http://www.rahsiainternet.com/pakej
Pakej Jutawan Internet 2.0

Dari Pakar Perniagaan Internet, Irfan Khairi, Irfan Khairi
"Pelajari 149 Teknik dan Strategi Menjalankan dan Memaksimakan Keuntungan Perniagaan ANDA melalui Internet"
Klik di sini untuk maklumat lanjut!


[Bersambung dari "Menjalankan perniagaan Internet TANPA MODAL (Bahagian 1)"]

Oleh itu, sebenarnya, alasan biasa “Tiada modal” untuk menjalankan perniagaan sudah tidak wujud lagi dengan menjalankan perniagaan berbentuk affiliate.

affiliate

So, selepas ni, no more alasan TIADA MODAL dalam menjalankan perniagaan di Internet. Daripada menyertai skim-skim cepat kaya di Internet (yang pastinya perlukan wang modal), lebih baik anda sertai perniagaan program affiliate. Tak perlu bayar apa-apa pun untuk menyertai. Pilihan yang lebih bijak bukan?

Sekiranya anda ingin pelajari dengan lebih lanjut cara menjalankan perniagaan Internet Tanpa Modal, hadirilah workshop yang selalu saya jalankan di IKSB.

Di mana saya akan menunjukkan kaedah 100% percuma memulakan perniagaan Internet tanpa modal – daripada memilih produk secara percuma, membina laman web percuma sehingga promosi-promosi yang percuma tetapi amat efektif!

Untuk keterangan lebih lanjut apa kata anda ke laman web, www.rahsiainternet.com

Salam Inspirasi Kejayaan,

Irfan Khairi.

Pendapat Anda? No Comments


Alasan tidak dapat memulakan perniagaan yang paling menjadi kegemaran ramai sering saya dengar adalah :-

“Tak ada modal… macam mana nak mulakan perniagaan?”

tiada modal

Jawapan saya adalah, always mulakan secara kecil-kecilan dulu. Jarang saya galakkan menggunakan pinjaman daripada Institusi kewangan. Gunakan duit sendiri atau keluarga yang memahami. Bila kita bermula kecil, makin banyak ilmu yang kita akan pelajari dalam membesarkan perniagaan kita.

Satu pilihan memulakan perniagaan tanpa modal (atau modal minima) adalah dengan menjalankan perniagaan berbentuk “affiliate” di Internet. – Perniagaan affiliate ialah apabila kita menjual produk usahawan Internet lain melalui laman web kita dan mendapat komisyen daripada hasil jualan.

Ramai yang beranggapan atau fikir, perniagaan berbentuk affiliate adalah perniagaan kecil-kecilan dan hanya wujud secara sampingan.

Sebenarnya, untuk berjaya dalam perniagaan affiliate, anggaplah perniagaan tersebut adalah perniagaan utama anda!

Berikut adalah tiga contoh laman web yang berkonsepkan menjalankan perniagaan affiliate (perniagaan Internet tanpa modal) :-

  • http://www.livingroom.org.au/photolog/ Laman ini menjual berbagai-bagai jenis kamera- tanpa mereka menyimpan stok satu kamera pun! Dengan hanya menyertai program affiliate daripada Amazon.com
  • http://www.gatzet.com/ juga adalah peminat gadget-gadget canggih dan menjalankan perniagaan Internet tanpa modal dengan menyertai program affiliate!
  • http://www.thetoyreview.com/blog/ pula adalah usahawan yang berminat menjual permainan kanak-kanak, tetapi tidak menggunakan sebarang modal – hanya dengan menyertai program affiliate perniagaan internet lain yang menjual permainan di Internet!

[Bersambung di "Menjalankan perniagaan Internet TANPA MODAL (Bahagian 2)"]

Pendapat Anda? No Comments


[Bersambung dari "5 Strategi Menawani Pasaran Perniagaan Anda (Bahagian 1)"]

3 : Tawani melalui harga yang lebih rendah

harga terendah

Dalam pasaran yang kompetitif, harga memainkan peranan yang begitu penting dalam pemilihan perniagaan. Ramai pengguna kini adalah pengguna yang bijak dan akan membandingkan harga sebelum membuat belian.

