Menjual pengalaman

Sekiranya kita masuk Starbucks & Coffee Bean, kita akan disajikan dengan “pengalaman” atau lifestyle!

Starbucks, Coffee Bean, Mercedes Benz, GUCCI, LV (belajar LV dari rancangan Gedik Santai!) dan sebagainya menjual pengalaman & lifestyle. Orang ramai sanggup bayar pada harga yang tinggi untuk membeli “pengalaman”.

Sekiranya anda ingin menjual sesuatu yang berharga tinggi, anda perlu menjual “pengalaman”. Mereka yang mempunyai pendapatan yang tinggi, tidak risaukan wang. Tetapi, mereka ingin membeli pengalaman.

Tip yang amat “berharga”  bagi anda yang ingin menjual barangan berharga tinggi!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

22 thoughts on “Menjual pengalaman

  1. Betul.

    Dalam konteks local, saya sudah jadi ‘gian’ membeli ‘pengalaman’ makan nasi ayam kampung di restoran hassan.

    nampak gaya territorynya dah berkembang ke RnR awan besar.

    p/s: territory restoran ani sup utara pun dah sampai ke london (buka cawangan ke 17). bravo!

  2. OOo pengalaman menikmati barang atau servis rupanya..
    cam repair kete lah kan..
    kalau tukang repair kete tu repair kete kita ngan baik sudah semestinya kita akan repair kete ngan dia kan..
    sori cakap bahasa pasau

  3. asmkm Irfan, apa khabar? Shueqry here.

    er, cemana pula nak masukkan “pengalaman” pada produk/servis yang tak berapa tinggi harganya?adakah dengan menambah kualiti, atau kuantiti, mahupun keduanya sekali? hmm, wild idea..

    anyway, good tip fro Irfan, thanks 🙂

    – shueqry –
    one for all

  4. Apa yang nyatakan memang benar kalau kita kaji kebanyakan barangan dan perkhidmatan yang wujud adalah dari pengalaman contohnya seperti Matshusita(betul kot ejaannya) pada asalnya hanya mencipta lampu basikal supaya orang jepun boleh naik basikal waktu malam. Kini dah ada harta yang berbilion.

    Kewujudan ipod juga dari pengalaman apple, dulu kita guna radio kemudian walkman, lepas tu discman dan kini ipod….pengalamanlah tu kan …kalau salah sorylah…

  5. Nak jual pengalaman kena cari pengalaman banyak-banyak la, baru boleh jual kan. Satu tahun pengalaman cukup ka untuk dijual ?

    Pengalaman adalah guru yg. paling baik bagi kita. Susah nak dapat dan sudah pasti amat berharga sekali. Patut la mahai noo…

  6. Salam Gaya hidup yang tinggi, setimpal dengan dengan harganya mahal. Lihatlah kereta Mercedes Benz, walaupun harganya mahal, tapi bila kita masuk dalam kereta, kerusinya empok dan jalanpun tak goyang-goyang. Kalau masuk Starbuck (tanya kawan-kawan yang pernah masuk),harga menu bukan main mahal, dari muffin hingga ke capucino. Itulah ada Class. Setakat nii saya cuma minum kat kedai mamak saja. Tunggulah kalau dah senang, nak cuba juga…

  7. Irfan,
    Tak fahamlah maksud dengan membeli ‘pengalaman’? Boleh tolong terang lebih lanjut lagi. Adakah maksudnya dengan menikmati suasana mewah saja? Atau merasai barangan jenama? Atau sekadar merasai pengalaman seperti yang disajikan oleh urban style?

  8. Jauh perjalanan luas pengalaman. Biasanya mereka yang “senior” 🙂 banyak pengalaman. Pangalaman yang berharga datangnya dari kesusahan dan kesukaran.

    Lagi sukar perjalanan untuk mencapai sesuatu kejayaan sudah tentu lagi banyak pengalaman yang mengajar untuk megecapi kejayaaan yang sebenar. Pengalaman sebegini sudah tentu tidak ternilai dan mahal harganya.

