3 Strategi Pemasaran TANPA MODAL

Ramai yang fikirkan “perlu duit untuk buat duit”. Kita sering fikir…

  • Bila tiada duit, susah nak kembangkan perniagaan
  • Bila tiada duit, tak boleh nak letak iklan
  • Bila tiada duit, sukar untuk bersaing

Sebenarnya, ianya adalah satu mitos bahawa untuk kembangkan perniagaan, anda memerlukan duit yang banyak.

Memanglah, kalau ada banyak duit, lebih mudah untuk kembangkan perniagaan. Tetapi bagaimana pula dengan usahawan kecil-kecilan di mana wang/modal/duit sering menjadi kekangan.

Apa yang anda perlu adalah ILMU…

Berikut adalah 3 strategi online yang tidak memerlukan wang tetapi memerlukan ILMU…

1. SEO (Search Engine Optimization)

Bunyinya agak canggih, tetapi maksudnya adalah cara bagaimana anda boleh bawa laman web anda di hadapan sekali di Google.

Contoh, apabila kita lakukan carian “Halal Gelatine” di Google, kita akan dapat lamanweb yang menjual halal gelatine.

Ini adalah antara pelajar program saya kendalikan! Beliau menggunakan strategi SEO berjaya membawa laman web ke depan enjin pencari dan mendapat pelanggan tempatan dan serata dunia tanpa menggunakan sebarang modal – hanya menggunakan ILMU!

2. Membina jenama!

Lumrah perniagaan pastinya ada pesaingan. Silap-silap, pesaingan yang ramai. Cara untuk menjayakan sesuatu perniagaan sekiranya ramai pesaing dan kurang modal adalah penjenamaan peribadi- atau self branding.

Ianya penting untuk membina jenama walaupun perniagaan kita adalah perniagaan kecil-kecilan oleh kerana membina jenama bererti orang akan ingat pada perniagaan kita.

Membina jenama tidak semestinya memerlukan modal. Jangan di bandingkan jenama Coca-Cola, Air Asia atau Zalora – kesemuanya ini adalah syarikat besar yang mempunyai modal yang banyak.

Tetapi antara cara membina jenama adalah “content marketing”, seperti mana anda melihat influencers-influencers di internet di mana mereka tidak menggunakan modal, tetapi menggunakan daya tarikan personal branding mereka dalam perniagaan. Ini juga memerlukan ILMU!

3. Media Sosial

Zaman ini, media sosial telah menjadi gaya hidup. Dan tentunya media sosial adalah percuma. Ia memainkan peranan yang penting dalam perniagaan dalam membina hubungan antara pelanggan dan perniagaan.

Namun, ramai yang menggunakan media sosial dengan cara yang salah. Cara yang salah ertinya adalah, apabila kita update media sosial, dan akibatnya, tidak ramai yang LIKE atau SHARE atau comment pada posting yang kita lakukan. Yang ada pun mungkin dua tiga orang sahaja.

Bererti tiada “engagement”. Apa yang penting di media sosial adalah “engagement”, iaitu bagaimana mengalakkan orang ramai berinteraksi dengan media sosial sesuatu perniagaan.

Ianya penting untuk menganggap media sosial sebagai media interaksi (sosial) dan bukan media jualan. Tetapi, dalam pada interaksi tersebut, secara ‘lembut’ dapat menjual produk dan perkhidmatan kita. Itulah ILMU yang perlu di cari!

Dalam perniagaan, anda boleh laburkan wang dan kos untuk iklan berbayar. Tetapi, satu lagi pilihan sekiranya anda tidak dapat laburkan wang dan kos untuk iklan, anda perlu laburkan masa untuk mencari ILMU.

Apa kata laburkan masa anda berjumpa dengan saya di sesi preview Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial…

3 Soalan Asas Memulakan Perniagaan Online

1. Saya ingin mulakan perniagaan, tetapi tak tahu nak jual apa?

Sering kali saya akan nasihatkan mereka yang ingin mulakan perniagaan, mulakan perniagaan yang menarik minat atau merupakan pengalaman mereka.

Sekiranya minat dalam bidang kesihatan, maka, mulakan perniagaan dalam bidang ini. Sekiranya pengalaman dalam bidang mengajar, maka mulakan perniagaan yang kena mengena dengan menyampaikan ilmu.

Minat akan menjadikan perniagaan yang kita jalankan menyeronokkan. Maklumlah, ramai antara kita ingin mulakan perniagaan internet secara separuh masa ketika bekerja sepenuh masa.

Apa kata lakukan sesuatu yang kita suka sebagai perniagaan yang boleh menjanakan kita pendapatan. Tambahan, ianya adalah pilihan kita sendiri ingin mulakan perniagaan apa. Pastinya seronok kan, melakukan sesuatu yang kita suka, sambil jana pendapatan!

2. Perlu tak punyai laman web untuk menjalankan perniagaan internet?

Jawapan pendeknya, TIDAK PERLU. Kerana ada juga yang hanya menggunakan Facebook, Instagram dan Whatsapp untuk berniaga tanpa mempunyai laman web.

Namun, jawapan yang lebih panjang dan tepat adalah, laman web adalah SANGAT-SANGAT DIPERLUKAN untuk perniagaan Internet.

Dalam program yang saya kendalikan, saya juga mengajar pelajar-pelajar saya cara membina laman web dan copywriting, bagaimana caranya menulis isi kandungan laman web untuk meyakinkan prospek dan membeli dari anda.

Media sosial seperti Facebook & Instagram adalah media untuk bersosial. Tetapi fungsi sesuatu laman web adalah untuk close kan sesuatu sale – membuat jualan.

Dengan mempunyai laman web, sesuatu perniagaan akan dapat membuat lebih banyak jualan jika dibandingkan dengan media sosial sahaja.

Lihat sahaja perniagaan-perniagaan online yang berjaya seperti Lazada, Zalora, 11 street, atau GroupOn, Air Asia, Dominos Pizza, semua perniagaan yang berjaya mempunyai transaksi online mempunyai laman web.

