Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial

Kita sedia tahu networking memang penting dalam perniagaan. Dan kebanyakan masanya, bila sebut networking, kita fikir offline punya network.

Kini, dengan kehadiran web2.0, networking di bawa to a different level dengan kekuatan Internet. Dan pastinya ramai telah sedia mengetahui tentang laman web “social networking” seperti Facebook, Twitter, LinkedIn dan sebagainya…

Tip kali ini untuk perniagaan Internet adalah untuk kita take advantage of these social networking sites untuk perkembangkan perniagaan. Cuma, perlu ingat, di social networking sites juga mempunyai etika yang perlu dipatuhi terutamanya mengenai spamming.

Bayangkan, dengan kekuatan Internet, lamanweb social networking ni boleh mengembangkan jaringan kenalan kita exponentially. Contoh, kawan kita akan perkenalkan kita pada kawan mereka, dan kawan mereka akan perkenalkan pada kawan yang lain… dan seterusnya. Dengan kenalan network yang besar, maka lebih ramai orang mengenali anda, dan lebih ramai mengetahui tentang perniagaan anda.

Cuma, satu tip dari saya… di laman web social networking ni, tujuan utama adalah untuk mengenali orang dan orang mengenali kita sebagai “usahawan”. Maka, tujuan utama social networking sites ni bukan untuk promosi perniagaan! Tetapi, ia akan menjadikan kita lebih dikenali, jenama kita lebih dikenali dan secara tak langsung, perniagaan juga akan dikenali.

Irfan Khairi's Facebook profileSo, bagi anda yang mempunyai account FACEBOOK, boleh la page sayaΒ “Irfan Khairi” atau klik icon di sebelah

Bagi yang mempunyai account TWITTER, boleh “follow” saya untuk mengetahui update-update saya. http://www.twitter.com/irfankhairi

Selamat ber-social network!

PS: Kini, saya menjalankan program Diploma Profesional Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial melalui Open University Malaysia – IPD. Untuk maklumat lanjut lawati www.OpenEdu.com.my sekarang!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

47 thoughts on “Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial

  1. kemungkinana besar saya tidak dapatlah berinteraksi di Facebook, kerana kekangan masa πŸ™‚

    Kebanyakan update di facebook saya nanti adalah automatic daripada blog ini, twitter, youtube dan lain-lain…

    jadi, jangan kecil hati lak kalau saya tak reply atau post msg kat your wall πŸ™‚

    -ik

  2. Apa pendapat kawan-kawan,

    Bercakap ttg facebook dan yg seumpama dengannya, bdasarkan pengalaman saya sendiri..bila kita reveal yg kita ni usahawan, ramai la pulak yang berminat hantar email spam.

    Macam2 promotion. Tak terlarat nak layan. Banyak sangat dan kadang-kadang merapu.

    Saya cuma gunakan ruang social networking ni utk keep in touch dgn kwn2 lama shj. Ramai org muda yg saya nampak suka lepak-lepak buang masa & cari kenalan baru @ awek di sana πŸ™‚

    Setiap benda mesti ada pro & con. What say u?

  3. Saya setuju dengan saudara IK, Social Networking bagi saya tidak sesuai untuk prmosi produk tetapi lebih sesuai dalam penjenamaan nama anda, mungkin anda mengenali colbie caillat yang merupakan artis terkenal, yang sebenarnya bermula dari myspace. Info yang sangat menarik, timbul pula dalam kepala saya beberapa idea, thanks IK!~

    http://www.kisahjutawan.blogspot.com
    ~Jadikan angan-angan suatu realiti~

  4. Betul juga tu Amalia, bro pun ada account social networking ni, tapi spamming fuh banyak ya amat! Terus kansel!

    Jadi, kat sini bro nak ambil kesempatan, kepada yang ramai-ramai email minta bro join tu, “SORRY, I TAK JOIN YOU…I WILL,NEXT TIME”

    But still it is good to get to know a lot of people, especially facebook ni kalau make it like internationally…haaa kawan-kawan pun from euro, us mulai ramai! Very good for networking laa πŸ˜€

  5. Saya lebih aktif kat Friendster compared to Facebook. Tp saya ada akaun gak kat FB and i’ll add u soon Irfan. Mana tau ada senior ppp itm yg saya kenal dlm ur network πŸ™‚

    Kat Friendster, ada jugak dpt spam. Sebab saya tulis yg saya ni e-homemaker. Ada yg siap gunakan tmpt ni directly utk promosi produk mcm yg Irfan katakan. Guna nama bisnes as their nick dan request kita jadi friend diorg. Selalunya saya reject laa… Sapa nak layan kan?

