Permudahkan laman web perniagaan Internet anda

Laman web yang canggih manggih does not work. Sekiranya anda mempunyai laman web perniagaan Internet, permudahkan segala-galanya.

  • permudahkan pelawat mendapat info
  • permudahkan pelawat membuat belian
  • permudahkan pelawat menghubungi
  • permudahkan pelawat mencari jawapan kepada soalan mereka
  • permudahkan apa sahaja…

Keep it simple!

Ramai yang fikir, lagi canggih manggih laman web, lagi hebat pulangannya. Tetapi, di Internet, ianya tidak benar. Keep it simple. Sesuatu yang simple/straight forward itulah yang lebih berkesan di Internet.

Tahukah anda pada tahun 2001, search engine paling hebat adalah Yahoo dengan 60% pengguna Internet menggunakannya. Dan Google pula pada masa itu hanya mencapai 14% pengguna Internet? (Ketika itu Google.com di tempat yang ke-8 search engine popular di bawah Yahoo, MSN, AOL, Lycos, Infoseek, Netscape & Excite)

Fast-forward 8 tahun kemudian pada hari ini, Google telah mengambil alih sebagai enjin pencari paling popular dengan lebih 60% pengguna Internet menggunakannya manakala Yahoo pula nombor-2. kebanyakan nama-nama search engine yang lain sudah tidak lagi kelihatan.

Sebabnya? Google MEMUDAHKAN carian. Google kept it simple!

ps: Workshop Jutawan Internet akan diadakan dalam masa terdekat sahaja lagi. Klik di sini untuk maklumat lanjut.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

36 thoughts on “Permudahkan laman web perniagaan Internet anda

  1. Ermm…
    * permudahkan pelawat mendapat info
    Jawapan saya; Yang ni rasanya dah mudah,

    * permudahkan pelawat membuat belian
    Jawapan saya; Ni belum lagi… 🙂

    * permudahkan pelawat menghubungi
    Jawapan saya; rasanya memang dah mudah,

    * permudahkan pelawat mencari jawapan kepada soalan mereka
    Jawapan saya; ada yang tak selesai lagi ni.. 🙁 Kena buat sebelum Isnin (13/4/09),

    * permudahkan apa sahaja!
    Jawapan saya; Saya cuba untuk diri sendiri & orang lain..

    TQ Sir..! 🙂

  2. salah satu perkara yg saya rasa telah banyak kali ditekankan oleh IK…

    😉

    Minutes To Midnight…

  3. Yep, IK.

    Konsep k.i.s.s … 🙂 Keep It Simple St*pid.

    Kdg2 laman web yg canggih lambat nak load, membuat si pengunjung menutup aja tab masa laman masih dlm peringkat loading.

  4. Lepas ini, siapa yang punya kedai online kena letak tutorial cara penggunaan ‘Online Store’ mereka. Apatah lagi mereka yang menggunakan Zen Cart. Intergrasi dulu cara pembayaran supaya ia boleh menerima pembayaran online melalui bank-bank di Malaysia. Kerana ramai pembeli tidak punya akaun paypals dan lain-lain.

  5. Secara tak langsung kita menarik minat pelawat untuk berurusan..

    dan masalah sekarang..ramai pengguna suka letak lagu mp3 dalam web..

    kebanyakkannya visitor x ske..

  6. Memudahkan pelanggan juga amat baik.
    Contoh sediakan duit pecah untuk perniagaan konvensional.
    Sediakan ‘service after sales’ macam PROTON PERODUA.
    Juga memberi hutang(tapi ni kena hati-hati)

  7. Melalui pengalaman saya ramai yang inginkan laman web yang nampak canggih kononnya. Tapi tidak bersesuaian dengan konsep yang sepatutnya.

    Saya nampak di sini adalah kesesuaian yang perlu.

    Dahulu saya pernah mengisi borang melalui online. Laman web kerajaan dan saya tercari-cari capaian yang patut dituju dan ia sangat menyukarkan saya.

  8. Ya, betul tu IK dan kawan-kawan semua….!

    Orang yang menghadapi masalah perlukan penyelesaian…maka penyelesaian yang mudah amat dapat membantu…

    Salam kekayaan,

    THINKERICH

  9. emm setuju sangat sebab ramai yang busy, email pun tak sempat delete..SPAM berlambak. Penantian satu penyiksaan, nak tunggu loading satu-satu link uhh! Lebih-lebih lagi flash, hebat la kononnya 🙂

  10. kepada kawan nak belajar repair h/p sendiri @ beli h/p murah join web saya.saya dah lama buat bisnes berkaitan h/p & pulangan pun alhamdullilah amat baik sekali.kpd bro IK,nanti sy call azran.wesite saya dah siap tp x complete lagi.Harap bro leh komen & promo web saya nanti.TQ soo much

  11. Agreed..
    satu lagi tambahan tips….

    1. Anda perlu keep it simple for your visitors not for yourself..Ini yang selalu berlaku..yg mana owner of the site thinking that their site is simple..but in reality..it not simple for visitor terutamanya orang yg baru mengenali dunia IT & Komputer.. So, kalau boleh..buat user accepting test dulu..:)
    Takpun survey..

  12. Pelawat menghargai laman web yang memudahkan mereka untuk faham,penuh dengan info dan ii akan membuatkan pelawat datang berulang-ulang.

    Berikan informasi secara jujur…:) kita akan lebih dihargai.

  13. sy sendiri buat blog on9 secara simple agar org x perlu tggu lama utk gamb suma load..kerana sy sendiri akan cancel mana2 web jika amik ms terlalu lama utk pamer gamb..tq ik..

  14. KISS. Keep it short and Simple!
    Tetapi kebanyakan orang memang nak kan website yang dipenuhi unsur-unsur flash yang pasti melembabkan performance sesebuah website itu.

    As a WebMaster.. Saya memang prefer website yang straight to the point and the most important thing the web can make money and achieve the main purpose!

    WanZ

  15. Salam!

    Bina laman web mesti ada niat. Lain organisasi atau individu berlainan pulak tujuannya. Kalau untuk berbisnes mesti niat nak mendapatkan pembeli dan raih keuntungan. Dah pasti nak ambil hati pembeli. So, kenalah memudahkan mereka. Tepat sangat saranan tu…

    Sesuatu yang simple tapi ada content yang berkualiti dan memenuhi taste pembaca dan peminat pasti berjaya membawa hasil.

    Wassalam.

  16. terima kasih atas maklumat berguna dari IK.

    insyaAllah, saya akan cuba aplikasi tips ini ke dalam laman web saya.. moga lebih ramai visitor termasuk peminat2 web IK. ! 🙂

  17. ye betul….keep in simple…
    lagi simple…lagi senang customer nk surf kite punye website.

    REGARDS,
    -Muzri a.k.a Muyie –
    Kamrie Corporation
    +6012-6656874
    add me @YM:- nameless_oilux

Leave a Reply

Your email address will not be published.