Abu Hurairah RA. Perawi Hadis Terbesar Sepanjang Zaman (Bahagian 1)

Kisah Abu Hurairah RA.

Abu Hurairah atau nama sebenarnya Abdurrahman mendapat jolokan tersebut disebabkan beliau terlalu sangat sukakan kucing. Abu Hurairah itu sendiri membawa maksud “Si Bapa Kucing Kecil”. Tokoh ini selalu berpuasa sunat tiga hari setiap awal bulan Qamariah (bulan Arab dalam Hijriah), mengisi malam harinya dengan membaca Al-Quran dan solat tahajud. Beliau akrab dengan kemiskinan, dia sering mengikatkan batu ke perutnya, beliau menggunakannya bagi menahan lapar.

Dalam sirah beliau terkenal sebagai individu yang paling banyak meriwayatkan hadis. Pada waktu jahiliyah nama asal beliau adalah Abdu Syamsi ibn Shakhr Ad-Dausi, dan tatkala ia memeluk Islam, ia diberi nama oleh Rasulullah SAW dengan Abdurrahman. Beliau sangat penyayang kepada binatang dan mempunyai seekor kucing, yang selalu diberinya makan, dipegangnya, dibersihkannya dan diberinya tempat tidur. Kucing itu juga suka bersembunyi dalam baju beliau. Kucing itu selalu mengikutinya seolah-olah bayang-bayangnya. Inilah sebabnya ia diberi gelar “Si Bapa Kucing”.

Penghafaz Hadis Terbesar Sepanjang Zaman

al quran

Sahabat Nabi ini mempunyai bakat luar biasa dalam kemampuan dan kekuatan daya ingatan. Abu Hurairah RA mempunyai kelebihan untuk menangkap apa sahaja yang didengarnya dan mempunyai keistimewaan dari segi menghafal dan menyimpan. Beliau mendengar, menghadam dalam fikirannya lalu terpateri dan lekat terus dalam ingatannya hingga dihafal semuanya. Hampir tidak pemah beliau melupakan satu kata atau satu huruf pun dari apa yang telah didengarnya, sekalipun usia bertambah dan masa pun telah berlalu. Oleh kerana itulah, beliau telah mewakafkan hidupnya untuk lebih banyak mendampingi Rasulullah sehingga beliau termasuk sebagai orang yang terbanyak menerima dan menghafal Hadis, serta meriwayatkannya.

Sewaktu datang golongan pemalsu-pemalsu hadis yang dengan sengaja membuat hadis-hadis palsu yang seolah-olah berasal dari Rasulullah SAW, mereka memperalatkan nama Abu Hurairah RA dan menyalahgunakan kemasyhuran nama beliau dalam meriwayatkan Hadith dari Nabi SAW, hingga sering mereka mengeluarkan sebuah “hadis”, dengan menggunakan kata-kata: – “Berkata Abu Hurairah …”

Perbuatan ini menyebabkan kemasyhuran Abu Hurairah RA dan kedudukannya sebagai penyampai Hadis Nabi SAW mula menjadi keraguan. Namun begitu, Abu Hurairah RA berjaya menangkis segala pemalsuan dan penambahan-penambahan yang sengaja dibuat oleh perosak agama Islam, dengan mengkambing hitamkan Abu Hurairah RA dan membebankan dosa dan kejahatan mereka kepadanya.

Abu Hurairah RA merupakan salah seorang yang mampu membawa kita ke zaman kehidupan Rasulullah SAW dan para sahabatnya. Kisah hidup beliau boleh menjadi inspirasi, dari hidupnya sebagai orang upahan sehinggalah menjadi majikan. Ini semua disebabkan ketinggian ilmunya dan kematangan fikirannya.

Dari seorang yang meminta-minta di tengah-tengah lautan manusia, menjadi imam dan ikutan! Dan dari seorang yang sujud di hadapan batu-batu yang disusun, menjadi orang yang beriman kepada Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa. Beliau pernah berkata: “Aku dibesarkan dalam keadaan yatim, dan pergi hijrah dalam keadaan miskin. Aku menerima upah sebagai pembantu pada Busrah binti Ghazwan demi untuk mengisi perutku! Akulah yang melayani keluarga itu bila mereka sedang menetap dan menunggang binatang tunggangannya. Sekarang inilah aku, Allah SWT telah menikahkanku dengan puteri Busrah, maka segala puji bagi Allah yang telah menjadikan Agama ini tiang penegak, dan menjadikan Abu Hurairah RA ikutan ummat Islam”

Islamnya Abu Hurairah

Jika dibandingkan dengan Nabi, umurnya lebih muda sekitar 30 tahun. Beliau lahir di Daus, sebuah desa miskin di padang pasir Yaman. Hidup di tengah kabilah Azad dan beliau sudah yatim sejak kecil serta membantu ibunya menjadi penggembala kambing.

Beliau telah datang kepada Nabi SAW pada tahun yang ke tujuh Hijrah sewaktu beliau berada di Khaibar dan telah memeluk Islam kerana dorongan kecintaan dan kerinduan kepada keindahan agama Islam. Semenjak bertemu dengan Nabi SAW; dan berbai’at kepada baginda, beliau menggunakan keseluruhan waktunya mendampingi baginda kecuali pada waktu tidur. Begitulah selama 4 tahun yang dilaluinya bersama Rasulullah SAW yakni sejak memeluk islam sehinggalah wafatnya Nabi SAW. Boleh diibaratkan seperti: “Waktu yang empat tahun itu tidak ubah bagai suatu usia manusia yang panjang lebar, penuh dengan segala yang baik, dari perkataan, sehinggalah kepada perbuatan dan pendengaran”.’

Pada waktu itu memang terdapat para sahabat Nabi  yang pandai menulis, tetapi jumlah mereka sedikit sekali dan sebahagiannya tidak berkesempatan untuk mencatat Hadis-hadis yang diucapkan oleh Rasulullah SAW.

[Bersambung di “Abu Hurairah RA. Perawi Hadis Terbesar Sepanjang Zaman (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Abu Hurairah RA. Perawi Hadis Terbesar Sepanjang Zaman (Bahagian 1)

  1. yup Abu Hurairah amat sukakan kucing..dulu saya suka dengar kisah ni bila time kelas agama..lg 1, kisah ketekunan & kerajinan beliau dlm menghafal & belajar amat luar biasa..

    kita boleh jdkan kisah kegigihan beliau sbg 1 inspirasi..

Leave a Reply

Your email address will not be published.