Kerja atau Karier?

Sesuatu untuk difikirkan…

Sekarang ni anda “bekerja” atau menjalankan “karier” anda?

KERJA – bersifat sementara 

KARIER – apa yang anda ingin lakukan seumur hidup

Ramai yang terperangkap dalam “KERJA” dan bukan “KARIER”…

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

23 thoughts on “Kerja atau Karier?

  1. dari segi perbuatan nmpak seakan-akan samer.. tapi sebenarnyer mempunyai perbezaan yang jauh..

    bagi diri saya kerja tetap sekarang adalah karier, manakala perusahaan untuk memajukan perniagaan melalui internet ini membina karier yang baru..

  2. Ya, saya salah seorang yg terperangkap dalam ‘kerja’. Tetapi dalam masa yg sama sedang berusaha membina ‘karier’.

    Harapan ==> ‘kerja’ = ‘karier’ 😉

  3. Salam,
    Benar sy setuju bahwa ramai yang terperangkap dalam â€KERJA” dan bukan â€KARIER” apakan tidak, gara2 tak punya matlamat atau goal. Sebenarnya kita ada matlamat cuma belum serious memikirkannya kalau fokus tentu banyak idea akan datang.

  4. Ramai yang masih memikirkan mendapat kerja baik itu “adalah secure” tapi hakikatnya adalah sebaliknya. Kerja atau makan gaji bermaksud kita masih lagi bekerja untuk orang lain..kerier pula adalah kerjaya..baik kita tu adalah seorang peniaga atau pun pelakon kita sendiri yang akan menentukan hala tuju kita..maksudnya kita hendaklah mempunyai target dan matlamat kita..

    Disebabkan perbezaan itulah kita sering kali melihat mereka yang bekerja sering kali teperangkap sebab terbiasa dengan makan gaji..lain pula dengan kerjaya..bergantung dengan usaha sendiri..lagi baik pelan kita lagi besar peluang untuk kita berjaya 🙂

  5. Betul jugak kan? Dengar macam sama, tapi jauh bezanya. Kalau kita buat sesuatu yg kita passion tentu tak rasa macam kerja.

    Macam yg Abg Irfan sebut masa temubual kat Radio 24 bulan puasa hari tu, ” ..apa yg buat kita teruja, apa yg buat kita rasa macam tak kerja”

  6. “KARIER – apa yang anda ingin lakukan seumur hidup “. Bab nie saya dah pasang cita2 dan berbuat sesuatu tapi masih belum jadi sepenuh masa.Bagaimana membina kekuatan untuk lari dari terus menjadi hamba kerja.

  7. assalamualaikum…sebenarnya karier dan kerja memberi kaitan yang rapat di dalam hidup saya..saya sedang bekerja namun di dalam saya bekerja memberi kesan ke dalam aspek karier di dalam bidang pekerjaan saya..Jadi karier planning amat penting di dalam membantu hala tuju seseorang di dalam membuat tugasan atau kerja seharian…

  8. karier adalah aktiviti yang berterusan sepanjang masa… itu pendapat sayala.. tapi keja ni sementara je tapi penting..

  9. Salam Semua,
    Jangan marah ya sy lagi, memang thought provoking entry kata pembaca disini.
    Sebenarnya dlm kita bekerja kita sama membina karier. Mithal katalah kita bekerja sebagai pegawai bank. Kita boleh menyandang high position kalau kita tahu peringkat2nya, dgn upgrade diri kita dan tahu syarat utk kesana. Mereka yg terperangkap dalam â€KERJA” adalah kerana finance, kumpul duit dulu moga2 dpt membina karier yg diidamkan. Contoh macam dulu IK di London kerja di swasta terkemuka tapi bila sedar kalau kerja sendiri untung nya berlipat ganda jadilah ia karier sampai sekarang. Betul tak IK? Kalau salah sorry ya.

  10. menarik.. perbezaan kerja dan karier.. lihat matlamat kitalah, ada short, mid dan long term strategy.. bagi saya jika ‘goal’ kita utk mencapai financial freedom so kenelah berusaha lebih passive income berbanding active income..

  11. Syukur alhamdulillah, saya bekerja dalam karier idaman saya. Walaupun buat masa kini saya bekerja di cyber cafe buat sementara, namun saya masih bekerja dengan komputer dalam bidang IT.

    Bersemangat nak pergi kerja, sebab kerjaya ni memang menjadi minat saya! D

    alam pada tu, boleh berblog, berkongsi apa yang saya tahu dengan pengguna Internet Malaysia.

    I’m not giving up on my eam!

    -Shueqry-

Leave a Reply

Your email address will not be published.