Adakah mereka hanya menjual di Facebook, Instagram dan Whatsapp sahaja? Pastinya tidak.

Dengan mempunyai website, perniagaan anda akan dapat membina kredibiliti, kepercayaan dan jenama. Dan ini akan memudahkan lagi anda membuat jualan di Internet.

Jadi, mungkin ramai tidak nampak, tetapi untuk benar-benar berjaya di Internet dan kembangkan perniagaan untuk jangka panjang, anda perlukan laman web sekarang!

3. Tak tahu nak mula di mana! Bagaimana?

Dalam memulakan sesuatu yang baru, pastinya perlu mengambil langkah pertama. Dan langkah pertama dalam memulakan perniagaan internet, adalah dapatkan sedikit sebanyak ilmu dulu. Tak semestinya 100% ilmu kita faham dan tahu.

Bayangkan seperti menaiki anak tangga. Untuk sampai ke atas, kita mengambil langkah pertama dahulu. Kemudian, kita akan ambil langkah kedua, dan seterusnya.

Sering kali apabila ilmu yang sedikit kita tahu dan lakukan, ilmu seterusnya akan kita dapat lihat.

Silapnya kita adalah apabila kita ingin tahu segala-galaya dan ingin lakukan segala-galanya dan perasaan “overwhelming”/ terlalu banyak perkara dalam kepala membuatkan kita rasa konfius dan hilang motivasi.

Seperti saya pada mulanya dulu, saya dapatkan mentor, seorang yang berjaya dalam perniagaan Internet untuk menunjukkan langakah pertama dan seterusnya, langkah demi langkah.

Sekiranya anda ingin saya menjadi mentor anda dan bantu anda memulakan perniagaan di Internet, apa kata sertai preview bersama saya di bawah…

6 sebab 2018/2019 adalah waktu TERBAIK mulakan perniagaan online

Mengapa saya kata 2018/2019 adalah waktu terbaik untuk mulakan perniagaan online?

Ketika 2005, apabila saya menulis buku perniagaan internet saya yang pertama, “Rahsia Jutawan Internet Terbongkar”, ramai yang tidak yakin dan percaya dengan perniagaan online. Apabila saya kendalikan seminar dan workshop, ada yang kata saya melakukan SCAM oleh kerana ketika itu, perniagaan online masih lagi baru di Malaysia dan ramai tidak tahu.

Bila tidak tahu, maka, itulah yang dikatakan scam, menipu, skim cepat kaya dan sebagainya.

Namun, dulu lain, sekarang lain. Internet adalah gaya hidup kita seharian. Pelbagai perkara kita lakukan di internet termasuk jual beli. Kepercayaan orang ramai terhadap perniagaan online kini tidak lagi seperti dulu.

Berikut adalah 6 sebab mengapa kini, 2018/2019 adalah waktu terbaik untuk anda mulakan perniagaan di internet…

1. Kini, semuanya boleh dijual di internet oleh kerana pasaran adalah sangat BESAR!

Kini, semuanya boleh dijual melalui internet. Tidak kira produk atau perkhidmatan. Tidak kira mahal atau murah. Internet adalah gaya hidup kita setiap hari. Kita bergantung pada internet untuk melakukan pelbagai perkara termasuk jual beli.

“Jual beli” pula semakin besar peluangnya oleh kerana pengguna internet yang semakin ramai. Bayangkan, ketika saya mula mengajar perniagaan internet di Malaysia pada tahun 2005, pengguna internet ketika itu adalah seramai 11 juta pengguna sahaja.

Tetapi, kini di Malaysia 87% penduduk Malaysia mempunyai akses internet. Bererti lebih 27 pengguna internet di Malaysia hari ini! Jumlah ini adalah sangat besar dan ini memberi peluang berkali-kali ganda untuk usahawan internet hari ini berbanding dulu.

Ada juga yang kata pasaran kini tepu. Bagi saya, ianya tidak tepu sekiranya anda tahu teknik dan strategi pemasaran yang betul.

2. Dulu, untuk memulakan perniagaan internet, ianya adalah mahal!

Teringat saya ketika saya mulakan perniagaan internet ketika tahun 2000, kos adalah agak mahal (tidak semahal membuka kedai). Kos membeli domain name dan webhosting ketika itu berharga USD500 (lingkungan RM2,000).

Kini, oleh kerana lebih banyak pilihan, untuk mendapat domain name dan webhosting dalam memulakan perniagaan internet anda, ianya boleh didapai pada harga RM100 sahaja! Bandingkan dengan saya yang perlu bayar RM2,000 satu ketika dulu.

Tambahan, kini pelbagai platform media sosial seperti Facebook, Instagram, YouTube yang tidak memerlukan sebarang kos untuk anda gunakan sebagai alat pemasaran!

Kini, kos anda adalah kos produk anda sahaja. Bagi perkhidmatan, mungkin kos adalah agak minima. Walaupun sekiranya anda mempunyai kos produk/inventori, tetapi tidak seperti membuka kedai, anda tidak perlu berpuluh atau beratus stok untuk mula. Memadai mempunyai 2-3 produk pun anda boleh mula. Keuntuungan menjual 2-3 produk itu boleh menjadi modal pusingan untuk menambahkan invontori dan stok anda.

3. Wujudnya media sosial yang diguna ramai

Media sosial adalah gaya hidup. Ramai antara kita sudah serasi dengan media sosial. Kita gunakan Facebook untuk mendapat berita. Kita menonton video-video di YouTube. Ada juga yang aktif di Instagram. Mengapa tidak gunakan kemudahan-kemudahan ini untuk menjana pendapatan melalui perniagaan pula?

Alang-alang kita faham sedikit sebanyak cara menggunakannya, sekiranya tambah sedikit ilmu lagi, iaitu ilmu pemasaran internet menggunakan media sosial, kita akan tahu cara menjalankan perniagaan di internet pula.

