Cabaran yang dihadapi oleh usahawan dan cara mengatasinya

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Perjalanan hidup sebagai usahawan pastinya pelbagai cabaran yang perlu dilalui. Pengalaman saya menjalankan perniagaan kini hampir 17 tahun juga pastinya melalui pelbagai cabaran. Bak kata, kalau tak berani menghadapi cabaran, jangan pilih keusahawanan sebagai kerier…

Namun dalam apa sahaja cabaran pun, pastinya ada penyelesaian. Apa yang menariknya apabila menghadapi cabaran adalah, kita akan menjadi lebih baik dan lebih kuat selepas itu. Teringat lagu “What does not kill you will make you stronger!” dan betapa benarnya bait lirik dalam lagu itu.

cabaran-pic

Berikut adalah antara cabaran yang perlu dihadapi oleh usahawan dan cara mengatasinya…

1. Cabaran pesaingan

Pastinya mencabar apabila perniagaan yang dijalankan penuh dengan pesaing. Masalahnya tidak semua pesaing bersaing dengan sihat.

Ada yang menggunakan teknik dan strategi kotor untuk mendapatkan pasaran yang lebih besar seperti menipu orang ramai, menjatuhkan pihak lain, menyebarkan berita buruk mengenai perniagaan lain, dan 1001 lagi cara dan teknik kotor. Pastinya sangat mencabar.

Anda yang baca ini, saya yakin tidak menggunakan cara tersebut oleh kerana ianya tidak akan berpanjangan. Lambat laun cara tersebut akan diketahui orang lain juga dan akan merugikan perniagaan sendiri. Usah cerita soal halal dan haram lagi!

Apa yang perlu dilakukan oleh usahawan sekiranya menghadapi cabaran sebegini pertamanya tentulah bersabar. Keduanya, jangan dibalas cara kotor dengan cara kotor yang lain. Mat Salleh kata ‘two wrongs does not make it right!’. Sebaliknya, pelajari teknik dan strategi pemasaran yang lebih berkesan dan lebih berpanjangan. Fikirkan cara meningkatkan jenama perniagaan anda. Apabila jenama perniagaan kita meningkat, tidak kira apa yang pesaing lakukan, orang ramai tetap akan fikirkan perniagaan kita.

Cara untuk menang dalam perniagaan dikalangan pesaing adalah dengan lebih banyak berusaha. Lebih dari pesaing. Fokuskan usaha pada penjenamaan perniagaan anda.

2. Cabaran sukar mendapat pelanggan

Adakalanya perniagaan meningkat naik apabila ramai pelanggan. Adakalanya juga perniagaan jatuh bila kurangnya pelanggan. Bila ini terjadi pastinya usahawan akan mula goyang menghadapi cabaran sukarnya mendapat pelanggan. Mana taknya, pelanggan adalah nadi dalam menjana pendapatan perniagaan.

Sukar mendapat pelanggan adalah akibat beberapa faktor. Contohnya seperi yang disebutkan tadi, mungkin pesaing menggunakan teknik kotor mengakibatkan pelanggan kita berkurangan. Tetapi yang paling kerap terjadi kurangnya pelanggan adalah apabila kita kurang melakukan pemasaran atau marketing!

Perlu ingat, sekiranya jatuh jumlah pelanggan kita pada bulan ini, tidak semestinya kerana kurang pemasaran pada bulan ini. Tetapi, kurangnya pemasaran pada bulan lepas. Pemasaran mengambil masa untuk mendapat sambutan.

Lihat semula teknik dan strategi pemasaran yang dilakukan beberapa hari, minggu atau bulan yang lepas. Adakah ianya berkurangan yang mengakibatkan kurangnya jualan dan pelanggan kini?

3. Cabaran kos yang tinggi (dan kos terkejut!)

Kos terkejut adalah apabila tiba-tiba pula kita perlu keluarkan duit tambahan untuk perniagaan yang tidak diduga. Mana tak terkejut dibuatnya! Mungkin peralatan rosak, mungkin komputer rosak, mungkin perlu bayar cukai yang tidak terduga, mungkin bermacam-macam lagi kemungkinannya oleh kerana nama pun kos terkejut yang tidak diduga.

Sebagai usahawan, perkara ini amat memeningkan terutamanya apabila bajet perniagaan berkurangan. Cara menghadapinya?

