Perniagaan perlu evolve

Salah satu idola perniagaan saya adalah Donald Trump- siapa tak kenal? Donald Trump telah memberi demonstrasi terbaik bagaimana perniagaan perlu evolve. Daripada tycoon hartanah, menjadi personaliti TV (Apprentice), dan juga kini memasuki industri pendidikan melalui Trump University.

iwalkedthedollar.jpgPerniagaan saya kini juga memasuki industri yang baru. Tidak lama lagi akan wujudnya Irfan Khairi Publishing- menerbitkan buku-buku perniagaan tempatan dan juga luar negara. Buku pertama yang masih dalam proses penerbitan bertajuk “I Walked The Dollar” tulisan Dr Saiful Bahri. More about this book later.

Tip kali ini adalah untuk anda flexible & evolve. Walaupun saya sering mengingatkan anda untuk fokus dalam industri anda (niche), tetapi, apabila perniagaan semakin besar, experiment dengan industri lain seperti mana Donald Trump lakukan dan mengembangkan jenamanya.

Insyaallah Irfan Khairi Publishing akan mengeluarkan buku pertama bulan depan. Irfan Khairi Publishing akan mengeluarkan buku-buku perniagaan sahaja (Business Books). Selepas ini pula agak-agaknya industri apa pula saya akan cuba? tunggu dan lihat! 🙂

Kesemua ini adalah strategi Multiple Streams of Income. Bukan setakat produk yang pelbagai sahaja, tetapi, industri yang pelbagai.

ps: Memasuki industri baru, perlu lengkapkan ilmu juga. Saya mempunyai latar belakang dalam publishing sejak di ITM lagi ketika bekerja dengan Evergreen Publishing (syarikat yang keluarkan komik-komik Hongkong bahasa Malaysia- Raja Rimba, Alam Perwira, Pedang Setiawan dan sebagainya). Jadi, publishing, bukanlah suatu yang baru untuk saya 🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

36 thoughts on “Perniagaan perlu evolve

  1. Congrats
    Insyaallah, nnti bertambah lagi orang melayu islam dlm top 10 orang terkaya di malaysia. Tapi kenapa tak publishkan buku2 motivasi sekali?..:)

  2. salam~
    mungkin di peringkat permulaan ingin publish buku bisnes dulu…then baru motivasi ..kerana untuk memastikan perniagaan sentiasa maintain ia memerlukan movitasi…tak gitu ?? 🙂

  3. wah.. congrat buat irfan di atas strategi publishing ini.. mmg bagus pengembangan sebegini memandangkan sendiri sudah ada pengalaman dalam bidang berkaitan sblm ini.. ia membolehkan kita mendapat lebih byk saluran income dgn diversification ini.. bila buku saiful bahri terbit ?

  4. Tahniah sekali lagi! Semoga kami semua di tip 1 minit ni akan lebih berkobar2 utk mengikut jejak langkah Asyik dok ucap tahniah kat jee… giliran kitorg ni bila la pulak? ;)Harapnya tak lama lagi….

    Dr nak concentrate pd buku2 perniagaan dan bukannya motivasi sbb perniagaan dan Irfan Khairi adalah begitu sinonim?? Jadi reputasi yg ada dlm bidang perniagaan akan menarik pembeli membeli buku keluaran Irfan Khairi Publishing? Just guessing…

  5. ‘Bercadang nak jual kopi pulak!Kopi bukan sebarang kopi..Jadi Multiple stream income!juga ‘… Taib Abdullah

    Bagus tu En. Taib, buat ler coffee business style starbuck… copycat tak salah…

    Pendapat saya, Irfan Khairi akan terbitkan buku bentuk motivasi dgn cara menerbitkan semula blog tips 1 minit dlm bentuk buku… hihihihi

  6. jawapan kepada soalan “mengapa saya tak terbitkan buku2 motivasi?”

    sebab strategi di sini…

    http://www.irfankhairi.com/blog/tip-perniagaan-internet/perniagaan-internet-yang-tiada-persaingan/

    Iaitu, kalau saya mulakan perniagaan, saya akan cari ruang yang tiada atau kurang pesaing. ini akan memudahkan jalan saya dalam perniagaan. Strategi penting ni 😉

    kalau penerbit buku-buku motivasi, hands down, Telaga Biru adalah penerbit terbesar di Malaysia yang fokus pada motivasi. jadi, ianya tidak efektif kalau saya hendak compete dengan Telaga Biru. Bagi buku kewangan pula, Azizi Ali (TrueWealth Sdn Bhd) adalah besar. Jadi, saya menerbitkan buku2 perniagaan sahaja. Strategy niche!

    Walaupun tidak menerbitkan buku motivasi, insyaallah akan ada juga buku motivasi saya akan tulis tak lama lagi. Tapi, tidak dibawah syarikat sendiri 😉

    oh ya, untuk printing buku2 Irfan Khairi Publishing, ingin mengucapkan terima kasih kepada ahli setia Tip Satu Minit, Hj Hayat atas kerjasama yang diberikan- ini lah gunanya komuniti Tip Satu Minit, sama2 dapat menggunakan perkhidmatan kepakaran bersama untuk meluaskan perniagaan. Kami menggunakan printing company Hj Hayat.

    irwan> boleh!

    tu la, u all dok kata congrats pada saya shj. terima kasih atas sokongan. lepas ni, insyaallah setiap ahli tip satu minit akan mencapai lebih kejayaan!