Media sosial adalah percuma. Kini, tidak lagi boleh menggunakan alasan “tiada modal” untuk memulakan perniagaan oleh kerana pelbagai akses media sosial adalah percuma untuk menghubungi dan membina hubungan bersama bakal-bakal pelanggan anda. Anda perlu tahu teknik dan strateginya sahaja!

4. Semua orang ada smart phone!

Bukan itu sahaja, ada juga yang mempunyai lebih dari 1 smartphone. Smartphone kita pula sering di dalam capaian kita. Kalau tidak dalam poket kita, mungkin dalam bag tangan kita. Tak pun di atas meja berhampiran dengan kita. Mungkin juga anda sedang memegangnya sekarang membaca perkongsian saya ini!

Telefon pintar adalah gaya hidup kita kini. Melakukan bayaran bil, online banking serta jual beli, kita akan menggunakan telefon pintar. Sekiranya ditanya, manakah kedai paling dekat dengan kita?

Jawapannya adalah smartphone. Di mana kita boleh membeli apa sahaja.

Ini adalah peluang untuk anda mendapat pasaran yang jauh lebih besar berbanding dengan kedai fizikal.

5. Scalable. Dari zero menjadi hero!

Perniagaan internet adalah ‘scalable’. Bermaksud, ianya boleh bermula kecil mengikut kemampuan kita kini dan perlahan-lahan menjadi besar mengikut pengalaman dan ilmu kita satu hari nanti.

Sepertimana saya mulakan perniagaan saya pada tahun 2000 dulu, ianya hanyalah saya dan laptop buruk saya (dulu taklah buruk :). Kini, perniagaan sudah berkembang ke tahap antarabangsa sehingga mempunyai ibupejabat di Dubai, UAE.

Bagaimana saya lakukannya? Bukan dengan menggunakan wang modal yang banyak. Tetapi, dengan menggunakan ilmu perniagaan online untuk kembangkan perniagaan pada kos yang minima. Dan juga percuma! Pelbagai teknik dan strategi yang boleh dipelajari, seperti pemasaran internet, teknik viral, teknik targeting dan sebagainya yang tidak menggunakan kos, namun dapat mengembangkan lagi perniagaan.

Dan akhir sekali….

6. Kebebasan!

Kini, tidak semestinya matlamat adalah untuk menjadi “jutawan internet”. Ramai antara kita, termasuk saya yang berkeluarga kini mempunyai matlamat yang berbeza. Iaitu kebebasan.

Kebebasan membuat pilihan, kebebasan masa, dan juga kebebasan kewangan. Matlamat tidak semestinya materialistik, tetapi ingin melihat keluarga dan anak-anak menjalani hidup yang lebih selesa bersama kebebasan melakukan apa yang kita mahu, pada bila masa yang kita inginkan.

Hampir 20 tahun saya menjalankan perniagaan internet, inilah rezeki yang paling saya hargai, iaitu dapat meluangkan lebih banyak masa bersama isteri dan anak-anak di rumah.

Perniagaan online memberikan kebebasan ini oleh kerana ianya sangat fleksibel untuk sesiapa sahaja!

Sekiranya anda ingin pelajari cara bagaimana anda juga boleh memulakan perniagaan di internet, apa kata luangkan sedikit masa bersama saya di sesi preview percuma bersama saya.

Preview ini dikendalikan di pusat latihan saya di Mutiara Damansara. Klik pada imej di bawah untuk maklumat lanjut dan kita jumpa di sana!

8 Sebab Mengapa Anda Perlu Mulakan Perniagaan Online

Tanpa membuang masa, berikut adalah 8 sebab mengapa anda perlu memulakan perniagaan online:

1. Pendapatan tambahan.

Bagi ramai, sebab utama memulakan perniagaan online adalah untuk menjana pendapatan tambahan. Perniagaan online adalah satu pilihan yang baik oleh kerana ianya boleh dilakukan secara sambilan.

Salah satu maanfaat perniagaan online adalah, ianya mudah dan pantas untuk mulakan. Dan untuk mendapat pulangan juga pantas, tidak seperti memulakan perniagaan yang mempunyai premis atau kedai.

2. Ianya fleksible.

Dengan hanya smartphone, perniagaan online boleh dijalankan di mana-mana sahaja. Kini, terdapat pelbagai perisian dan app yang membolehkan anda menjalankan perniagaan seperti promosi, menjawab soalan pelanggan, memeriksa pesanan, dan banyak lagi dengan hanya menggunakan telefon pintar.

Ertinya, perniagaan internet boleh dijalankan dimana-mana sahaja dan pada bila-bila masa sahaja.

3. Kos rendah

Memulakan perniagaan yang mempunyai premis dan kedai fizikal pastinya memakan kos yang tinggi. Sewa, renovation, membayar bil dan pekerja akan memakan berpuluh ribu ringgit.

Memulakan perniagaan online? Dengan hanya beberapa ratus ringgit sahaja anda dapat membeli dot com anda sendiri (.com). Facebook percuma. Instagram percuma. You Tube juga percuma. Apa yang anda perlukan tidak semestinya modal yang besar, tetapi anda perlukan ilmu berniaga di internet!

4. Mudah untuk dimulakan

Ramai antara kira mengamalkan internet sebagai sebahagian besar gaya hidup kita. Kita sering mendapat berita di Facebook, ramai yang menggunakan instagram, kita sering menonton YouTube, mencari maklumat pula menggunakan Google.

Mengapa tidak gunakan platfom yang kita sedia tahu dan fahami untuk menjana pendapatan pula? Oleh kerana kita sudah sedia menggunakan internet setiap hari, mempelajari cara menjana pendapatan di internet melalui perniagaan adalah lebih mudah berbanding dengan membuka kedai, yang mungkin kita langsung tiada pengalaman.

5. Kebebasan membuat pilihan

Adakah ianya terlewat sekiranya kita ingin mulakan perniagaan? Jawapannya tentulah tidak. Menurut Wall Street Journal, mereka yang memulakan perniagaan berumur 39 tahun ke atas mempunyai kebarangkalian berjaya dalam perniagaan 5 kali ganda lebih berbanding dengan mereka di bawah umur 30-an.

