Idea perniagaan ada dalam diri anda!

Ramai yang berjumpa dengan saya sering tanya. Idea perniagaan apa yang perlu dimulakan?

Tidak perlu mencari jauh-jauh. Cuba lihat dalam diri anda sendiri. Cuba lihat dalam industri anda. Anda mungkin mempunyai idea yang bernilai berjuta ringgit di dalam fikiran anda. Ramai antara kita sering mempunyai idea produk atau perkhidmatan bermain-main di kepala setiap hari, tetapi kita pula yang sering membunuhnya dengan tidak yakin dengan potensi diri sendiri atau idea sendiri.

Cuma, tak lama kemudian, seseorang dengan idea yang sama mengambil langkah pertama memasarkan produk atau perkhidmatan tersebut… dan dia pula yang menjana berjuta ringgit!

Yakin dengan diri sendiri. Oleh kerana sekiranya anda tidak yakin dengan kebolehan anda sendiri, siapa pula yang akan yakin dengan anda? 😉

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

32 thoughts on “Idea perniagaan ada dalam diri anda!

  1. Saya setuju dgn pernyataan Irfan. Setelah mengikuti kursus beliau saya tertarik untuk mengusahakan perniagaan sabun “homemade”. Ramai yg terkejut dan menggelakkan saya. Tapi saya tak akan berputus asa. R & D sedang berjalan dan batch pertama akan mula dijual minggu ini. Langkah seterusnya, saya akan membina laman web perniagaan saya pula.

  2. saya tertarik dengan tip 1 minute tersebut.baru hendak mula bertatih…saya akan pastikan tidak terlepas dengan tips-tips yang lain…Saya berminat mengikuti kursus beliau.

  3. sememang’y idea sentiasa berada dlm minda sndri…apa yg perlu hnya merealisasikan apa yg terbuku dihati…keberanian,kesungguhan & ilmu menjadi kayu pengukur…btul tak?

  4. Yup!

    Pepatah Inggeris pun ada menyatakan, early birds get the worms. 🙂

  5. Saudara Irfan,

    Buku dah beli semasa pesta buku ari tu, ada idea tapi tak confident sebabnya tak ada kemahiran….

  6. saya kenal dunia internet marketing melalui nama irfan khairi..jadi pencetus kearah perubahan hidup.dah ada buku irfan..dah cari partner yg pandai design web ajak jadi biz partner.so sekrng tengah menyiapkan diri kearah menjadi usahawan internet.Dengan lahirnya blog nie..semoga dpt memberi inspirasi yg berguna..semoga ifran & saifulsham boleh kasi combine jadi SIFU kt msia ni.Syabas for u all

  7. Saya menghadapi masalah kerana terlalu banyak idea perniagaan yang terlintas di fikiran. Sejak 2-3 bulan yang lepas ada lebih 50 idea datang. Masalahnya selalu tiada kekuatan untuk memulakan langkah pertama. Saya harap one day i would be able to make it to one of your seminar untuk mendapatkan lebih motivasi untuk bermula…

  8. Idea tu memang ada, tapi nak mendapat keyakinan ialah yang sukar, dan juga modal pusingan. Dalam apa juga perniagaan, untuk memulakannya ialah yang paling mencabar. Jika dah mula, ianya akan menjadi lebih mudah.

  9. Petikan “Rahsia Jutawan2 Internet Terbongkar”

    2) ” Satu cara saya mencari idea untuk melakukan perniagaan di internet adalah dengan menyenaraikan 10 idea perniagaan yang saya fikir mempunyai permintaan ketika ini.Idea itu
    mungkin kepakaran anda sendiri atau idea yang merupakan hobi anda.
    Bawa senarai idea tersebut kemana-mana anda pergi dan sesekali baca semula idea tersebut.Anda harus membuat penyelidikan untuk memastikan idea-idea tersebut sememangnya mempunyai permintaan dan bukan sekadar anggapan sahaja.”