    Hisham;
    “Untuk mencari pengalaman memerlukan pengorbanan” 😀

  9. thanks atas tip yg simple tetapi begitu praktikal ini. 🙂

    Saya sekarang dalam proses perancangan satu ‘produk’ yang akan memberikan pengalaman kepada pelanggan saya. Tip kali ni lebih memberikan banyak idea kepada saya walaupun ia simple. Thanks..

    Cuma jika tak kisah, mungkin boleh bagi contoh yang berkaitan dengan perniagaan Internet juga dalam bab jual “pengalaman” ni. 😉

    -SmartzuL

  10. banyak berjalan luas pengalaman.mengutip pengalaman dari orang yang berjaya banyak manfaatnya

  11. Menggunakan pengalaman pun orang boleh buat duit.Banyak ebook di pasaran adalah didapati dari pengalaman orang itu sendiri.Pengalaman boleh menjadi aset yang paling berharga jika kita tahu menjual pengalaman tersebut 🙂

  12. Memang betul sebab saya sendiri membeli pengalaman orang lain untuk rujukan dalam perniagaan saya. tapi pengalaman yang paling best saya adalah pengalaman dapat belajar macam mana nak jadi peniaga internet yang berjaya dengan Irfan. Dan sekarang saya juga berjaya menjual prodak hasil pengalaman saya membagungkan perniagaan internet 🙂
    T kasih SIFU…

  13. Ok, pengalaman yang saya maksudkan dalam tip ni, bukan maksudnya “pengalaman untuk berjaya” 🙂

    “Pengalaman” yang dimaksudkan adalah “pengalaman yang dirasai pengguna apabila menggunakan produk/perkhidmatan kita”

    Jadi, seperti Amiedry kata, pengalaman sebenarnya adalah: Menikmati suasana mewah saja, merasai barangan jenama, merasai pengalaman seperti yang disajikan oleh urban style – kesemuanya.

    Pengalaman bagi perniagaan Internet pula dalam kes ini tidak beza dengan perniagaan bukan Internet, iaitu pengalaman MENGGUNAKAN produk atau perkhidmatan yang disediakan. (Note* pengalaman dalam tip ini juga bukan bermaksud pengalaman pengguna melayari laman web kita)

    Mungkin terkeliru dengan perkataan yang membawa 2 maksud yang slightly berbeza. Dalam tip ini, “pengalaman yang dirasai pengguna apabila menggunakan produk/perkhidmatan kita”

    ramai tersasar maksud 🙂

  14. Begitu rupenya… contoh pada saya ialah saya selalu gunting rambut hanya di satu kedai dan tidak ke kedai lain. Ini kerana saya sudah merasai nikmatnya (servis yang baik) semasa rambut saya sedang digunting.. 🙂

  15. pernah berangan nak buka cafe mcm CoffeeBean sebab i buat air family kata sedap….ok ke tu?

  16. Dlm konteks perniagaan internet, mungkin kita boleh menjual produk (e-book cthnya) yg memberi peluang kpd pengguna/pembaca/pembeli berkongsi pengalaman yg dah kita lalui. Cthnya – Tip berjaya dlm perniagaan internet, Tip bekerja dari rumah, dsbgnya.

    Rasanya itu yg Irfan maksudkan kan?

  17. oo.. betullah cam saya pikir..
    cam blog sendirilah sebagai contoh…
    disebabkan pengalaman dan tips2 menarik…
    satu hari tak lawat blog nie tak sah rasanya masuk internet…
    dan nak lebih best lagi kena pulak tu tinggalkan komen kat sini…
    betul tak ??? harap2 betullah…

  18. Saudara/saudari semua tengok tak Majalah 3 last week, cita pasal BRABUS dan bagaimana Naza Brabus bawa pelanggan-pelanggannya ke German tengok sendiri bagaimana kereta “handmade” mereka dihasilkan dab berjumpa sendiri dengan tuan punya BRABUS.peh! Best Giler. Tak rugi beli Brabus.

  19. tu saya sokong..sekarang org msia byk membeli pengalaman….rela berhabis beribu demi merasa pengalaman!
    walau untuk seketika!
    cantik idea saudara ni!
    thanks…

Leave a Reply

Your email address will not be published.