Tawan pengguna dengan memberi produk dan perkhidmatan anda pada harga yang munasabah dan bersesuaian dengan kualiti produk anda. Terdapat banyak perniagaan menggunakan model harga rendah dalam memenangi hati pelanggan dari gerai mamak sehingga ke Air Asia.

4 : Tawani melalui memberi lebih daripada apa yang disangkakan

Memberi apa yang disangkakan oleh pelanggan anda akan menunaikan permintaan mereka. Tetapi, memberi lebih daripada apa yang disangka akan menggembirakan mereka!

Beri lebih daripada apa yang disangkakan kepada pelanggan-pelanggan anda, dan pulangannya adalah pasaran yang lebih luas. Ini kerana, pelanggan yang gembira akan berkongsikan pengalaman mereka dengan kenalan-kenalan mereka. Buah mulut yang baik berkenaan perniagaan anda akan menawan pasaran pelanggan yang setia dan meluas.

5: Tawani melalui menjadi ketua pasaran

Menjadi ketua pasaran anda memberi pelbagai kesan baik kepada perniagaan. Pertama sekali, jenama ketua pasaran sering dikenali berbanding dengan persaingan. Menjadi ketua pasaran adalah dengan menjadi perniagaan yang pertama sekali memasuki sesuatu industri.

Sebagai contoh, Colgate merupakan ketua pasaran ubat gigi oleh kerana menjadi jenama yang pertama sekali memasuki pasaran tersebut. Sehingga kini, jenama Colgate mendahului jualan segala ubat gigi.

Sekiranya anda ingin menggunakan strategi ini, ciptakan satu kelainan dalam perniagaan anda. Kelainan tersebut akan menjadikan anda unik dan berbeza dengan pesaing yang sedia ada. Ini membuka peluang perniagaan anda kepada pasaran yang baru dan menjadi ketua pasaran tersebut.

Strategi yang sukar, tetapi dengan implementasi yang betul, akan dapat menawani pasaran yang besar.

Pendapat Anda? No Comments


Apabila memulakan perniagaan, terdapat beberapa sudut anda boleh mendekati perniagaan anda untuk menawan pasaran dan pelanggan anda. Perniagaan datangnya dengan persaingan. Dalam menangani persaingan, berikut adalah strategi menawani pasaran dan pelanggan anda!

tawan pasaran

1 : Tawani melalui kualiti produk dan perkhidmatan yang tinggi

Kita sedia maklum bahawa kualiti produk dan perkhidmatan yang tinggi dan memuaskan akan menentukan kejayaan terhadap sesuatu perniagaan. Produk dan perkhidmatan berkualiti rendah sudah tentu akan mendapat  masalah apabila pelanggan merasakan mereka tertipu dengan belian yang dibuat. Bukan setakat itu sahaja, berita perniagaan anda menjual produk berkualiti rendah juga akan mudah tersebar, oleh pelanggan-pelanggan yang tidak berpuas hati.

Tawani pelanggan anda dengan produk yang berkualiti. Ia akan memberi keuntungan buat jangka masa yang panjang sekiranya kualiti produk dan perkhidmatan anda senantiasa diperbaiki.

2 : Tawani melalui perkhidmatan yang lebih baik

Zaman kini, permintaan perkhidmatan menginginkan segala-galanya dilakukan dengan sempurna dan cepat. Percepatkan perkhidmatan perniagaan anda. Sekiranya bakal pelanggan menghubungi anda, layanilah mereka dengan penuh kemesraan. Sekiranya pelanggan membawa barangan rosak ke kedai anda, baikilah dengan segera dan sebaik mungkin. Sekiranya pesaing anda memberi perkhidmatan penghantaran dalam masa 2 hari, anda cuba lakukan penghantaran dalam masa 1 hari.