  10. IDEA PERNIAGAAN ADA DALAM DIRI ANDA!

    SAYA SANGAT TERTARIK DENGAN ULASAN SAUDARA IRFAN KHAIRI TENTANG SUB TOPIK INI.

    TAHNIAH KEPADA SESIAPA YANG TAK TAKUT DIGELAKKAN ORANG TENTANG IDEA MEREKA.

  11. Saya belum mempunyai idea untuk menjalankan perniagaan internet. Tapi saya amat berminat untuk menceburkan diri di dalam bidang ini. Saya harap saudara dapat membantu saya.

  12. ur 1 minute tips if me interested to develop it, is there any chance?
    Looking foward for your feedback.
    Tks/rgds.

  13. Idea yang baik mungkin bernilai RM1, tetapi plan yang akan menjalankan idea itu mungkin bernilai RM1juta kata Fadzilah Kamsah.

    Selalunya kita tersangkut sebab tak ada plan bagaimana nak menjalankan idea kita tu.

    Tengok-tengok orang lain dah jalankan dulu.

  14. keperluan manusia belbagai-bagai dari kepala sampai lah kaki….disitulah ada idea.dan masaalah adalah pencetus idea dan perancangan program…kerana otak itu anugerah yg paling berharga buat manusia..jagalah ia..bila dah gila satu sen tak guna.

  15. Kebanyakkan idea yg ada dalam kepala saya samaada menjadi angan2 ataupun dilakukan oleh org lain….

    susah betul nk merealisasikannya…langkah permulaan yg paling sukar…

  16. saya sudah memiliki idea dalam diri saya, saya menyedari idea perniagaan yang ada dalam diri saya ini selepas saya mengetahui tentang irfan dan membaca buku rahsia jutawan2 internet terbongkar. sekarang saya hanya perlu bertindak untuk merealisasikan idea tersebut, belum cuba belum tau, dah cuba baru tau……

  17. Ni excerpt dari buku Getting Real. Buku Getting Real adalah berkenaan enterpreneurship untuk web application. Tapi ada satu excerpt berkenaan idea. Pendek kata, execution lebih penting …

    ===========================================

    Be An Executioner

    It’s so funny when I hear people being so protective of ideas. (People who want me to sign an nda to tell me the simplest idea.)

    To me, ideas are worth nothing unless executed. They are just a multiplier. Execution is worth millions.

    Explanation:

    Awful idea = -1
    Weak idea = 1
    So-so idea = 5
    Good idea = 10
    Great idea = 15
    Brilliant idea = 20

    No execution = $1
    Weak execution = $1000
    So-so execution = $10,000
    Good execution = $100,000
    Great execution = $1,000,000
    Brilliant execution = $10,000,000

    To make a business, you need to multiply the two. The most brilliant idea, with no execution, is worth $20. The most brilliant idea takes great execution to be worth $20,000,000. That’s why I don’t want to hear people’s ideas. I’m not interested until I see their execution.

    -Derek Sivers, president and programmer, CD Baby and HostBaby

    ===========================================

  18. pada saya, pelbagai idea yang ada dalam minda saya sekarang ini. penat bekerja seharian membuatkan saya rasa bosan, malahan ditambah pula dengan masa yang salu tidak mencukupi. minat yang mendalam terhadap bidang perniagaan, tetapi tidak mempunyai modal yang cukup.
    saya perlukan tips yang cukup untuk membimbig saye.

  19. Dear Irfan,
    Saya berada di dalam dilemma sekarang? Ingin memulakan perniagaan, idea nya sudah ada difikiran. Objektif jelas mengapa ingin memulakan perniagaan.

    Walaubagaimanapun hasrat utk melanjutkan pelajaran ke peringkat kedoktoran juga kuat.