    Gunakan network ni utk mewar-warkan ttg kewujudan kita sbg usahawan dan linkkan dengan website perniagaan kita. Sekurang2nya lebih ramai yg boleh melawat website kita tu…

  6. Social networking memang antara cara nak tambah kenalan di samping tambah networking buat usahawwan jika pandai digunakan. Tahniah IK jadi duta U-Mobile, memang suka tengok iklan dia kat tv, tagline-nya, di U-Mobile, Anda yang tentukan.Pembaca blog ni boleh add saya, hanya klik kat nama saya ni.harap jangan ada yang spam yer.:)

  7. Dari sumber terkini Sosial Networking cuma 1% saja peluang untuk mendapatkan pelanggan untuk perniagaan internet anda.

    Oleh itu jangan buang masa dalam sosial networking jika nak jalankan perniagaan internet. Tumpukan pada ranking pada injian carian kerana peluang untuk mendapatkan pelanggan adalah 35%. πŸ˜€

    Boleh rujuk dari sumber yang dipercayai di http://www.promoprosper.com/wordpress/?p=130

    P2..DotCom,
    Promosi Dan Pemasaran Serentak πŸ˜‰

  8. erm……tips kali ni best n terhangat……
    selain dari itu kita boleh juga gune friendster, wayn, hi5, orkut & byk lg…….
    pilih je nak yg mane satu…….
    link mmg besar seluruh dunia……..
    dpt ramai kenalan n dpt kembangkan jenama kita pada org lain………

  9. Info yang sanggat bagus dari Irfan Khairi nih!Maaf saya newbie dan pertama kali datang ke blog ni nak tanya satu kemuskilan.Maaf kalau kemuskilan saya ini tiada berkaitan dengan topik yang dibincangkan.

    Saya ada terjumpa satu web site iaitu http://www.videoushawan.com yang menyerupai dengan http://www.videousahawan.com

    Adakah website ni serupa ataupun ada orang cuba melakukan penipuan.Jika ada sesiapa yang tahu,tolong saya ye!

  10. P2 > thanks for the info, tapi saya tak berapa setuju. sebagai contoh, ia kata social network 1%. dan BLOG 0%. adakah bermakna, kita tidak perlu guna blog sebagai marketing tool?

    oleh itu, mengatakan jangan buang masa pada social networking tool, sama juga dengan mengatakan, jangan buang masa pada blog sekiranya melakukan perniagaan internet kerana peratusan blog adalah lagi rendah 0% Β πŸ˜‰

    social networking & blog (juga social networking tool) lebih kepada membina jenama.

    kajian forester research sekadar mengatakan tentang “new customers”. atau belian pelanggan pertama sahaja πŸ™‚

    -ik

    ps: also, jangan lupa, survey tu oleh shop.org yang lebih fokus kepada “retailers” (shopping sites)Β dan bukan small businesses macam most of us. retailers sememangnya tak gunakan blog or social networking sebab tu % yang dikaji adalah amat kurang.

  11. Rasanya sosial networking & Blog juga bleh bt duit asal kena dgn caranya.

    Buku-buku terbitan McGraw Hill banyak membincangkan perkara nie.Antara bukunya How To Make Money With Blog dan How To Make Money With Myspace dan buku terbitan Truewealth – Rahsia Blogger.

    Saya setuju melalui sosial networking nie hanya utk mengukuhkan penjenamaan dan marketing dan blog pd saya mmg boleh bt duit.