Permintaan kini menekankan kelajuan dan jangka masa sebagai salah satu faktor utama dalam memilih perniagaan. Memang tidak hairan restoran-restoran “fast-food” mendapat permintaan yang begitu tinggi!

[Bersambung di "5 Strategi Menawani Pasaran Perniagaan Anda (Bahagian 2)"]

Pendapat Anda? No Comments


[Bersambung dari "Perniagaan Internet bermodal...  RM20,000! (Bahagian 1)"]

Oleh kerana wang yang dilaburkan adalah besar, dan bayaran bulanan adalah tinggi, 100% usaha dan tenaga dicurahkan untuk perniagaan kita tu adalah 24 jam sehari!

Tapi, bila perniagaan Internet, modal yang diperlukan adalah rendah, seperti harga sekali beli barang-barang dapur di TESCO, dan sewa bulanan juga amat rendah, seperti sekali bawa keluarga makan di McDonald’s sahaja. Overhead pun tiada – Cuma tolak bayaran bil-bil asas rumah sahaja… ini menjadikan perniagaan itu TIADA TEKANAN!

JADI, untuk memberikan daya motivasi yang tinggi dalam menjalankan perniagaan Internet,

  • Anggaplah bahawa modal yang anda keluarkan digandakan 100x!

Kalau modal RM200, ertinya, anggap bahawa anda telah melaburkan RM20,000! Bayar bulanan web hosting yang RM20 sebulan, anggap anda membayar RM2,000!

modal perniagaan

Sekarang, anda akan dapat merasai tekanan dalam menjalankan perniagaan. Sudah pasti anda akan mencuba sedaya upaya mengusahakan perniagaan Internet anda agar ianya berjaya dalam masa yang terdekat. Semangat anda akan berkobar-kobar, keinginan anda juga akan membara untuk mendapatkan sebuah kejayaan!

Pendapat Anda? No Comments


YA! – Anggap perniagaan Internet anda bermodalkan RM20,000!

Memulakan perniagaan Internet memerlukan kos yang amat rendah – kurang dari RM200 pun sudah boleh memulakan perniagaan Internet. Diambil kira, bayaran bulanan untuk web hosting (sewa tapak kedai kita) dalam RM20 sebulan pun boleh menjalankan perniagaan sehingga peringkat antarabangsa.

Namun, ianya adalah satu kelemahan apabila kos rendah, kita sering tidak mengambil endah atau berikan tumpuan yang kurang terhadap perniagaan kita.

modal perniagaan internet

Saya pernah memulakan perniagaan bukan Internet (offline) beberapa tahun lalu bermodalkan RM40,000. Wow… memikirkan wang yang dilaburkan sebanyak itu, setiap masa kita akan tumpukan perhatian. Setiap hari tidak mengenal erti cuti kerana kita perlu fokus mengusahakan perniagaan kita. Kesemua kerja-kerja “leg work” yang sukar juga kita akan lakukan ke hulu dan ke hilir.

Tekanan yang diberikan adalah amat tinggi! Belum lagi dikira sewa tapak perniagaan. Anggaran RM1,500 sebulan (tak masuk kos overhead elektrik, aircond, air, internet, insurans dan sebagainya). Nak bayar gaji, overtime dan bonus staff lagi!

[Bersambung di "Perniagaan Internet bermodal...  RM20,000! (Bahagian 2)"]

Pendapat Anda? No Comments


[Bersambung dari "8 Langkah Gerenti Berjaya dalam Perniagaan! (Bahagian 1)"]

5. Gandakan nilai pertukaran prospek kepada pelanggan

Sekiranya langkah pertama dalam melakukan jualan adalah menambahkan prospek, langkah seterusnya adalah mengubahkan prospek menjadi pembeli. Di sini, jenama perniagaan anda adalah amat penting. Dalam konteks ini, maksud saya – jenama dari segi keyakinan dan kredibiliti perniagaan anda di mata prospek anda bukannya barangan berjenama.

