Business plan perniagaan kecil

Soalan: Untuk perniagaan kecil-kecilan, apakah tips-tips untk menyediakan business plan yang lengkap dan teratur?

Jawapan: Tidak perlu sediakan business plan yang lengkap dan teratur!

Perniagaan kecil mempunyai advantage jika dibandingkan dengan perniagaan yang besar oleh kerana fleksibiliti dan kepantasan dalam membuat keputusan. Saya masih menganggap syarikat saya Irfan Khairi Sdn Bhd sebagai perniagaan kecil-kecilan oleh kerana saya inginkan advantage perniagaan kecil.

Agak-agaknya, bagaimana rupa business plan syarikat Irfan Khairi Sdn. Bhd?

Ini dianya…

Ya. Itulah business plan saya. Dan hasilnya adalah CD ROM Langkah 1-2-3, dua minggu selepas saya menconteng 2 mukasurat di note book saya. Tiada business plan formal! Klik di sini untuk melihat hasilnya (dua minggu kemudian).

Hasil jualannya- melebihi RM10,000 sebulan. (CD sahaja). Bayangkan, idea yang simple, di implemen dengan betul dan pantas, menghasilkan pendapatan tambahan melebihi RM10,000 sebulan.

Apa yang penting adalah fleksibiliti dan kepantasan anda mengimplemetasi idea dan rancangan anda. Tidak perlu menyiapkan business plan yang 100% teratur menggunakan Microsoft Word.

Jangan lupa, enjin rocket yang pertama dicipta adalah hasil contengan di atas napkin makanan sahaja. Implementasi adalah lebih penting dari business plan yang teratur.

ps: Perancangan yang teliti mesti ada… cuma jangan terlalu mengambil masa dengan business plan sehingga anda hilang momentum dan motivasi untuk implemenkan idea anda… itulah kuncinya!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

30 thoughts on “Business plan perniagaan kecil

  1. salam…
    Apa apa pun business plan yg kita rancang, rasanya kena implement secepat mungkin…lambat lambat, mcm2 2nd thought timbul…kdg kdg manusia ni negative thinking. satu lagi kita kena ingat, tak senang nak jadi senang………

  2. Betul jugak….emmm..tapi saya rasa lega sangat sebab sekarang ade kursus murah skit…terima kasih irfan khairi…nanti saya buat budget nak sertai kursus anda.

    Apa yang anda buat sekarang amat menolong orang Melayu dan masyarakat Malaysia secara keseluruhannya. Terima kasih sekali lagi.

    okies..take care.
    wassalamz.

  3. salamss… betul apa yg dikatakan irfan tu, bisnes plan ni terjemahan hasrat dan idea kita, utk laksanakannya kene ada keyakinan dan usaha.. kenkadang org lebih suka berteori dgn paperwork, implement di alam realiti berlainan pula.. bila kita merancang perlukan strategi yg bernas, dgn ini kita akan belajar dari langkah pertama dan mencipta kejayaan yg lebih besar pula..

  4. SALAM…

    JUST NAK SHARE PENDAPAT JER..
    KADANGKALA IDEA MEMANG BANYAK, TAPI NAK BILA NAK LAKSANAKAN ADA PROB SPT TIADA SKILL, KEWANGAN TAK CUKUP. SO MASALAH2 CAMTU SEBENARNYA MENYEBABKAN IDEA HANYA TINGGAL IDEA

    ANY COMMENT

  5. assalamualaikum…

    memang betul tu… perancangan mesti ada namun tindakan paling perlu. kadang2 secara tak sengaja pun idea boleh datang, itulah ilham namanya. walau sehebat mana idea selagi tidak diterjemahkan ke dalam bentuk tindakan selama itulah ia hanya dikenali “idea” semata-mata.

    merancang dan terus bertindak… wassalam

  6. Hi Irfan,

    Nice to ‘meet’ you again. I just found this blog and reallly exited that at least I can contact you.

    Okay…pertama kali saya ucapkan jutaan terima kasih kerana Irfan telah membuka minda saya ttg perniagaan internet..dan saya sudah memulakan perniagaan internet sebagai affiliate dan…alhamdulillah sudah 2 ke 3 kali menerima Cek dari USA. Sekarang saya bergiat dalam google adsense sebab ianya agak mudah dan senang.

