http://www.rahsiainternet.com/pakej
Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial

Dari Pakar Perniagaan Internet #1 Malaysia, Irfan Khairi
"Program Intensif 6 bulan Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial, khusus untuk usahawan, bakal usahawan dan suri rumah yang ingin menjalankan perniagaan Internet yang berjaya. " Klik di sini untuk maklumat lanjut!


Setiba Dubai jam 430 pagi tadi selepas 7 jam dalam penerbangan, dari lapangan terbang antarabangsa Dubai, terus pemandu limo menghantar saya ke apartment yang terletak berhampiran dengan Irfan Khairi Institute of Business Dubai. Sememangnya saya suka mengambil flight malam, kerana apabila tiba di Dubai pagi, boleh lah saya terus ke meeting dan appointment selepas refresh sebentar di apartment.

Di sini, saya tinggal di service suite apartment, di mana perkhidmatannya adalah seperti hotel. Setibanya di lobby apartment tersebut dalam jam 5.30 pagi, mata saya tertumpu pada seorang pekerja pencuci di lobby tersebut. Pekerja tersebut, datang dari Filipina sedang ‘buffer’ lantai untuk mengilatkannya dengan mesin buffer lantai. Cukup dengan pakaian seragam syarikat pencuci serta alat-alat cucian yang lain ditepinya.

Fikiran saya terbawa saya ke 18 tahun yang lalu…

18 tahun lalu, begitulah keadaan saya. Ketika saya belajar di UK, saya tidak mempunyai duit yang cukup untuk mendalami dua ilmu yang cukup saya minat- iaitu ilmu motivasi dan ilmu perniagaan. Walaupun ditaja kerajaan, tajaan tersebut Alhamdulillah hanya cukup untuk yuran universiti, tempat tinggal dan makan minum.

Untuk mendalami ilmu motivasi dan perniagaan, sememangnya diluar skop pembelajaran universiti. Oleh itu, saya perlu mencari wang lebih untuk mencari ilmu tambahan ini. Apakah caranya? Ya, saya bekerja sebagai seorang tukang cuci atau ‘cleaner’ selama 2 tahun sambil belajar.

cuci

Pada masa itu, setiap hari selepas solat subuh, saya akan berjalan lebih kurang 3km ke supermarket di mana saya bekerja sebagai cleaner setiap hari sebelum kuliah universiti bermula jam 10 pagi. Saya masih ingat, pada tahun pertama tidak dibenarkan cuti sehari pun.

Bekerja sebagai cleaner selama dua tahun, mengajar saya pelbagai perkara. Maklumlah, kita sebagai tukang cuci akan dipandang sebagai tukang cuci sahaja- pendatang luar pula tu. Kena marah dan tengking oleh supervisor adalah perkara biasa. Tetapi, terpaksa tahan juga oleh kerana ingin mencari wang untuk menambahkan ilmu.

Dua tahun saya bekerja sebagai cleaner tetapi itulah dua tahun yang paling banyak mengajar saya tentang erti kesabaran dengan karenah orang, sabar dalam mencari ilmu, sabar dalam berusaha. Untuk berjaya, kita akan bertemu pelbagai karenah manusia. Untuk berjaya, kita perlu mencari ilmu. Dan untuk berjaya juga, pastinya ilmu sahaja tidak cukup sekiranya tidak berusaha.

Pagi ini, melihat pencuci dari Filipina yang sedang mengilatkan lantai, teringat saya 18 tahun lalu, saya juga pernah dalam keadaan itu. Sebelum memasuki lif apartment, saya senyum dan menegurnya “Hi, how are you?”. Dan pencuci tersebut pun balas senyuman dan bertanya “Fine, have a good day sir!”. Pintu lif tertutup sambil dirinya terus memberi senyuman lagi pada saya.

Dalam hidup, kita tidak tahu di mana kita akan berada setahun akan datang, 5 tahun akan datang, 10 tahun akan datang atau 15 tahun akan datang. 5 tahun selepas saya menjadi tukang cuci, Alhamdulillah saya berjaya mencapai pendapatan RM1,000,000 dari perniagaan Internet. 10 tahun selepas menjadi seorang tukang cuci, Alhamdulillah dapat mendidik dan juga memberi inspirasi kepada orang ramai di Malaysia dan melahirkan paling ramai usahawan-usahwan Internet berjaya di Malaysia. Hari ini, 18 tahun selepas menjadi seorang pencuci, Alhamdulillah tertubuhnya Irfan Khairi Institute of Business Dubai yang kini on track, untuk menjadi business school Internet #1 di Asia dan Dunia.