Apabila prospek anda yakin pada jenama perniagaan anda akan dapat menyelesaikan masalah mereka, maka ini akan menghasilkan jualan! Pelajari teknik dan strategi dalam mengubahkan prospek kepada pembeli dan tambahkan nilai pertukaran prospek kepada pelanggan supaya dapat meningkatkan lagi bilangan pengguna.

6. Tambahkan Jualan

tingkatkan jualan

Apabila kita di restoran burger francais, selepas membuat pesanan burger, jurujual di kaunter akan bertanyakan “Abang mahu tambah fries?”. “Boleh juga!” jawab kita. Maka, restoran tersebut mendapat untung tambahan dari jualan fries tersebut, mungkin 30sen. 30sen mungkin kecil sahaja dilihat sebegitu, tetapi, nilai kecil itu boleh menjadi beribu atau beratus ribu jika melihat pada seluruh cawangan  serata dunia!

Fikirkan jualan tambahan yang anda boleh lakukan dalam perniagaan. Ada tak produk atau perkhidmatan lain yang boleh ditambah untuk ditawarkan kepada pelanggan anda? Ingat, untung yang kecil akan menjadi untung yang besar sekiranya dilakukan berulang-ulang kali.

7. Ulang, ulang dan ULANG!

Sebenarnya, kos untuk mendapatkan pelanggan baru adalah lebih tinggi daripada mendapat pelanggan sedia ada. Ertinya, ianya lebih murah dan mudah untuk mendapatkan pelanggan kita membeli daripada kita berulang kali untuk mencari dan mendapatkan pelanggan baru.

Jangan sia-siakan pelanggan-pelanggan kita dan jangan lupakan mereka. Mereka adalah punca pendapatan sesuatu perniagaan untuk masa-masa yang akan datang- jadikan mereka pelanggan berulang.

Zaman pertanian, perindustrian, informasi sudah berlalu. Kini, adalah zaman komunikasi. Pelajari kaedah komunikasi berkesan dalam membina hubungan dengan pelanggan-pelanggan sedia ada untuk keuntungan masa depan.

8. Kurangkan kos perniagaan

Dalam perniagaan, kewangan adalah nadi. Pastikan kitaran kewangan kita terjaga dengan penuh teliti. Begitu banyak perniagaan mengalami kegagalan oleh kerana tidak teliti dan tidak berjimat dalam kos perniagaan.

Pastinya anda telah dengar kisah perniagaan yang belum apa pun lagi, terus bermula dengan kereta besar, ofis serba hebat, bangunan besar, dan akhirnya berita seterusnya yang kita dengar pula adalah perniagaan tersebut mengalami kegagalan!

Ini yang akan terjadi sekiranya kita tidak menjaga kos perniagaan kita. Pastikan perbelanjaan perniagaan adalah kurang daripada pendapatan perniagaan kita. Jangan pula perbelanjaan lebih daripada pendapatan- gulung tikarlah jawabnya!

 

Pendapat Anda? No Comments


Apakah kunci kejayaan dalam perniagaan? Saya telah menjalankan perniagaan selama lebih 14 tahun dan turut membantu usahawan-usahawan dalam membina perniagaan. Telah banyak juga melihat jatuh bangun perniagaan – orang lain, dan juga diri sendiri. Berikut adalah 8 kunci kejayaan perniagaan yang MESTI anda ikuti untuk pastikan perniagaan anda Berjaya :-

1. Buat kerana minat yang amat mendalam!

Semestinya kita mulakan perniagaan kerana mahukan wang. Wang merupakan motivasi utama dalam memulakan perniagaan. TETAPI, jangan jadikan wang sahaja sebagai sebab utama menjalankan perniagaan. Lakukan perniagaan kerana MINAT. Minat terhadap produk yang ingin dijual, minat terhadap perkhidmatan yang ingin diniagakan dan juga MINAT pada prospek menjalankan perniagaan untuk tahun-tahun yang akan datang tanpa jemu!

