Perniagaan… adakah ianya senang atau susah?

Soalan cepu gangsa:

Menjalankan perniagaan, senang ke, susah?

  • Bagi mereka yang belum lagi memulakan perniagaan, ramai yang fikir perniagaan tu senang
  • Bagi mereka yang baru menjalankan perniagaan, ramai yang fikirkan perniagaan tu SUSAH
  • Bagi mereka yang dah berpengalaman dalam perniagaan, mereka rasakan perniagaan itu senang

Sama ada perniagaan itu senang atau susah, bergantung kepada tahap keadaan kita. Bila kita belum lagi memulakan perniagaan, kita lihat seperti perniagaan ini senang. Kerana kita belum lagi “merasa” perniagaan. Kita sekadar melihat kisah-kisah orang berjaya dalam perniagaan.

mudah-susah

Bila kita BARU mulakan perniagaan, baru kita rasa perniagaan tu susah. Kerana sebelum ni kita kaitkan perniagaan dengan keuntungan sahaja. Tak pula fikir tentang perlu promosi, perlu menjaga pelanggan, perlu lakukan accounting, perlu handle staff, perlu fikirkan kaedah dan strategi untuk bersaing dengan pesaing yang begitu ramai!

Bila kita dah setahun dua berpengalaman dalam perniagaan, baru kita rasa perniagaan tu senang kembali kerana kita dah biasa dengan perniagaan & belajar selok belok perniagaan sepanjang pengalaman kita 😉

Masalahnya, ramai yang give up atau berputus asa sebelum sampai tahap perniagaan itu senang kembali. Dalam masa setahun, apabila melalui kesukaran perniagaan, ramai yang gulung tikar kerana tak tahan… betapa susahnya menjalankan perniagaan!

Ingin memulakan perniagaan di Internet? Sertai saya di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Program 6-bulan khusus untuk usahawan, bakal usahawan dan suri rumah. Pengambilan terbaru kini di buka dan tempat semakin terhad. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay / Cik Aie di 03-77292277.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

48 thoughts on “Perniagaan… adakah ianya senang atau susah?

  1. Assalamualaikum IK,
    Berdasarkan pengalaman saya yang tak seberapa ini, untuk menjalankan sesuatu perniagaan itu bukannya senang. Banyak pengorbanan yang harus saya lakukan bagi menjamin kejayaan dimasa hadapan tp apa yang penting jangan sesekali berputus asa walaupun apa sekali halangan dihadapan.

    Macam saya, menjalankan perniagaan internet sangatlah sukar sekali pada mulanya. Banyak sangat perlu dipelajari ch macam mana nak buat web site, duit tak cukup, kritikan dari kawan2 dan keluarga dan bermacam lagi dugaan. Tp saya tabahkan hati kerana dalam hati saya kata saya boleh lakukan tp mesti ubah cara hidup saya kalau saya ingin berjaya. Peduli apa yang orang kata.

    Alhamdililah berkat kesabaran semuanya berjalan lancar buat masa ini seperti yang direncanakan. Bagi saya banyakkan bertanya dan jgn malu untuk bertanya jika ada keraguan, banyak baca buku dan yang penting bila dapat tips2 yang baru cepat2 implementkan ia kerana takut terlupa apa yang kita baca.

    Sekalung penghargaan buat IK and Azran kerana banyak menolong Shamsul dalam selok belok perniagaan internet ini. Tanpa anda saya tak pernah kenal apa itu perniagaan internet …

    Shamsul
    http://www.kilauankerongsang.com
    http://www.mentorjutawanebook.com
    http://www.rahsiastormreaders.com

  2. Thank you I.K sebab tulis post ini.

    Kerana ia telah membuat saya meluaskan persepsi tentang perjalanan sebenar perniagaan.

    Saya masih tergolong dalam golongan yang masih baru dalam business.Saya akui saya katakan ia susah.Saya ingat inilah penghujungnya.

