Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial

Dari Pakar Perniagaan Internet #1 Malaysia, Irfan Khairi
"Program Intensif 6 bulan Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial, khusus untuk usahawan, bakal usahawan dan suri rumah yang ingin menjalankan perniagaan Internet yang berjaya. " Klik di sini untuk maklumat lanjut!


Ramai yang bertanyakan kepada saya, saya memberi tip-tip perniagaan dan kejayaan setiap hari,

“Tidak takutkah sehingga kehabisan ilmu apabila semua didedahkan?” ada juga yang kata “Dah jadi jutawan, mesti ada rahsia-rahsia lain yang tidak diberitahu. Kalau beritahu, nanti orang akan tiru cara anda dan bersaing dengan anda!”

Jawapannya adalah, ilmu perniagaan dan kejayaan tidak akan habis! Lagi banyak kita berikan dan dedahkan, lebih banyak idea-idea baru yang kita akan dapat.

kongsikong

[PENGUMUMAN: Pelajari ilmu perniagaan Internet bersama Pakar Perniagaan Internet #1, Irfan Khairi. Program yang melahirkan paling ramai usahawan Internet di Malaysia!]

Apabila kita berkongsi ilmu dengan sesiapa sahaja, perbuatan menyampaikan ilmu tersebut akan membuka minda kita kepada lebih banyak ilmu lagi. Ia akan menjadikan kita lebih berfikiran kreatif dalam memperbaiki ilmu yang sedia ada pada kita.

Jangan takut untuk berkongsi ilmu (mungkin sebab takut pesaing akan meniru anda). Ini adalah kerana, dengan berbuat demikian, ia akan menyempitkan lagi ilmu yang dimiliki dan mebantutkan perkembangan ilmu tersebut untuk mencapai lebih kejayaan.

Tetapkan matlamat anda untuk menjadi jutawan bukan kerana wang ringgit dan kemewahan semata. Tetapi, tetapkan matlamat anda untuk memperolehi ilmu dan pengalaman yang ditimba dalam perjalanan mencapai matlamat tersebut.

Wang berjuta boleh habis dibelanjakan dalam sekelip mata. Tetapi ilmu dan pengalaman tidak akan hilang.

Kata seorang pakar perniagaan dan jutawan, “Perniagaan bernilai berjuta yang anda bina boleh musnah dalam sekelip mata. Tetapi, dengan ilmu dan pengalaman yang anda ada, anda boleh melintas ke seberang jalan, dan membina empayar perniagaan baru yang boleh menjana berjuta ringgit lagi.”

Betapa benar kata-kata itu. Itulah sebabnya anda mungkin pernah dengar jutawan-jutawan yang gagal dalam perniagaan oleh sebab yang tidak dapat dielakkan, kemudian, membina empayar perniagaan baru yang kemudiannya meraih berjuta-juta lagi- Ilmu dan pengalaman tidak hilang!

**Sekiranya anda ingin mendalami dan pelajari ilmu memulakan perniagaan dan mengembangkan perniagaan di Internet, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama saya. Program separuh masa ini terbaik untuk anda yang baru ingin memulakan perniagaan melalui Internet. Layari www.OpenEdu.com.my untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Aie/En Naz di 03-77292277 untuk tempah tempat anda hari ini.

Pendapat Anda? No Comments


Teringat satu ketika dulu saya sedang berbual-bual dengan kenalan baik saya, Chef Ismail, mengenai perniagaan. Chef Ismail merupakan Chef selebriti yang tidak asing lagi dan pemilik restoran yang sangat berjaya, Rebung di Bangsar. Bila saya tanyapadanya tentang rahsia kejayaan restorannya, Rebung, jawabnya…

Untuk berjaya sebagai pemilik restoran hebat, perlu bermula dari bawah. Perlu tahu mencuci peti sejuk dahulu. Perlu tahu selok belok dapur terlebih dahulu. Perlu tahu semua kerja-kerja yang dikira leceh terlebih dahulu sebelum ingin memulakan perniagaan yang besar. Tak kira, bekerja dulu dengan orang untuk menimba pengalaman. Kemudian-kemudian, perlahan-lahan mulakan perniagaan dan perlahan-lahan besarkan perniagaan.

