Promosi dua bulan lepas, keputusan hari ini

Dalam perniagaan Internet dan juga perniagaan bukan Internet, promosi adalah amat-amat-amat penting. Kita pun tahu 94% kegagalan perniagaan adalah kerana tidak melakukan promosi.

Promosi perlu dilakukan secara berterusan- non stop. Sekiranya kita berhenti promosi, maka, keuntungan pun akan berhenti juga. Bererti, kalau kita rasa perniagaan kita sudah hebat oleh kerana kita dah melakukan promosi, sekiranya kita berhenti promosi… mungkin sebulan dua akan datang, keuntungan pula akan kurang.

Dalam kata lain, keuntungan kita hari ini adalah hasil promosi kita dua bulan lepas!

Jadi, kalau kita berhenti promosi hari ini, ia pastinya akan menganggu keuntungan kita akan datang.

Ada yang tanya… business IK dah hebat. IK tak perlu promosi pun, ramai pelanggan.

Jawapan: Betul ke saya tak perlu promosi? Selang 2 hari, saya tulis blog… selang seminggu saya tulis newsletter RahsiaInternet… Setiap bulan saya tulis artikel untuk beberapa majalah. Tak lupa pula radio & TV promotion 🙂

So, if perniagaan saya pun, saya promosi hampir every day untuk berjaya, perniagaan anda juga perlu promosi everyday untuk berjaya 🙂

Jangan lupa, promosi should be non-stop! 🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

31 thoughts on “Promosi dua bulan lepas, keputusan hari ini

  1. Tepat sekali IK ! Dan di dunia cyber ini, promosi semakin mudah dijalankan dan promosi dapat sampai terus kepada target audience !

    Facebook juga adalah satu strategi hebat! 🙂

  2. Salam IK. Promotion, promotion & promotion! You have been saying about this a LOT! Since the day that I met you during your workshop, this is the topic that you have always stressed the most. I believe promotion is absolutely an essential marketing tool for any entrepreneur out there. So what are we waiting for? Let’s start doing promotion!

  3. Salam,
    Memang benar seperti dikata oleh Sdra Irfan.Promosi dan promosi dan promosi.
    Tanpa promosi ,canggih dan cabti [un belum tentu memberi hasil kepada kita.
    Terimakasih Sdra Irfan.
    Biz saya semakin berkembang kerana promosi berterusan.

  4. Setuju! setiap hari saya mesti fikir apa nak tulis dalam posting…mesti ada perkara yg nak ditulis… Terima kasih atas ingatan saudara IK

  5. Ya, betul promote!promote!promote!

    Colgate, Milo, dan banyak lagi jenama SUPERBRAND pun masih melakukan pengiklanan…
    apatah lagi perniagaan internet!

    Promosi Adalah Nyawa Perniagaan!

    Salam kekayaan,

    THINKERICH

  6. I agree on this one.Promotion sangat penting dalam pape pun.kadang2 kalau produk tu tak lah kualiti mane tapi promosinya baik,hotlah produk tu..

  7. Salam bro Irfan bagaimana ye kita nak mengetahui sesuatu kaedah promosi tersebut paling berkesan? Kalau melakukan promosi dalam berbagai-bagai cara tapi tak tahu pelanggan datang dari kaedah promosi yang mana satu.

  8. Promosi memainkan peranan penting dalam perniagaan. Tanpa promosi, keuntungan tak akan bertambah. Biarlah kita peruntukkan masa yang lebih terhadap promosi kerana ia akan menentukan kejayaan sebuah perniagaan. Kejayaan perniagaan hari ini banyak bergantung pada promosi yang dibuat sebelumnya

  9. Mengikut hukum produk :-

    1) Produk baru lancar – promosi besar-besaran

    2) Produk sedang hangat di pasaran – promosi secara sederhana

    3) Produk di ambang kejatuhan – promosi besar-besaran beserta rebrand produk tersebut

    Pengiklanan sebagusnya biarlah berperingkat iaitu :-

    1) Minggu pertama iklan di web
    2) Minggu kedua iklan di tv
    3) Minggu ketiga iklan di akhbar

    Dari sini kita dapat anggarkan pada jualan minggu pertama sehingga minggu ketiga manakah yang paling tinggi.