Jika ditanya pada saya, apakah rahsia kejayaan? Jawapannya ada dalam pengalaman yang saya kongsikan hari ni. Kejayaan perlu mempunyai kesabaran. Kejayaan perlu mempunyai ilmu. Kejayaan juga perlu diusahakan. There is no short cut. Tak kira di mana diri kita berada satu masa dulu, masa depan kita adalah di tangan diri kita sendiri. Bukan orang lain.

Sentiasa rendah diri, tetapi jangan pandang rendah pada diri sendiri. Potensi diri sendiri kita sendiri tidak tahu sekiranya kita tidak terus berusaha mengejar matlamat. Bagaimana hendak mencungkil potensi diri? Mulakan dengan matlamat dan berusaha mencapainya dengan ilmu. Anda akan lebih mengenali potensi sebenar dalam perjalanan tersebut. Ianya bukanlah satu sasaran, tetapi satu perjalanan yang akan membentuk dan memperbaiki diri sendiri.

Hargai segala pengalaman yang kita miliki, tidak kira susah atau senang. Buangkan perasaan ego dan hormati semua insan. Sentiasa berdoa kepada yang Esa supaya apa yang kita usahakan diperkenankan dan bersyukur selalu kerana bersyukur itu akan membuka pelbagai pintu rezeki yang kita tidak sangka-sangkakan. InshaAllah.

Moga perkongsian saya yang agak panjang kali ini memberi manfaat kepada anda, dan saya doakan anda juga akan mencapai apa sahaja matlamat anda satu hari nanti!

Irfan Khairi
Palm Jumeirah
Dubai, UAE

PS: Sekiranya anda ingin sertai program saya, tak perlu datang sampai ke Dubai 😉 kerana yang di Dubai adalah untuk peserta antarabangsa sahaja. Jika di Malaysia, dapatkan maklumat lajut di www.OpenEducation.com.myuntuk program 6 bulan bersama saya membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan anda ke tahap yang lebih tinggi. Boleh juga hubungi 03-77292277.

Pendapat Anda? No Comments


Beberapa hari lepas saya baru pulang dari Dubai atas jemputan memberi talk di sana mengenai perniagaan Internet. Alhamdulillah, ianya mendapat sambutan yang hebat dengan peserta-peserta dari serata dunia.

Suka saya ambil peluang ini untuk kongsikan kepada anda antara 3 tip perniagaan yang saya sampaikan melalui talk saya tersebut. Zaman kini berubah, kaedah pemasaran perniagaan juga perlu berubah tidak lagi seperti 5-10 tahun yang lalu…

dubaitalk montage

1. Popularkan perniagaan anda

Sikap manusia suka pada sesuatu yang popular. Dalam pemasaran ianya dikenali sebagai ‘Social Proof’, di mana, apa yang popular dan menjadi pilihan ramai akan lebih mudah terjual.

Perniagaan yang popular akan mudah diingati, menjadi pilihan pembeli serta meningkatkan kesetiaan pembeli.

Bukan sahaja selebriti dapat mempopularkan perniagaan mereka (tentunya lebih mudah bagi selebriti), tetapi, sebenarnya sesiapa sahaja dapat membina populariti perniagaan dengan menggunakan teknik dan strategi membina jenama.

2. Iklan kini kurang efektif

Zaman ini pengiklanan secara direct/langsung adalah kurang efektif. Ini kerana, terlalu banyak pengiklanan yang dilakukan oleh terlalu banyak perniagaan.

Orang ramai semakin lali (imune) dengan pengiklanan sebegini. Seperti kita juga, akan sering skip dan tidak endahkan iklan-iklan.

Kini, cara yang lebih efektif adalah pengiklanan yang tidak langsung melalui mesej-mesej disebalik maklumat dan informasi yang disampaikan.

3. Promosi percuma adalah lebih efektif

Kini, kos pengiklanan adalah semakin mahal. Tambahan pengiklanan secara langsung adalah kurang efektif pula.

Bak kata “The best things are free” juga boleh diaplikasikan dalam perniagaan di mana promosi percuma seperti ‘content marketing’ adalah berjangka panjang dan percuma untuk dilakukan.

Zaman berubah. Kaedah pemasaran juga perlu berubah. Terutamanya perniagaan yang kurang mempunyai modal dalam promosi, perlu pelajari cara dan kaedah pemasaran yang percuma, tetapi amat berkesan!

*Ketiga-tiga tip ini juga dibincangkan dan disampaikan dengan lebih mendalam di program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial.

[PENGUMUMAN] Pengambilan terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial akan bermula pada 28hb Mei 2016- hanya 6 tempat tinggal! Mulakan perniagaan Internet anda dan jana pendapatan mulai 2016 dalam program 6 bulan separuh masa ini. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Aisyah di 03-77292277 untuk berbincang.

Program ini juga boleh diikuti 100% secara online sekiranya anda jauh dari Kuala Lumpur. Klik di sini.

