Satu jam seminggu

Mereka yang berjaya dari segi kewangan adalah mereka yang mengambil masa yang lama memantau dan meninjau keadaan kewangan mereka. Walaupun sebelum mencapai apa-apa kejayaan kewangan.

Berapa lama masa anda berikan untuk diri anda memantau keadaan kewangan anda setiap minggu?

Tanamkan tabiat memberi sekurang-kurangnya 1 jam setiap minggu untuk berhenti dan semak keadaan kewangan semasa.

Ramai antara kita seakan “malu” hendak duduk dan pantau keadaan kewangan semasa kita oleh kerana “takut” melihat keadaan kewangan yang tidak mengizinkan.

Mereka yang ingin berjaya dalam kewangan mesti meletakkan masa khas sekurang-kurangnya satu jam setiap minggu untuk melihat kedudukan kewangan senidiri.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

21 thoughts on “Satu jam seminggu

  1. Sesetengah orang tak ambil inisiatif pun untuk memperbaiki keadaan kewangan. Dah tau dah terover dalam perbelanjaan, tapi still dengan tabiat lama.

    Orang mcm ni susah skit nak ditegur sebab untuk mengatasi masalah kewangan mesti daripada kesedaran sendiri.

    Jika sekadar tahu, tetapi tidak mengaplikasikan apa yang dia tahu untuk mengatasi masalah kewangan..Ia adalah sesuatu yang sia sia & for sure masalah kewangan akan bertambah kronik.

    Sham
    http://www.PanduanJimat.com

  2. bagi saya mereka yang tak cukup duit biasanya orang yang malas berfikir dan sentiasa mencari alasan untuk berada di zon selesa. sentiasa mengeluh dan berputus asa, tidak pernah bersyukur dengan apa yang ada bermaksud duit yang kita dapat tidak pernah disedekahkan atau sedekah kemudian fikir yang negatif. Duit ni ada tenaga, ia terletak apa yang kita niatkan kat duit ni. setiap kali lihat duit dan dalam hati kata tak cukup, duit itu betul2 jadi tak cukup, ini yang orang tak tahu, andai kata duit anda tinggal 50 sen pun, niat dalam hati duit ini lebih dari cukup, nanti dengan izin dan kuasa allah ada keajaiban yang berlaku, andai kata anda dapat gaji niat kan dalam hati duit ini lebih dari cukup untuk segala2nya, jadikan amalkan dan lihat dalam masa 2 bulan kemudian, apa yang berlaku ( tiada yang nyata melainkan allah )

  3. Saya memperuntukan 1 jam setiap 2 minggu untuk melihat perkembangan dan juga kewangan saya..saya juga menggunakan perisian perakaunan yang boleh didapati percuma di internet untuk tujuan ini..dari situ kita dapat tahu aliran kewangan kita.dan sejauh mana keupayaan kewangan kita. 🙂

  4. saya mula sedar kepentingan menguruskan kewangan ini melalui blog dan saya juga bersetuju bahawa kita perlu sentiasa pantau kewangan kita supaya tidak lebih dari hadnya.. tanpa ada pengurusan kewangan yang betul, dapat berapa banyak duit pun, pasti akan habis tanpa disedari.. itu sebab gaji dah 3-4 ribu pun masih rasa tak cukup, sedangkan kalau diuruskan kewangan dengan betul, rm1000 pun dah mencukupi, malah boleh simpan 🙂

  5. Hahaha…dah lama x komen kat sini. Pendapat saya memang sama macam abang Ifran kata.

    Hampir semua orang yang berjaya selalu update blueprint kewangan mereka tak kira byk masa mereka peruntukkan. Sebabnya nak memperbaiki kekurangan dan kesilapan yang terdapat dalam blueprint mereka.

    Blueprint kewangan kita tak ubah mcm blueprint rumah. Jika design dan reka bentuk rumah tersebut kukuh, rumah tersebut turut kukuh, tapi jika sebaliknya padah la jawabnya kita yg tggal kat bwah bumbung. Blueprint kewangan kita pun sama cuma kelebihannya boleh diperbaiki dari masa ke masa…haha…

    Kebanyakan org M’sia lupa nak check blueprint mereka masa ke masa sebabnya sibuk, terlepas pandang dan byk lg alasan lain mcm abg Irfan kata sblum ini. Kesannya ramai yang mengalami masalah kewangan tak kira orang tu bergaji besar atau kecil.

    Huhu, setakat ni je komen buat kali ini. Saya nak komen byk lagi, tapi bg saya pandangan seorang pakar lebih penting dlm bab ini. Jadi apa pandangan abg Ifran?

  6. hihihih… rasa macam terkena plak.. tq for your tips. anda telah menyelamatkan akaun saya dari kelalaian berbelanja … thanks..

  7. saya fulltime h’wife yg ada degree & husben bniaga sndr & bjaya dgn bisnesnya.jd sume kwgn kluarga husben yg kontrol.husben plak x kasik saya keje dok rmh jage anak jer katanye.tp saya tingin nak mpunyai pndptn sn camane cara nak involve dlm kwgn kluarga tanpa ingkar arahan suami?mintak pndpat saudara irfan sket

  8. Alhamdulillah, saya selalu amalkan teknik ni, walaupun saya belum mencapai kebebasan kewangan.

    Selain muhasabah diri, kena muhasabah kerjaya dan level kewangan. Berkat cabaran kewangan yang lalu, menyedarkan saya supaya selalu semak diri, kerjaya dan kewangan.

    Thanks for the tip!

    -Shueqry-

  9. perasaan kata tak cukup ada dlam kepala kita aje.sebenarnya klau slalu berdoa agar kita murah rezeki nescaya ada sumber.tetapi kita perlu muhasabahkan diri kita solat lima waktu
    dan berusaha berjemaah.yang kata 2 sbb mereka tak usaha solat(bukan malas).akibatnya sempit rezeki.

Leave a Reply

Your email address will not be published.