Klik-klik Perniagaan Internet: NoorizamSabran.com

Berbekalkan minat dan kesungguhan, sesiapa sahaja boleh memulakan perniagaan Internet mengikut minat dan kebolehan sendiri. “Klik-klik” kali ini memaparkan Noorizam Sabran @ Ijam di www.NoorizamSabran.com, yang mempunyai minat yang mendalam dalam bidang fotografi dan ingin kongsikan minatnya dengan orang ramai disamping menjalankan perniagaan Internet.

Bermula dengan minat dan kesungguhan, Ijam kini telah menghasilkan ebook asas fotografi (saya recommend anda download kerana ia akan membantu anda juga mengambil gambar keluarga!), T-shirt, serta mengendalikan workshop asas fotografinya sendiri- tahniah to Ijam!

Bermula dengan hobi dan minat sendiri, kini Ijam berjaya menjalankan perniagaan Internet yang berjaya.


Boleh anda kongsikan serba sedikit mengenai laman web anda?

Blog NoorizamSabran.com adalah tentang informasi, Tips Asas Fotografi Digital. Blog ini sesuai untuk yang baru menceburi bidang fotografi dan ingin mempelajari asas fotografi dengan cara yang amat mudah untuk difahami.

Gaya penyampaian bahasa yang saya gunakan juga mudah untuk difahami. Banyak tip-tip untuk merakam gambar menarik saya kongsikan di sini. Semuanya adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri dan belajar dari yang pakar. Banyak juga permintaan kelas-kelas asas fotografi yang telah saya buat untuk individu, berkumpulan ataupun kelab-kelab fotografi di Malaysia . Selain itu,baju-baju t-shirt fotografi juga dijual melalui blog ini.

Di noorizamsabran.com , pembaca juga boleh memuat turun ebook fotografi secara percuma yang saya hasilkan untuk dijadikan rujukan. Yang minat nak belajar fotografi, boleh muat turun ebook ni di www.noorizamsabran.com. Bagi saya apa yang penting adalah cara penyampaian supaya pembaca mudah memahami.

Bila dan bagaimanakah anda mulakan perniagaan Internet anda?

Saya mula berkongsi tips informasi asas fotografi ini melalui blog sejak tahun 2008 lagi. Masa tu agak sukar untuk mencari informasi tentang asas fotografi yang menggunakan Bahasa Malaysia di internet. Semuanya bermula dengan Workshop Rahsia Internet dari IK. IK menjadi “˜coach”™ saya. Dari situ pelbagai idea yang datang. Terlalu banyak yang saya belajar tentang ilmu perniagaan di internet daripada Irfan Khairi . Noorizamsabran.com adalah satu daripada hasilnya sampai hari ini.

Apakah kebaikan perniagaan Internet yang paling anda suka?

Kenapa saya suka perniagaan internet? Sebabnya ia menjimatkan masa, cepat, tak perlu sesak dalam traffic jam dan yang paling best, boleh access di mana sahaja. Segala promosi sebahagian besarnya saya buat secara “˜online”™. Kuncinya, ilmu perlu ada ditambah dengan kesungguhan diri kita.

Boleh anda kongsikan satu cara yang paling efektif anda  promosikan laman web anda?

Salah satu cara paling efektif untuk mempromosikan laman web saya adalah menggunakan laman social “˜Facebook”™. Medium yang paling popular dan cepat dimasa ini. Selebihnya “˜word of mouth”™ dari peserta workshop saya.

Boleh anda kongsikan tip kepada pembaca yang ingin memulakan  perniagaan internet?

Untuk memulakan perniagaan internet, paling penting sanggup belajar. Sebabnya bukan mudah untuk berjaya tanpa ilmu. Belajar perlu korbankan masa, wang dan paling penting belajar dengan yang pakar. Saya sendiri menjadikan IK sebagai “˜coach”™


Apakah rancangan jangka masa panjang anda dalam perniagaan Internet?

Untuk jangka panjang, saya akan meluaskan lagi perniagaan ini dengan menghasilkan beberapa lagi cabang yang berkaitan dengan fotografi. Niche saya tetap untuk “˜beginner”™. Sebab niche amat penting dalam perniagaan internet. Saya juga akan membuat usaha sama dengan peniaga-peniaga internet yang sudah berjaya bagi manaikkan lagi jenama saya supaya lebih dikenali. GO!!!

**********

Tahniah kepada Ijam kerana kini sudha mula meraih pendapatan melalui Internet dengan hobi dan minat sendiri!

Salah satu kebaikan perniagaan Internet yang saya selalu tekankan adlaah kita boleh mengubahkan apa sahaja yang kita minat (mungkin hobi kita) seperti fotografi oleh Ijam, atau apa sahaja, hobi kereta, memasak, menjahit, bersukan, membaca, muzik, bermain game, memancing, bercucuk tanam atau apa sahaja menjadi perniagaan di Internet disamping mendapat pendapatan melalui perkara yang kita sedia tahu dan minat.

Berikut adalah klip YouTube temubual saya di MHI, TV3 berkenaan dengan mengubahkan hobi menjadi perniagaan Internet bersama Abby Fana & Ahmad Fedtri

Sekiranya tak dapat lihat klip di atas, klik di sini

Sekiranya anda berminat untuk pelajari kaedah memulakan perniagaan Internet, tak kira perniagaan apa pun mengikut minat dan kebolehan anda, boleh sertai Workshop Jutawan Internet, atau seminar2 separuh hari yang akan dikendalikan pada bulan oktober nanti. Ada beberapa seminar mengikut keperluan masing-masing, boleh lawati http://www.RahsiaInternet.com untuk keterangan lanjut. Have a great weekend!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

7 thoughts on “Klik-klik Perniagaan Internet: NoorizamSabran.com

  1. Salam, salam…

    Sempoi ahh.
    Ingat nak jugak cari buku pasal ilmu fotografi nih kat kedai buku.
    Utk upgrade mutu gambar kat web Lelong saya.

    Alih-alih, dapat lak ebook free.
    Siap ngan dia nyer website lg, khas utk beginner.
    Pon free gak.

    Murah btul rezeki pepagi Jumaat nih…syukur Alhamdulillah.

    So, tima kasih byk2 la kpd IK ngan Noorizam… 🙂

  2. Alhamdulillah

    betul apa yang IK katakan tu. sebelum nie memang saya nak bisneskan apa yang saya minat, tapi tak jumpa jalan. tapi sekarang dah 2 bulan lebih membisneskan minat saya dan hasilnya memberansangkan juga.

Leave a Reply

Your email address will not be published.