6 sebab 2018/2019 adalah waktu TERBAIK mulakan perniagaan online

Mengapa saya kata 2018/2019 adalah waktu terbaik untuk mulakan perniagaan online?

Ketika 2005, apabila saya menulis buku perniagaan internet saya yang pertama, “Rahsia Jutawan Internet Terbongkar”, ramai yang tidak yakin dan percaya dengan perniagaan online. Apabila saya kendalikan seminar dan workshop, ada yang kata saya melakukan SCAM oleh kerana ketika itu, perniagaan online masih lagi baru di Malaysia dan ramai tidak tahu.

Bila tidak tahu, maka, itulah yang dikatakan scam, menipu, skim cepat kaya dan sebagainya.

Namun, dulu lain, sekarang lain. Internet adalah gaya hidup kita seharian. Pelbagai perkara kita lakukan di internet termasuk jual beli. Kepercayaan orang ramai terhadap perniagaan online kini tidak lagi seperti dulu.

Berikut adalah 6 sebab mengapa kini, 2018/2019 adalah waktu terbaik untuk anda mulakan perniagaan di internet…

1. Kini, semuanya boleh dijual di internet oleh kerana pasaran adalah sangat BESAR!

Kini, semuanya boleh dijual melalui internet. Tidak kira produk atau perkhidmatan. Tidak kira mahal atau murah. Internet adalah gaya hidup kita setiap hari. Kita bergantung pada internet untuk melakukan pelbagai perkara termasuk jual beli.

“Jual beli” pula semakin besar peluangnya oleh kerana pengguna internet yang semakin ramai. Bayangkan, ketika saya mula mengajar perniagaan internet di Malaysia pada tahun 2005, pengguna internet ketika itu adalah seramai 11 juta pengguna sahaja.

Tetapi, kini di Malaysia 87% penduduk Malaysia mempunyai akses internet. Bererti lebih 27 pengguna internet di Malaysia hari ini! Jumlah ini adalah sangat besar dan ini memberi peluang berkali-kali ganda untuk usahawan internet hari ini berbanding dulu.

Ada juga yang kata pasaran kini tepu. Bagi saya, ianya tidak tepu sekiranya anda tahu teknik dan strategi pemasaran yang betul.

2. Dulu, untuk memulakan perniagaan internet, ianya adalah mahal!

Teringat saya ketika saya mulakan perniagaan internet ketika tahun 2000, kos adalah agak mahal (tidak semahal membuka kedai). Kos membeli domain name dan webhosting ketika itu berharga USD500 (lingkungan RM2,000).

Kini, oleh kerana lebih banyak pilihan, untuk mendapat domain name dan webhosting dalam memulakan perniagaan internet anda, ianya boleh didapai pada harga RM100 sahaja! Bandingkan dengan saya yang perlu bayar RM2,000 satu ketika dulu.

Tambahan, kini pelbagai platform media sosial seperti Facebook, Instagram, YouTube yang tidak memerlukan sebarang kos untuk anda gunakan sebagai alat pemasaran!

Kini, kos anda adalah kos produk anda sahaja. Bagi perkhidmatan, mungkin kos adalah agak minima. Walaupun sekiranya anda mempunyai kos produk/inventori, tetapi tidak seperti membuka kedai, anda tidak perlu berpuluh atau beratus stok untuk mula. Memadai mempunyai 2-3 produk pun anda boleh mula. Keuntuungan menjual 2-3 produk itu boleh menjadi modal pusingan untuk menambahkan invontori dan stok anda.

3. Wujudnya media sosial yang diguna ramai

Media sosial adalah gaya hidup. Ramai antara kita sudah serasi dengan media sosial. Kita gunakan Facebook untuk mendapat berita. Kita menonton video-video di YouTube. Ada juga yang aktif di Instagram. Mengapa tidak gunakan kemudahan-kemudahan ini untuk menjana pendapatan melalui perniagaan pula?

Alang-alang kita faham sedikit sebanyak cara menggunakannya, sekiranya tambah sedikit ilmu lagi, iaitu ilmu pemasaran internet menggunakan media sosial, kita akan tahu cara menjalankan perniagaan di internet pula.

Media sosial adalah percuma. Kini, tidak lagi boleh menggunakan alasan “tiada modal” untuk memulakan perniagaan oleh kerana pelbagai akses media sosial adalah percuma untuk menghubungi dan membina hubungan bersama bakal-bakal pelanggan anda. Anda perlu tahu teknik dan strateginya sahaja!

4. Semua orang ada smart phone!

Bukan itu sahaja, ada juga yang mempunyai lebih dari 1 smartphone. Smartphone kita pula sering di dalam capaian kita. Kalau tidak dalam poket kita, mungkin dalam bag tangan kita. Tak pun di atas meja berhampiran dengan kita. Mungkin juga anda sedang memegangnya sekarang membaca perkongsian saya ini!

Telefon pintar adalah gaya hidup kita kini. Melakukan bayaran bil, online banking serta jual beli, kita akan menggunakan telefon pintar. Sekiranya ditanya, manakah kedai paling dekat dengan kita?

Jawapannya adalah smartphone. Di mana kita boleh membeli apa sahaja.

Ini adalah peluang untuk anda mendapat pasaran yang jauh lebih besar berbanding dengan kedai fizikal.

5. Scalable. Dari zero menjadi hero!

Perniagaan internet adalah ‘scalable’. Bermaksud, ianya boleh bermula kecil mengikut kemampuan kita kini dan perlahan-lahan menjadi besar mengikut pengalaman dan ilmu kita satu hari nanti.

Sepertimana saya mulakan perniagaan saya pada tahun 2000 dulu, ianya hanyalah saya dan laptop buruk saya (dulu taklah buruk :). Kini, perniagaan sudah berkembang ke tahap antarabangsa sehingga mempunyai ibupejabat di Dubai, UAE.

Bagaimana saya lakukannya? Bukan dengan menggunakan wang modal yang banyak. Tetapi, dengan menggunakan ilmu perniagaan online untuk kembangkan perniagaan pada kos yang minima. Dan juga percuma! Pelbagai teknik dan strategi yang boleh dipelajari, seperti pemasaran internet, teknik viral, teknik targeting dan sebagainya yang tidak menggunakan kos, namun dapat mengembangkan lagi perniagaan.

Dan akhir sekali….

6. Kebebasan!

Kini, tidak semestinya matlamat adalah untuk menjadi “jutawan internet”. Ramai antara kita, termasuk saya yang berkeluarga kini mempunyai matlamat yang berbeza. Iaitu kebebasan.

Kebebasan membuat pilihan, kebebasan masa, dan juga kebebasan kewangan. Matlamat tidak semestinya materialistik, tetapi ingin melihat keluarga dan anak-anak menjalani hidup yang lebih selesa bersama kebebasan melakukan apa yang kita mahu, pada bila masa yang kita inginkan.

Hampir 20 tahun saya menjalankan perniagaan internet, inilah rezeki yang paling saya hargai, iaitu dapat meluangkan lebih banyak masa bersama isteri dan anak-anak di rumah.

Perniagaan online memberikan kebebasan ini oleh kerana ianya sangat fleksibel untuk sesiapa sahaja!

Sekiranya anda ingin pelajari cara bagaimana anda juga boleh memulakan perniagaan di internet, apa kata luangkan sedikit masa bersama saya di sesi preview percuma bersama saya.

Preview ini dikendalikan di pusat latihan saya di Mutiara Damansara. Klik pada imej di bawah untuk maklumat lanjut dan kita jumpa di sana!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.