Sediakan tabung kecemasan. Sebaiknya jangan jalankan perniagaan pada tahap cukup-cukup makan atau ada orang kata, bak paras di hidung- sebelum lemas. Oleh kerana inilah pentingnya untuk sentiasa berjaga-jaga dalam perniagaan. Keuntungan perniagaan sememangnya digunakan untuk kembangkan lagi perniagaan dan membayar diri sendiri. Tetapi, sediakan juga tabung kecemasan perniagaan.

Setiap bulan, simpan ketepi 5% dari jumlah keuntungan untuk tabung kecemasan ini. Jangan disentuh melainkan terdapat kecemasan sahaja. Sekiranya ia tidak digunakan dihujung tahun, ia merupakan untung tambahan untuk perniagaan anda!

Teringat pesanan orang tua, sediakan payung sebelum hujan!

4. Cabaran hilangnya motivasi

Usahawan tetap manusia juga dengan emosi dan perasaan. Apatah lagi dengan pelbagai cabaran yang disebutkan di atas, ada kalanya perasaan marah, sedih, risau akan menghantui dari masa ke semasa dan ada kalanya juga terasa hendak putus asa.

Ubat terbaik apabila dalam keadaan ini adalah, lupakan perniagaan untuk seketika. Take a break! Lakukan apa yang anda suka dan menggembirakan anda. Kosongkan minda anda oleh kerana ketika emosi kacau, waktu inilah jangan lakukan sebarang keputusan perniagaan.

Keluar dengan keluarga atau rakan-rakan. Bagi yang minat sukan, pergi bersukan atau menonton wayang bagi peminat movies.

Waktu ini juga terbaik untuk mendampingi rakan-rakan usahawan yang lain atau mentor usahawan anda. Minta pendapat, kongsi pengalaman dan juga ‘aura’ positif. Mendampingi mereka yang positif akan berjangkit positif tersebut kembali kepada kita. Tambahkan kenalan anda dikalangan usahawan-usahawan yang berjaya, bukan sahaja ilmu anda akan dapat, tetapi juga motivasi yang berterusan!

Sememangnya pelbagai cabaran akan dihadapi usahawan dalam liku-liku perniagaan.

Namun sentiasa fikirkan bahawa apa sahaja cabaran tentunya ada penyelesaiannya yang akan menjadikan kita usahawan yang lebih hebat untuk tahun-tahun yang akan datang!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

6 Petanda anda sesuai dan patut mulakan perniagaan!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Apakah petanda anda sesuai untuk menjadi seorang usahawan? Sering kita fikirkan patut atau tidak kita mulakan perniagaan.

sesuaitak

Dalam hati sering terdetik teringin untuk mulakan perniagaan, namun mungkin juga ada perasaan takut dan tidak tentu…

Apatah lagi bila pelbagai alasan dalam minda mula menjelma seperti tidak punyai modal, malu jika gagal, tiada masa, tidak tahu nak jual apa dan seribu satu lagi alasan!

Bak kata guru saya, Dato Dr Fadzilah Kamsah…

Orang lain buat duit, kita buat alasan.

Sememangnya amat benar. Jadi, berikut adalah antara 6 petanda bahawa ANDA PATUT memulakan perniagaan. Sekiranya salah satu ini adalah anda, maka, anda PATUT mulakan secepat mungkin!

1. Anda punyai banyak idea

Satu petanda usahawan adalah, mereka mempunyai banyak idea dan selalu berfikir. Golongan ini juga sering bertanya dalam minda “what if…” dan sering terbayang diri sendiri menjalankan perniagaan. Melihat orang lain menjalankan perniagaan pastinya menarik minat diri juga.

Dan dalam memerhati orang lain menjalankan perniagaan, berbagai2 idea dan buah fikiran datang dan memberi niat untuk memulakan perniagaan satu hari nanti.

Sekiranya sudah berniat, maka itu adalah petanda yang sangat baik! Namun, jangan tunggu “satu hari nanti” oleh kerana ia tidak akan datang sekiranya anda tidak mulakan sekarang!

2. Anda mendapat inspirasi dan motivasi dari kejayaan orang lain

Sekiranya anda sering melihat kejayaan orang lain, dan mendapat inspirasi dan motivasi menyuntik dalam diri sendiri, itu tandanya juga anda sangat sesuai menjadi seorang usahawan.

Sesetengah orang (bukan anda), akan iri hati, dengki, berfikiran negatif apabila melihat kejayaan orang lain. Perasaan sebegini akan menutup minda dan hati pada rezeki dan kejayaan.

Sekiranya apabila anda melihat kisah kejayaan orang lain dan ia bagaikan menyuntik semangat pada diri anda sendiri, ini menunjukkan anda mempunyai azam untuk berjaya juga sebagai usahawan.