    Yang mana harus diberi prioriti. Sebagai lecturer mungkinkah saya takut dgn risiko atau sudah berada di comfort zone.

    sadiah@mfi.edu.my

  20. Salam.

    DIk Mal sentiasa kembali ke sini, ke blog ini, untuk memotivaiskan diri, tika jadi malas, walaupun sesaat!

    sometime : ‘Less is more!

    Thanks IRfan!

    p.s : SUrely one day I will attend your seminar!

    Dik Mal
    AMpang, Selangor.
    http:norakmal.blogspot.com

  21. Hi,saya sekarang berada di luar Malaysia dan mungkin akan berada di sini dalam jangka masa yang lama. Saya cuba untuk membuat apa2 kerja yang tidak mendatangkan masalah kepada saya sebagai rakyat asing kerana saya tidak ada visa kerja. Tujuan saya adalah ingin meminta sebarang pendapat atau langkah2 yang boleh saya ambil untuk bekerja atau mana sumber yang boleh mendatangkan duit.

  22. saya memang ada minat dlm perniagaan internet…kurang pandai dlm bahasa english dan tidak berapa pintar dlm penggunaan komputer(bukan alasan…tapi bagaimana caranya dan dari mana harus saya bermula…)

  23. alhamdulilah…
    setelah 6 bulan buat buss online… setakat ni x pernah menghampakan..walaupun x banyak tp boleh la utk permulaan..walaupun x penah jumpa irfan tp dia antara orang yg paling banyak membantu…

  24. Salam…

    Pengalaman sy, secara kebetulan tgk program e-bay kat TV3. Then try la jual keta member time bulan pose last 2 years. Alhamdulillah, x sangka drpd niat saja2 nak tolong kawan, skang sy da hampir2 nak buka used car. Selain tue, sy gak tgh starting buat keta sewa Utk pelajar UNISEL dan UITM di Daerah KUALA SELANGOR. So, jgn takut untuk mencuba sesuatu kerana kita x kan berjaya jika tidak mengalami kegagalan.

    Hmm…pasal irfan khairy tue, dia ni memang idola sy,,, penah jumpa dia skali masa dia datang buat motivation kat UIA GOMBAK. Thanx Irfan & good Luck.

    sesape yang nak kongsi pengalaman atau nk tanya pepe ke, nak beli keta ke, nak sewa keta ke,,,,bleh la email sy kat Shahgroup81@yahoo.com.my.

  25. Saya amat bersetuju dgn saudara.

    Idea2 bisnes dan juga pengembangan idea patut bermula dari dalam diri kita sendiri.

    Gunakan semaksimum mungkin akal fikiran, pengalaman dan juga pemerhatian dalam dunia perniagaan itu sendiri.

    Jangan terlalu fokus pada perniagaan di dalam negara…cuba buat rujukan di negara2 lain.

    Saya sendiri mengkaji Idea demi idea utk dikormesialkan.

    Saya dalam bidang Offline Biz to Online Biz (OB2)

  26. saya jugak berniaga tp kecil-kecilan shj…kalau kat kg nih,kedai sayalah yg pertamanya mempunyai kemudahan seperti internet dan sebagainya…akan tetapi sejak 2 bln ni adalah melayu yg dah bersara muda selalu ja ushar je kadai ..rupa2nya ada hati meniru apa yg saya niagakan..depan mata shj,,,ni bagus utk persaingan.. tetapi bagi saya..melayu susah nak maju kalau sentiasa meniru tanpa ada kepakaran.. sepatutnya pihak ni perlu peka dengan kehendak manusia lain & mulakan perniagaan dengan idea yg baru tanpa meniru…sesungguhnya Allah yang memberi rezeki…itulah pegangan saya..

  27. YUP kita ni unik..ada kelebihan tersendiri..begitu jugak dgn idea sendiri..

    tp ramai tak yakin dgn idea & diri sendiri..ini lah di antara penyebab kegagalan seseorang..

    jd kita kena ubat ‘penyakit’ ni sebelum melarat..tp apa ubatnya?

Leave a Reply

Your email address will not be published.