Mengiklan melalui brochure dan pamplet

Mengiklan melalui brochure dan pamplet sering di lihat sebagai tidak efektif- mungkin kerana sekiranya kita sendiri menerima brochure atau pample, kita akan terus buangnya ke tong sampah!

Brochure dan pamplet boleh menjadi teknik promosi yang efektif sekiranya digunakan secara betul. Brochure dan pamplet amat efektif sekiranya di beri pada pasaran yang tertumpu.

Sebagai contoh, untuk mempromosi Workshop Jutawan Internet, brochure diberikan kepada mereka yang pernah menghadiri kursus atau seminar sebelum ini. Sekiranya menjual buku, maka, brochure diberi kepada pelawat kedai buku sahaja. Sekiranya menjual peralatan komputer, berikan brochure pada mereka yang mempunyai komputer.

Di sini anda perlu bekerjasama dengan peniaga lain yang menjual produk dan perkhidmatan yang seiring degan industri anda. Lakukan sistem barter- anda memberi brochure rakan niaga kepada pelanggan anda, dan rakan niaga anda pula memberikan brochure anda kepada pelanggan mereka- promosi efektif yang berkos rendah!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

21 thoughts on “Mengiklan melalui brochure dan pamplet

  1. Sememangnya kita perlu bekerjasama
    dengan peniaga lain seperti kita
    meletakkan brousher dan pamplet kita
    didalam akhbar harian,kita kena
    berkerja sama dengan peniaga
    akhbar tersebut….
    Apa-apapun SEMANGAT KERJASAMA penting
    dalam apa jua perniagaan..

  2. Begitu juga dalam mempromosi perniagaan internet. Untuk pemasaran yg optimum, promosilah ke ruangan iklan atau direktori yg niche atau berkaitan dengan produk kita. 😉

  3. Kerjasama dalam perniagaan untuk win-win situation amat digalakkan. Anda perlu bantu membantu. Mereka yang berjaya adalah mereka yang bekerja dalam satu kumpulan dan punyai matlamat yang sama

    Brochure dan pamplet bertindak sebagai media untuk promosi barangan kita. Tapi yang menghairankan saya, sebagai contoh, irfan dan saya adalah usahawan internet, sewa office bersama, berniaga barang yang sama, kaedah promosi yang sama, pendek kata memang tiru 100% kaedah, barang, teknik Irfan. Masalahnya, mengapa Irfan boleh jadi JUTAWAN dan saya tidak..? Kongsikan …

  4. brosur & pamplet adalah alat utk iklan pd pelanggan tp tdk semuanya efektif. yg penting kita tahu sasaran pasaran kita, kajian terperinci kena buat utk menentukan alat mana yg paling efektif. dunia sekarang yg sangat mencabar…org pun dah naik letih bila tgk berlambak2 brosur dlm letter box..selalu kita buang dlm tong sampah saje kecuali ada yg menarik & memang kita perlu produk/servis tersebut.kita kena sabar…bisnes memang bnk kerenahnya…hilang sabar hilang biz.amin.

  5. Salah satu cara pengiklanan yang berkesan ialah melalui brochure dan pamplet, ia adalah kaedah offline utk yang ditujukan terus kepada pelanggan2 yang telah mendapatkan perkhidmatan kita seterusnya mereka dapat memperkenalkannya kepada kawan2 mereka yang lain, salah satu cara yang perlu dilaksanakan..

  6. Kerana itu network perniagaan perlu ada. Bukan sahaja untuk rangkaian pelanggan, malah sebagai business partner dan juga associate dalam perniagaan.

    Orang yang bijak dapat membentuk jaringan dengan peniaga lain dalam masa yang sama tidak tertikam kawan sendiri.

    Membentuk rangkaian memerlukan kredibiliti dan kemampuan seseorang utk berdiplomasi. Seperti main tarik tali 🙂

  7. yer betul tu, kalau kena pada tempatnya memang berkesan sungguh, contohnya macam kat tadika anak saya belajar ni, time nak masuk summer holiday jer, adalah pihak tadika tu(mungkin company yg minta dia org circulate) bagi kupon ker pamphlet ker berkenaan taman tema lah, show macam disney on ice lah, circus lah,
    Sebab time cuti sekolah ni, mak bapak pun terfikir gak nak bawak anak pergi jln mana-mana kan,

  8. Mungkin paradigma tidak menghargai brochure atau pamplet harus diubah. Brochure dan pamplet seharusnys dijadikan salah satu medium promosi bagi mempertingkatkan lagi jumlah pelanggan.

  9. Helo semua.. Pemasaran sebegini rupa sememangnya amat berkesan sekali. Brochure ini sebenarnya mewujudkan “hubungan” kita dengan pelanggan juga kepada rakan se ‘industri’ dengan kita. Hubungan yang berterusan ini membolehkan pelanggan kita sebelum ini menjadi pelanggan tetap kita di kemudian hari. Sekian Terima Kasih.

  10. Assalamualaikum..
    Adakah broshure atau pamplet yang menarik mesti colourful atau cukup dengan warna identiti yang sedia ada pada sesuatu perniagaan.

    Pelanggan mesti aim dari jauh bila nampak sesuatu warna yang biasa dengan mata mereka lalu terus mereka membuat anggapan “oo!! yang tu broshure ttg brg yg dia jual tu”,”aku penah tengok dah”.Sedangkan anggapan itu adakalanya salah sama sekali.

    So macammana kita nak buat brochure dan pamplet yang mampu menawan perhatian ramai?

    Wassalam.

  11. Bertepatan sekali mengenai cara edaran yang diterangkan oleh

    Mudah dipraktikkan dan ianya memang berkesan jika dilakukan pada tempat yang bertepatan. 🙂

  12. Pamplet banyak membantu memberi penerangan awal kpd bakal pelanggan. saya rasa mengedar pamplet sambil memberi sedikit penjelasan lebih berkesan daripada mengedar pamplet sambil senyum dan senyap sunyi…

  13. ade satu iklan pamplet berharga RM 1788 untuk satu muka surat,diorang mengedarkan 50000 unit pamplet ke seluruh negeri. kalau buka perniagnan pamlet macam ni bagus jugak.
    sambil-sambil tu kita boleh mehgiklankan perniagaan sendiri.

  14. Pada pendapat saya, bagi perniagaan internet, boleh juga letak banner/pamplet/brochure bagi perniagaan lain daripada perniagaan kita. Seperti banner affiliate.

    Atau pun saling bertukar banner dalam letak dalam laman masing, dengan tiada bayaran. Ini akan saling membantu, dan menaikkan perniagaan masing-masing sambil jimatkan kos.

    Apa pendapat rakan-rakan?

  15. memang kita malas nak baca pemplet kalau tengok design saja dah membosankan. Betul kata perlu ada kekuatan di situ.

  16. I,M student graphic. better for internet kita guna e-banner, untuk pamplet and brochure kita guna product n servise yang dah maju. kos untuk penggunaan ni agak tinggi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.