Saya pernah ditipu pekerja, business partner dan pelanggan!

Ragam manusia pelbagai. Tidak kira dalam hidup harian atau dalam bidang perniagaan. Dalam bidang perniagaan, saya sendiri tidak lari dari ditipu oleh pekerja dan rakan niaga. Tidak kira berapa tahun pengalaman kita dalam bidang perniagaan, sikap sebenar seseorang hanya Allah swt sahaja yang tahu.

Mungkin pada mulanya, semua kelihatan baik dan lancar. Tanpa kita ketahui, satu hari nanti kita akan terkena oleh mereka.

Ditipu rakan niaga…

Pernah juga saya ditipu rakan niaga, yang hanya mahukan wang pelaburan dari saya pada awal perniagaan, tetapi keuntungan perniagaan tidak dikongsikan. Atas dasar percaya kepada seorang kawan, tiada perjanjian hitam putih dilakukan.

Kes sebegini bukan jarang didengar, malah ramai yang telah melaluinya. Ada juga perniagaan yang jatuh bankrupt atas dasar percaya pada mulut rakan niaga.

Sememangnya silap saya yang masih mentah dalam perniagaan ketika itu oleh kerana ia mengajar saya untuk asingkan “kenalan” dan “perniagaan”. Apa sahaja yang berkaitan dengan perniagaan perlu dihitam putihkan. Perlu mempunyai perjanjian yang ditandatangani yang bergelar kontrak.

Sememangnya adakalanya mempunyai hitam putih pun, boleh lagi seseorang yang berniat jahat akan menipu juga. Tetapi, sekurang-kurangnya dengan adanya hitam putih boleh dikenakan tindakan undang-undang. Ini akan mempermudahkan kita satu hari kelak.

Sudah beberapa kali perniagaan saya mendapat bantuan undang-undang apabila terdapatnya kontrak yang ditandatangani. Tanpa perjanjian bertulis sebegitu, pastinya sekadar perang mulut sahaja tanpa kesudahan.

Ditipu pekerja…

Begitu juga apabila undang-undang menyebelahi saya apabila seorang pekerja ditangkap mencuri beberapa puluh ribu ringgit dari perniagaan. Tak disangka seorang yang dipercayai sanggup melakukan sebegitu setelah bertahun-tahun lamanya bersama dalam perniagaan.

Bagaimana perkara ini berlaku tanpa disedari?

Maklumlah, apabila seseorang mempunyai niat yang tidak baik, pastinya mempunyai cara, dalam melakukan niat tersebut. Ada saja jalannya seperti mengambil sedikit demi sedikit hingga pihak pengurusan tidak sedar selama berbulan atau bertahun.

Tambah-tambah sekiranya kita mudah mempercayai seseorang itu, maka lagi mudahlah seseorang pekerja menipu kita. Mudah-mudahan dijauhkan dari kita semua.

Teringat saya tentang kes seorang pekerja bank satu waktu dulu yang membeli kereta Lamborghini dengan cara mencuri wang bank. Apa yang dilakukan hanyalah mengambil beberapa sen dari setiap pengguna sehingga mengumpulkan berjuta wang dari penipuan tersebut! Pengguna dan pihak bank pada awalnya tidak sedar oleh kerana jumlah yang diambil terlalu kecil untuk setiap pengguna!

Sedangkan pihak bank pun boleh ditipu pekerja, apatah lagi kita yang menjalankan perniagaan kecil-kecilan bukan?

Namun kes pekerja yang mencuri dari perniagaan saya, akhirnya pekerja tersebut dikenakan tindakan undang-undang dan dipenjarakan.

*Gambar hiasan sahaja. Tak sanggup letak gambar sebenar bekas pekerja tersebut.

Ditipu pelanggan…

Ada juga kes dimana ditipu pelanggan. Di mana, pelanggan berjanji akan membayar untuk perkhidmatan yang diberikan. Namun, setelah perkhidmatan diberikan, hutang pelanggan dari sehari menjadi seminggu. Dari seminggu menjadi berbulan. Dan dari berbulan menjadi bertahun-tahun sehingga pelanggan tidak menjelaskan bayaran untuk perkhidmatan itu.

Pernah tak anda memberi pinjaman wang kepada kenalan atau keluarga yang meminta-minta? Mungkin dengan muka kesian tersebut, kita pun berilah pinjaman. Namun, bila masa untuk bayar balik pinjaman tersebut, begitu liat mereka hendak lunaskan. Apa yang jadi, kita yang memberi pinjaman tersebut pula berasa segan untuk meminta balik pinjaman itu! Pada mulanya masa meminta dengan muka kesian, tetapi apabila hendak bayar balik, tarik muka bengang pula.

Begitulah keadaannya dalam perniagaan bila pelanggan berhutang dan sukar untuk membayar. Kita pula yang malu hendak meminta.

Sedangkan dalam Islam juga digalakkan menjalankan perniagaan secara tunai dan bukan secara hutang.

Teringat saya nasihat perniagaan Abdul Rahman bin Auf, seorang sahabat Rasulullah yang sangat berjaya dalam bidang perniagaan, nasihatnya adalah hanya jalankan perniagaan secara tunai sahaja. Dan tidak berhutang. Sangat tepat dan setuju dengan nasihat ini!

17 tahun berkecimpung dalam bidang perniagaan mengajar saya pelbagai perkara. Ada turun naiknya perniagaan, ada suka dukanya dalam perniagaan. Namun, semua cabaran tersebut perlu diredhai dan terima dengan sepenuh hati.

Dalam perniagaan, teknik dan strategi perniagaan boleh kita belajar. Namun, sifat dan sikap manusia sentiasa menjadi tanda tanya oleh kerana kita sendiri tidak tahu hati budi seseorang itu.

Pernahkah anda mengalami keadaan seperti ini? Jika pernah, maka tahniah kerana inilah pahit manis yang perlu dilalui oleh seseorang yang bergelar usahawan. Jangan putus asa kerana cabaran sebegini akan menguatkan lagi anda dalam dunia perniagaan!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

3 thoughts on “Saya pernah ditipu pekerja, business partner dan pelanggan!

  1. Terima kasih sifu IK atas perkongsian pengalaman kepada kami… Ia amat bermakna kepada kami yang masih belum banyak pengalaman jatuh bangun dalam perniagaan… Ini dapat memberi pengajaran kepada kami agar tidak mudah memberi kelonggaran kepada mana-mana pihak jika berurusan perniagaan.

    -Ezwan Sahwan-
    http://www.RahsiaBajuKurung.com

  2. Tak boleh tahan bila IK kata TAHNIAH kepada saya yang merasai kesemua situasi tersebut????????Ya lah betul lah tu. Kesemuanya mengajar kita menjadi lebih matang dalam dunia perniagaan. Alhamdulillah

Leave a Reply

Your email address will not be published.