    Anyway…saya ada satu soalan

    …You guna program apa utk blog ini. Saya suka sebab nampak kemas dan canggih. Is it wordpress or blogger…boleh bagi secara detail plugin atau themes bagi blog ini.

    yang benar
    mansorsapari
    easymoney.com Vote for the best Domain name in Sept 05

  7. Penyakit lama saya- tgh2 plan biz idea mesti idea biz lain plak yang dtg, lps itu terfokus idea biz yang baru tu. Last2 dua2 tak buat. Untuk mengatasinya, saya create satu habit bila dapat idea baru terus saya buat dengan cara cakap kat diri sendiri : “Do It NOW” !
    Alhamdulillah penyakit tuh dah semakin sembuh.. ๐Ÿ™‚

  8. Helo all..betul jugak … idea memang banyak tp problem paling besar ialah minda tak dapat nak fokus..heheheh…Thank U. Tp kan ..best jugak blog ni yer..bleh share knowledge ngan ngkorang semua…

  9. Penyakit lama saya- tgh2 plan biz idea mesti idea biz lain plak yang dtg, lps itu terfokus idea biz yang baru tu. Last2 dua2 tak buat. Untuk mengatasinya, saya create satu habit bila dapat idea baru terus saya buat dengan cara cakap kat diri sendiri : รขโ‚ฌDo It NOWรขโ‚ฌย !
    Alhamdulillah penyakit tuh dah semakin sembuh.. ๐Ÿ™‚

  10. Assalamualaikum..

    Time kasih . memang tepat sekali apa yang kata tu. Halangan kita ialah kekadang kita nak buat sesuatu yang terus sempurna 100%. Lebih baik kan kalau kita buat dulu idea yg ada, pastu baiki dari masa ke semasa..lastly, sempurna juga kan.. Bak kata orang lama, berdikit lama -lama jadi complite.. ๐Ÿ™‚

  11. Salamz,

    Hi Irfan, lebih kurang macam saya juga yer. Tapi plan yang buat lebih kemas sebab dalam note book.

    Saya cuma menggunakan A4 paper sahaja, ๐Ÿ˜€

  12. Asalamualaikum,

    Bila baca apa yang katakan, buat CD Rom langkah 1,2,3…buat dengan cepat dan dapat lebih RM10,000.00 sebulan.

    Seronoknya bukan mainnnnn.

    Bila saya bukak balek buku Manual Langkah 1-2-3 Membina Laman Web. Banyak betul nak kena tulis. Disinilah saya rasa betul-betul mencabarnya bisnes ni. Kalau tak mahir dan bebetul-betul fokus maka tak siap-siap lah nampaknya. Bila isinya tak siap macam mana nak keluarkan dalam dalam website dengan cepat?

    Jadi kita asyik tukar plan jelah nampaknya.

    Jadi mau tak mau kena buat jugak. Nak dapat semangat bila down kenalah hari-hari ke KAMPONG TIP IRFAN.

    Tip satu minit lah mana lagi.

  13. Tips untuk buat plan:

    1. Namakan plan anda ‘Plan Bertindak’.
    2. Jangan plan apa yang di luar jangkauan anda.
    Plan apa yang anda pasti dapat capai.
    3. Idea dan plan sentiasa datang dan berubah.
    Oleh itu setiap plan harus dibuat dengan
    pantas dan dilaksanakan dengan pantas juga
    sebelum dipengarahui oleh plan atau
    idea baru.

    Ada sesiapa nak tambah?

  14. Assalamualaikum Ir dan penulis idea hebat sekelian. Dari anda dapat kita kongsi macam2 idea. Saya suka dan setuju sangat dengan SisYy dan Zuwan. Ngam betul dengan apa yang saya rasa.
    Terima Kasih pada Ir yang banyak memberi kesedaran dan buka minda yang bengap ni…
    Kita ni memang selalu berangan. Biarlah kali ni angan-angan jadi kenyataan jgn jadi khayalan.

    Buat saje..Tak de yang mustahil. ingat Allah insyaalah….

  15. bagus tips semua..
    satu quote yg saya pegang selama ni..
    “do it now, no regret later”..
    hehe..sungguh mencabar keegoan lelaki..

    saya buat business plan pun dlm plain paper je…start ngan program adsense..

