Sepantas kilat!

rich.jpgSekiranya anda mempunyai idea perniagaan, lakukannya serta merta- sepantas kilat!

Richard Branson, pengasas syarikat penerbangan Virgin Atlantic hanya mengambil masa 6 bulan daripada mula berbincang mengenai idea memulakan syarikat penerbangan sendiri, sehingga penerbangan pertama Virgin Atlantic… 6 bulan sahaja!

Begitu juga dengan Virgin Finance, beliau hanya mengambil masa kurang daripada 6 bulan untuk memulakan syarikat insurans sendiri. Dimana, syarikat insurans biasanya di UK mengambil masa sekurang-kurangnya 2 tahun untuk bermula.

Kunci kejayaan Richard Branson adalah melakukan sesuatu sepantas kilat! Ia akan menggamamkan pesaing-pesaing anda dan memberi anda momentum yang sangat tinggi untuk meneruskan perniagaan.

ps: “Jutawan! bersama Irfan Khairi” di radio24 hari ini saya ceritakan tentang perniagaan Internet. Tiada ikon jemputan kali ini sperti minggu lepas… sambungan edisi “Jutawan Internet bhg II”. Beberapa tip perniagaan yang belum pernah saya dedahkan, ada saya kongsikan 😉 Sekiranya anda ingin mengikuti, anda boleh dengar secara streaming di www.radio24.com.my (ulangan jam 12tgh mlm nanti)

pps: Workshop Jutawan Internet terdekat masih lagi dibuka. Sekiranya anda mempunyai idea perniagaan Internet, anda juga perlu mengambil langkah sepantas kilat!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

19 thoughts on “Sepantas kilat!

  1. Kerja bertangguh selalu tak menjadi…dan alasan yang sering diberikan adalah TAK ADA MASA/TAK SEMPAT …walaupun setiap orang diberi masa yang sama (24 jam sehari) sebab itulah orang yang bijak menggunakan masa selalu berjaya.. Thanks a lot for all your tips yang sentiasa membakar semangat.

  2. This tip is awesome! Really love the idea coz I really hate waiting. “JUST DO IT MAN!” 😉

  3. Setuju sgt tips ni.
    Pengalaman saya, bila present schedule projek kat CEO je habis dia cut mana2 time yang boleh dia pendekkan. Kadang2 tu sampai separuh juga dia potong.
    Mula2 tu rasa bengang juga. Tapi bila dah buat dan success. Rasa puas hati sangat.

  4. Sepantas kilat ?

    jika saya punya habit untuk buat sstu perkara secara tiba-tiba ( on the spot )dan Sepantas Kilat, adakah bermakna saya juga berkebolehan spt Richard ?

  5. Eilanur, bro rasa you punya reiki power tu pun dah boleh pukul Richard kut? 🙂

    Hehe gurau je…cuma, we all human. So is Richard and Sifu IK. Apa yang membezakan mereka adalah “KEMAHUAN YANG TINGGI!”

    Jangan fikir saya TAK MAHU gagal, tapi fikir saya MAHU berjaya. Both have the same meaning kan…but which will attract more?it’s the law of attractions.

    “Life is about what you want, not what you don’t want.” 😉

  6. Pengalaman saya, kalau lambat2 melaksanakan idea tersebut, lama2 sukar untuk menjadi…!! Ibarat macam angan2 mat jenin.. Jadi dengan melakukannya segera, idea tersebut akan terhasil dengan jayanya…

  7. Teringat pulak tentang lirik lagu;-
    “Jangan tunggu lama2, nanti lama2 akan diambil orang”(ulang 2x).
    Kita kena cepat laksanakan idea bisnes kita, kalau lambat janganlah sedih jika idea kita telah dilaksanakan oleh orang lain.

  8. tips ini adalah sangat berguna. memang, persaingan mantap perlu diwujudkan secepatnya. kerana sesuatu yang amat pasti, tiada sesiapapun yang dapat menjamin 1 minit lagi dia akan sihat atau sebagainya. sedemikian itu, seperti antara sabda junjungan Nabi, rebutlah kamu 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara.

    terima kasih Saudara Irfan. 🙂

  9. hebat sykt Virgin Atlantic hanya mengambil masa 6 bulan tuk penerbangan pertama!! kalau aku x tau la, hahaha

  10. kalau ada idea and semangat serta ghairah yang tinggi memang kerja akan jadi cepat…satu lagi motivasi tinggi…kadang2 ada org ada idea bagus dan serta-merta bertindak..tapi bila ada halangan dalam pertengahan kerja motivasi turun dan kerja jadi makin low..hmmm….i like this post!!thanks !

  11. lagi cepat mula perniagaan, kata la pada umur 20 tahun, by the time 30 tahun, anda berpengalaman “10 tahun dalam perniagaan”. kalau umur 28 baru start perniagaan, by the time 30 tahun, baru “2 tahun pengalaman”…

    -IK

  12. Salam IK. Bak kata pepatah, benda yg baik usah ditangguh-tangguh.Utk menjadi org cemerlang, bukan shj perlu berjalan pantas(mengikut kajian begitulah) bahkan perlu laksana apa yg dikata dengan pantas.tk,syamsul.

  13. Salam,ini ada sedikit info dari e-book yang saya baca…

    The Secret Formula That Helps You To Define The Perfect Moment For Working On Your Goal.

    Are you waiting for a perfect moment to work on your goal? Are you sure you will be able to recognize the perfect moment when it comes?
    There is one simple formula that instantly tells you the perfect time to start achieving your goal.

    The perfect moment = NOW!

    Yes, right now, this very second is the ONLY perfect moment to start working towards your goals. No, it’s not tomorrow or Monday or the first day of the month. Right now.
    Don’t waste your life waiting for a perfect conditions or perfect opportunity. They don’t exist.
    Use what you have, start right now, never ever procrastinate!
    Have you ever noticed that all the successful people are very dynamic? They don’t lie on the couch!
    !waiting for the perfect time to start doing something. They get up and DO it.
    If you’re still trying to put things off and make excuses to do it later, in the next lesson you will learn how to overcome procrastination and become a person who loves the thrill of getting things done.

Leave a Reply

Your email address will not be published.