Kesalahan UTAMA perniagaan Internet!

Ketika saya memulakan perniagaan Internet lebih kurang 12 tahun lalu, zaman itu dikenali sebagai web 1.0. Web 1.0 adalah laman web statik, yang mungkin mengandungi gambar-gambar sahaja. Kini, Internet dikenali sebagai web 2.0, yang merupakan laman web interaktif – di mana pemilik laman boleh mengemaskini laman dengan mudah dan pelawat laman web juga boleh melakukan interaksi di sesuatu laman web.

Contoh-contoh laman web, web 2.0 yang popular adalah seperti blog, facebook, twitter, youtube, myspace dan friendster. Atau lebih dikenali sebagai social networking.

 

Kini, usahawan Internet, mahupun usahawan konvensional tidak boleh lagi mengabaikan kehadiran laman-laman sosial ini. Tengok sahaja syarikat gergasi seperti Toys R Us, mereka mempunyai saluran YouTube. Lihat sahaja Coca-cola, mereka mempunyai berjuta pengikut di laman Facebook mereka. Dan kini, berbagai-bagai perniagaan menggunakan blog sebagai wadah untuk mengemaskini maklumat kepada pelanggan dan juga bakal-bakal pelanggan.

kesilapan utama

Tak kira sama ada perniagaan anda kecil-kecilan, sederhana ataupun besar, pemasaran menggunakan laman web sosial adalah dimestikan supaya kita tidak tertinggal oleh pesaing-pesaing kita.

Namun begitu, ramai yang menyalahgunakan kaedah pemasaran sosial ini. Yang paling jelas adalah kelakuan SPAMMING di Internet, yang bermaksud mempromosikan perniagaan secara membuta di laman-laman sosial akaun milik orang lain. Sering kali, gambar kita di’tag’ dengan mesej pengiklanan atau seseorang meletakkan iklan perniagaan di ruang komen Facebook atau blog kita, ada juga yang menghantar email yang mempromosikan perniagaan mereka ke inbox kita tanpa kebenaran. Semua ini dikenali sebagai SPAMMING dan ianya JANGAN DIAMALKAN!

Spamming adalah satu kesalahan etika di Internet. Bukan sahaja itu, ia juga menjatuhkan kredibiliti seseorang usahawan. Di Internet, sekiranya kredibiliti kita jatuh, maka ianya adalah lebih sukar untuk ditingkatkan semula- dan promosi anda seterusnya akan menjadi sia-sia.

Oleh kerana spamming adalah dilarang di laman-laman sosial di atas (anda juga mungkin akan kena BANNED oleh pemilik laman tersebut) Jadi, apakah cara terbaik untuk promosi dan pemasaran di media sosial?

Cara promosi dan pemasaran sosial terbaik adalah dengan menggunakan wadah laman sosial sebagai tempat membina jenama perniagaan anda. Zaman ini di kalangan pesaing yang amat sengit, jenama memainkan peranan yang penting dalam menentukan jenama perniagaan.

Anggap laman sosial sebagai platform membina jenama perniagaan anda. Apabila jenama terbina, dan kredibiliti anda tercipta, di situlah akan memudahkan anda mendapat jualan. Melalukan promosi membuta di Internet jelas sudaj tidak efektif lagi pada zaman Internet 2.0 kini. Oleh itu, strategi perlu diubah untuk memenuhi keadaan pasaran semasa.

Dengan adanya laman web sosial, tidak lagi mustahil untuk perniagaan kecil-kecilan membina jenama dengan mudah dan murah. Sekiranya anda merancang untuk memulakan perniagaan di Internet melalui media sosial, apa kata program intensif *baru* saya, iaitu Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial di mana selama 6 bulan, saya dan juga pelatih/trainers bertauliah kami akan membantu dan membimbing anda dalam memulakan perniagaan anda yang pertama melalui Internet. Klik di sini untuk maklumat lanjut.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

5 thoughts on “Kesalahan UTAMA perniagaan Internet!

  1. Baru sahaja saya share nasihat IK di page saya tempuh hari. Nasihat itu saya terima semasa menyertaan Diploma Sosial Media Marketing tahu 2012.
    Hari ini terbaca blog ini dan penerangan yang lebih terperinci.

    TQ IK.

Leave a Reply

Your email address will not be published.