau lebih celaka lagi dengan harta yang telah engkau kumpulkan. Oleh itu, percayalah bahawa nasib mereka adalah kepada rezeki Allah SWT, dan selamatkanlah dirimu sendiri.”

Menurut pendapat Abu Darda’, dunia ini seluruhnya hanyalah titipan Allah SWT.  Sewaktu banyak harta-harta rampasan telah dibawa ke Madinah sebagai hasil kemenangan pasukan Islam di Cyprus,  Abu Darda’ malah menangis.

Maka seorang sahabat bernama Zubair bin Nafis lantas bertanya, “Wahai Abu Darda’, mengapa engkau menangis ketika dimenangkan oleh Allah SWT?” jawab Abu Darda, “Wahai Zubair, alangkah hinanya makhluk di sisi Allah bila mereka meninggalkan kewajibannya terhadap Allah SWT, selagi ia perkasa, berjaya mempunyai kekuatan, lalu meninggalkan amanat Allah SWT, jadilah mereka seperti yang engkau lihat.”

Nasihat Abu Darda’ :

“Carilah kebaikan sepanjang hidupmu, kerana Allah SWT mempunyai tiupan rahmat yang dapat mengenai siapa sahaja yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya. Mohonlah kepada Allah SWT agar ia menutupi malu atau cela dan kejahatanmu serta menghilangkan rasa tidak tenteram di hatimu.” Ini kerana menurut Abu Darda’, ibadah bukan sekadar untuk mencari kebaikan dan mengerahkan segala daya upaya demi  untuk mendapatkan redha Allah SWT semata-mata, tetapi perlu juga sentiasa rendah hati mengingati tentang kelemahan diri sendiri.

Demikianlah mutiara hikmah dari beberapa nasihat yang telah ditinggalkan oleh sahabat baik junjungan kita Rasulullah s.a.w. iaitu Abu Darda’ yang penuh dengan cahaya hikmah dari kebeningan hatinya. Beliau berniaga dengan Allah dan seluruh hidupnya hanyalah untuk Allah SWT.

TIP

berzikir

*Dalam kesibukkan mencari rezeki, jangan lupa untuk sentiasa berzikir mengingati Allah kerana itu amat penting dan paling utama.

*Jalinkan hubungan yang baik sesama manusia di samping akrab juga hubungan dengan al-Khaliq.

*Lunaskan tuntutan terhadap Allah SWT sebelum melunaskan tuntutan terhadap manusia.

*Berniagalah dengan ikhlas dan jujur tanpa menipu sesiapa.

*Infaqkan harta yang diperolehi ke jalan Allah agar mendapat keberkatan dan keredhaan-Nya, selain daripada menyimpannya untuk keperluan diri dan keluarga.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Abu Darda’ (Bahagian 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published.