nasihat untuk usahawan

4 nasihat untuk usahawan (dari pengalaman kegagalan saya)

Saya mula menjalankan perniagaan ketika tahun 2000. Perniagaan pertama saya gagal.

Bagaimana saya mengubahkan kegagalan tersebut menjadi kejayaan dan mendapat keuntungan RM1,000,000 3 tahun kemudian dari perniagaan yang sama? Dan kini 2015 syukur Alhamdulillah, perniagaan dikenali pula serata Malaysia?

Berikut adalah 4 nasihat untuk usahawan baru…

1. Gagal adalah pasti

Ketahui bahawa kegagalan adalah pasti. Kita usaha keras macam mana pun, gagal akan datang terlebih dahulu. Pada permulaan perniagaan, pastinya usaha amat penting. Tetapi, usaha tanpa arah hala yang betul adalah sia sia. Memang betul kita mencari ilmu pada awal penglibatan dalam perniagaan, namun, ilmu juga tidak mencukupi tanpa pengalaman.

Untuk berjaya, kita perlukan usaha + ilmu + pengalaman, tetapi kegagalan akan datang juga oleh kerana ia adalah dugaan.

Dugaan untuk menguatkan kita lagi dan memberi cabaran kepada kita untuk menjadi lebih baik dari sebelum ini. Terima kegagalan dengan hati terbuka namun kekalahan bukan bererti untuk kita mengalah. Malah, ia adalah untuk kita ubahkannya menjadi kemenangan.

saya gagal[PENGUMUMAN: Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial, bersama Irfan Khairi kini dibuka untuk pengambilan baru tidak lama saja lagi, Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay 03-77292277]

2. Lakukan yang susah

Belajar dan lakukan berbagai-bagai cara pemasaran. Bukan satu cara sahaja. Melakukan satu jenis promosi atau teknik pemasaran adalah senang. Ramai usahawan akan lakukan ini. Ramai akan lakukan apa yang senang. Tetapi, apabila kita melakukan yang susah, iaitu cuba pelbagai cara pemasaran, maka lebih mudah kita akan jumpa cara yang terbaik untuk kejayaan perniagaan kita.

Menjalankan perniagaan adalah di mana anda memberi komitmen kepada diri sendiri untuk buang sikap malas.

Kalau malas, tak perlu memulakan perniagaan. Duduk rumah tonton TV dan surf Internet sahaja. Hargai setiap jam dan minit anda oleh kerana ia akan menentukan kejayaan perniagaan anda. Setiap jam dan minit, rancang dan lakukan pelbagai kaedah pemasaran.

3. Ciptakan sistem mudah

Ciptakan sistem untuk permudahkan perniagaan anda. Dalam perniagaan besar, ia dipanggil SOP (Standard Operating Procedure). Tak kira besar atau kecil, perniagaan anda memerlukan SOP. Iaitu, langkah demi langkah yang perlu diikuti untuk menjalankan perniagaan anda. SOP diperlukan untuk pemasaran sehingga ke operasi ke melakukan follow up dengan pelanggan.

Bayangkan seperti McDonalds. Tidak kira siapapun boleh bekerja di McDonalds, dan tidak memerlukan kepakaran tertentu. Mereka yang tamat sekolah, sudah boleh bekerja di McDonalds, kerana ia mempunyai sistem perniagaan yang teratur. Perlu ikut sahaja.

Hasilkan sistem anda sendiri untuk anda mengikuti berulang kali. Adakalanya anda perlu mengubahnya atau memperbaikinya.

Dengan mempunyai langkah-langkah yang sistematik dan boleh diduplikasikan oleh orang lain, maka ini dapat mengembangkan lagi perniagaan anda.

4. Pemasaran tidak semestinya mahal

Ketika saya mulakan perniagaan, mindset saya adalah fikir bahawa untuk mengiklankan dan mempromosikan perniagaan, perlu mengeluarkan belanja yang besar. Lagi besar belanja, lagi hebat perniagaan. Betapa salah tanggapan ini.

Terdapat pelbagai cara pemasaran yang percuma dan jauh lebih efektif. Sebagai contoh, pemasaran “word of mouth” di mana perniagaan anda mendapat recommendation dari orang lain. Ianya jauh lebih efektif berbanding dengan anda meletakkan iklan di TV yang menelan belanja beribu atau berpuluh ringgit.

..dan ada banyak lagi cara yang percuma dan efektif!

[PENGUMUMAN: Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial, bersama Irfan Khairi kini dibuka untuk pengambilan baru tidak lama saja lagi, Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay 03-77292277]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.