4 Tips mudah Mencipta Video untuk perniagaan

Adakah anda ingin jadikan perniagaan internet anda terus dikenali? Salah satu cara adalah sentiasa membina hubungan dengan prospek anda. So, entry kali ini bagaimana anda boleh menggunakan pemasaran video untuk perniagaan anda.

Bagi yang belum tahu, YouTube adalah enjin carian ke-2 terbesar di internet selepas Google. Laman Sosial untuk berkongsi video dalam penyampaian berbeza. Maksudnya, tumpuan ramai /prospek anda juga berada di laman social YouTube dan pilihan tepat untuk pemasaran perniagaan anda.

Jika anda menguasai pemasaran video, anda juga boleh dijadikan contoh  untuk niche perniagaan anda. Anda boleh menggunakan usaha pemasaran video anda dalam beberapa cara yang berbeza.

video-marketing-online

Jadi secara tidak lansung, prospek anda mengatahui promosi  khas perniagaan yang anda lakukan. Walaupun video yang disampaikan pendek tetapi bakal pelanggan anda  akan menghubungi anda jika berminat dengan produk dan perkhidmatan anda. 4 Tips mudah  Mencipta Video untuk perniagaan anda adalah:

1) Ringkas dan Padat : Sekiranya anda masih pada peringkat pemulaan, sebaiknya anda boleh mulakan dengan menghasilkan video yang ringkas tetapi padat dengan maklumat yang penting, untuk menarik minat prospek lebih mengikuti perkembangan video anda.

Asasnya, anda boleh menghasilkan video melalui  telefon anda sendiri. Contohnya ,Anda boleh merakam pelanggan anda tengah menggunakan atau memberi maklumbalas baik mengenai  produk atau perkhidmatan anda. Dari sini anda telah membina kepercayaan prospek untuk membeli produk anda.

2)Kos Rendah: Tanpa kos yang tinggi, anda sendiri boleh menghasilkan video  menggunakan lektop anda dengan syarat mempunyai recording function. Hanya menulis kandungan yang baik, berlatih, dan mula recording. Pastikan anda berada di ruang yang tenang dengan pencahayaan yang baik. Sebaik-baiknya, anda boleh kongsikan maklumat-maklumat berguna, jika diselitkan dengan unsur comedy sikit lagi best!

3)Belajar dan mengajar: Jika anda mulanya dari sekarang, anda akan belajar bagaimana nak perbaiki penghasilan video yang lebih menarik dan berkualiti. Anda sendiri akan merasai kepentingan menggunakan video untuk perniagaan anda. Anda boleh perbaiki penghasilan video melalui komen-komen yang diberikan kepada anda.Satu lagi kaedah yang boleh anda gunakan adalah untuk mendidik /mengajar penonton. Anda boleh duduk di komputer anda, berkongsi skrin anda dengan penonton dengan menunjukkan pada mereka bagaimana untuk melakukan sesuatu. Sebagai contoh jika anda mahu menunjukkan prospek anda bagaimana mereka menggunakan produk anda , dan ini adalah cara terbaik untuk anda menggunakan video untuk perniagaan anda.

4)Kosisten: Kunci kepada pemasaran video untuk perniagaan sebaiknya adalah dengan menghasilkan video secara kosisten. Sebaiknya anda meletakkan beberapa video dalam sebulan yang akan membantu anda membina hubungan bersama prospek anda. Jangan biarkan jarak yang terlalu lama supaya anda terus mempunyai penonton setia dari laman YouTube. Kebanyakannya, ramai yang gagal untuk menyampaikan secara kosisten dan mengambil masa terlalu lama untuk menyiapkannya. Tetapi bayangkan jika anda meletakkan 2 video setiap bulan. Anda mempunyai  lebih 20 video di saluran Youtube dalam masa satu tahun. Prospek anda akan terus mengikuti anda kerana maklumat lengkap dan berguna anda telah sediakan kepada penonton/prospek anda.

Jika anda berada pada peringkat lebih advance, sebaiknya anda menggunakan software yang dapat mengubah baikkan penghasilan video anda sebelum anda menyiarkan kepada umum di YouTube, ini lebih menguatkan lagi jenama perniagaan anda walaupun pada asasnya penggunaan YouTube adalah untuk berkongsi video yang santai-santai jer..  Secara tidak langsung, anda telah membina jenama perniagaan anda dalam kos yng rendah.

*Artikel oleh trainer “Diploma Profesional Perniagaan Internet & Strategi Media Sosial” Open University Malaysia – IPD. Lawati www.OpenUni.com.my

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.