    Antara website yg bleh kita jdkan case study

    http://www.myspace.com/mojorisincoffee
    http://www.myspace.com/dvdverdict
    http://www.myspace.com/sewdarncute
    http://www.myspace.com/darkhorsecomic
    http://www.myspace.com/girlscoutcookiesale

    So korang bolehlar nilai sendiri dan klu ada yg berminat bleh lar follow cara diaorg nie.

    http://www.tiebatik.com
    ~Hand Drawn Batik Tie~

  12. Irfan > Thank for reply my comment πŸ˜‰

    Saya juga setuju dengan apa yang irfan explain…

    My reverse clock strategi successful..?? πŸ˜‰

    Nantikan my ebook tentang… komen yang bagaimana menghasilkan KLIK?” πŸ˜€

    Tungguuuu…

    TQ, P2..DotCom

  13. ahahaha!
    juz read the twitter update, ‘bdk2 skrng boleh tahan taknak yg biru nak yg merah’
    πŸ˜‰

    fadzuli> i think multiply is widely used in s’pore n phillipines..

  14. Ya, saya setuju sangat dengan word ‘tujuan utama adalah untuk mengenali orang dan orang mengenali kita sebagai Ò€usahawanÒ€’.

    As a internet biz person tak semestinya kita nak promote tak tentu fasal.. hilang Professionalism nanti.

    Orang kata, sambil menyelam, sambil minum air.

    Thank’s IK.

  15. Assalamualaikum…

    Ambil kesemua kesempatan promosi walaupun kadarnya 0%-1% sahaja.Tujuannya hanya untuk promote biz..
    TQ 4 IK dan RAKAN Biz Semua…
    Selamat Hari Raya,Maaf Zahir Batin

  16. Sangat bersetuju dengan kenyataan bro Irfan, Social Netwroking bukan tempat promosi. Social Network bagi saya saya di dunia luar. Kalau orang jumpa kita dan kita asyik promosi barang jer, pasti orang akan menyampah nak berjumpa. Cukuplah sekadar orang mengenali kita sebagai seorang usahawan dan hanya menjemput kawan2 jika ada event (launching produk baru atau sebagainya).

  17. Salam kepada semua pengikut setia Irfan Khairi yang dihormati..just want to take this opportunity to wish all of you yg beragama islam…SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN!! =) Hati2 dijalan Raya! Baru selamat beRaya!

    “Pusat Grafik anda!”http://grafixxcavator.com

  18. Hello IK dan rakan2,

    Ya, Social Networking memang baik bg membina jenama, melalui, what else, networking lah.

    Spamming in whatever channel is not a professional thg to do. Mmg tak disukai sesiapa pun. Mcm jgk spam letters yg berlambak2 di dlm letter box kita, biasanya berakhir do tong sampah.

    So, be very mindful of how we treat Our Business image, first & foremost!

    Salam
    Mona
    http://www.wealthinspiredbooks.com/
    …inspiring wealth into your life

  19. Salam perkenalan buat semua terutamanya saudara Irfan Khairi. Saya newbie di sini. Terima kasih di atas info yg diberi. Sebelum ini tak pernah tahupun tentang Facebook & Twitter. Tapi saya banyak sertai forum dan buat networking melalui beberapa forum. Saya mula buat networking melalui forum BJ dan drp situlah saya bertemu dgn link ke forum2 lain. Dan hasilnya kini saya sudahpun berjaya memiliki forum perniagaan saya sendiri meskipun saya ZERO knowledge dalam bidang IT.

    Sekiranya ada sesiapa yg ingin mengadakan sosial/bisnes networking dgn saya ataupun memberi tunjuk ajar kpd saya dalam perniagaan internet amatlah dialu-alukan.

    p/s : Kesudian saudara Irfan Khairi utk turut serta bersama kami di e-nss amatlah saya hargai. Berikut adalah link ke ruangan promosi “eBook Mentor Jutawan Bersama Irfan Khairi” di forum saya : http://www.e-nss.biz/forum/viewtopic.php?f=15&t=29

    Sekian, terima kasih dan maaf sekiranya ia terkeluar dari topik asal. Wassalam.

Leave a Reply

Your email address will not be published.