Saidina Abu Bakar As-Siddiq – Sahabat Terbilang, Saudagar Dermawan (Bahagian 1)

Saidina Abu Bakar adalah seorang sahabat yang paling akrab dengan junjungan mulia Rasulullah SAW. Beliau dilahirkan di Kota Mekah pada tahun 570 Masihi. Nama sebenarnya ialah Abdullah Ibni Abi Qahafah. Pada awalnya beliau digelar sebagai Abdull Kaabah yang memberi pengertian hamba kaabah.

Namun selepas pengislamannya, nama beliau bertukar kepada Abdullah. Ibunya bernama Salma Binti Shakhar atau juga lebih dikenali sebagai “Ummu Khoir” yang bererti Ibu yang baik. Berasal daripada keturunan Bangsawan Quraisy iaitu kaum Bani Tamim. Beliau diberi nama Abu Bakar adalah kerana beliau merupakan orang yang mula-mula beriman dengan dakwah yang telah dibawa oleh Rasulullah SAW selain Bakar itu di dalam bahasa arab bermaksud “unta muda”. Ini kerana beliau amat gemar memelihara dan menternak unta.

saudagar islam

Dari saudagar menjadi Khalifah Pertama

Saidina Abu Bakar As-Siddiq telah dilantik menjadi Khalifah Islam yang pertama iaitu selepas kewafatan Rasulullah SAW pada tahun 632 Hijrah. Sebelum dilantik sebagai Khalifah Islam pertama, Saidina Abu Bakar As-Siddiq merupakan seorang pedagang dan usahawan Islam terbilang yang kaya-raya, terpelajar serta disanjung tinggi oleh kaum Quraisy.

Antara perniagaan beliau adalah penjualan kain di pasar, di samping turut memiliki kebun kurma, membiak banyakan unta-unta dan berbagai-bagai jenis perniagaan lain lagi. Beliau telah memeluk agama Islam selepas Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi Rasul dan beliau adalah lelaki pertama yang memeluk agama Islam.

Mengapa digelar As-Siddiq?

Gelaran “As-Siddiq” telah diberikan oleh Rasulullah SAW  kepada Saidina Abu Bakar As-Siddiq adalah kerana sikap dan pendiriannya yang begitu teguh dalam membenarkan kata-kata Rasulullah SAW ketika berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj.

Ketika itu, sebaik saja Rasulullah SAW selesai melakukan Israk dan Mikraj dari Masjidil al-Haram ke Masjidil al-Aqsa, seterusnya naik ke Tujuh Petala Langit di Sidratul Muntaha dan kemudiannya kembali semula ke Baitul Makmur di Mekah pada malam yang sama pada 27 Rejab tahun ke-11 selepas baginda dilantik menjadi Rasul iaitu 3 tahun sebelum hijrah.

Segolongan orang yang tidak mempercayai apa yang  telah dikhabarkan oleh Rasulullah SAW kemudiannya telah pergi menemui Saidina Abu Bakar As-Siddiq untuk mendengarkan dan mengetahui pendapat beliau sendiri mengenai dakwaan yang dibuat oleh Rasulullah SAW itu samada benar atau sebaliknya.

Mereka menyangka bahawa Saidina Abu Bakar Radiallahuanhu kali ini  akan turut mendustakan kisah yang langsung tidak masuk akal itu pada fikiran mereka. Setelah pertanyaan itu disampaikan kepada Saidina Abu Bakar As-Siddiq, maka beliau pun bertanya…

  • ”Adakah Muhammad berkata begitu?”
  • lantas sahut mereka “Benar!”
  • Saidina Abu Bakar As-Siddiq pun lantas berkata… ”Jika Muhammad berkata begitu, maka sungguh benarlah apa yang telah diceritakannya itu,”
  •  “Engkau percaya hai Abu Bakar bahawa Muhammad sampai ke Tanah Syam lebih sebulan perjalanan dan pulang pada malam semalam?”
  • Maka Saidina Abu Bakar pun menyahut dengan tegas membalas soalan kaum yang tidak mempercayai kerasulan nabi itu. “Benar, Aku percaya! Malah lebih daripada itu aku percaya kepadanya. Aku percaya akan berita dan langit yang diberitakannya itu, baik pada waktu siang mahupun pada waktu malam.”

Begitulah hebatnya Saidina Abu Bakar As-Siddiq mempertahankan kenyataan Rasulullah SAW  terhadap golongan yang mencurigainya. Lantaran keteguhan iman dan ketegasan beliau terhadap agama yang dibawakan oleh Muhammad SAW maka, beliau telah diberikan gelaran sebagai “As-Siddiq” yang bermaksud orang yang bersifat benar.

[Bersambung di “Saidina Abu Bakar As-Siddiq – Sahabat Terbilang, Saudagar Dermawan (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

2 thoughts on “Saidina Abu Bakar As-Siddiq – Sahabat Terbilang, Saudagar Dermawan (Bahagian 1)

  1. Syukur Alhamdulillah.
    Tahniah kepada Saudara Irfan kerana menyiarkan kehebatan tokoh-tokoh saudagar Islam yang berjaya di dunia dan akhirat.
    Tokoh-tokoh inilah yang sepatutnya menjadi contoh tauladan kepada kita Umat Islam.

    Jutaan Terima kasih kepada Saudara Irfan, saya berharap untuk bertemu dan belajar ilmu perniagaan daripada Saudara pada masa akan datang.

    Salam dari Brunei Darussalam.

Leave a Reply

Your email address will not be published.