5 Cara Mudah Memulakan Perniagaan Internet [Bahagian 1]

Untuk artikel kali ini, saya akan menunjukkan cara mudah bagaimana untuk anda memulakan perniagaan di internet. Sering kali soalan-soalan seperti ini akan ditanyakan kepada saya. “Bagaimana nak jual produk kita di internet?” , “bagaimana  awak berniaga di internet?” , dan banyak lagi soalan-soalan yang sering ditanyakan kepada saya mengenai perniagaan internet.

Ramai orang tahu perniagaan internet sangat menguntungkan tetapi tidak ramai yang tahu cara untuk memulakan perniagaan di internet. Dalam artikel ini, saya akan memberikan anda 5 cara mudah untuk anda memulakan perniagaan di internet.

pic-internet_business

1. Produk. Perkara pertama untuk memulakan perniagaan di internet adalah dengan mencari produk. Tidak kira sama ada anda berniaga online atau offline, anda perlu ada produk untuk dijual. Anda perlu cari produk yang unik dan disukai ramai. Cuba jual barang yang orang nak sangat beli tapi segan nak beli di kedai biasa. Barang macam tu lah yang sesuai dijual secara online. Barang yang susah dapat di kedai biasa akan menjadi sesuai dijual secara online. Sebagai contoh, cuba anda jual durian crepe online kerana sekarang ni durian crepe menjadi pilihan ramai rakyat di Malaysia. Walaupun dah ramai yang menjual durian crepe, tapi masih lagi laku. Contoh yang tidak sesuai pula adalah Pisang Goreng. Bila beli pisang goreng orang tak mahu tunggu lama. Mereka mahu makan on the spot masa tengah panas-panas tu. Tapi kalau anda boleh buat Pisang Goreng delivery macam pizza , maka ia boleh difikirkan.

 

2. Ambil gambar produk. Ini adalah perkara yang paling penting sekali. Anda perlu berusaha untuk mengambil gambar produk anda sendiri dan pastikan ianya diambil dengan professional. Jika anda mahu menjual tudung, sebaiknya anda mendapatkan seorang model untuk memakai tudung tersebut. Dan ambil gambar tersebut dengan cara yang professional. Elakkan dan jangan sesekali untuk mengambil gambar tudung orang lain kerana itu sudah dikira sebagai mencuri. Apa yang kita jual, pastikan gambar yang diambil adalah hasil daripada usaha kita sendiri dan bukan daripada gambar hasil orang lain. Pada permulaan ia mungkin akan mengeluarkan modal yang banyak untuk mengambil gambar yang professional, tapi yakinlah insyaAllah anda akan mendapat pulangan modal kembali dari hasil yang bersih tersebut. Jika anda mencuri gambar orang lain, ia sudah dianggap anda mencuri dan tidak jujur dalam perniagaan.

Bersambung…

*Artikel oleh Amim Najmie, trainer “Diploma Profesional Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial” Open University Malaysia. Lawati www.openuni.com.my

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

35 thoughts on “5 Cara Mudah Memulakan Perniagaan Internet [Bahagian 1]

  1. Online marketing satu medium pemasaran yang luas dan fleksibel dengan kos yang amat rendah dan targetted. Dalam web saya ada bicara berkenaan bisnes online.

  2. Salam Hormat

    Saya ada memasarkan produk makanan online melalui fanpage di fb.

    Pelanggan memang ada di seluruh Malaysia & Brunei.

    Cuma pelanggan kurang…

    Produk saya adalah makanan popular dari Kelantan iaitu Serunding Daging yang beraroma rempah ratus dengan rasa yang lebih pedas kurang manis untuk pasaran luar Kelantan.

    Mohon Bantu cara untuk saya Boomm Market untuk produk Serunding Daging.

    TOLONG BAGI IDEA TUAN IK !!!

    Terima Kasih

    Pn Hanisah
    012-9229512
    Kelantan

  3. Tuan IK

    Saya meniaga produk berasas makanan dari Kelantan iaitu Serunding Daging secara online di fanpage fb.

    Bagaimana cara untuk BOOM MARKET untuk bizonline.

    Pasaran Serunding Daging untuk luar Kelantan telah di ubah kurang manis dan lebih pedas dengan aroma rempah ratus.

    Mohon bagi idea Tuan IK

    Terima Kasih

    Puan Hanisah
    012-9229512

    Kelantan Darul Naim

  4. assalam tuan IK..saya ade produk keropok lekor di buat dari ikan kerisi..mcam mna sya nak memulakan perniagaan ini di laman online dan offline dengan lebih terperinci??tq

  5. Saya bercadang nak business produk makanan online. Yang menjadi masalah bila, bab nak order makanan. Tanpa deposit kita tak boleh proses makanan (takut customer tak ambil dan basi). Macamana cara kita nak terima deposit yang paling mudah. Mungkin ada cara melalui telepon spt dial potong RM10.00 dari sistem telepon? Apa nasihat tuan…

  6. Ramai yang tak tahu bagaimana nak bermula bisnes online ini.. Ilmu sudah tentu kena ada iaitu belajr dengan mereka yang praktikal melakukan bisnes online tersebut bukan sekadar keluar ebook sahaja… Ramai guru-guru yang boleh.. Kalau nak belajr bisnes online kenalah ikut guru yang buat bisnes online. Cari di forum, difacebook pun ada guru-guru yang beri ilmu percuma..

  7. Walaupun info ni dah lama di post, masih ramai yang memanfaatkannya. Alhamdulillah IK!

    Sebenarnya cara berniaga pada zaman kini, makin update, dan semakin MUDAH.Sehingga surirumah yg mula berniaga part time kecil-kecilan di rumah mampu memiliki kedai,restoran, atau butik sendiri.

    Yang sibuk bekerja spenuh masa pun, mampu buat bisnes part time, zaman makin canggih. cara2 memulakan perniagaan juga suda update.

  8. Assalamualaikum IK…
    Sy mempunyai produk kosmetik yg sy homemade sndri…dn sudh pn mncri psaran…tp jualn agk slow … Sy ingin mndptkn bntuan dn tunjuk ajr dr IK utk mmprluaskn sy melalui biz online nii… Trima ksih..

  9. assalamualaikum sye ingin menolong ibu dan ayh sye…sbb merka sngat suka mnyaga walaupon sye sye xdpt nx buka kedau untk mrka tpi dgn online nie je sye blh wat mrka trsnyum….
    ibu sye ingin mnjual makanan dan kuih2 sepit ama landen dan mcm2

  10. sy membuat kraftangan utk majlis perkahwinan. seperti bunga telur, hantaran, goodies bag dan mcm2 lg….boleh join group fb sy…kerja kawen online…

    suke sgt buat kerja ni…tp x pandai nak promote..
    bile kurang sambutan, sy mula rasa down…:(

  11. saya sudah menjalankan perniagaan boutique Andaman. nak tanya bagaimana ingin promosi boutique saya ini secara online.

Leave a Reply

Your email address will not be published.