Tip untuk masuk TV

QUESTION: May I know how did you manage to become a judge there ? Did you apply or was it by Invitation from Tv3. Thanks. Do you have any tips for someone like me who is also very interested to appear on National Television.

SOALAN: Saya tertanya-tanya selama ini, jemputan dan publisiti yg diberikan kepada anda oleh pihak media elektronik dan cetak!

Adakah ianya datang sendiri kepada Dr kerana kredibiliti yang ada ataupun ada usaha dari pihak Dr sendiri untuk mendapatkan publisiti atau promosi sedemikian. Adakah ianya percuma atau berbayar?

Jemputan daripada media penyiaran adalah daripada kredibiliti. Kesemuanya adalah daripada pihak media menjemput saya (terima kasih kepada pihak media dan juga anda kerana sentiasa memberi sokongan). Keluar TV, selain publisiti, kita juga dibayar, bukan buat kerja free. Kira masyuk juga la… :).

As for Nescafe’ Kick Start, the same thing applies, I was invited by the good people of the production house “Popiah Pictures”.

if you would like to be invited by the media, you need to be very good at what you do. You need to be an expert in your own industry. You need to have a good personality. All these I learnt from experts of the industry. I too need to learn 🙂 More tips on how to get media exposure is revealed in Workshop Jutawan Internet.

Insyaallah, Esok, pihak RTM menjemput saya untuk pengambaran sebuah rancangan “Bicara Jutawan”.

Tak lupa, communication skill is very important.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

22 thoughts on “Tip untuk masuk TV

  1. thanks. How’s your branding coming along? Also, to appear on TV, you need to have your own “brand” 😉

    seperti David Beck walaupun pemain bola, oleh kerana mempunyai brand dirinya tersendiri, menjadi personaliti TV juga.

  2. Hi
    Saya memang suka tengok kat Nescafe tu. Memang best.tapi huhuhu kesian dia orang kena tembak sampai nangis.

    Tapi lepas kena eliminated, selalu beri motivasi untuk dia berjaya, and thats Great.

    But indeed you have to do what has to be done as a Judge, Memang program ni untuk mencari the best of all the contestants. and keep up the good job

    Nak tanya sikit…. bagaimana perasaan seorang Judge apabila nak eliminate seseorang ?

  3. Thats right doc..

    It’s all about attraction marketing.

    Branding yourself, showing people
    who you are, and giving people
    so much to RELATE too, they call
    you up or leave messages just asking
    how to work with you.

    PS;irwan, good achievement too 😉

  4. askm… wah.. nampak macam senang ye nak berjaya.. apa2 pun tahniah la pada …
    saya berdoa semoga saya pun dapat juga mcam dapat tu… eh.. kawan2 ada tip tak untuk jadikan minat saya yang suka baca buku komik ni sebagai sember pendapatan dalam perniagaan internet.. kalau ada kongsi la sikit
    amin_5999@yahoo.com.my.
    http://www.mudahnya.com

  5. bagaimana perasaan jadi judge kickstart ketika eliminate?

    bagi saya, amat sukar. terutama bab elimination sebab saya inginkan semuanya berjaya. bukan setakat peserta, pembaca tip satu minit pun saya nak semua berjaya!

    namun, nescafe memberi kepercayaan kepada judges untuk memilih the best of the best, untuk memberi hadiah RM150,000. Orang lain, berhempas pulas untuk kerja siang malam nak dapatkan RM150,000. Jadi, untuk pertandingan kickstart, kami judges perlu strick dalam memilih pemenang. takkan senang-senang je nak dapat RM150,000 ye tak?

    so, segala kritikan diberi dengan tegas 🙂

    ofcourse, knowing me, saya akan memberi kata2 motivasi selepas kritikan/eliminate 😉 insyaalalh semua peserta walaupun kena eliminate di kickstart, akan jadi orang yang berjaya dengan pengalaman yang dilalui.

  6. hi irfan, shueqry here..pekabar.

    i’m gonna be like you someday, giving motivation to those who really need it..selama jadi pembaca blog 1 min ni, saya guna ‘brand’ name shueqry, actually nama sebenar saya Mohd Shukry Abdullah, tapi bukan Shukry Abdullah yang faymes, pakar motivasi tu..saya menetap di kota kinabalu.

    niat di hati memang mahu memotivasikan orang lain sejak dari U,minat baca buku motivasi.. i wanna contribute something to others, tapi, sekarang bukan masanya, sebab saya blom ada kredibiliti..

    anyway, tahniah seba sekarang Irfan dah banyak masuk tv, maybe satu hari nanti, saya juga, insya allah..

  7. The branding goes well. Need a second opinion from u doc. Need a reply from you.

    Zaizen, thanks.. do cantact me.. maybe some project can be delegated to u

  8. Nak masuk TV… kenalah cipta kejayaan dulu. Kalau tak sapa nak pandang kalau kita bercakap di TV ye dak? Kurang2nya kita hasilkan sesuatu macam produk inovasi, buku etc yang boleh mengubah kehidupan/membuka minda org lain… Then mungkin kita akan dipanggil utk isi slot di TV.

    Mazny – slalu berangan kena interview kat Wanita Hari Ini, TV3 😉

  9. Hari tu Irfan ada masuk paper ye pasal pantang larang.Wah!terkejut saya tak sangka pasal pantang larang pun diorang panggil Satu publisiti menarik !! Saya rasa bangga bila IM diketengahkan di media.

  10. Azahari > Ye ke? memang beberapa kali reporter akan hubungi saya untuk some quotation- bukan setakat perniagaan internet sahaja. hari tu mengenai pantang-larang… baru-baru ni ada juga mengenai pembayaran nafkah tak silap 🙂

    Mengenai “pantang larang” ni, saya terlepas baca pula. sesiapa ada article tu, boleh tak buat khidmat masyarakat untuk saya scan & email kat saya di info@rahsiainternet.com

    Kalau tak silap, Berita Harian hari Sabtu baru ni, sisipan Ikon. 😉

  11. Agak lame x bagi komen…sy sempat membaca tips tiap2 hari..as an additional knowledge..tul tu..expert…saya sempat tengok Nescafe Kick Start ari tu..agak mencabar..peserta perlu menonjolkan potensi masing2…Dr speaking pun…nice sound..Thanks..Dr

  12. Assalamualaikum…
    hari tu saya ada terbaca tentang perlesenan produk. Lebih kurang.. kalau kita nak gunakan nama, atau logo sesuatu syarikat, kita kena buat lesen dulu @ bayar kepada mereka. Kalau saya nak jual software misalnya, saya harus hubungi pihak pengeluar software tu ke?

  13. hye doc,

    rasanya ni la 1st time saya comment kat blog doc kan?anyway you are my inspiration to get into the IM.Memang saya amat kagum..dan baby step yang pertama saya ambil ialah saya dah ubah haluan saya dari engineering ke Multimedia.Now i’m full time student Multimedia.Hope dapat tunjuk ajar dari ye?:)

    visit my blog and maybe you boleh give some advice,coz i want to start a logo business.What do you think?

    Anyway, semoga sukses selalu,from me..reezluv.
    http://reezportfolio.blogspot.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.