Jangan ditunggukan lagi oleh kerana semangat inilah yang akan memberi momentum kepada anda untuk menjadi usahawan yang berjaya!

3. Anda suka membantu orang

Pastinya kita tahu, lebih banyak kita beri, lebih banyak yang kita akan dapat. Sekiranya peribadi anda adalah anda suka membantu orang lain, tak kira kenalan atau keluarga, tak kira mereka yang anda kenali ataupun seseorang yang anda tidak kenal pun, petandanya anda mempunyai keperibadian usahawan.

Perniagaan adalah penyelesaian kepada apa sahaja masalah. Sifat suka membantu dan menyelesaikan masalah orang lain sangat penting dalam diri seorang usahawan. Apabila seseorang mempunyai masalah, dan diri anda tergerak di dalam hati untuk membantu, itulah sebaiknya peribadi usahawan yang berjaya.

Oleh itu, bantu diri anda sendiri dan mulakan perniagaan sekarang!

 

4. Anda sedang membaca ini!

Ya, minda usahawan adalah minda yang suka mencari ilmu. Malam tadi walaupun kelas habis lewat malam, peserta-peserta tetap bermotivasi mencari ilmu keusahawanan. Anda yang sedang membaca ini, juga adalah jenis yang suka membaca dan mencari ilmu!

95% daripada artikel dan maklumat keusahawanan tidak akan di baca. Tetapi, anda yang membaca ini adalah petanda anda suka mencari ilmu baru, dan untuk berjaya dalam perniagaan, amalan mencari ilmu ini adalah sangat penting- nombor #1!

5. Anda sedar dan terkesan dengan keadaan ekonomi Malaysia

Mungkin kini gaya hidup anda sudah stable, dan tidak sukar. Ataupun mungkin anda terkesan juga dengan keadaan ekonomi Malaysia sejak implementasi GST. Tidak kira kedudukan anda kini, sama ada selesa ataupun tidak, sekiranya anda tersedar bahawa agak penting untuk menjana wang tambahan untuk masa hadapan diri dan keluarga, maka, perniagaan adalah untuk anda.

Perniagaan Internet membolehkan anda memulakan dan menjalankan perniagaan pada kos yang rendah dan masa yang flexible. Contohnya, antara strategi yang saya kongsikan malam tadi adalah bagaimana caranya mengautomasikan perniagaan kita 80% supaya kita lebih mempunyai waktu terluang dan bebas- dan tidak terikat dengan perniagaan sentiasa.

Hujung minggu lepas, saya keluar dengan keluarga ke One Utama Damansara. Terkejut juga melihat beberapa kedai ternama terpaksa tutup kedai. Bila bertanyakan pada pemilik perniagaan, rata-ratanya sedar keadaan ekonomi kos yang tinggi menyukarkan mereka. Bagaimana keadaan ekonomi kita 2017, 2018, 2019 dan seterusnya?

6. Anda suka cabar diri sendiri

17 tahun lalu saya mulakan perniagaan saya yang pertama adalah kerana ingin cabarkan diri saya sendiri. Tahun ini, Alhamdulillah telah membina business school saya di Dubai, Irfan Khairi Institute of Business Dubai juga kerana ingin mencabar diri sendiri.

Sekiranya dalam diri anda sendiri anda mempunyai perasaan ingin mencuba sesuatu yang baru dan inginkan cabaran baru, apa kata jadikan cabaran tersebut peluang menjana pendapatan.

Sememangnya memulakan perniagaan adalah amat mencabar. Tetapi tanpa perasaan suka pada cabaran ini, usahawan akan gagal. Jika anda suka pada cabaran, dan sering terfikir dan mempunyai niat ingin keluar dari zon selesa anda, perniagaan adalah jawapannya!

Sama ada sekiranya anda suka mencari ilmu ATAU sedar dengan keadaan ekonomi anda dan keluarga ATAU suka pada cabaran, ini adalah antara petanda anda patut menjadi usahawan. Bukan sahaja usahawan yang biasa, tetapi usahawan yang berjaya!

Jadi, adakah perkara-perkara di atas kena dengan diri anda?

Sekiranya “YA” dan anda terniat dan mempunyai azam untuk memulakan perniagaan, nasihat saya adalah jangan tunggu lagi. Anda terhutang pada diri anda sendiri untuk memulakan apa yang anda mahu.