Minat akan membuatkan kita suka pada apa yang kita lakukan. Alangkah “best”nya sekiranya kita menjana pendapatan menerusi perniagaan dengan melakukan apa yang kita suka? Sekiranya kita suka bidang sukan lasak, maka jadikan sukan lasak sebagai perniagaan. Sekiranya kita suka bidang fesyen, maka bidang fesyen patut dijadikan konsep perniagaan kita.

Namun harus ingat, bahawa minat pada sesuatu bidang sahaja tidak mencukupi tanpa adanya minat dalam bidang perniagaan. Minat dalam bidang perniagaan akan memberi motivasi kepada kita untuk terus belajar selok belok perniagaan. Pelajari strategi dan teknik perniagaan untuk memastikan perniagaan yang kita minat dapat terus maju pada tahun-tahun yang akan datang.

2. Fokus, Fokus, dan FOKUS!

Jangan cepat berubah hati. Situasi ini selalu terjadi kepada kita semua sebenarnya, lebih-lebih lagi apabila perniagaan kita agak lembab dan tidak berhasil. Selalunya ini berlaku pada peringkat awal perniagaan.

Jadi bagi mereka yang tidak tahan sabar, saat ini dirasakan gagal. Lalu, mereka membuat keputusan, ‘Sebelum gagal lebih lagi, baiklah mereka menukarkan kepada perniagaan lain!’

Jangan bimbang, bukan anda saja yang merasainya begitu. Ramai usahawan yang baru-baru terlibat di dalam perniagaan akan berpendapat sedemikian.

Sebenarnya, ini terjadi kerana kurang keyakinan dan tidak fokus. Anda hanya perlu fokus dan teruskan usaha anda. Usaha dengan lebih gigih lagi dan fokus pada satu perniagaan dulu sehingga berjaya. Jangan cepat-cepat menukar perniagaan lain.

3. Tambahkan prospek melalui promosi, promosi dan PROMOSI!

prospek

Tanpa promosi, perniagaan akan gagal. Itu sahaja! Perniagaan yang tidak melakukan promosi tidak akan mendapat prospek. Dan usaha menambahkan prospek adalah langkah pertama dalam mendapatkan jualan. Lebih ramai prospek yang kita perolehi, lebih besar kemungkinannya perniagaan kita akan berjaya.

Usaha mendapatkan prospek adalah melalui promosi dan pengiklanan. Promosi dan pengiklanan perlu dilakukan secara berterusan- setiap hari. Sekiranya kita berhenti melakukan sebarang promosi perniagaan, mungkin kita akan dapat lihat penurunan jumlah prospek berkurangan dalam minggu atau bulan yang akan datang. Begitu juga usaha promosi anda hari ini, mungkin hanya akan melihat prospek bertambah, minggu atau bulan yang akan datang.

4. Rancang dan atur perniagaan anda.

Setelah promosi dijalankan secara berturutan, semakin hari semakin ramai pelanggan anda, semakin banyak tanggungjawab anda. Di waktu ini, perancangan yang teliti, teratur dan jelas, boleh memberi anda kelebihan.

Tuliskan semua, rancangan anda agar anda dapat melihat “progress” perniagaan anda setakat ini. Jangan terus-terusan menerima pelanggan tanpa sebarang catatan. Ini amat penting untuk anda memiliki sebuah perniagaan yang boleh bertahan lama. Anda mesti ada fail-fail stok, jualan, perbelanjaan, keluar masuk wang ringgit. Semua ini akan menentukan kejayaan atau kegagalan anda dalam menguruskan sebuah perniagaan.

 

[Bersambung di "8 Langkah Gerenti Berjaya dalam Perniagaan! (Bahagian 2)"]

 

Pendapat Anda? No Comments


Pastinya ramai yang tertanya-tanya bagaimana caranya untuk CEPAT KAYA. Siapa tak nak cepat kaya kan? Tetapi, ada tak cara sebenar untuk cepat kaya?

Jawpaannya adalah ADA. Tetapi bukan seperti mana yang ramai inginkan… ramai yang ingin cepat kaya dan mudah kaya. Dalam #TanyaIK kali ini, saya menjawab persoalan cepu emas ini. Memang ada cara untuk cepat kaya, tetapi, tidak lah mudah…  Ikuti jawapan saya di klip video di bawah.