Sememangnya benar pesanan itu. Bagi saya juga, perniagaan saya kini hanya bermula sebagai one-man-show di Internet dari rumah bermula tahun 2000 dahulu.

Ramai yang inginkan perniagaan yang terus besar. Mungkin dapatkan pinjaman bank, gran kerajaan, minta ahli keluarga untuk bantu wang, ataupun bermodalkan sendiri berpuluh atau beratus ribu ringgit ingin memulakan perniagaan besar terus.

BAHAYA!

manasatu

[PENGUMUMAN: Ingin memulakan perniagaan kecil-kecilan? Sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Pengambilan terbaru bermula bulan hadapan. Daftar hari ini sebelum terlewat.]

Melainkan anda sedia mempunyai pelbagai pengalaman, pernah berjaya dalam perniagaan, tahu selok belok dan turun naiknya keusahawanan, mempunyai jaringan network perniagaan yang sedia besar dan hebat, mempunyai modal yang banyak sebagai kecemasan sekiranya perniagaan tidak berjaya, dan banyak lagi, maka tak salah nak terus mulakan perniagaan besar. Tetapi, itupun masih lagi perlu berhati-hati.

Sebaiknya timba pengalaman dulu dari bawah, dari zero, dari kosong. Memulakan perniagaan kecil-kecilan dulu dapat membantu anda:

1. Meminimakan risiko perniagaan

Sememang perniagaan memerlukan modal. Kalau perniagaan kecil, kecil lah modalnya. Kalau besar, maka besar modalnya dan risiko juga turut besar.

Sering saya dengar kisah seseorang itu mempunyai simpanan RM20,000 dan ingin memulakan perniagaan dengan menggunakan keseluruhan RM20,000 tersebut. Bukan sahaja itu, berhutang pula lagi RM20,000 sebab tak cukup modal!

Mencari nahas namanya ini.

Mulakan kecil, rendahkan risiko pelaburan pada perniagaan. Kalau bisnes kecil pun tidak boleh berjaya, bagaimana nak berjaya bisnes besar kan?

2. Timba pengalaman dan ilmu

Apabila memulakan bisnes kecil dan kembangkan perniagaan kecil tersebut perlahan-lahan dengan keuntungannya, pelbagai pengalaman dan ilmu dapat dipelajari.

Untuk berjaya dalam perniagaan, ilmu dan pengalaman memainkan peranan penting. Jadikannya satu cabaran bagaimana perniagaan kecil yang kita mulakan tersebut boleh menjadi sederhana besar. Kemudian, daripada perniagaan sederhana besar tersebut boleh jadi besar dan hebat.

Ilmu yang dipelajari melalui pengalaman sendiri membina sebuah perniagaan dari kecil hingga besar akan menjadikan seseorang itu lebih hebat sebagai usahawan berjaya.

3. Menguji diri dan pasaran

Tidak semua perniagaan berjaya kali pertama. Malah, lebih banyak lagi kegagalan perniagaan pertama lagi daripada yang berjaya. Memulakan perniagaan besar terus mendedahkan diri kita kepada risiko perniagaan gagal yang lebih teruk.

Apabila bermula kecil, ia dapat menguji kebolehan diri kita sendiri mengendalikan perniagaan. Ia juga dapat menguji pasaran perniagaan tersebut. Mungkin selama ini kita “rasa” kita boleh mengendalikan perniagaan dan mungkin kita “rasa” perniagaan tersebut mempunyai permintaan di sesuatu tempat itu.

Tetapi adakah ia pasti? Tidak semuanya pasti dalam perniagaan. Mula kecil dan uji kebolehan diri sendiri dan pasaran terlebih dahulu. Mana tahu, selepas beberapa bulan anda mencuba, anda rasa perniagaan itu bukan untuk anda. Atau, selepas mencuba, baru anda tahu tiada pasaran yang bagus untuk perniagaan anda di situ. Maka, bermula kecil dapat membantu memperbaiki diri anda sendiri serta mengenalpasti pasaran dengan lebih tepat lagi tanpa risiko yang tinggi.