Ramai antara kita mempunyai matlamat dan niat untuk mulakan perniagaan tetapi, merasakan ianya terlewat oleh kerana umur. Perniagaan internet membolehkan anda bebas membuat pilihan. Anda boleh memulakan perniagaan yang anda idamkan pada bila-bila masa sahaja. Pilihannya di tangan anda. Sama ada anda mahu ataupun tidak.

6. Pantas mendapat keuntungan

Dibandingkan dengan mempunyai kedai, ianya lebih pantas menjana keuntungan melalui perniagaan internet. Oleh kerana kos memulakan perniagaan internet adalah rendah, tambahan kos overhead perniagaan Internet juga rendah, untuk menjana keuntungan, ianya lebih mudah dan pantas.

Bandingkan sekiranya kos memulakan perniagaan adalah RM30,000 berbanding dengan kos memulakan perniagaan online yang boleh bermula pada RM300. Yang mana satu anda dapat cover cost anda dengan lebih pantas?

7. Tidak perlu berjumpa pelanggan

Bagi saya, satu ketika dulu, ini adalah satu kebaikan. Sebabnya adalah, saya seorang yang sangat pemalu. Malu untuk menjual, malu untuk berjumpa pelanggan, sehingga malu nak sebut harga barang yang dijual pun ada!

Sekiranya anda seperti saya satu ketika dulu, maka perniagaan internet adalah terbaik untuk anda!

8. Kebebasan masa

Tidak seperti 20 tahun lalu, matlamat saya ketika muda adalah ingin menjadi seorang jutawan. Alhamdulillah, ianya tercapai ketika berumur 25 tahun.

Namun, kini berkeluarga dan 4 orang anak yang kian membesar, matlamat bukan lagi dari segi material. Tetapi ingin lebih masa bersama keluarga. Tidak terikat dengan kerja 9 pagi hingga 5 petang. Boleh bersama mereka pada bila-bila masa sahaja, dan kebebasan kewangan membolehkan melakukan apa yang ingin dilakukan bersama keluarga.

Perniagaan internet memberi pulangan yang tidak dapat dijual beli, iaitu kebebasan masa bersama mereka yang tercinta!

Sekiranya antara 8 sebab ini dapat mengerakkan anda untuk mencuba sesuatu yang baru, apa kata inilah masanya anda pula cuba memulakan perniagaan internet anda!

Dari Dubai ke KL. Jumpa anda RABU INI!

Beberapa hari sahaja lagi saya akan pulang ke Malaysia sementara untuk mengendalikan pengambilan/intake terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial! Tak sabar untuk pulang ke Malaysia untuk bersama pelajar-pelajar baru dan juga melihat HUJAN.

Bukan kumpulan hujan… tetapi, hujan. Ya yang dari langit.

Di Dubai sini, hujang sangatlah jarang. Tersangat jarang lebih kurang beberapa jam sahaja hujan dalam masa SATU TAHUN. Bukan sehari!

Tetapi mengapa pula kalau tak banyak hujan, Dubai akan banjir sebegini macam Malaysia!?

Kisah benarnya adalah…

Memang Dubai jarang sangat hujan. Dan oleh kerana itu, longkang-longkang untuk pengaliran air jika hujan tidak di bina! Memang tiada longkang di Dubai. Oleh sebab itulah bila hujan walaupun setahun sekali dan beberapa jam sahaja, sesetengah tempat akan mengalami banjir oleh kerana tiada sistem longkang!

Apa taknya, Dubai adalah bandaraya yang dibina di tengah-tengah padang pasir. Buat apa ada longkang.

Namun begitu, perkembangan Dubai adalah agak drastik. Sering kita lihat gambar atau video Dubai melalui internet atau movies seperti Mission Impossible, Geostorm, Independence Day dan sebagainnya, sebagai bandaraya yang maju dan hebat, namun, perkembangan kehebatan tersebut bermula tidak begitu lama.

Lihat sahaja gambar di bawah. Dalam masa kurang 30 tahun, perkembangan Dubai adalah agak pesat dalam jangka masa yang pendek.

Bagi saya, ianya sangat memberi inspirasi bagaimana dalam jangka masa yang singkat itu, Dubai telah berkembang menjadi bandaraya yang dilihat kini! Buat saya terfikir. Bagaimana pula 10 tahun yang akan datang?

Mungkin seperti gambar ini seperti dalam movie science fiction?…

Namun begitu, beberapa hari sahaja lagi saya akan pulang ke Kuala Lumpur buat sementara waktu untuk kendalikan Program Intensif Perniagaan Internet dan Strtaegi Media Sosial yang akan bermula pada 19hb Ogos 2018.

Sebelum itu, suka ingin saya jemput anda ke sesi preview percuma yang akan diadakan pada hari RABU ini. Terdapat 2 sesi preview yang akan dikendalikan, iaitu sesi PAGI dan sesi MALAM.

Bagi anda yang ingin berjumpa dengan saya, apa kata booking tempat anda untuk sesi preview ini sekarang. Sila pilih waktu yang sesuai untuk anda dengan cara klik pada link di bawah:

SESI PAGI, Rabu 15hb OGOS. 10.30 pagi –  12.15 tengah hari.
Klik di sini: https://business.facebook.com/events/259683747973117/

SESI MALAM, Rabu 12hb OGOS. 9.00 malam – 10.45 malam:
Klik di sini: https://business.facebook.com/events/229994054372211/

 

Adakah ianya TERLEWAT untuk mulakan perniagaan Internet?

Internet telah bermula sejak era 90-an lagi. Sejak itu, hingga kini, hampir 30 tahun telah berlalu. Semakin lama semakin tepu kita lihat perniagaan di Internet dengan pelbagai perniagaan seperti menjual tudung, produk kesihatan, cookies, jubah, dan macam-macam lagi yang bersaing dengan sengit.