Pendapat Anda? [5] Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Bagaimanakah keadaan kita jika segala-gala yang kita lihat dan dengar, 10x ganda lebih kuat, 20x ganda lebih banyak, lebih semuanya? Pasti kita sendiri tidak akan dapat hidup normal. Video ini memaparkan kempen untuk lebih memahami kanak-kanak yang mengidap Autisme.

Sememangnya, penyakit yang ada hubung kait dengan otak ini amatlah susah untuk dirawat. Jika kita dianugerahkan ‘anak syurga’ ini, apa yang kita boleh lakukan adalah bersabar, redha dan cubalah memahami dari sudut perspektif pengidap autisme. Bila kita lebih faham maka tidaklah kita merasa benci, rimas, susah dan sebagainya kepada mereka. Malah kita akan lebih bijak untuk menanganinya dan akan bersungguh-sungguh untuk berjaya melepasi cabaran hebat dari Tuhan itu.

Sebagaimana kita cuba untuk memahami kelemahan yang dimiliki oleh yang mengidap autisme, begitulah juga kita harus memahami, pekerja-pekerja kita, pasaran dalam perniagaan kita, pelanggan-pelanggan kita, apabila kita fahaminya, mudahlah kita untuk menanganinya dan berusaha untuk lebih berjaya lagi.

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Bukan tidak boleh mempromosi jenama perniagaan anda seperti biasa, seperti ramai-ramai buat, cuma hasilnya nanti juga akan biasa-biasa saja dan lebih kurang sama dengan orang ramai. Tetapi mempromosi dengan cara kreatif dan unik, pastinya akan meletakkan jenama anda ke hadapan dan lebih atas dari pesaing anda.

Video ini menunjukkan bagaimana jenama Red Bull, kombinasikan antara atlit-atlit tersohor dunia, dengan rekabentuk mekanikal khas yang mempamerkan cara genius, bagaimana setiap pergerakan itu boleh terus bersambung-sambung seperti cara domino. Aksi-aksi yang dipamerkan juga santai dan berkesan dalam menyatakan yang Red Bull adalah minuman untuk cergas, kreatif dan bertaraf dunia. Bayangkan jika idea ini, disalurkan ke dalam penjenamaan perniagaan anda, bolehkah anda bayangkan jauh mana anda boleh pergi?

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Setiap tahun hampir satu juta orang di Eropah mengalami serangan sakit jantung. Lebih menyedihkan hanya purata 8% sahaja, daripada mereka yang diserang sakit jantung ini yang dapat diselamatkan. Kebanyakannya, mati di tempat kejadian, akibat kelambatan respon daripada ambulan pasukan penyelamat kecemasan.

Idea untuk mengatasi masalah ini, mulai timbul. Lalu, Ambulan Dron tercipta! Percaya atau tidak, ambulan ‘masa hadapan’ ini mampu untuk menyelamatkan nyawa manusia. Matlamatnya adalah untuk meningkatkan infrastruktur kecemasan yang sedia ada dengan rangkaian pesawat yang jauh lebih laju dan tiada sebarang halangan jalanraya. Dron yang direka khas ini boleh pergi lebih 100km sejam dan boleh sampai ke destinasi dalam masa lebih kurang 1 minit. Ini boleh meningkatkan peluang mereka yang diserang sakit jantung, untuk diselamatkan daripada 8% kepada 80%!

Dron mudah alih dan dicipta begitu ringan ini juga boleh ditukar menjadi ‘Medical Kit’ atau peti perubatan di tempat kejadian. Malah ia juga boleh dipersiapkan untuk semua jenis bekalan kecemasan. Pelaksanaan di masa hadapan juga akan memfokuskan bukan hanya untuk pesakit jantung, tetapi juga untuk kes kecemasan lain seperti lemas , kencing manis, isu-isu pernafasan dan trauma.

Bagaimana? Apa pendapat anda? Adakah anda sudah bersedia untuk Ambulan Masa Hadapan yang ditanggung oleh syarikat ‘Living Tomorrow’ ini?

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Impian yang julung-julung kalinya tercapai adalah dari niat dan usaha yang berpanjangan. Bukan mudah untuk mengecapi kejayaan yang berpuluh tahun tidak dicapai oleh sesiapa. Inilah yang membuatkan kejayaan itu cukup manis dirasakan apabila ianya dikecapi. Keinginan yang tinggi, dan usaha yang tidak pernah putus asa adalah sikap yang harus kita terapkan ke dalam diri kita. Serta meletakkan satu sasaran untuk mencapai cita-cita.