    Baru sekarang saya sedar masih ada satu peringkat lagi iaitu peringkat berpengalaman dalam biz.

    Sebelum buat biz, saya kata biz itu senang.Bila dah rasa apa itu biz pada peringkat awal…saya katakan ia sebenarnya susah.

    Saya yakin bila dah mahir nanti…ia akan jadi senang 🙂

  3. Salam/Mari teman berteman bersama saya..

    Saya prnh berniaga baju di psr malam. Bagi mereka,berniaga disana di anggap mudah kerana tidak melibatkan kos yg tinggi. Tetapi sy menolak sama sekali wlpn berniaga psr malam kita harus mempunyai displin yg tinggi untuk memajukan perniagaan dan bagi saya pengalaman pertama memasuki psr malam lalui pelbagai rintangan dan dugaan. Sbg cth m’cari tapak buat kali pertama dan jika musim hujan tiba.

  4. pada mulanya saya rasakan perniagaan internet senang untuk dapat duit dan saya pun terus terjun tanpa apa-apa bekalan yang cukup dari segi ilmu..tp akhirnya mengalami kerugian dari segi kos promosi…tapi setelah belajar dan mempraktikkan saya kini mula nampak hasilnya dan kini menjadi hampir senang..

  5. Uih…ni mmg soalan WAJIB! :).

    bagi saya perniagaan yang kuat berdasarkan sistem networking yang kuat.tiada perniagaan
    yang tak perlukan networking!

    kalau kita ade service dan produk yg bagus sekalipun tetapi marketing lemah memang agak susah untuk membuat jualan..

    hmmm.. 🙂

  6. Terima Kasih IK kerana beri peluang komen di ruangan ini.

    Mengenai Pengalaman? Pengalaman peribadi saya yang menjalankan perniagaan secara part time ni, ianya memang agak memenatkan..

    Bayangkan dalam tempoh masa yang panjang, baru nak merasa ada customer.. Tapi bila dah nampak sikit2 hasilnya, penat/susah tu hilang dengan sendirinya..datang pulak rasa seronok…w/pun hasil mula2 ni bukanlah besar sangat..tapi yang penting sudah mula nampak ‘cahaya’.. 😉

    Sekarang fokus dulu kepada teknik&cara yang memberikan pulangan hasil tersebut..

    P/S: IK, Saya berpendapat agar IK dapat buat satu Ebook pengalaman IK sendiri (Ekslusif) untuk memulakan perniagaan. Maksud saya dari segi mental dan fizikal.. Iyelah, saya rasa bukan semua mampu ambil tindakan seperti IK dengan kelulusan yang IK ada.. Mungkin sokongan moral dari siapa ke etc..

    ThanX 😉

  7. memang susah bagi saya, yang baru berjinak-jinak dengan perniagaan secara online.Perkara yang pertama dalam kepala..Bagaimana nak mula? …

  8. ia harus ada kepakaran yang tinggi,sewktu bermula memang payah sikit,perlu belajar macam2,dan yang penting kena rajin buat kajian dan perbaiki kepakaran dalam perniagaan setiap masa.

  9. Salam IK,

    Saya ingat meniaga ni memang senang pada mulanya cotoh cam perniagaan networking yang saya jalankan ni…nampak macam senang tapi jika kita terlalu ambil mudah…maka ia akan memakan diri kita sedikit demi sedikit sebab tu ramai yang give walopun tak balik modal lagi…

    p/s : setuju dengan IK 😉

  10. Memang betul apa yang Irfan Khairi kongsikan kali ini. Bila mula menjalankan perniagaan, pelbagai kesusahan dan ‘sepak-terajang’ dalam dunia perniagaan terpaksa ditempuhi usahawan. Ini termasuklah dalam perniagaan MLM walaupun ramai orang kata ianya senang/ goyang kaki dapat duit. Ini adalah tidak benar kerana apa jua bisnes mempunyai formula yang sama iaitu “bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian”.

  11. Ya betul, perniagaan memang susah….

    Pada mulanya saya rasa perniagaan ini senang sebab tengok orang yang berjaya macam best je….