“Internet ni sudah tepu”

Pernah saya dengar keluhan seseorang yang memikirkan untuk memulakan perniagaan. Dan sambungnya lagi…

“Dulu-dulu, tak ramai pesaingan, menjalankan perniagaan adalah mudah. Kini pesaingan ramai, sangat sukar untuk berjaya berniaga di Internet!”

Jadi soalannya, adakah ianya terlewat untuk memulakan perniagaan di Internet kini?

Jawapannya adalah TIDAK.

Dan sebabnya adalah berikut…

1. Ianya tidak terlewat oleh kerana internet juga berubah!

Dunia internet berubah sejak 30 tahun dahulu. Sekiranya dulu, apa yang popular adalah Altavista, Lycos, Infoseek, Netscape. Kesemua itu adalah enjin pencari seperti Google kini.

Tak lama dulu agak popular FourSquared, MySpace dan Friendster, namun kini Facebook dan Instagram mendominasi media sosial.

Meerkat dan Periscope tidak sempat pula menjadi popular di Malaysia oleh kerana Facebook Live dan Instagram Live mendapat perhatian lebih di Malaysia.

Jika dilihat, internet akan berubah dari tahun ke tahun. Ianya tidak sama seperti dulu. Selang 3-4 tahun, trend dan platform baru akan bermula atau akan berubah.

Oleh kerana trend di Internet berubah dari masa ke semasa, ini sebenarnya memberi peluang kepada sesiapa sahaja memulakan perniagaan di Internet pada bila-bila masa sahaja oleh kerana internet tidak sama seperti sebelum ini.

Pelajari ilmu baru dan platfom baru di Internet untuk sentiasa kompetetif dikalangan pesaing-pesaing anda.

Internet berubah. Oleh itu, anda juga perlu berubah dan mulakan sekarang!

2. Ianya tidak terlewat oleh kerana platfom juga bertambah!

“Dulu-dulu, tak ramai pesaingan, menjalankan perniagaan adalah mudah.”

Kata-kata itu hanya separuh benar. Memang benar dulu tak ramai pesaing. Tetapi, dulu menjalankan perniagaan internet tidaklah mudah.

Antara sebabnya adalah, dulu, platfom tidak banyak. Dulu tiada Facebook, tiada Instagram, tiada YouTube, tiada Google. Dulu juga tidak ramai pengguna Internet

  • Pada tahun 2000 hanya 350juta pengguna Internet
  • Pada tahun 2010 hanya 2 bilion pengguna Internet
  • Kini tahun 2018 sudah 4 bilion pengguna Internet

Oleh kerana platform di internet semakin bertambah, dan pengguna internet berganda dua kali sejak lebih 10 tahun lalu, ini menunjukkan bahawa pasaran kini adalah semakin luas berbanding dengan dulu.

Ketika ini, semakin banyak platfom, semakin ramai pengguna, oleh itu, semakin banyak peluang!

3. Ilmu dan pengetahuan yang bertambah!

Kini, ilmu perniagaan internet semakin bertambah. Kisah kejayaan usahawan-usahawan online juga sering kita dengar. Apatah lagi zaman ini, keyakinan dan kepercayaan orang ramai terhadap internet dalah tinggi, tidak seperti dulu.

Dulu, tahun 2005 ketika saya mula mengajar pernigaan Internet, ramai yang mengatakan ianya SCAM dan SPAM. Perniagaan Internet adalah skim cepat kaya.

Kepercayaan terhadap transaksi online 10, 20 tahun lalu, adalah sangat rendah berbanding dengan kini.

Oleh kerana internet kini telah menjadi gaya hidup, maka ianya adalah waktu terbaik untuk memulakan perniagaan di Internet.

Tidak kira apa pun sebabnya, jangan jadikan alasan “terlewat” untuk anda tidak memulakan perniagaan di internet. Ini kerana, untuk mencari alasan, memang 1001 alasan boleh dicari untuk tidak berubah dan mulakan sesuatu.

Tetapi, kita hanya perlu satu sahaja sebab untuk kita mengubahkan hidup kita dan mulakan perniagaan tanpa melengah-lengahkan masa lagi sebelum ianya benar-benar terlewat!

Cara menetapkan matlamat yang realistik dan cara mencapai nya!

Pernah saya baca- semua matlamat adalah realistik. Cuma masa untuk mencapainya  sahaja yang tidak realistik.

Ada betulnya di situ.

Matlamat nak jadi jutawan dalam masa 1 tahun? Mungkin kurang realistik untuk
ramai. Tetapi matlamat nak jadi jutawan dalam masa 10 tahun, ianya lebih
realistik!

Matlamat nak gandakan keuntungan perniagaan 2-3 kali ganda dalam masa seminggu?
Mungkin kurang realistik. Teapi, matlamat meningkatkan keuntungan perniagaan
20-30% dalam masa satu bulan adalah lebih realistik!

Dalam menetapkan matlamat, ianya penting untuk anda tetapkan matlamat yang
realistik. Yang boleh diterima dek akal fikiran. Matlamat yang terlalu besar
dan terlalu singkat masa untuk mencapainya, akan menyukarkan proses untuk
mencapainya.

Ini akan terjadi…

  1. Matlamat yang tidak realistik akan dilihat terlalu besar dan sukar untuk
    dicapai. Mungkin pada awalnya akan rasa seronok dan bermotivasi untuk
    mencapainya, tetapi apabila nampak kesusahan dan cabaran untuk mencapainya, ia
    akan menjatuhkan motivasi kita dan mudahkan kita untuk putus asa kerana ianya
    terlalu sukar.
  2. Matlamat yang terlalu besar akan membuatkan kita rasa “overwhelmed” dan
    terlalu banyak yang perlu difikirkan, seakan terlalu besar dan tidak tahu
    bagaimana hendak bermula. Terlalu besar, tidak nampak langkah-langkah
    seterusnya. Terlalu besar tak tak dapat gambarkan cabaran-cabaran yang bakal
    dilalui.
  3. Matlamat yang tidak realistik juga akan kurang mendapat sokongan dari mereka
    disekeliling anda. Memang tidak dapat dinafikan, dalam mencapai sesuatu
    matlamat yang berbaloi, ia memerlukan bantuan dan sokongan pihak lain.
    Sekiranya pihak lain melihat matlamat anda tidak realistik, dan tidak yakin
    ianya boleh dicapai, mungkin anda tidak akan mendapat bantuan dan sokongan yang anda perlukan.