Jangan tunggu bulan jatuh ke riba kerana ianya tidak akan terjadi. Apa yang perlu anda lakukan adalah anda yang perlu kejarkan cita-cita anda yang setinggi bulan dan bintang!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

 

3 nasihat kepada usahawan dalam keadaan ekonomi kini…

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Sejak pertengahan tahun ini, sering saya lihat peniaga-peniaga terpaksa tutup kedai. Bukan sahaja perniagaan kecil-kecilan, tetapi juga perniagaan yang telah bertapak beberapa tahun juga mendapai sukarnya dunia perniagaan kini. Apabila bertanya, ramai pemilik kedai berkeluh tentang keadaan ekonomi dan juga GST yang dikenakan telah menyukarkan perniagaan.

Dalam keadaan ekonomi kini, pengguna pula semakin berjaga-jaga dengan perbelanjaan. Kuasa pembeli semakin kurang oleh kerana barangan semakin mahal. Tidak kira peniaga atau pengguna, kedua-duanya akan terasa kesan ekonomi kini.
3 pesanan kepada peniaga dan usahawan kini…

3-nasihat-usahawan-kini

1. Work hard and fast
Dalam keadaan ekonomi kini, tidak mampu lagi untuk bergerak perlahan. Perlu bergerak pantas. Tiada lagi istilah “Work smart not hard” oleh kerana dalam kejayaan, pastinya usaha yang keras diperlukan.

Saya yakin ramai yang berusaha keras untuk perniagaan untuk mendapatkan prospek, dan cuba mengubahkan prospek menjadi pembeli. Tetapi, adakah berusaha dengan pantas? Ertinya, kalau dulu mungkin mencari 3-4 prospek sehari. Tetapi kini tidak lagi, perlu lebih pantas mencari 6-7 prospek sehari.

Pantas juga pada mempelajari ilmu-ilmu baru. Ilmu yang sedia ada tidak mencukupi. Ilmu yang diamalkan selama ini, akan membawa kita ke tahap ini sahaja. Tetapi ilmu dan strategi perniagaan baru yang diamalkan dengan pantas pastinya akan membawa perniagaan kita ke hadapan lagi.

Miliki ilmu sahaja tidak berguna sekiranya tidak mengamalkan ilmu tersebut. Fikirkan ilmu-ilmu perniagaan yang telah kita pelajari. Adakah kita mengamalkannya? Ataupun memberi alasan “sibuk” dan “tidak cukup masa?”

2. Engage with your customers
Kini, dengan pilihan yang pelbagai, usahawan perlu lebih berinteraksi dan engage bersama prospek dan pelanggan. Dulu-dulu, iklan sehala seperti di TV, radio, akhbar, brochure sudah memadai untuk mendapatkan pelanggan. Namun kini tidak lagi.

Di zaman teknologi dan informasi kini, usahawan perlu lebih berinteraksi dengan pelanggan dan bina hubungan bersama pelanggan. Membina jenama kini adalah dengan menzahirkan hubungan antara perniagaan dan pelanggan.

Tidak kira berapa ramai followers di Facebook atau Instagram anda miliki, sekiranya tiada engagement atau interaksi, maka tidak berguna juga. Kini, anda perlu lebih banyak memberi sebelum anda menerima. Beri bantuan, beri content, beri maklumat sebelum anda terima wang dari pelanggan.

Tanya pada diri sendiri, adakah anda membantu prospek anda SEBELUM anda menjual produk dan perkhidmatan anda? Sekiranya anda hanya cuba menjual tanpa membantu, disitulah silapnya. Kini, teknik hard selling sudah tidak menjadi. Fikirkan soft selling.

3. Never give up!
Dalam keadaan kesukaran perniagaan, pastinya terdetik untuk putus asa. Sekiranya putus asa, maka sama sahaja senasib perniagaan kita dan perniagaan lain yang terpaksa tutup dan gulung tikar.

Putus asa dibolehkan sekiranya benar-benar tiada jalan lain dan anda sudah berusaha sedaya upaya. Yang sedihnya, apabila mendapat keluhan usahawan mereka ingin putus asa, saya lihat terlalu banyak lagi perkara yang mereka tidak lakukan dalam perniagaan.

Tidak berusaha sepenuhnya dan memberi pelbagai alasan seperti tidak cukup masa, tidak tahu cara, sibuk dengan perkara lain, tiada modal, pesaing cuba jatuhkan dan seribu satu lagi alasan. Zaman ekonomi yang menganggu keusahawanan kini, alasan sudah tidak boleh lagi diberi kerana alasan akan membawa kemusnahan. Tidak kira apa pun alasan, cari penyelesaiannya dan lakukan dengan bersungguh dan pantas.