 

Pendapat Anda? No Comments


Bukankah mudah sekiranya setiap kali momentum kita untuk berjaya setiap kali di tahap tertinggi. Tidak kira apa terjadi, semangat tetap tinggi dan kuat, dan momentum untuk berjaya dapat diteruskan.

Namun hakikatnya, tidak semudah itu. Adakalanya momentum akan turun, semangat akan pudar. Bak kata pepatah, seperti “Hangat-hangat tahi ayam”.

Bagaimana caranya untuk maintain momentum kita supaya terus bersemangat untuk mencapai kejayaan? 

Dalam klip #Tanya IK kali ini, saya menjawab persoalan ini yang seringkali ditanya…

 

Pendapat Anda? No Comments


[Bersambung dari "Produk Paling Laris di Internet (Bahagian 1)"]

Kisah tersebut sering menjadi peringatan kepada saya bahawa tidak kira apa jua industri atau minat, pastinya terdapat “produk informasi” yang boleh dihasilkan. Lihat dalam diri anda sendiri, industri dan minat anda, apakah informasi yang boleh jual di Internet?

Selepas mengetahui topik informasi yang ingin dihasilkan, langkah seterusnya adalah memilih kaedah penghantaran informasi tersebut. Samada ingin menjualnya dalam bentuk buku, video, audio, report, manual, e-book, persembahan multimedia dan sebagainya.

ebook informasi

Di sini saya juga ingin menyentuh tentang e-book atau e-buku yang merupakan kaedah penghantaran informasi yang kian popular di zaman ini. – Ebuku merujuk kepada informasi yang dikumpulkan dalam bentuk digital mirip kepada sebuah buku. Ianya adalah fail digital yang boleh dihantar kepada pembeli melalui email, atau pembeli boleh memuat turunkannya daripada Internet. Contoh sebuah e-buku boleh didapati di www.irfankhairi.com/mentor

Apa yang menariknya mengenai e-buku adalah, oleh kerana ianya berbentuk fail digital, kaedah penghantarannya kepada pembeli secara online menjimatkan wang (tidak perlu mencetak), masa (pembeli menerimanya secara segera) serta boleh mengandungi link/audio atau video supaya menjadikan e-buku anda interaktif.

Melihat potensi keuntungan e-buku juga boleh menarik minat ramai pihak. Sebagai contoh, oleh kerana e-buku adalah fail digital yang dijual oleh penjual terus kepada pembeli, sekiranya e-buku tersebut berharga RM40, penjual (atau usahawan e-buku) tersebut akan memperolehi keuntungan RM40!

Tidak seperti menjual buku biasa secara tradisional, sekiranya penulis buku menulis buku melalui penerbit dan buku tersebut dijual pada harga RM40, penulis menerima royalti atas setiap jualan sebanyak RM2 sahaja. Bandingkan keuntungan RM40 dan RM2 atas setiap jualan! Itulah antara kekuatan menjual informasi melalui digital di Internet.

Apabila anda mempunyai produk informasi untuk dijual, langkah seterusnya adalah memiliki laman web sebagai tempat mempamerkan produk informasi anda. Sekiranya pelawat laman web ingin membeli, mereka boleh membuat bayaran menggunakan kad kredit atau membuat bayaran terus ke bank usahawan informasi tersebut.

Satu ketika dulu, zaman pertanian melahirkan ramai usahawan-usahawan tani. Kemudian zaman perindustrian pun berganti dengan menghasilkan ramai usahawan-usahawan perindustrian pula. Kini, kita memasuki era informasi, dan waktu inilah akan terlahirnya ramai usahawan-usahawan informasi – menjual produk paling laris di Internet! Anda bagaimana?

Akhir kata, Salam Inspirasi Kejayaan dari kami,

Irfan Khairi & Shazrina

Pendapat Anda? No Comments


Next Page »