Inilah yang ada pada lelaki ini… selepas diterbangkan ke ketinggian paras 39,045 meter (128,100 kaki) dengan belon helium , Felix Baumgartner telah memecahkan rekod ‘freefall space’ atau terjunan dari paras tertinggi angkasaraya. Yang mana, rekod pertama yang telah dipegang 65 tahun dahulu oleh Chuck Yeagar! Felix mencapai kelajuan maksima 1,357.6km/sejam atau 843,6 mph(Mach 1.25) – Pakar skydiving Austria berusia 43 tahun itu turut memecahkan dua rekod dunia yang lain ( terjun bebas tertinggi, penerbangan belon tertinggi dikendalikan )

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Sukan, sains , muzik dan fesyen kini telah mengorak langkah lebih jauh apabila teknologi Intel, mulai menyertai bidang-bidang itu untuk meneroka potensi teknologi mereka sehingga mencetuskan pengalaman hebat di seluruh dunia. Sebagai sebahagian daripada siri #ExperienceAmazing, video yang dikongsikan ini adalah sebahagian daripada projek Intel.

Fesyen dicampurkan dengan teknologi intel…hasilnya? AMAT MENGKAGUMKAN sekali. Intel dan pereka fesyen ini, telah membuat penemuan baru dan menolak inovasi jauh ke hadapan. Turkish Ezra dan Tuba Çetin, menggunakan Intel Edison untuk memberi rekaan pakaian mereka yang dinamakan ‘Butterfly Dress’ – Apa kelainannya? Setiap kali ada yang merapati dia yang memakai pakaian ini, rama-rama akan terbang dari pakaian itu. Percaya tak? Anda kena lihat sendiri video ini… Dunia fesyen kini mengorak lebih jauh dengan teknologi ini, lebih canggih dan tak terfikir minda.

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Kita yang celik ni pun kadang-kadang tak sempurna mana apa sahaja yang kita usahakan. Apatah lagi melakukan sesuatu yang kita langsung tak berbakat dan tak ada ilmu di dalam bidang itu. Jauh sekali nak buat kerja dalam gelap, lagi merapu jadinya. Tetapi, bagi si buta ini… dia tidak mengambil kelemahan dia itu sebagai penghalang.

Dia suka melukis dan tanpa mengira apa, dia tetap mencuba untuk melukis apa sahaja yang terfikir olehnya. Tanpa menghiraukan bagaimanalah lukisan dia akan kelihatan, dia terus saja menyiapkan lukisannya itu. Bagaimanakah akhirannya? Cantikkah lukisannya? Itu bukanlah yang menjadi ukuran, tetapi niat dan usaha untuk melakukannya di dalam ‘GELAP’ itulah yang menjadi inspirasi!

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Simple idea, tetapi besar keuntungannya itulah yang dilakukan oleh Nicolas Vuignier dari Switzerland. Apa yang dia mahu capai adalah penggunaan kamera video untuk dapatkan video capture ke sekeliling dirinya secara live sewaktu bermain ski. Lalu dia mulai mencipta sebuah bekas tempat untuk meletakkan kamera yang boleh dipusingkan ke sekeliling dirinya. Setelah berkali-kali ekperimen videonya tidak menjadi seperti yang diharapkan, dia tetap tidak putus asa sebaliknya terus membaiki dan mencari cara untuk berjaya.

Akhirnya, dia telah berjaya mencipta satu bekas yang dibuat dari kadbod untuk meletakkan kamera video yang dipanggil CENTRIPHONE. Dan kini ianya telah dijual diinternet. Malah sekarang beliau juga sudah mempunyai bekas yang lebih advance khas untuk Iphone pula.

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Kreatif sungguh kumpulan Wintergatan dari Swedish ini, dengan mencipta satu mesin muzik yang mempunyai kombinasi kesemua peralatan muzik. Di mana apabila dimainkan, ianya berbunyi seolah-olah satu band muzik sedang mendendangkan lagu.

Inilah yang seharusnya setiap industri lakukan. Tambah-tambah lagi industri yang sedia ada ramai pesaingnya. Anda perlu mencari kelainan! barulah apa yang anda tonjolkan itu berbeza dan istimewa. Bila lain dari yang lain, ramailah yang akan berminat dengan produk anda, atau servis anda, atau pun berminat dengan anda!

 

Pendapat Anda? No Comments


Sertai saya, Irfan Khairi, di Program Intensif Perniagaan Internet dan Startegi Media Sosial. Program separuh masa 6 bulan+ membantu anda memulakan dan mengembangkan perniagaan Internet anda. Lawati www.OpenEducation.com.my. Tempat TERHAD dan EKSKLUSIF bermula 27hb Ogos ini! Klik di sini sekarang!

Ada berbagai-bagai cara untuk kita buat kelainan. Kali ini, persatuan kesedaran alam sekitar menggunakan Koko. Seekor gorila yang boleh membuat bahasa isyarat, untuk berhubung dengan kita dan memberi pesanan yang amat bermakna. Jom sama-sama kita lihat dan bertindak!.

 

Pendapat Anda? No Comments


Next Page »