Dalam perniagaan saya juga sejak GST, sememangnya jatuh jualan sebanyak 10-20%. Tetapi bagaimana caranya untuk tingkatkan semula?

Jawapannya adalah saya perlu lebih berusaha dan produktiviti syarikat perlu meningkat 20% lagi untuk tingkatkan jualan semula! Tiada alasan oleh kerana tanggungjawab kita sebagai usahawan adalah untuk mencari penyelesaian…

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

keunikan

Cara menjual barangan yang sama dengan pesaing di Internet

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Bina jenama diri menggunakan Facebook

Langkah pertama apabila menjual sesuatu produk yang sama sahaja dikalangan pesaing-pesaing yang lain adalah dengan membina jenama diri kita sendiri.

Apabila produk sama, jenama diri kita sebagai usahawan atau penjual dapat membezakan kita dikalangan pesaing. Manusia sedia ada dengan personaliti, gaya dan cara yang berbeza.

Gunakan platform media sosial seperti Facebook untuk membantu sasaran pasaran kita dengan berkongsikan maklumat melalui teks, imej, video dan juga link yang berkaitan dengan industri yang dijalankan dan ini akan dapat membantu dalam membina jenama diri kita sendiri.

keunikan

Beri nilai tambahan seperti ebook

Beri nilai tambahan yang pesaing tidak berikan. Mungkin perkhidmatan tambahan atau produk tambahan. Sebaiknya sesuatu yang tidak menggunakan kos pada pihak kita.

Contoh terbaik adalah dengan memberi ebook percuma yang berkaitan dengan produk yang dijual. Sebagai contoh, sekiranya produk yang dijual adalan produk kesihatan, maka, kita boleh menghasilkan ebook ringkas percuma bertajuk “15 Kaedah Menurunkan Berat Badan” untuk pelanggan kita.

Apabila memberi nilai tambah seperti ebook percuma, pelanggan akan lebih berminat dan memudahkan keputusan membeli dari kita dan bukan dari pesaing.

Gunakan teknik yang berbeza seperti video marketing

Sekiranya ramai pesaing menjual produk yang sama, buka mata pada ruang dan peluang di mana pesaing kurang menggunakan sesuatu platform pemasaran.

Sebagai contoh, sekiranya terlalu ramai pesaing menggunakan media seperti Facebook atau Instagram dalam promosi, apa kata kita berubah kepada penggunaan pemasaran video di YouTube atau menulis di blog untuk membezakan diri kita dan pesaing.

Mungkin ramai masih belum menggunakan pemasaran video atau blog dalam industri kita, oleh itu, menjadikan platform yang lain daripada kebiasaan akan memberi kelebihan kepada kita.

Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial telah membantu ramai usahawan Internet mencapai kejayaan perniagaan online. Bermula dengan tiada idea perniagaan, sehingga memulakan perniagaan dan menjana pendapatan di Internet.

Sekiranya anda berminat untuk memulakan perniagaan Internet anda sendiri, sertai saya selama 6+ bulan secara part-time di Open Education Malaysia. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277. Pengambilan terbaru bermula tidak lama sahaja lagi!

*Program ini boleh diikuti secara bersemuka di kelas (Mutiara Damansara) atau secara 100% atas talian sekiranya anda berada jauh dari Kuala Lumpur.

 

tukang cuci

Coretan di Dubai…

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Setiba Dubai jam 430 pagi tadi selepas 7 jam dalam penerbangan, dari lapangan terbang antarabangsa Dubai, terus pemandu limo menghantar saya ke apartment yang terletak berhampiran dengan Irfan Khairi Institute of Business Dubai. Sememangnya saya suka mengambil flight malam, kerana apabila tiba di Dubai pagi, boleh lah saya terus ke meeting dan appointment selepas refresh sebentar di apartment.

Di sini, saya tinggal di service suite apartment, di mana perkhidmatannya adalah seperti hotel. Setibanya di lobby apartment tersebut dalam jam 5.30 pagi, mata saya tertumpu pada seorang pekerja pencuci di lobby tersebut. Pekerja tersebut, datang dari Filipina sedang ‘buffer’ lantai untuk mengilatkannya dengan mesin buffer lantai. Cukup dengan pakaian seragam syarikat pencuci serta alat-alat cucian yang lain ditepinya.

