Khalifah Uthman Bin Affan Saudagar yang Berkorban Demi Membangunkan Islam (Bahagian 2)

[Bersambung dari “Khalifah Uthman Bin Affan Saudagar yang Berkorban Demi Membangunkan Islam (Bahagian 1)”]

Pada akhir tahun 34 Hijrah, pemerintahan Islam dilanda fitnah. Antara fitnah yang disebarkan adalah, beliau dituduh merancang untuk membunuh Muhammad Bin Abu Bakar, yang telah dilantiknya sebagai Gabenor. Ini kerana mereka menjumpai surat yang menyatakan niat beliau untuk membunuh.

Sasaran fitnah yang keji itu datang dari Mesir sebenarnya dan dipenuhi dengan tuduhan-tuduhan palsu. Saidina Ali bin Abi Thalib r.a. bermati-matian membela Saidina Uthman dan menyangkal tuduhan mereka.

Tetapi para peniup fitnah terus melancarkan fitnahnya dan telah menjalankan rancangan jahat mereka. Di antara mereka, ada yang menyebarkan tulisan dengan tanda tangan palsu daripada sahabat terkemuka yang memburukkan Uthman. Mereka menuntut agar Uthman dibunuh. Sebahagian besar umat Islam di ketika itu termakan hasutan syaitan berbaur fitnah tersebut hingga terjadi huru-hara. Khalifah  Uthman akhirnya terkepung selama satu bulan di rumahnya. Peristiwa itu dikenali sebagai “Al-Fitnah al-Kubra” yang pertama, telah merobohkan akhlak dan kepercayaa umat Islam dari terus bersatu.

Akibat salah faham dan fitnah yang disebarkan, sebahagian daripada kaum muslimin telah berniat untuk membunuh beliau. Kemudian mereka menjalankan penyiasatan untuk menyelesaikan masalah fitnah yang disebarkan dan terbongkarlah rahsia, bahawa salah seorang daripada ahli keluarganya yang hernama Marwan Bin Al-Hakkam yang mana, juga pembantunya, telah menulis surat yang mengakibatkan salah faham itu. Lalu, mereka meminta Khalifah Uthman menyerahkan Marwan namun dia tidak bersedia melakukannya.

Lalu, mereka mengepung rumah khalifah dan menghalang bekalan air ke rumahnya. Rumahnya dikepung selama 30 hari dan mula kedengaran berita ada orang ingin membunuhnya. Ali meminta anaknya, Hassan dan Hussain dan beberapa orang sahabat mengawal pintu rumah Khalifah Uthman daripada dicerobohi oleh pihak pemberontak Mesir.

Namun begitu, tiga orang pemberontak berjaya masuk ke dalam rumah Khalifah Uthman melalui atap rumah. Ghafiqi terus memukul Khalifah Uthman dengan besi dan menyepak al-Quran yang dibaca olehnya. Khalifah Uthman tidak melepaskan al-Quran dari tangannya dan darah menitis dari mukanya lalu jatuh ke atas muka surat al-Quran yang terbiar, ternganga…

Kemudian Sudan pula menghampiri Khalifah Uthman, lalu dilibas pedangnya ke arah beliau namun Nailah (Isterinya pada masa itu), menahannya sehingga pedang itu telah memutuskan jarinya. Sudan yang bagai hilang pedoman, dan tidak lagi ada sekuis pun rasa peri kemanusiaan terus menetak Khalifah Uthman beberapa kali sehingga beliau gugur jatuh menyembah bumi, mati dalam penuh keimanan, syahid.

Najih, anak Khalifah Uthman terus menerkam ke arah Sudan lalu membunuhnya. Kemudian Qatirah, seorang lagi ahli pemberontak membunuh Najih. Para pemberontak cuba menganiaya mayat Khalifah Uthman pula, namun jeritan tangisan Nailah mengejutkan Hassan dan Husain yang mengawal di pintu hadapan membuatkan pemberontak melarikan diri.

Khalifah terkemuka dan saudagar yang berkorban demi membangunkan Islam itu, Uthman bin Affan, menghembuskan nafas terakhirnya sambil memeluk Al-Quran yang dibacanya. Beliau meninggal dunia pada 8 Zulhijah 35 Hijriah. Sejak itu, kekuasaan Islam semakin sering diwarnai oleh titisan-titisan darah merah, pekat, bergelumang hitam dan kelam.

pemerintahan

Pemerintahannya memakan masa selama 12 tahun, dari tahun 644 sehingga tahun 656 Masihi yang mana ianya merupakan seorang pemerintah yang paling lama dalam pemerintahan Khulafa‘ ar-Rasyidin.

5 INTIPATI PENTING

  1. Beliau seorang yang tidak mementingkan diri sendiri kerana tidak pernah memikirkan kerugian perniagaannya yang ditinggalkannya sewaktu berhijrah.
  2. Banyak melakukan perluasan kuasa terhadap beberapa buah Negara sehingga dapat mengatasi keluasan empayar Rom Timur dan juga empayar Parsi.
  3. Pemerintahannya memakan masa selama 12 tahun, yang mana ianya merupakan pemerintah yang paling lama dalam pemerintahan Khulafa‘ ar-Rasyidin.
  4. Peristiwa “Al-Fitnah al-Kubra”, merupakan titik permulaan peristiwa yang menyayat hati.
  5. Cubaan bunuh oleh pemberontak dan wafat pada 8 Zulhijah 35 Hijriah. 
The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

2 thoughts on “Khalifah Uthman Bin Affan Saudagar yang Berkorban Demi Membangunkan Islam (Bahagian 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published.