Ada pepatah mengatakan “Shoot for the stars, if you don’t reach it, you will still land on the moon”

Mengatakan bahawa kita perlu meletakkan matlamat yang tinggi. Sekiranya tidak capai, pastinya pencapaian itu masih tinggi.

Ada benarnya kata-kata ini. Namun, pastikan apa yang dituju masih lagi matlamat yang tinggi untuk dicapai, tetapi realistik dan boleh dicapai.

Dan inilah langkah anda seterusnya…

Satu soalan yang anda boleh fikirkan dalam menetapkan matlamat yang realistik adalah:

Apakah matlamat yang paling besar yang anda boleh tetapkan, yang anda rasakan anda tidak akan gagal mencapainya?

Mulakan dengan soalan ini. Kemudian, beri masa yang cukup untuk mencapai matalamat ini.

Pecahkan matlamat yang besar itu menjadi matlamat-matlamat yang lebih kecil dan bahagikan waktu untuk mencapainya kepada jangka masa yang lebih singkat.

Sebagai contoh, untuk mencapai pendapatan RM1,000,000 dalam masa 1 tahun, mungkin tidak realistik.

Tetapi, untuk mencapai pendapatan RM1,000,000 dalam masa 10 tahun, bererti, menjana pendapatan RM100,000 setahun, bermaksud perlu menjana RM8,333 sebulan dan ini dapat dicapai dengan cara menjana pendapatan RM278 setiap hari!

Inilah yang dimaksudkan dengan matlamat yang realistik dan bagaimana anda boleh mencapainya. RM278 sehari adalah lebih mudah untuk dicapai bukan?

3 cara meningkatkan keyakinan diri… yang mungkin anda tidak terfikir!

Memang sering dikatakan, keyakinan diri berkait rapat dengan kejayaan seseorang itu. Seseorang perlu mempunyai keyakinan pada diri sendiri untuk mencapai kejayaan. Manakala seseorang yang tidak mempunyai keyakinan diri pula, sukar untuk mencapai kejayaan.

Maklumlah… tiada self-confidence!

Perkara ini sering diulang dalam minda kita, dan bagi kita yang “tiada keyakinan diri” akan sering terasa terperangkap dengan tabiat diri sendiri dan tidak dapat melihat jalan mencapai kejayaan.

Namun sebenarnya, persepsi “keyakinan diri” itu sendiri sering kali disalah ertikan. Adakah ianya bermaksud “berani”? Atau bijak berbicara? Atau tidak takut mengambil risiko?

Sememangnya perlu tahu apakah yang dimaksudkan dengan berkeyakinan tinggi. Adakah seseorang yang masuk dalam bilik mesyuarat dan bercakap dengan suara yang lantang dan memberi pelbagai hujah dan mengabaikan pendapat orang lain merupakan seorang yang berkeyakinan tinggi?

Pada asalnya mungkin kita akan lihat dirinya sebagai seorang yang berkeyakinan tinggi. Tetapi, apabila diselami, suara yang lantang mungkin untuk menyorokkan kelemahan yang lain. Hujahnya yang pelbagai mungkin tidak kukuh. Mengabaikan pendapat orang lain memang seperti dirinya yakin dengan hujahnya, tetapi adakah sikap ini diterima sebagai seorang yang berkeyakinan tinggi dan boleh berjaya?

Pastinya keyakinan diri bukanlah sesuatu sikap yang terus diperolehi apabila kita dilahirkan. Ianya perlu dibina. Namun, perlu fahami apakah maksud keyakinan diri terlebih dahulu sebelum dapat membinanya.

Berikut adalah 3 cara meningkatkan keyakinan diri…

1. Akui kelemahan dan ingin belajar untuk perbaiki

Seseorang yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi bukanlah orang yang 100% yakin dengan kebolehan dirinya sendiri, tetapi seseorang yang akui bahawa beliau mempunyai kelemahan, dan sanggup dan ingin belajar untuk perbaiki kelemahan tersebut.

Sikap rendah diri ini adalah keyakinan diri yang sebenar. Bukan over confident bahawa dirinya adalah 100% betul. Tetapi, ingin mencapai yang terbaik dan tahu mungkin ada kelemahan diri yang perlu diperbaiki.

“Sesungguhnya orang yang paling berjaya ialah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam dan orang yang gagal adalah orang yang hari ini lebih teruk daripada semalam, manakala orang yang terpedaya adalah orang yang hari ini sama dengan hari semalam” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis tidak mengatakan bahawa orang yang berjaya adalah orang yang sempurna dan tahu segala-galanya. Tetapi orang yang memperbaiki dirinya sendiri lebih baik dari semalam. Itulah keyakinan diri.

Seseorang yang berkeyakinan diri tidak semestinya mengatakan “saya tahu jawapan dan penyelesaiannya 100%!” tetapi, seorang yang berkeyakinan diri akan mengatakan “Saya tidak pasti. Apa pendapat anda? Mungkin saya salah. Apa kata kita berbincang dan cari penyelesaiannya”.

2. Lakukan perubahan yang kecil. Bukan yang besar!

Bina keyakinan diri dengan melakukan sesuatu dan berubah. Tetapi bukan melakukan perubahan yang besar dan hebat. Lakukan sedikit demi sedikit. Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Itulah cara membina keyakinan diri. Slow progress.

Perkataan Jepun “Kaizen” bermaksud memperbaiki sikit demi sedikit setiap hari. Dengan melakukan sedikit demi sedikit, ia memberi peluang kepada kita untuk memupuk tabiat yang baru. Bukan sesuatu perubahan yang drastik!