    Tapi bila bil2 air, bil api…tak boleh bayar…. hutang sana hutang sini… hampir bankrap…. itu yang tak boleh tahan…

    So… sebelum berniaga… kena kaji sedalam-dalamnya…

    So… lakukan lah perniagaan Internet seperti yang IK jalankan….TQ

  12. sy telah menjalankan perniagaan hapir 10tahun byk dugaan dan rintangan telah dilalui,alhamdullilah semuanya dihadapi dgg kesabaran dan ketahanan.apa yg saya impikan selama ini 80% telah tercapai tapi dalam bisnes dugaan dan cabaran tidak akan pernah berhenti selaki kita mempunyai matlamt yang lebih tinggi semakin cabaran yang besar akan kita harungi-tq

  13. Paling penting “fahami perniagaan” yang diceburi serta dengan niat yang betul. Jadi kita boleh bersedia dari segi mental & fizikal.

    Org dulu2 kata :-

    Berakit kehulu, berenang ke tepian
    Bersakit dahulu, bersenang kemudian

    juga;

    Bukan senang nak senang
    Bukan susah nak susah

    Tu je. Nak cerita lebih tak boleh lagi sebab belum 6 bulan beroperasi. Lepas setahun baru boleh cerita kot! 🙂

    Apa pun terima kasih kpd IK yang berkongsi pengetahuan melalui buku2 & ebook sblm ni.

  14. Salam IK,

    Sy dah cuba kedua-dua jenis perniagaan, online dan offline. Apa yang pasti, kedua-duanya jauh lebih sukar dari apa yang difikirkan sewaktu proses perancangan. Banyak masalah2 tak dijangka berlaku. Tp sy ingat pesan kebanyakan orang yang dah berjaya, iaitu sentiasa berfikir positif dan belajar utk atasai setiap masalah2 tersebut.

  15. Saya suka mengambil contoh yang pernah disebut oleh Saudara IK iaitu bagaimana Abdul Rahman bin Auf, Sahabat Nabi S.A.W berniaga. Kisah ni boleh dijadikan contoh untuk kita semua. Harap saudara IK dapat ulang sekali lagi.

  16. Mental dan emosi mesti kuat ketika jalankan perniagaan…kita hanya boleh belajar dengan lebih mudah melalui pengalaman…

    Salam kekayaan,

    THINKERICH

  17. Assalamualaikum Tuan Rumah,

    Artikel di atas menarik untuk diberi komentar, khususnya pada petikan ini

    “Masalahnya, ramai yang give up atau berputus asa sebelum sampai tahap perniagaan itu senang kembali. Dalam masa setahun, apabila melalui kesukaran perniagaan, ramai yang gulung tikar kerana tak tahan! betapa susahnya menjalankan perniagaan!”

    Memang benar, jangankan berniaga, tanpa ilmu dan pengalaman apa saja menjadi susah. Mahu mengatakan…

    ” Saya minta maaf…pada isteri dan anak2″ juga sukar jika tanpa ilmu dan pengalaman..

    Salam ceria & inspirasi
    “Pray hard, work smart & creative”

    Assalamualaikum

  18. “Dalam masa setahun, apabila melalui kesukaran perniagaan, ramai yang gulung tikar kerana tak tahan!”

    Jangan kan setahun..Kadang-kadang, belum mula berniaga pun, dah rasa nak tukar bisnes lain.

    Thanks IK..Great tips! 🙂

  19. Emm setuju dengan IK…sebelum mula bisnes mmg nampak cam mudah jer..bila da start ni even kecil-kecilan pun mmg terasa gak kesusahan tu….takpe..yg penting semangat untuk berbisnes makin kuatt…..tq IK…

  20. memans setuju sangat dengan ik……….saya ada buka tuisyen centre, mulanya rasa senang aja nak dapat untung……..tapi tahun pertama langsung tak untung………teruskan dengan tahun ke2…….untung la sikit2 sambil tu belajar macam2 pasal bisnes………..dan nampaknya alhamdulillah…………tahun ke3 semakin dikenali, semakin maju dan untung…………dan masih banyak yang dapat dipelajari………….tq ik……..yang penting fokus dan jangan give up.

