Beri pilihan… murah & mahal

Beri pilihan kepada pelanggan anda.

Sekiranya produk anda adalah mahal, beri pilihan versi produk anda yang murah.

Sekiranya produk anda adalah murah, beri pilihan produk anda di pakejkan dengan produk yang lain untuk menjadikannya mahal.

Di internet, sering menggunakan teknik ini di mana sesuatu perkhidmatan diberikan dalam beberapa ruang harga, contoh: Bronze package (murah), Silver package (sederhana) dan Gold package (mahal).

Teknik ini juga sering di gunakan pada perniagaan bukan Internet, contoh- pakej bayaran handphone “talk time” dari syarikat seperti Maxis, Digi & Celcom.

Memberi pilihan sebegini, bukan sahaja dapat menarik mereka yang tidak mampu membeli produk dengan menyediakan versi yang lebihy murah, tetapi, anda juga dapat menarik golongan yang berkemampuan “upgrade” kan perkhidmatan mereka pada ruang harga yang lebih tinggi.

Satu lagi cara menduplikasikan keuntungan perniagaan anda!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

14 thoughts on “Beri pilihan… murah & mahal

  1. dengan cara adanya dwi pilihan antara barang mahal dan murah mmg bgs.kerana bisnes kita mempunyai skop yg luas utk d ketengahkan,bayangkan sekiranya produck yg kita tawarkan hanya mensasarkan golongan upgred shj atau golongan atasan sahaja .jadi bisnes kita tak memberi peluang kapada golongan bawahan mcm kita kita nie.RAMAI JGK ORG MLYSIA NK BERNIAGA TATAPI TAK KENA TEMPAT DAN JUGA STRATEGI ……………ENJOY LIFE!!!!!!!!!

  2. Kalau percuma bagi sample / try, kalau nak lebih kena beli la.. camtu ok kot?

    Memang bagus kalau boleh buat pilihan.Tapi jangan terlalu banyak pilihan sebab pelanggan pulak yang confuse.Kalau 3 pilihan tu ok la.. kalau lebih pelanggan jadi pening dan malas nak beli.

    Kalau saya jadi pelanggan, kekadang tu saya lebih suka jurujual yang pilihkan.Sebab kekadang tu kita pun tak reti sangat nak pilih kecuali la kita tahu.Kalau jurujual dapat orang macam saya ni kira untung la..

    Salam Usahawan!

  3. Tips ni dah banyak berlegar-legar di sekeliling kita, cuma kita sahaja yang tak ‘aware’. Orang yang sensitif business jer yg mampu tangkap idea ni. Baguih ni, boleh lah saya masukkan dlm buku nota..
    Thank you En Irfan
    🙂

  4. ASMK!

    ,
    WALAUPUN PEPATAH MELAYU MENGATAKAN
    ‘HENDAK SERIBU DAYA, TAK HENDAK SERIBU DALIH’
    ATAUPUN ‘PENJELASAN ITU ALASAN’ TAPI HAKIKATNYA..

    CAMNI, BIAR SAYA BERTERUS-TERANG..
    SAYA SDG ANGGARKAN NAK PERGI KURSUS YG ANJURKAN DLM BULAN NIE TAPI TARIKH DIA DKT NAK SAMBUT PUASA..
    MUNGKIN SESAK ESP SAYA DARI UTARA TAPI KALAU BULAN OKTOBER HUJUNG BULAN PUN MUNGKIN LEBIH SESAK SEBAB DEMAM RAYA PUASA BELUM HILANG..
    NAK TUNGGU BULAN NOV / DIS , ALAMAK JAUH SGT TARIKH TUE..
    APAKATA YG HJG OCT TU EXTEND KE AWAL NOV..

    TQ..!

  5. Saya setuju dengan pendapat yang lain..

    Jangan terlalu byk beri pilihan juga.Boleh pening kepala customer gak.. (sebab customer boleh confuse – yang ini la yang paling penting jgn bagi confuse!)

  6. Sedang memblogging (sorry for the usage of minglish), mazidul keluar kat tv3 update situasi banjir di johor dan kawasan yang senasib dengannya. Alangkah baiknya kalau dapat chip in untuk yang memerlukan juga rasa diri terlalu bernasib di sini (klang), terselamat dari musibah ini. Semuga manjadi hambanya yang senantiasa bersyukur. Amin

  7. ,nk mintak tlg sikit,saya pernah ikuti motivasi di MECD kat gerak usahawan.Boleh x bg alamat web mana sy kena masuk nk dptkan domain dan hosting juga payment method lalu credit card? saya cari-cari dlm punya x jumpa2.Urgent.Sy nkpakai org lain punya x confident.lg satu bagilah org Malaysia kaya dulu sebelum bg org luar kaya,

  8. alamat website yang boleh saya dptkan domain dgn hosting dgn payment credit card,urgent please

Leave a Reply

Your email address will not be published.