Sebagai contoh, sekiranya tidak yakin untuk bercakap dihadapan awam (public speaking) depan orang ramai, jangan terus mulakan begitu. Apa kata menulis artikel pendapat ringkas terlebih dahulu dan kongsikan di Facebook. Kemudian kongsikan pendapat dengan sekumpulan kecil, orang-orang yang kita kenali. Kemudian, kembangkan kepada orang yang kita tidak kenali, dalam kumpulan kecil.

Lama kelamaan, kita akan rasa lebih yakin bercakap dihadapan kumpulan yang besar. Practice makes perfect, tetapi apa yang penting adalah “practice”, yang bermaksudkan, lakukannya. Knowing is not Doing. Kita kena lakukan walaupun bermula sedikit dan kecil.

3. Membantu orang untuk bina keyakinan diri!

Satu ketika dulu, saya seorang yang pendiam dan pemalu. Kini, juga bagi mereka yang mengenali saya tahu itulah sikap saya- mungkin tidak dilihat melalui perkongsian saya di blog, atau dalam video-video YouTube, Facebook dan LIVE saya, tetapi hakikatnya, saya masih lagi seorang yang pendiam dan pemalu.

Namun, apa yang meningkatkan keyakinan diri saya adalah apabila saya membantu orang. Keyakinan saya dalam menyampaikan ilmu dan membantu orang ramai bukan disebabkan bermulanya saya sudah sedia mempunyai keyakinan diri. Tetapi, sebaliknya adalah, oleh kerana saya membantu dan menyampaikan ilmu, makin lama, makin terbina keyakinan diri saya.

Letakkan mindset anda sebagai mindset “membantu”. Apabila kita fikirkan bahawa kita ingin membantu orang lain, keyakinan akan terbina.

Tidak yakin berucap dihadapan orang ramai? Apa kata anda fikirkan bahawa anda berucap berniatkan ingin membantu orang ramai.

Tidak yakin untuk memulakan perniagaan? Apa kata anda fikirkan bahawa perniagaan anda akan membantu orang ramai. Mungkin juga membantu keluarga anda.

Apabila kita meletakkan kepentingan adalah pada orang lain, dan bukan pada diri kita sendiri, kita akan jadi lebih yakin.

Memang membina keyakinan diri adalah penting. Tetapi, perlu lebih peka apakah maksud yakin pada diri sendiri terlebih dahulu sebelum kita dapat membinanya. Harapan saya, melalui perkongsian ini, ia menyuntik inspirasi dan motivasi kepada anda bahawa sebenarnya, sesiapa sahaja boleh mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

Tidak semestinya mereka yang berani, lantang dan kuat sahaja! Anda juga boleh!

 

3 Langkah apabila dilanda MASALAH!

Sebagai manusia kita tidak lari dari masalah. Memang pelbagai masalah yang akan melanda tidak kira dari mana pun jua di tempat kerja, perniagaan, kewangan, keluarga, masyarakat, atau apa sahaja.

Bila dilanda masalah, pastinya akan memberi tekanan, rasa kecewa, sedih dan pelbagai perasaan negatif. Waktu ini, tidak kira betapa hebat pun motivasi kita, untuk berfikir positif agak sukar.

Jadi apa yang perlu dilakukan?

Langkah 1. Apakah langkah terdekat dan paling pantas yang boleh dilakukan?

Apabila dilanda masalah, pelbagai fikiran negatif akan masuk dalam fikiran. Terlalu banyak yang difikirkan sehingga terasa sangat berat dan “overwhelemed”. Ini yang terjadi sekiranya kita berada dalam keadaan tertekan- melihat gambaran yang besar dan gambaran besar umpama terlalu besar untuk dipikul!

Cara terbaik adalah beri fokus kepada langkah terdekat. Langkah pertama. Apa yang boleh dilakukan sekarang?

Tidak perlu fikirkan perancangan besar, atau jangka masa panjang buat masa ini. Tetapi langkah paling mudah, paling pantas, paling terdekat yang anda perlu lakukan. Apakah langkah tersebut?

Mungkin meminta maaf kepada seseorang itu? Mungkin menghantar email? Mungkin keluar dan berjalan seketika?

Atau apa sahaja. Yang penting adalah untuk lakukan sesuatu yang kecil dan mudah dan pantas dan tidak fikirkan masalah yang lebih besar.

Ini kerana, dalam keadaan tertekan, mungkin kita tidak dapat lihat dengan lebih jelas gambaran yang besar, oleh kerana ianya dikaburi dengan masalah yang di alami. Tetapi, apabila kita mengambil tindakan dan melakukan sesuatu yang mudah, pantas dan terdekat, kita akan lebih mudah melihat langkah-langkah seterusnya apakah tindakan yang perlu kita lakukan dengan lebih baik.

Mulakan dengan yang kecil dahulu.

Langkah 2. Sekiranya bermula baru…

Ambil kertas kosong, atau buku nota kosong, dan mula menulis. Pastikan ianya kosong seumpama anda bermula baru!

Mula menulis “Sekiranya bermula baru, apakah yang patut dilakukan?” Dan senaraikannya.

Aksi menulis ini akan meringankan lagi bebanan di kepala dan minda dan bawanya ke atas kertas. Apabila menulis, serabut di minda akan dapat dikurangkan dengan lebih teratur melalui penulisan senarai yang dilakukan.

Bukan sahaja itu, fikiran manusia bergerak dengan terlalu pantas dalam satu-satu waktu. Apabila kita menulis, ia seumpama memperlahankan pemikiran kita oleh kerana memaksa kita menulis pada kadar yang lebih perlahan dibanding dengan berfikir.

Apabila fikiran bergerak lebih perlahan, lebih banyak idea dan cara akan difikirkan dengan lebih rasional cara mengubah masalah menjadi penyelesaian.

Langkah 3. Keluar. Dengan keluarga atau kawan-kawan!

Lupakan masalah dan keluar bersama keluarga atau kawan-kawan. Saya syorkan untuk anda lakukan sesuatu yang jarang anda lakukan. Mungkin sudah sering ke panggung wayang, atau makan malam, atau berbual di kedai mamak. Lakukan sesuatu yang berbeza kali ini.