  16. assalamuailaikum Irfan. saya sgt teruja bila dapat baca buku dan tip-tip u tu. masa baca tu semua idea timbul but lastly gone with the wind bila kenangkan kewangan yang tenat. now ni tngah kumpul duit nak gi u punya workhop lelebih lagi after tenguk muka u ditv9.cukup duit insyaallah saya dtg maskipun baby masih brestfed. baca buku dan lihat muka u beri saya semangat untuk bangkit balik.

  17. Betul kata Zuwan, Plan memang banyak, semangat gak nak buat tapi yang menghalang, KEWANGAN.
    Ada duit, ada cerita,
    Takde duit, Diam-diam je.

  18. tak ada plan yang betul-betul perfect semasa dimulakan dan tak ada timing yang betul-betul perfect.

    A WAR FIRST WIN IN THE HEART.

  19. i setuju dgn pendapat u all. masalahnya walaupun nak mulakan perniagaan kecil pun kalau tak ada modal pun susah… impian tinggal impian aje…

  20. akum,

    kepada saudara saudari yg di luar sana.sekira nya ada idea yg nk d buat tp x d buat,apa kata cadangan tu bg kt saya yg kekeringan idea.mana lah tahu kot2 leh menjadi.

    zack_a4@yahoo.com

  21. plan tu memang penting..sumer mula dari yang kecil..kalau plan tu, biarlah ikut kadar kemampuan kita..kalau modal sikit, cuba plan bisnes yang boleh dibuat dengan modal kecil. kena ingat, kita ni pun mulakan dari kecil-kecil, bukan terus jutawan ๐Ÿ™‚ jangan wujudkan alasan dalam minda kita,coz itu punca sebenar impian tinggal impian. jadikan impian satu kenyataan..yakin kita semua boleh, hendak seribu daya ๐Ÿ™‚

  22. wah sempoi jer plan irfan kat buku tu yer..tapi hasilnya boleh tahan jugak ye..memang kena belajar la skill tu..tapi betul jugak perlaksanaan tu yg penting.kalau plan jer gempak tapi perlaksanaan takder tak guna jugak.

    http://www.edymium2u.com
    pencabar minda yg sedang tidur

  23. salam abg hairi sebenarnya saya sudah memiliki Buku Keluaran abg hairi Jutawan internit tu..saya sebebnarnya sedang memikirkan apakah perniagaan internit yang sesuai saya hendak jalankan…sudah 1 tahun saya memikirkan namun tidak dapat jawapannya…

  24. saya dh 3 thn kerje sendiri.tapi hasilnya tak nampak.sy dah push 200% daya usaha.tapi mungkin takde rezeki lg.masalah utama nk dpt pinjaman memang liat sgt.bank kata penyata akaun kena kukuh.kalau dh kukuh bru lanyak bt pinjaman.kalu dh kukuh bt apa nk bt pjaman lg.tapi disarankan kpd org muda2 jangan cepat putus asa @ terpikir nk putus asa.(JANGAN).
    terus10 dan terus berusaha.memang kena penat dulu

  25. Assalammualaikum,

    Sy suka betol ble tgk b.plan irfan khairi ni.. sy punye la pening2 nk tulis b.plan yg pejg.. ye la, internet kan kata kene ade PROPER b.plan sblm start ape2 biz.. sy br je terpk nk conteng2 je.. tp mcm xyakin, then ble tgk kat ats ni.. hmmm… boleh je rupenye… TQ Irfan!

  26. terima kasih irfan. bisnes kecil2 yang saya buat nie ternak ikan puyu. sambil-sambilan. sekarang nie dah ada 2 kolam simen satu haruan satu puyu. ada sikit modal buat cara sikit. ada modal dan peluang yang lebih baik cuba besarkan perniagaan . just nak share bisnes kecil kecil

  27. Kenapa mesti asal nak berniaga saja kita dibelenggu dgn masalah modal. Dgn kreativiti yg ada buat satu perniagaan yg hanya memerlukan kemahiran dan benda-benda sekeliling yg kita ada. Maka, tak perlulah modal kewangan. Kalau ada pun mungkin sedikit…

Leave a Reply

Your email address will not be published.