Menjadi Usahawan Internet Berjaya dengan Kuasa Fitrah (Bahagian 1)

 

Ingin jadi usahawan online yang berjaya? Sudah pasti anda mahu. Tetapi, bagaimana caranya? Persoalan ini adalah perkara biasa dan ditanya oleh sesiapa pun yang ingin berjaya. Terdapat dua faktor kejayaan iaitu faktor dalaman dan faktor luaran. Pada kali ini, kami kongsikan dengan anda mengenai faktor dalaman.

Sempena bulan mulia ini yang dimulakan dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri, atau dipanggil juga sebagai Hari Raya Fitrah, kita ambil kekuatan yang ada disebaliknya. Fitrah pada asasnya bermaksud sifat-sifat fitrah yang ada dalam diri manusia sejak dari lahir lagi. Sifat-sifat ini tidak boleh dibuat-buat atau dicipta, tetapi ia sudah tercipta dalam diri manusia. Apa yang boleh kita lakukan adalah, gunakan sifat fitrah ini untuk menjana kebaikan dan kejayaan.

Untuk artikel kali ini, kami akan fokuskan kepada 5 sifat fitrah yang boleh digunakan oleh usahawan online untuk meraih kejayaan, kekayaan dan kebahagiaan.

1. Jujur

Sifat ini ada pada semua manusia, termasuklah kepada penjahat dan ahli maksiat sekalipun. Cuma mungkin mereka tidak menggunakan sifat fitrah ini langsung, ataupun menggunakan ia di jalan yang salah. Namun jujur yang sebenar adalah jujur dalam perkara yang benar sahaja. Dalam perniagaan, sifat jujur adalah salah satu pati kejayaan. Bahkan Rasulullah pernah mengingatkan para peniaga agar jujur dalam membuat timbangan barang.

Sejahat mana seseorang seperti menipu dalam urusan jual beli, hati dan jiwanya pasti tidak tenang. Hal Ini kerana jiwa jahat mereka itu sedang berlawan dengan sifat jujur yang ada dalam diri mereka.

Jadi apakah yang perlu kita lakukan? Mudah sahaja. Gunakan sifat jujur yang sedia ada dalam diri. InsyaAllah kita akan memiliki ketenangan, rezeki sentiasa tidak putus-putus dan para pelanggan akan tetap suka berurusan dengan kita untuk tempoh yang panjang.

2. Memaafkan dan Meminta Maaf

mohon keampunan

Manusia tidak maksum, termasuklah para pelanggan, peniaga dan usahawan. Kita tidak mampu mengelak kesilapan terutama yang di luar kawalan kita. Sebagai usahawan, andai kata kita dimarahi oleh pelanggan, dikritik oleh pesaing dan ataupun mendapat pelanggan yang cerewet, maafkan sahaja mereka. Ia lebih baik daripada terlalu memikirkan mereka atau membalas balik perbuatan mereka. Memaafkan adalah sifat fitrah yang ada dalam diri manusia. Rasa mahu memaafkan orang lain tetap ada walaupun diri amat marah, benci dan berdendam.

Selain daripada itu, rasa bersalah juga pasti akan menyusul apabila kita cuba ‘menegakkan benang yang basah’, memfitnah, berkata dusta dan sebagainya. Ia membuktikan sifat mahu meminta maaf juga adalah sifat semulajadi manusia. Sebagai usahawan, andai kata kita melakukan kesilapan, kita tidak perlu mempertahankan diri yang jelas bersalah, sebaliknya terus meminta maaf kepada pihak yang berkaitan.

Kesimpulannya, dalam perniagaan kita perlu “give and take”. Ada masa kita perlu memaafkan, dan ada masa kita perlu meminta maaf. Inilah sikap seorang usahawan sejati.

3. Perlunya Tuhan

Pernahkah anda mendengar kata-kata sebegini, “Oh my god…”? Pernah bukan? Walaupun yang mengucapkannya tidak mempunyai agama, namun secara spontan kata-kata itu terpacul keluar dari lidah mereka. Hal Ini membuktikan dalam diri setiap manusia, rasa bertuhan itu wujud. Satu lagi bukti mudah adalah, semua manusia tidak kira agama akan berdoa sambil melihat ke langit. Malah terkadang yang tidak beragama pun apabila berhajat sesuatu, mereka melakukan perkara yang sama. Jadi ada apa dengan langit? Ia mengisyaratkan seperti ada satu kuasa besar di atas sana.

Itulah sifat fitrah manusia. Sehebat-hebat manusia, mereka tetap berdoa dan mengharapkan sesuatu yang ajaib dari atas sana. Bagi yang beragama Islam, Tuhan kita adalah Allah, Tuhan yang Maha Esa. Sejahat-jahat penganut agama Islam, pasti akan tertutur jua nama-nama Allah yang suci. Ini membuktikan dalam diri manusia ada sifat fitrah, iaitu adanya Allah walaupun diri cuba menafikan.

Sebagai usahawan, kita boleh gunakan sifat fitrah ini dalam segenap segi usaha perniagaan kita. Contohnya apabila kita dilanda sesuatu masalah, kita terus berdoa dan berkomunikasi denganNya untuk meminta bantuan. Sentiasalah berkomunikasi dengan Allah dengan memujiNya, berdoa kepadaNya dan memohon ampun daripadaNya. Sesungguhnya, jiwa kita akan ‘kehausan’ apabila kita melupai Allah dan dari situ bermulalah detik hitam dalam hidup kita seperti gagal dalam perniagaan dan mudah hilang perhitungan. Jangan biarkan jiwa kita yang mahu ‘bersambung terus’ dengan Allah dibiarkan begitu saja.

[Bersambung di “Menjadi Usahawan Internet Berjaya dengan  Kuasa Fitrah (Bahagian 2)”]

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.