  7. Salam & Sahabat Semua…

    Hnss.. hnss.. hnss.. 😀 Betapa bangganya dapat bekerjasama dengan sifu sendiri..

    Terima kasih kerana memberi peluang. Apa yang pasti, Team OTC akan memberikan perkhidmatan percetakan yang terbaik.

    Syukran!

  8. Saya pun ada cita2 nak jadi penulis dan kemudian ada syarikat publishing.

    Tspi saya baru nak bermula, baru nak asah bakat menulis.. tu try wujudkan blog sendiri. Bila saya dah ada confident baru saya nak try tulis buku lak..

    Mungkin boleh bagi tips2 sikit untuk menjadi penulis yang baik.

  9. tahniah doc..saya akan jadikan doc idola saye..seorang yang berjaya dan berfikiran luas..bile la saya nak jd mcm doc..huhu

  10. good for you! great. another milestone.. after another.. after another. what a momentum! insyaAllah time kite semua akan sampai nanti.hmm..

  11. Congrats Irfan.

    Just a question, Is your publishing company opened to the Public as well ?

    Can we convert our Internet Marketing ebooks into hardcopy books and sell them at MPH bookstores ?

    Thanks.
    Loke

  12. tahniah doc,

    buku-buku sebegini akan dapat mendidik ramai orang tentang “financial education”, yang tidak diajar di sekolah atau universiti

    bila majlis pelancarannya?

  13. “Bagus tu En. Taib, buat ler coffee business style starbuck! copycat tak salah!”–Cik Nita.

    Cik Nita, Terima kasih sokongan Cik. Kopi nii khas untuk Lelaki dan Wanita sungguh enak diminum & dimakan bersama roti bakar.

  14. Tahniah

    Buku yang berkaitan dengan “internet marketing” termasuk tak dalam kategori buku bisnes irfan publishing nie?

    Tak nak try IM Magazine?.. So far takde lagi majalah untuk IM nie kat malaysia saya tgk.. eh?.. majalah IM utk international market dah ada ke?

  15. hmm..begitu rupanya..saya ingat kalau combine dua-dua sekali lg better..sebab saling berkaitan..bagi saye la..yang masih mentah..huhu..banyak lagi yang perlu belajar nih..:))semoga dengan baca tip 1 minit ni, bertambah la ilmu..tq kerana sudi berkongsi ilmu..

  16. SALAM N SELAMAT SEJAHTERA ………..

    TAHNIAH IRFAN ……… walau apapun perniagaan jalankan sy tetap bangga n bersyukur.krn mane tahu suatu hari nanti akan wujud or mmg impian untuk menjadi Donald Trump ……….. MALAYSIA. harap2 share2 lah ya strategik/perancangan dgn kita org nie. tak kira lah dlm bentuk apa.

    Dr teranglah sikit or sinopsis ttg buku terbitan nie. supaya kita org dpt bayangan n tak sabar2 nak dptkan buku tue ……….

    terima kasih

  17. majalah IM? ada juga perancangan, tetapi, timing tak betul lagi ni 🙂

    berkenaan buku ini, later saya ceritakan lebih lanjut bila hampir launching nanti. launching akan diadakan di PWTC awal bulan depan- dengar cerita ada selebriti dan juga ahli politik ternama akan hadir.

    tetapi seperti mana Razzi Rahman sebut di atas, Saiful adalah salah seorang mentor saya. Kali ini, mentor dari segi jualan/sales. Kalau nak tahu strategy-strategy jualan yang saya dan ramai lagi usahawan/jutawan berjaya gunakan (offline), ini lah bukunya untuk anda. Saiful ni jutawan juga 🙂

    ps: sebagai publishing company, kami open to public, tapi masih perlu go through manuscript dan latar belakang penulis juga untuk memastikan kualiti buku perniagaan yang dihasilkan.

  18. tapi, book publishing dgn online marketing tak sama.. kalau online marketing, kita ada software dan tools utk survey market & demand.. tapi, book publishing ni tricky skit.. ada apa-apa cadangan ttg cara yg boleh digunakan utk kita buat market research?

  19. Tahniah Doc. M.S.I. memang bagus dan patut dilakukan oleh semua orang. Bukan apa, sbg back-up… Book publishing ni saya sokong sangat2, sbb saya ni hantu buku jugak ;). Nanti saya pun nak beli jugak buku Saiful, boleh praktik utk biz offline kan… Trima kasih Doc

  20. Great ..dah kembangkan bisnes ke tahap yang lebih baik…so of course saya x akan ketinggalan untuk mendapatkan buku2 terbitan..Irfan Khairi Sdn Bhd…

  21. I’ve read Saiful’s I WALKED THE DOLLAR, sangat praktikal…you must get one – Apa-apa pun `Vision Without Action’ just a eam. Ada cita-cita mesti disusuli dengan tindakan baru jadi..macam kita ni.

    – Training Consultant-

Leave a Reply

Your email address will not be published.