Jangan takut mulakan perniagaan!

Sememangnya kita manusia, adakalanya mempunyai perasaan takut untuk lakukan sesuatu. Perasaan “takut” atau “fear” mempunyai satu acronym:

F – False
E – Evidence
A – Appear
R – Real

Kita rasakan sesuatu yang tidak wujud dan tidak benar telah menjadi nyata. Takut pada sesuatu yang belum lagi terjadi.

Dalam perniagaan, antara ketakutan yang dihadapi adalah, takut gagal, takut nanti apa pula orang kata dan takut perlu berubah melakukan sesuatu di luar zon selesa.

Takut gagal…

Semua orang takut gagal. Mana tidaknya, kegagalan dikaitkan dengan perasaan stress, down, sedih, kecewa, kalah dan segala-galanya yang negatif. Kita telah di didik sebegitu sejak kecil lagi. Gagal adalah sesuatu yang tidak baik.

Dalam perniagaan, kegagalan itu adalah perkara biasa. Sukar untuk sesuatu perniagaan itu mencapai kejayaan yang hebat sekiranya tidak pernah mengalami kegagalan.

Kegagalan adalah pengajar terbaik untuk mencapai kejayaan. Untuk mencapai sesuatu yang berbaloi, pastinya perlu menghadapi beberapa risiko. Dan kegagalan adalah antara risiko yang perlu dihadapi.

Kejayaan perniagaan tidak ditentukan oleh berapa banyak sijil pendidikan yang kita pegang atau betapa tinggi akademik kita di universiti tempatan mahupun luar negara.

Kejayaan perniagaan ditentukan oleh pengalaman seseorang itu dalam perniagaan. Sebab itulah, ramai usahawan berjaya bukanlah mereka yang berjaya dalam bidang akademik. Tetapi kaya dengan pengalaman perniagaan.

Namun, pengalaman perniagaan ini termasuk juga pengalaman menghadapi kegagalan dalam perniagaan yang akan menjadikan seseorang itu lebiih bijak berniaga. Jangan takut dengan kegagalan oleh kerana ia akan menjadikan anda usahawan yang lebih bijak dan hebat!

Takut apa orang kata…

Sememangnya kita sering fikirkan, apa yang orang kata mengenai kita. Kita sering ingin memuaskan hati orang lain terlebih dahulu sebelum memuaskan hati kita.

Mengapa pula begitu?

Bukankah memulakan perniagaan adalah pilihan dan niat sendiri? Tidak perlu risaukan apa orang kata sekiranya ia hanya melewatkan dan menundakan kita memulakan sesuatu yang kita sendiri inginkan.

Apa bila kita terlalu “self concious” terlalu fikirkan apa yang orang fikirkan mengenai kita, kita seumpama menjalani hidup berdasarkan orang lain. Bukan kemahuan diri kita sendiri. Pada mulanya, mungkin kita akan mendapat kepuasan kerana mendengar kata orang lain. Tetapi lambat laun, ia akan menjadi terlewat dan kita akan menyesal kerana tidak mengikut gerak hati sendiri.

Manusia pastinya mempunyai pelbagai pendapat, idea, komen, kritik dan pemikiran tersendiri. Bukan tugas anda untuk memuaskan hati semua orang sehingga matlamat anda pula tidak tercapai.

Sekiranya niat, pilihan dan matlamat anda adalah untuk memulakan perniagaan, jangan fikirkan apa yang orang akan kata. Anda ingin mencari rezeki tambahan untuk diri anda sendiri dan keluarga anda. Bukan untuk mereka yang mengkritik anda.

Takut tidak selesa…

Berubah memerlukan kita keluar dari zon selesa. Sebagai manusia, kita adalah insan yang mempunyai tabiat. Dan tabiat sering melekat dan berulang-ulang, tidak kira tabiat baik atau buruk.

Tabiat membuatkan kita terperangkap dalam zon selesa. Dan untuk memulakan perniagaan kita perlu keluar dari zon keselesaan tersebut.

Mereka yang berjaya dalam perniagaan juga mempunyai tabiat. Tabiat mereka pula adalah berniaga. Zon selesa mereka adalah menjalankan perniagaan. Untuk TIDAK menjalankan perniagaan, bagi mereka, ianya tidak selesa.

Untuk memulakan perniagaan anda perlu mengubah tabiat anda. Keluar dari zon selesa yang sedia ada. Memang rasa takut, tetapi, itulah yang diperlukan untuk berubah.

Ramai antara mereka yang memulakan perniagaan dan menjalankan perniagaan juga satu ketika dulu perlu membuat keputusan yang sama – keluar dari zon selesa untuk mulakan perniagaan. Ianya adalah langkah pertama untuk berubah.

Satu quote yang berbunyi…

Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did’nt do than by the ones you did do.

Dua puluh tahun dari sekarang, anda akan lebih rasa kecewa dengan apa yang anda tidak lakukan berbanding dengan apa yang anda lakukan.

Selami kata-kata ini.

Jangan pula satu hari nanti kita rasa kecewa kerana tidak memulakan perniagaan yang kita sendiri inginkan.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.