Fikiran saya terbawa saya ke 18 tahun yang lalu…

18 tahun lalu, begitulah keadaan saya. Ketika saya belajar di UK, saya tidak mempunyai duit yang cukup untuk mendalami dua ilmu yang cukup saya minat- iaitu ilmu motivasi dan ilmu perniagaan. Walaupun ditaja kerajaan, tajaan tersebut Alhamdulillah hanya cukup untuk yuran universiti, tempat tinggal dan makan minum.

Untuk mendalami ilmu motivasi dan perniagaan, sememangnya diluar skop pembelajaran universiti. Oleh itu, saya perlu mencari wang lebih untuk mencari ilmu tambahan ini. Apakah caranya? Ya, saya bekerja sebagai seorang tukang cuci atau ‘cleaner’ selama 2 tahun sambil belajar.

cuci

Pada masa itu, setiap hari selepas solat subuh, saya akan berjalan lebih kurang 3km ke supermarket di mana saya bekerja sebagai cleaner setiap hari sebelum kuliah universiti bermula jam 10 pagi. Saya masih ingat, pada tahun pertama tidak dibenarkan cuti sehari pun.

Bekerja sebagai cleaner selama dua tahun, mengajar saya pelbagai perkara. Maklumlah, kita sebagai tukang cuci akan dipandang sebagai tukang cuci sahaja- pendatang luar pula tu. Kena marah dan tengking oleh supervisor adalah perkara biasa. Tetapi, terpaksa tahan juga oleh kerana ingin mencari wang untuk menambahkan ilmu.

Dua tahun saya bekerja sebagai cleaner tetapi itulah dua tahun yang paling banyak mengajar saya tentang erti kesabaran dengan karenah orang, sabar dalam mencari ilmu, sabar dalam berusaha. Untuk berjaya, kita akan bertemu pelbagai karenah manusia. Untuk berjaya, kita perlu mencari ilmu. Dan untuk berjaya juga, pastinya ilmu sahaja tidak cukup sekiranya tidak berusaha.

Pagi ini, melihat pencuci dari Filipina yang sedang mengilatkan lantai, teringat saya 18 tahun lalu, saya juga pernah dalam keadaan itu. Sebelum memasuki lif apartment, saya senyum dan menegurnya “Hi, how are you?”. Dan pencuci tersebut pun balas senyuman dan bertanya “Fine, have a good day sir!”. Pintu lif tertutup sambil dirinya terus memberi senyuman lagi pada saya.

Dalam hidup, kita tidak tahu di mana kita akan berada setahun akan datang, 5 tahun akan datang, 10 tahun akan datang atau 15 tahun akan datang. 5 tahun selepas saya menjadi tukang cuci, Alhamdulillah saya berjaya mencapai pendapatan RM1,000,000 dari perniagaan Internet. 10 tahun selepas menjadi seorang tukang cuci, Alhamdulillah dapat mendidik dan juga memberi inspirasi kepada orang ramai di Malaysia dan melahirkan paling ramai usahawan-usahwan Internet berjaya di Malaysia. Hari ini, 18 tahun selepas menjadi seorang pencuci, Alhamdulillah tertubuhnya Irfan Khairi Institute of Business Dubai yang kini on track, untuk menjadi business school Internet #1 di Asia dan Dunia.

Jika ditanya pada saya, apakah rahsia kejayaan? Jawapannya ada dalam pengalaman yang saya kongsikan hari ni. Kejayaan perlu mempunyai kesabaran. Kejayaan perlu mempunyai ilmu. Kejayaan juga perlu diusahakan. There is no short cut. Tak kira di mana diri kita berada satu masa dulu, masa depan kita adalah di tangan diri kita sendiri. Bukan orang lain.

Sentiasa rendah diri, tetapi jangan pandang rendah pada diri sendiri. Potensi diri sendiri kita sendiri tidak tahu sekiranya kita tidak terus berusaha mengejar matlamat. Bagaimana hendak mencungkil potensi diri? Mulakan dengan matlamat dan berusaha mencapainya dengan ilmu. Anda akan lebih mengenali potensi sebenar dalam perjalanan tersebut. Ianya bukanlah satu sasaran, tetapi satu perjalanan yang akan membentuk dan memperbaiki diri sendiri.

Hargai segala pengalaman yang kita miliki, tidak kira susah atau senang. Buangkan perasaan ego dan hormati semua insan. Sentiasa berdoa kepada yang Esa supaya apa yang kita usahakan diperkenankan dan bersyukur selalu kerana bersyukur itu akan membuka pelbagai pintu rezeki yang kita tidak sangka-sangkakan. InshaAllah.

