Marketing Mix

Dalam mempromosikan perniagaan anda menggunakan beberapa media promosi, tahukah anda bahawa 1 + 1 tidak menjadi 2?

Maksud ini adalah, sekiranya anda promosi perniagaan anda menggunakan kad bisnes sahaja, mungkin anda mendapat 5 pelanggan. Kemudian, anda menggunakan brochure sahaja untuk mempromosi perniagaan anda, mungkin anda mendapat 5 pelanggan lagi.

Namun sekiranya anda gabungkan promosi kad bisnes (5) dan brochure (5), sebenarnya anda tidak akan dapat 10 pelanggan, tetapi lebih dari itu- mungkin 15, mungkin 20, mungkin 30… mungkin lebih!

1 + 1 dalam kaedah promosi tidak menjadi 2.

Inilah yang dipanggil marketing mix. Cari marketing mix apakah yang terbaik untuk perniagaan anda. Eksperimen! Dengan menggabungkan beberapa marketing mix yang terbaik bagi perniagaan anda, anda dapat melipatkali gandakan pelanggan anda!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

13 thoughts on “Marketing Mix

  1. betul kata dari pengalaman saya, gabungan pelbagai media akan menghasilkan kesan yang berlainan. kreatif dalam menggabung perlu, kadang-kadang tengok suasana dan bergantung kepada kategori target.

    suatu tips yang bernas! syabas

  2. marketing mix memang perlu dalam apa-apa juga bisnes, online atau offline…satu lagi yang paling efektif, banner dan yang terkini email marketing…Corey Rudl pernah berkata, email adalah senjata pengiklanan yang paling ummph kerana ia lebih dekat kepada pembeli dan mereka juga berasa email itu ditujukan khas buat mereka dan bukannya untuk orang umum yang terlalu general isi ceritanya…apa-apa sahaja boleh diperkatakan melalui email dan apa sahaja pujukan untuk membeli barang/perkhidmatan boleh diketengahkan melalui email yang percuma itu…bagi offline marketing, taktik yang paling berkesan sekali ialah ‘jual diri’ melalui penampilan yang kemas, segak, bersih, komunikasi yang lancar dan senyuman yang manis…selepas itu, barulah pelanggan yakin dan mahu membeli produk..terima kasih pada tip Irfan hari ini…

  3. bila saya terbaca tip marketing mix teringat kepada FORMULA menerima pembayaran. jika anda menerima pembayaran RM 3888, jika menggunakan FORMULA menerima pembayaran mungkin menjadi RM 4000. fORMULA ini boleh diaplikasikan jika anda orang tengah(perantaraan) contoh paling mudah:

    1. saya bekerja di cyber cafe, cc itu mengenakan bayaran RM 1.50 sejam.
    2. saya bagitahu pelanggan saya RM 1.50 sejam jugak, tapi begini: 1-20mimit(RM0.50)
    21-40minit(RM1.00)
    41-60minit(RM2.00)
    3. saya memperolehi purata RM 0.30 setiap orang, jadi 40 orang pelanggan dah RM 12.oo sehari.
    4. senulan dah dapat RM 360.00

    formula ini boleh diaplikasikan lagi jika anda menjadi agen Fedex,toto, magnum, dan sebagainya. tapi tak semua orang boleh aplikasinnya…. complicated

  4. Gabungan keadah promosi amat perlu utk meningkatkan prestasi perniagaan, tetapi ianya adalah mengikut kemampuan, mungkin kaedah yang ke 3 tu amat bagus, tetapi kita tak mampu utk gabungkannya, yang mampu hanya kaedah pertama dan kedua, maka gunakanlah gabungan kaedah yang termampu, dalam masa yang sama, tingkatkan kemampuan utk membolehkan kita menggabungkannya pula utk kaedah yang ke 3 dan seterusnya… selagi termampu…

  5. Sudah tentu saya bersetuju dengan saranan kerana saya menjalankan perniagaan kad nama 😉 .

    Memandangkan masih ramai rakyat Malaysia yang belum atau biasa menggunakan internet, pasaran offline turut dan masih memberikan kesan besar.

    Lihatlah pasaraya-pasaraya besar. Katalog mereka diedarkan setiap minggu dan bulan walaupun ada pengiklanan melalui media elektronik.

    Bagi yang mempunyai budget yang rendah, kad nama adalah cara pengiklanan yang berkesan. Senang dibawa dan disimpan. Kad nama bukan sekadar maklumat asas perniagaan kita bahkan sebagai alat promosi. Berikan lebih dari sekali (malah 7 kali, kata Dato’ Fadzilah Kamsah) kerana pemberian yang berulang lebih memberi kesan. Sebab itulah iklan di televisyen dijalankan secara berulang-ulang.

    Kuasa iklan berulang = Promosi berterusan! 🙂

  6. nak rendah budjet lagi…. letak kan kad nama berbentuk e-mail signature. Bila email kat org, secara automatik angkut kat nama tersebut. nak lebih best kalau suka fwd. kalau msg tu bagus, org akan fwd email kita bersama kad nama kita

  7. Thanks .tips yang bagus..satu kaedah akan menghasilkan satu hasil..tapi jika banyak kaedah digunakan…banyak hasil yang akan diperolehi….

  8. Semua iklan perlukan wang yg besar untuk perolehi jualan yang untung,tapi bagaimana nak atasi kos yang rendah tapi untung yang banyak.kat mana letaknya unttung jika tidak memasarkan produknya yang sekecil tapak tangan.keadaan ekonomi lebih tegap.

  9. Pingback: Marketing Mix

Leave a Reply

Your email address will not be published.