Saidatina Khadijah r.a – Tokoh Usahawan Wanita Islam Terulung (Bahagian 1)

Siti Khadijah Binti Al-Khuwailid begitulah nama diberi, beliau merupakan seorang isteri, sahabat, dan kekasih yang penyayang kepada baginda Rasulullah s.a.w. Namun, di sebalik sifatnya yang lemah lembut dan penyayang itu, beliau merupakan seorang ahli perniagaan wanita yang amat dikenali sekitar tahun 585 masihi, selepas mewarisi perniagaan bapanya.

Dalam situasi masyarakat Arab pada zaman itu yang gemar memandang rendah terhadap kemampuan kaum hawa, Khadijah masih dapat berdiri seiring dangan mereka. Kehebatannya dalam bidang perniagaan merupakan sesuatu yang amat mengkagumkan pada ketika itu. Di sini ingin kami rungkaikan satu persatu akan kehebatan bagaimana cara Siti Khadijah berniaga.

PERTAMA : Saidatina Khadijah telah menggunakan konsep ‘empowerment’ dalam perniagaannya. ‘Apakah konsep yang dimaksudkan itu?.’

Konsep ini amat bertentangan dengan konsep berniaga secara kuku besi atau autokrasi, ini kerana beliau membenarkan para pekerjanya untuk berfikir, bertindak, dan mengambil keputusan dengan bebas. Dengan sikap yang sedemikian ia memberikan satu sumbangan yang positif dalam pengukuhan dan kemantapan sesebuah organisasi untuk berkembang.

Kita boleh mengambil contoh dalam hal ini, di mana ketua bagi sesebuah organisasi tidak harus  mengekang dan menghadkan kebolehan para pekerjanya, agar suasana bekerja dengan tenang dan aman dapat berjalan dengan lancar serta bakal mengaut keuntungan yang banyak apabila dapat bekerjasama dengan baik.

Dalam konteks bisnes, Khadijah telah memberikan kuasa sehingga ke tahap yang tertentu kepada para pekerja dan ‘mudarib-nya’ iaitu (rakan kongsi yang mempunyai kepakaran dalam pengurusan)  untuk menjalankan bisnesnya. Ini terbukti, apabila rombongan para pekerja dan mudarib-nya berniaga, beliau tidak turut serta bersama mereka.

Dalam konsep ‘Mudarabah’, perniagaan dikendalikan oleh mudarib dan para pekerja yang diberi kuasa untuk melanjutkan ‘empowerment’. Namun begitu, pemantauan yang berterusan tetap di jalankan.

KEDUA : Konsep Mudarabah ini adalah sangat bermanfaat kepada ekonomi sesebuah Negara kerana ia menggalakkan sifat keusahawanan, mengurangkan kebergantungan terhadap subsidi, dan menambahkan peluang pekerjaan untuk membantu mereka yang tidak berkemampuan.

Dalam pada itu, bagi Rasulullah s.a.w sendiri, selain daripada faedah kewangan, beliau juga turut mendapat faedah tidak ketara di atas kontrak mudarabah bersama Siti Khadijah berkaitan peranan strategik dan operasional yang dijalankan oleh Siti Khadijah.

KETIGA : Intipati kejayaan Siti Khadijah seterusnya adalah, kesinambungan perniagaan dan rancangan pewarisan atau ‘succession planning’.

camels

 

Ia memberikan peranan penting dalam meneruskan perniagaan. ‘Succession planning’ adalah satu proses dalam mempersiapkan orang lain sebagai pengganti kepada  individu tertentu untuk sesebuah institusi. Dalam fahaman ini, institusi yang dimaksudkan itu adalah perniagaan Siti Khadijah.

Gangguan terhadap perniagaan selepas bersara atau meninggal dunia dapat dicegah sekiranya, ‘succession planning’ dijalankan. Dalam situasi  ini, Siti Khadijah telah mengahwini Nabi Muhammad s.a.w kerana sifat baginda yang mulia dan secara tidak langsung menjadikan Nabi Muhammad s.a.w sebagai tunggak yang akan menggantikannya dalam urusan perniagaannya kelak.

Jika kita menganalisis perniagaan Siti Khadijah, dapat dilihat jelas di sini bahawa ia berada di fasa perluasan. Sebelum perniagaannya memasuki fasa kemerosotan, beliau telah mencari pengganti yang sesuai dan berkelayakan agar hayat perniagaannya dapat dipanjangkan.

[Bersambung di “Saidatina Khadijah r.a – Tokoh Usahawan Wanita Islam Terulung (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.