    Tips yang boleh diterima pakai adalah promosikan produk anda di buku, majalah, akhbar, ebook dan seumpamanya. Ini kerana pengiklanan ini kekal sampai bila-bila walaupun keluarannya telah pun lepas.

    Contoh :-

    Ali sedang membaca akhbar 25 Jan 2009, lalu ternampak pengiklanan anda dan beliau memang tercari-cari produk anda. Lalu dia menyelidiki produk tersebut untuk maklumat lanjut.

    Pengiklanan di web,tv, radio dan seumpamanya adalah bersifat sementara dan bertempoh.

    Mana-mana pun ada kelebihan dan kekurangan.

  10. Promosi ibarat nyawa dalam bisnes. Tanpa promosi, bisnes kita akan statik dan takkan berkembang.

    Sebab itulah promosi perlu dilakukan secara berterusan. Berjaya atau tidak, cepat atau lambat beroleh keuntungan adalah asam garam dalam promosi.

    Terdapat pelbagai cara promosi. Saya pun sentiasa belajar dan apply sikit demi sikit tekniknya selari dengan masa dan kemampuan yang ada.

  11. ya,hebat sekali..promosi menghasilkan lebih keuntungan..dgn gabungan promosi produk yang bagus + personaliti / bizness owner itu sendiri..

  12. betol IK tu promosi berterusan amat penting…

    Hal yang sama saya rasa dengan mempromosi blog bukan sahaja untuk perniagaan…

    Sebelum ini pernah saya tidak update blog dan pelewat menurun hanya 50 sehari tapi setelah saya kembali update tanpa membuat promosi lagi terus meningkat kepada 200lebih sehari mungkin ini satu jumlah yang tidak lah yang begitu banyak tetapi itulah kesannya yang saya nampak apabila promosi sebelum ini yang saya lakukan

  13. Salam;

    Memang tak dapat dinafikan perkara terpenting dalam perniagaan samada online ataupun offline adalah promosi.tanpa promosi perniagaan kita tak akan dikenali..

  14. yes…100% correct…apa yang i dah pratickan, slps promosi, kesannya untuk 1-2 bulan akan datang… so bagi mereka yagn baru mula promosi, jgn giv up! teruskan promosi kerana result nya bukan dtg sekelip mata.. harus bersabar..tapi yang pastinya promosi patut dilakukan tanpa henti.. thanks IK..

    aida6907.blogspot.com

  15. thats correct…kena promosi sokmo-sokmolah (kate org Tganu..:D)…

    macm iklan dlm tv la…ari2 ade iklan yg same…biar iklan kite lekat dlm minda pelanggan kite….

  16. Masa mulakan bisness saya kurang pasti apa cara terbaik untuk iklan. Pelabagai cara saya cuba. Termasuk ambil package edarkan pamplet ke target market saya. Agak mahal untuk saya yang ketika itu baru ceburi bisnes. Namun selepas beberapa bulan nampak hasilnya.
    Dalam beberapa bulan ni saya baru buat blog (dah tertunda nak buat sejak setahun). Jualan saya turut mendadak naik.
    Penting untuk kita teruskan iklan dan pelbagaikan cara pengiklanan.

  17. Jika anda invest around RM500 – RM2K untuk promosi bermakna bisnes anda sukses… jika invest rm10 – rm50 jerr maknanya bisnes anda hidup segan mati tak mahu.. 🙂

  18. promosi asas perniagaan, offline atau online. semua ounya kelebihan, cbe anda lakukan promosi berterusan selama setahun… lihat hasilnya selepas itu… anda x menang tangan jer…

Leave a Reply

Your email address will not be published.