Keuntungan perniagaan daripada pelanggan-pelanggan yang lepas

Dalam keadaan ekonomi yang gawat kini, ianya merupakan satu cabaran dalam perniagaan untuk mendapatkan pelanggan-pelanggan baru. Persaingan semakin sengit, serta kuasa belian semakin kurang.

Satu cara untuk meningkatkan keuntungan perniagaan anda adalah dengan cara mencapai pelanggan-pelanggan lama anda. Ini kerana, ianya difahami bahawa…

Untuk mendapatkan pelanggan *baru* adalah jauh lebih sukar daripada mendapat pelanggan daripada pelanggan-pelanggan yang lepas (past customers).

So, rujuk kembali database pelanggan-pelanggan atau client anda yang lepas. Ciptakan satu produk atau perkhidmatan untuk golongan ini. Dengan mencapai pelanggan/client yang lepas, 3 perkara penting ini telahpun berlaku:

  • Pelanggan lepas sudah sedia percayakan anda.
  • Pelanggan lepas sudah selesa dengan kaedah transaksi perniagaan anda.
  • Pelanggan lepas sudah tahu kredibiliti perniagaan anda.

so, bagaimana untuk menambahkan keuntungan perniagaan ketika kegawatan ekonomi? Antara caranya adalah- sasarkan pelanggan/client anda yang lepas 🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

22 thoughts on “Keuntungan perniagaan daripada pelanggan-pelanggan yang lepas

  1. Antara jalan terbaik adalah selalu jalinkan hubungan dengan pembeli yang lepas. Dengan cara update newslater. Pelanggan akan rasa dihargai. Bukannya hanya ketika hendak menjual produk baru hendak berhubung.

  2. Bila telah wujud kepercayaan dengan pelanggan ia amat membantu dalam urusniaga yang kita nak lakukan.

    p/s : kalau tak silap tips kali nie macam ada dalam slot W W di astro awani khamis lepas….:)

  3. Repeat sale memang seronok xteruk usaha yg perlu diletakkan. Sy alami sendiri skrg melalui biz unit trust sy walaupun sekarang pasaran saham merosot sy masih dpt kepercayaan client2 sy. Ini hasil yg sy dpt setelah ‘build up relation’ 2 tahun sebelum ini. Nak cari client baru mencabar sikit skrg ni….sale client baru sedikit sj skrg tp dpt ditampung dgn repeat client yg sy ada…….(nak switch promote unit trust secara online nampak berpotensi.)

  4. Betul tu IK. Pelanggan sedia ada perlu dijaga.Menjadikan pelanggan sedia ada sebagai prospek adalah lebih mudah dari mencari pelanggan baru. Mereka juga merupakan prospek kita pada masa akan datang.

    Saya setuju.

  5. Salam IK,

    This is so true, I couldn’t agree more. I attended a “Global Marketing Strategies for the IT Industry” seminar last month together with a few selected lists of IT and Software companies. Lucky me, Google guy was there showcased the results of recent Google queries. It was a very quick slide show but I do remember a chart showing their percentage of client. It is proven that regular or previous client contributed more than 75% of their revenue. It is also the same case for conventional or offline business. That is the fact! Two tips for you guys, from IK & the Google guy (couldn’t recall his name but he likes curry) =)

  6. lari tajuk sikit.. saya tengok IK baru2 ni kat TV9, program Apakehalnya..tapi kecewa sebab tak banyak info yang dapat. saya kecewa dengan pengacara2nya kerana lebih menumpukan artis dari jutawan yang real. padahal inilah peluang diorang untuk mencungkil rahsia dari IK..aiyooo rugi betulla.

    walaupun byk soalan yang ditanyakan pada artis tu, tapi jwpnnye langsung tak best..dia rasa biasa je dapat duit 1juta. huhuhu, entahla..saya rasa dia betul2 tak menghargai apa yang dia dapat.. aiyooo, manyak rugi ooo:-(

  7. Salam,

    Memang tidak dapat dinafikan bahawa pelanggan yang sedia ada sepatutnya diberikan perhatian yang lebih kerana kita berpontensi mendapat pelanggan baru dari mereka.

  8. Kualiti,service,dan segal benda melibatkan customer memang perlu..

    Jadi, kepada penjual, service after jualan amat penting..

    Nak2 customer jenis tak tau apa..

    Pelbagai persoalan akan timbul.. Jgn anggap beban, kerana ia pasti pengajaran baru buat kita..

    So, thanks IK for the tips..

  9. sebab pelanggan sedia ada ni merupakan pelanggan berpotensi membeli kembali daripada kita, so, sbb tu penting sangat utk kita jaga pelanggan ni betul2. Saya sentiasa treat customer like they’re always right; customers are king. W’pun kadang2 kerenah diorg yg lorat semacam can pissed u off… sabor aje laa… Dengan menjalinkan hubungan baik dengan pelanggan, barulah kita dapat kepercayaan mereka utk terus berurusan dengan kita.

  10. Betul tu Irfan, pelanggan adalah betul dan kerana sebab inilah konsep pelanggan selalunya betul digunakan, penting untuk kita jaga hati pelanggan, tak semestinya bila ada masalah timbul, kita yang salah..tapi just fikir untuk memanjangkan lagi bisness dengan si pelanggan tadi

  11. betul…amat senang untuk dapat pelanggan baru tapi susah untuk mengekalkan pelanggan..tips yang bagus untuk semua peniaga dan usahawan..

Leave a Reply

Your email address will not be published.