  21. salam.
    saya merupakan seorang pelajar jurusan jururawat tapi sekarang ni minat sangat dgn bisnes.
    saya buat bisnes tudung.
    so far, syukur kerana sume ok.
    bestnya buat jualan, lagi2 duduk diasrama, dan ramai kawan2. dah ramai yang datang ke bilik saya untuk beli, yang nak tengok pun ye jugak. tapi saya dah cakap awal2 saya takkan paksa diorang beli. tapi, suka la bila ramai yang beli. tapi sekarang kalau buat online, macam bagi saya, offline lagi ramai pelanggan. mungkin sebab saya ni jarang online (laptop takde. pinjam kawannya). kesimpulannya, saya rasa mula2 bisnes mungkin agak sukar sebab baru mula2, bukankah bak kata irfan, tahun pertama meniaga adalah tahun belajar!!~~

  22. Salam dan tkasih IK
    berkongsi tips ini.

    Memang betul! Sy sedang melaluinya.
    Memang perit dan payah. Kalau tak kuat semangat boleh undur diri.

    Tips ini memberi inspirasi kepada saya.

  23. berniaga/bekerja sendiri lebih menyeronokkan dari makan gaji..memang perkara biasa orang sekeliling akan beri pendapat negatif..
    namun mana 2 jenis perniagaan pasti ada pasang surutnye.just ALWAYS BELIEVE IN URSELFT!
    tak semua akan berjaya pada tahun pertama..belajar dari pengalaman ,dan rajinlah belajar dari pada mereka yg dah berjaya..

  24. Salam.

    TQ IK for the good info.
    Memang susah berniaga.Tapi dalam masa yang sama, buahnya amat manis sekiranya perniagaan berhasil.

  25. perniagaan internet ni susah masa mula2 je. Tetapi kata kunci dia adalah bertindak.

    Kita buat salah xpe, janji kita tahu apa salah kita dan belajar melaluinya. Baiki kesilapan kita.

    Saya akan rasa hebat bila dapat belajar dari kesilapan,dapat belajar benda yang baru. – ilmu pun bertambah

    “kita perlu kegelapan untuk melihat bintang”

  26. betul kata IK. sebelum buat bisnes nampak macam senang. saya siap berhenti kerja untuk buat bisnes fulltime. tapi bila dah buat baru rasa keperitannya. jadi saya ambil keputusan untuk bekerja semula dan buat bisnes secara partime.

    alhamdulillah, sekarang saya rasa lebih selesa dan senang menjalankan bisnes kerana sudah ada sedikit pengalaman… rezeki Allah ada dimana-mana…

  27. mmg btul sblum start bsnes nmpk yg indah je,tp bile da start,mcm2 dugaan akn kte tempuh,yg penting buat bsnes sbb kte minat,jgn sbb tdesak..bile kte minat,untung bersih 1 hari rm20(untuk permulaan) pun kte da ckup puas wlaupun tpkse memerah tenaga dri pg smpai ke mlm,yg penting minat n ksabaran…

  28. Betul tu. Susah dahulu, senang kemudian. Saya pun melaluinya. Hanya perlu bersabar dan jika mengalami masalah, cuba tarik nafas dahulu baru selesaikannya dengan hati yang tenang.