Moga perkongsian saya yang agak panjang kali ini memberi manfaat kepada anda, dan saya doakan anda juga akan mencapai apa sahaja matlamat anda satu hari nanti!

Irfan Khairi
Palm Jumeirah
Dubai, UAE

PS: Sekiranya anda ingin sertai program saya, tak perlu datang sampai ke Dubai 😉 kerana yang di Dubai adalah untuk peserta antarabangsa sahaja. Jika di Malaysia, dapatkan maklumat lajut di www.OpenEducation.com.myuntuk program 6 bulan bersama saya membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan anda ke tahap yang lebih tinggi. Boleh juga hubungi 03-77292277.

 

dubai talk irfan khairi

Popularkan perniagaan menggunakan iklan yang lebih efektif dan PERCUMA!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Beberapa hari lepas saya baru pulang dari Dubai atas jemputan memberi talk di sana mengenai perniagaan Internet. Alhamdulillah, ianya mendapat sambutan yang hebat dengan peserta-peserta dari serata dunia.

Suka saya ambil peluang ini untuk kongsikan kepada anda antara 3 tip perniagaan yang saya sampaikan melalui talk saya tersebut. Zaman kini berubah, kaedah pemasaran perniagaan juga perlu berubah tidak lagi seperti 5-10 tahun yang lalu…

dubaitalk montage

1. Popularkan perniagaan anda

Sikap manusia suka pada sesuatu yang popular. Dalam pemasaran ianya dikenali sebagai ‘Social Proof’, di mana, apa yang popular dan menjadi pilihan ramai akan lebih mudah terjual.

Perniagaan yang popular akan mudah diingati, menjadi pilihan pembeli serta meningkatkan kesetiaan pembeli.

Bukan sahaja selebriti dapat mempopularkan perniagaan mereka (tentunya lebih mudah bagi selebriti), tetapi, sebenarnya sesiapa sahaja dapat membina populariti perniagaan dengan menggunakan teknik dan strategi membina jenama.

2. Iklan kini kurang efektif

Zaman ini pengiklanan secara direct/langsung adalah kurang efektif. Ini kerana, terlalu banyak pengiklanan yang dilakukan oleh terlalu banyak perniagaan.

Orang ramai semakin lali (imune) dengan pengiklanan sebegini. Seperti kita juga, akan sering skip dan tidak endahkan iklan-iklan.

Kini, cara yang lebih efektif adalah pengiklanan yang tidak langsung melalui mesej-mesej disebalik maklumat dan informasi yang disampaikan.

3. Promosi percuma adalah lebih efektif

Kini, kos pengiklanan adalah semakin mahal. Tambahan pengiklanan secara langsung adalah kurang efektif pula.

Bak kata “The best things are free” juga boleh diaplikasikan dalam perniagaan di mana promosi percuma seperti ‘content marketing’ adalah berjangka panjang dan percuma untuk dilakukan.

Zaman berubah. Kaedah pemasaran juga perlu berubah. Terutamanya perniagaan yang kurang mempunyai modal dalam promosi, perlu pelajari cara dan kaedah pemasaran yang percuma, tetapi amat berkesan!

*Ketiga-tiga tip ini juga dibincangkan dan disampaikan dengan lebih mendalam di program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial.

[PENGUMUMAN] Pengambilan terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial akan bermula tidak lama sahaja lagi! Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 untuk berbincang.

Program ini juga boleh diikuti 100% secara online sekiranya anda jauh dari Kuala Lumpur. Klik di sini.

 

26-4-2016 2-55-38 PM

Dari sudut perspektif si anak syurga…

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Bagaimanakah keadaan kita jika segala-gala yang kita lihat dan dengar, 10x ganda lebih kuat, 20x ganda lebih banyak, lebih semuanya? Pasti kita sendiri tidak akan dapat hidup normal. Video ini memaparkan kempen untuk lebih memahami kanak-kanak yang mengidap Autisme.

Sememangnya, penyakit yang ada hubung kait dengan otak ini amatlah susah untuk dirawat. Jika kita dianugerahkan ‘anak syurga’ ini, apa yang kita boleh lakukan adalah bersabar, redha dan cubalah memahami dari sudut perspektif pengidap autisme. Bila kita lebih faham maka tidaklah kita merasa benci, rimas, susah dan sebagainya kepada mereka. Malah kita akan lebih bijak untuk menanganinya dan akan bersungguh-sungguh untuk berjaya melepasi cabaran hebat dari Tuhan itu.