Ini kerana anda perlu ganggu rutin anda dan keluar dari keselesaan. Melakukan perkara yang sama sahaja akan memberi anda idea yang sama kerana ia telah menjadi rutin. Lakukan sesuatu yang berbeza bersama orang yang anda sayangi, dan ia akan memberi kegembiraan pada anda untuk menyuntik idea dan semangat baru.

Mungkin pergi ke sesuatu pertunjukan seperti menonton muzikal di Istana Budaya, atau beli tiket ke Malaysia Philhamonic Orchestra di KLCC Convention center, atau lakukan aktiviti extreme seperti bungee jumping di Sunway Lagoon.

Keluar dari kebiasaan! Percayalah. Mungkin bunyinya agak sukar dan berat untuk anda lakukan sekiranya anda tidak biasa, tetapi anda patut cuba dan anda akan alaminya!

Dilanda masalah adalah sesuatu yang biasa. Kita hanya manusia dan tidak sempurna. Oleh kerana tidak sempurna itulah kita melakukan kesilapan yang mungkin akan menjadi masalah. Mungin juga kesilapan orang lain yang menjadi masalah kita pula. Tetapi ianya tidak penting salah silap siapa.

Yang penting adalah untuk kita mencari penyelesaian terbaik dalam waktu yang terdekat, dan 3 langkah di atas adalah di mana anda boleh mula.

10 IDEA Cara Bersaing dalam Perniagaan

Tidak kira apa sahaja perniagaan yang dijalankan, pastinya ada pesaing. Pesaingan adalah lumrah dalam perniagaan. Nak tak nak, memang perlu berhadapan dengan pesaing.

Berikut adalah 10 idea untuk bersaing dan mendapat pasaran yang lebih besar dari pesaing anda.

1. Bina jenama. Jenama perniagaan anda adalah apa yang dapat membezakan anda dan pesaing. Lihat sahaja jenama-jenama yang terkenal. Mereka umpama tidak perlu bersaing oleh kerana orang ramai telah sedia mengenali perniagaan tersebut dan dapat membezakan mereka dan pesaing yang lain.

2. Tambah teknik pemasaran. Jangan hanya bersaing pada satu atau dua teknik sahaja. Kebanyakan pesaing anda hanya menggunakan satu atau dua teknik. Sekiranya anda menggunakan 5 atau 6 strategi pemasaran, pastinya anda telah melakukan lebih kaedah pemasaran dari pesaing dan akan dapat pasaran yang lebih besar.

3. Perkhidmatan yang lebih pantas dari pesaing. Zaman ini, matawang yang amat penting adalah kepantasan. Orang ramai mahukan sesuatu dengan pantas. Sekiranya anda dapat memberi kepantasan kepada prospek dan pelanggan anda, maka anda akan menjadi pilihan utama dari pesaing anda.

4. Beri nilai yang lebih. Pastinya kini prospek akan melakukan survey dikalangan anda dan pesaing-pesaing anda sebelum membuat keputusan membeli. Sekiranya anda dapat memberi nilai yang lebih, atau added value lebih dari pesaing anda, lebih mudah mengubah prospek menjadi pembeli.

5. Usaha lebih. Dunia perniagaan adalah adil. Mereka yang berusaha lebih, pastinya akan mendapat keputusan yang lebih baik lagi. Mereka yang kurang berusaha, maka kuranglah pulangannya. Tiada jalan pintas dalam kejayaan. Tingkatkan lagi usaha anda.

6. Pantas dalam menggunakan strategi dan teknik baru. Dunia Internet pantas berubah dan sering kali platform dan kaedah pemasaran baru akan muncul. Ini adalah peluang untuk bersaing. Siapa cepat, dia dapat. Sebagai contoh, baru-baru ini, IGTV (Instagram TV) dilancarkan. Ini adalah peluang untuk perniagaan anda mencuba sesuatu yang baru sebelum pesaing mendapat tapak. Perhatikan teknik, trend dan kaedah pemasaran yang baru apabila ia muncul supaya anda dapat menggunakannya denagn pantas sebelum pesaing anda!

7. Jangan lupa pelanggan sedia ada. Apabila bersaing, kita sering fikirkan untuk mendapat pelanggan-pelanggan baru, dan terkejar-kejar pelanggan baru. Jangan lupa pelanggan sedia ada dan cara bagaimana mendapat jualan berulang dari mereka. Beri perhatian kepada pelanggan-pelanggan sedia ada supaya mereka tidak lari kepada pesaing anda pula.

8. Fikirkan sasaran pasaran yang baru. Mungkin produk dan perkhidmatan yang kita jual sudah mempunyai ramai pesaing, tetapi, fikirkan sasaran pasaran baru yang mungkin diabaikan oleh pesaing kita. Contoh, selama ini kita sasarkan produk kesihatan kita untuk seisi keluarga, namun, kita terlepas pandang sasaran pasaran penasihat-penasihat kecergasan/fitness trainers yang memerlukan produk kesihatan kita untuk pelanggan-pelanggan mereka. Satu sasaran pasaran yang terbuka luas!

9. Rancang masa hadapan perniagaan anda dari sekarang. Kadangkala, kita tersangkut dalam operasi perniagaan seharian dan kita tidak merancang strategi bulan hadapan, 3 bulan akan datang, 6 bulan akan datang dan setahun kemudian. Dengan melakukan perancangan, anda merancang untuk berjaya. Sentiasa 2-3 langkah di hadapan pesaing anda dan fikir masa hadapan. Apakah langkah anda seterusnya?

10. Dapatkan bantuan tambahan! Kesemua cara dan idea di atas saya sampaikan dengan lebih terperinci dan cara melakukannya di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi media Sosial yang kini telah melahirkan paling ramai usahawan Internet berjaya di Malaysia. Apa kata luangkan 5 minit masa anda dan dapatkan maklumat lanjut di sini. Program akan bermula tidak lama lagi dan pastikan anda mendapat ilmu, teknik dan strategi untuk bersaing dan sentiasa dihadapan pesaing-pesaing anda!