  29. betul tu mental kena kuat dlm bisnes .yang penting kena kuat kan hati kita ni bila terima rejection..berjuta org diluar sana pasti ada rezeki kita..insyallah.tq IK mentor hebat…

  30. salam semua,bagi saya kalau nak berniaga perlu ada kesabaran yang kuat baru boleh berjaya,sabar dengan kerenah pelanggan,pesaing danjuga kena berkorban masa.Kalau anda orang yang tak sabar rasanya susah untuk berniaga.Berniaga lebih mudah dari makan gaji…t.kasih

  31. berniaga ni perlukan pengetahuan sebenarnya.
    kalau rasa cam putus asa je jumpalah mereka-mereka yg dah berjaya.luangkan sedikit masa untuk bertukar pendapat dan sedikit kata-kata perangsang.pasti anda akan lega dan kembali bersemangat utk berniaga.setelah 2 tahun berniaga,walaupun tiada rumah atau kereta besar utk dibanggakan namun sy berpuashati dgn pengalaman yg ditempuhi.kalau berniaga terus je berjaya tak rasa lah pulak nikmat sebenarnya……

  32. apa yang penting adalah disiplin dan pengurusan kewangan. jangan tewas dalam disiplin perniagaan dan juga pengurusan kewangan dlm perniagaan…

    jika tidaknya… modal entah ke mana untung entah ke mana…

  33. Sekarang ni saya bekerja sebagai seorang jurutera IT di syarikat Jepun yang terkenal. Dah 15 tahun kerja barulah saya sedar bahawa kerja makan gaji ni tak menarik pun. Pergi pagi, balik petang, malam rasa penat. Walaupon kenja saya duduk jer, tapi letih woo…

    Oleh kerana perasaan sebegini, saya ingin nak menceburi bidang perniagaan. Pengalaman berniaga tak ada. Saya tengah buat aplikasi internet untuk perniagaan (macam http://www.mudah.com.my, tapi tapi lebih banyak fungsi lagi). Dah hampir 3 tahun saya bina applikasi ni seorang diri dan sekarang hampir siap. Dah siap nanti saya cadang nak hadir kursus internet IK. Walaupun dalam bidang teknikal saya boleh buat website, software programming dan sebagainya,tp saya tiada pengalaman dalam bisnes oleh itu saya perlu berjumpa mentor spt IK untuk menimba ilmu, dan pengetahuan yang saya rasa banyak lagi yang tidak tahu tentang selok belok internet ni. Insyaallah akan start pada 2012.. Doakan saya.

  34. Memang susah nak berniaga(JUJUR),
    terutama nk berurusan ngn kerajaan.. 1st Kena ada duit cash Rm2000 buka akaun, daftar MOF(tolak income 0.08% sebulan)
    Cash 2500(acc) ngn RM450++,
    SSM (RM2000++),Lesen,Premis,cukai tu cukai nie,,,Maybe kena spend SEBULAN++
    last skali kontrak melepas, bisnes pun lingkup.. hahahar

    p/s…. Gunala cara kotor mcm pendatang(Indon) berniaga kat mesia nie, ada yang buat sewa kereta,bukak kedai mkn,restoran,kedai runcit.. 100% untung,xyah SSM,xyah MOF,xyah lesen, Tax tu Tax nie,, sebulan 5-6K bersih…
    bandaran dtg je lari.. hihi

  35. Kongsi ckit (tgh susah nie)

    Memang susah berniaga nie. Kalau na kira point of give up business life saya nie dah byk dah. Saya tabahkan hati teruskan sebab saya sedar hanya business sajalah saya sudah set untuk dedicate hidup saya. Betul kata saudara dia diatas, rules dan regulations goverment buat boleh melahkan semangat. Mana taknya sume tue cost. Kalau xde modal cukup sangat mencabar.

    Technoprenuer business cam saya:

    Start business: RM2500
    MOF: bawah 1 k(kalau buat sendiri)
    – kena pekerja bercaruman kwsp dlm bidang degree berkelayakan diiktiraf lan
    Ofis: deposit 2-3 bulan
    Uitility: phone bil, electric, data
    PBT: lesen pbt utk office
    Audit: kena audit tiap tahun
    Akaun: kalau x pandai buat kena outsource
    Modal: Nak kena besar sebab gomen baya lepas sebulan delivery
    Operation cost (Kena raise paid up capital)
    Supplier: price discrimination
    Pinjaman: Tekun & Punb byk karenah dan masa yg panjang

    Tapi at some point bila saya nak give up saya slalu tanya, kalau bangsa sendiri tak ramai jadi businessman jadi bangsa lain akan rebut dan kita masih dibawah.