Sebagaimana kita cuba untuk memahami kelemahan yang dimiliki oleh yang mengidap autisme, begitulah juga kita harus memahami, pekerja-pekerja kita, pasaran dalam perniagaan kita, pelanggan-pelanggan kita, apabila kita fahaminya, mudahlah kita untuk menanganinya dan berusaha untuk lebih berjaya lagi.

 

26-4-2016 2-59-45 PM

Cara promosi Red Bull yang sangat KREATIF!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Bukan tidak boleh mempromosi jenama perniagaan anda seperti biasa, seperti ramai-ramai buat, cuma hasilnya nanti juga akan biasa-biasa saja dan lebih kurang sama dengan orang ramai. Tetapi mempromosi dengan cara kreatif dan unik, pastinya akan meletakkan jenama anda ke hadapan dan lebih atas dari pesaing anda.

Video ini menunjukkan bagaimana jenama Red Bull, kombinasikan antara atlit-atlit tersohor dunia, dengan rekabentuk mekanikal khas yang mempamerkan cara genius, bagaimana setiap pergerakan itu boleh terus bersambung-sambung seperti cara domino. Aksi-aksi yang dipamerkan juga santai dan berkesan dalam menyatakan yang Red Bull adalah minuman untuk cergas, kreatif dan bertaraf dunia. Bayangkan jika idea ini, disalurkan ke dalam penjenamaan perniagaan anda, bolehkah anda bayangkan jauh mana anda boleh pergi?

 

12-5-2016 11-01-25 AM

Ambulan masa hadapan!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Setiap tahun hampir satu juta orang di Eropah mengalami serangan sakit jantung. Lebih menyedihkan hanya purata 8% sahaja, daripada mereka yang diserang sakit jantung ini yang dapat diselamatkan. Kebanyakannya, mati di tempat kejadian, akibat kelambatan respon daripada ambulan pasukan penyelamat kecemasan.

Idea untuk mengatasi masalah ini, mulai timbul. Lalu, Ambulan Dron tercipta! Percaya atau tidak, ambulan ‘masa hadapan’ ini mampu untuk menyelamatkan nyawa manusia. Matlamatnya adalah untuk meningkatkan infrastruktur kecemasan yang sedia ada dengan rangkaian pesawat yang jauh lebih laju dan tiada sebarang halangan jalanraya. Dron yang direka khas ini boleh pergi lebih 100km sejam dan boleh sampai ke destinasi dalam masa lebih kurang 1 minit. Ini boleh meningkatkan peluang mereka yang diserang sakit jantung, untuk diselamatkan daripada 8% kepada 80%!

Dron mudah alih dan dicipta begitu ringan ini juga boleh ditukar menjadi ‘Medical Kit’ atau peti perubatan di tempat kejadian. Malah ia juga boleh dipersiapkan untuk semua jenis bekalan kecemasan. Pelaksanaan di masa hadapan juga akan memfokuskan bukan hanya untuk pesakit jantung, tetapi juga untuk kes kecemasan lain seperti lemas , kencing manis, isu-isu pernafasan dan trauma.

Bagaimana? Apa pendapat anda? Adakah anda sudah bersedia untuk Ambulan Masa Hadapan yang ditanggung oleh syarikat ‘Living Tomorrow’ ini?

 

terjunan

Terjunan dari ketinggian 128 ribu kaki!

Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 4hb Disember ini! Klik di sini sekarang!

Impian yang julung-julung kalinya tercapai adalah dari niat dan usaha yang berpanjangan. Bukan mudah untuk mengecapi kejayaan yang berpuluh tahun tidak dicapai oleh sesiapa. Inilah yang membuatkan kejayaan itu cukup manis dirasakan apabila ianya dikecapi. Keinginan yang tinggi, dan usaha yang tidak pernah putus asa adalah sikap yang harus kita terapkan ke dalam diri kita. Serta meletakkan satu sasaran untuk mencapai cita-cita.

Inilah yang ada pada lelaki ini… selepas diterbangkan ke ketinggian paras 39,045 meter (128,100 kaki) dengan belon helium , Felix Baumgartner telah memecahkan rekod ‘freefall space’ atau terjunan dari paras tertinggi angkasaraya. Yang mana, rekod pertama yang telah dipegang 65 tahun dahulu oleh Chuck Yeagar! Felix mencapai kelajuan maksima 1,357.6km/sejam atau 843,6 mph(Mach 1.25) – Pakar skydiving Austria berusia 43 tahun itu turut memecahkan dua rekod dunia yang lain ( terjun bebas tertinggi, penerbangan belon tertinggi dikendalikan )