  36. Alhamdulillah lebih kurang 3 tahun lebih berbisnes online. Pada saya, bisnes memang ada turun naik. Kalau nak senang kena rajin, ia akan jadi susah kalau kita tak mahu belajar.

    Never give up and move move forward 🙂

  37. Setuju dengan IK.

    Saya tidak mengatakan MUDAH bila berniaga ni.. Memang sangat mencabar.. tetapi kepuasannya hnya ALLAH yang tahu. Time perniagaan kita berjaya..memang sangat best… time perniagaan kita drop… memang sampai tak boleh tidor di buatnya…fikirkan bagaimana nak bayar gaji pekerja..bayar sewa..marketing cost…

    Apa pun cabaran yang mendatang di dalam berniaga itu adalah dari ALLAH… kita kena yakin… Setiap cubaan..pasti ada sebabnya…Sebab ALLAH nak bagi lebih dari apa yg kita ada sekarang…kena lah lalui ujianNYA dlu…

    Ilmu itu penting..dalam berniaga..jgn sekali2 anggap diri dah pandai..diri dah kaya… keep on learning..inshaALLAH kita akan jumpa ramai lagi rakan yang berniaga yang boleh bantu dari segi idea baru 🙂

  38. Biz ternakan ikan siakap dalam kolam
    Sebelum buat rasa mcm senang dah buat susahnya:- kos makan ikan, sewa kolam, bil letrik,gaji pekerja,ikan tak sama berat, kena main dgn cina (harga), esok nak jual mlm rasa risau takut ikan mati (sabotaj) la, sebelum buat biz..rm12/kilo × 6tan=rm60.000. setahun 2× peh kaya-kaya….
    Hakikatnya 1×tuai ikan dapat la 3tan++, ikan yg lebih lagi kena asingkan ke kolam lain sebab tak cukup berat (500-600g) selebihnya 300g kebawah.duit yg jual ikan tadi kena beli makan ikan yg lebih..peh…pening2…
    Tapi tak pa siapa minat teruskan..biz … bestt…

  39. Biz ada jatuh bangun..membuatkan sentiasa mencari alternatif bagaimana meningkatkn sales, menjaga hati pelanggan & menambah nilai diri..masih berusaha mencari kestabilan bisnes kami ..in shaa Allah..
    T.kasih IK utk perkongsian ilmu & motivasi d fb..

  40. Terima kasih kerana berkongsi pendapat IK.Rasa macam entry ini mewakalili individu-individu yang menjalankan perniagaan.

    Dunia perniagaan adalah sesuatu yang dinamik.Tiap-tiap hari ingatkan diri supaya tidak putus asa dan mencuba pelbagai lagi cara.

  41. Perniagaan adalah susah sekiranya kita tiada ilmu dan mentor yang betul untuk membimbing kita untuk berjaya.

    Cara yang terbaik untuk berjaya, invest dalam ilmu dan dapatkan mentor yang sesuai dgn corak perniagaan kita.

    Terima kasih IK, dan selamat maju jaya!

  42. Saya nak bimbingan tuan untuk ilmu online. Boleh bantu saya . Saya menetap di Pulau pinang dan saya nak belajar dengan tuan.
    Mohon maklumat dan pencerahan.

  43. Naik dan turun itu biasa. Tak da benda terlalu senang, kerana akan ada juga susahnya walau sedikit. Apepun berlapang dada.. Dalam bersusah-susah, ada senangnya juga. Alhamdulillah. Banyakkan doa, berusaha sambil berdoa, bertawakal sambil berdoa. Berdoa kepada Allah jangan putus… Selawat selalu. Sikit syukur, banyak syukur. Yang penting hati tenang….

Leave a Reply

Your email address will not be published.