Memang saya tahu, bermula dengan premis perniagaan hebat, berkereta mewah, mempunyai ramai kakitangan bunyi glamour dan nampak pun seperti orang berjaya.

Cuma takut, nanti premis hebat, kereta mewah, kakitangan ramai tu la yang membuatkan kita tertekan bila hutang keliling pinggang. Pendapatan cukup-cukup makan. Dan hampir-hampir lemas perniagaan! Mudahan dapat dijauhkan dari kita.

*Mulakan perniagaan kecil anda bersama kami di Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Program yang mendapat sambutan amat hebat dan telah melahirkan ramai usahawan-usahawan Internet. Pengambilan terbaru bermula pada bulan hadapan. Dapatkan maklumat lanjut dan daftar di http://www.OpenEdu.com.my atau hubungi Cik Aie/En Naz di 03-77292277

Pendapat Anda? No Comments


Salah satu kunci kejayaan adalah yakin dengan diri kita sendiri. Namun, masalahnya, ramai juga yang tidak mempunyai keyakinan diri.

Pertama sekali, berkeyakinan tinggi bukan bermaksud perlu menjadi riak, sombong atau dilihat takbur. Keyakinan diri ertinya dalam diri sendiri mempunyai perasaan yakin. Tidak perlu pula “over confident” sehingga menunjuk-nunjuk dan memberi persepsi yang negatif pula kepada orang lain.

Berkeyakinan tinggi adalah perasaan “saya boleh” dalam diri sendiri untuk melakukan sesuatu perkara itu. Bezannya dengan mereka yang tidak yakin adalah, mereka yang tidak yakin akan teagak-agak melakukan suatu, fikir diri tidak layak menghasilkan sesuatu, sering fikir gagal, berasa malu untuk melakukan sesuatu itu, walaupun ianya dapat membantu diri sendiri mencapai kejayaan.

takyakin

Mengapa tidak mempunyai keyakinan diri?

Mungkin diri kita tidak pernah mencapai kejayaan yang boleh dibanggakan. Oleh itu, dalam diri kita sendiri fikirkan kita tidak layak mencapai kejayaan. Bila fikir tidak layak, di situlah keyakinan diri pun terganggu. Tiada keyakinan diri, maka usaha juga tidak bersungguh, dan sekali lagi tidak akan berjaya mencapai kejayaan yang membanggakan. Maka, kitaran pun akan berulang sekali lagi!

Walaupun tidak pernah mencapai kejayaan yang membanggakan, fikirkan there’s always a first time for everything!

Mengapa tidak mempunyai keyakinan diri?

Mungkin kita pernah gagal sebelum ini. Dan kegagalan lepas masih lagi menghantui diri kita. Kita akan terasa takut gagal dan pisang berbuah dua kali. Kalau dulu gagal, nanti gagal lagi. Apa yang lagi menakutkan adalah lebih tekanan untuk buktikan orang keliling bahawa kali ini kita akan berjaya. Kalau gagal juga, malu muka nak sorok di mana!? Kalau gagal juga, ini lah peluang terakhir dan selepas ini tidak lagi akan mencuba!

Walaupun pernah gagal, perlu ingat, itu adalah langkah-langkah awal kesemua orang yang berjaya hari ini. Bukan hanya gagal sekali, tetapi setelah gagal berkali-kali, baru akan terjumpa kejayaan. Tingkatkan keyakinan diri dengan memahami untuk berjaya, gagal berkali-kali itu adalah perkara biasa!

Mengapa tidak mempunyai keyakinan diri?

Mungkin selalu melihat kegagalan orang sekeliling, kisah-kisah kesusahan orang lain, atau mungkin juga terdapat suara-suara negatif luaran dari orang lain yang tidak menyokong kita. Hati mahu lakukan tetapi, pengalaman sekeliling dan luaran membuatkan kita hilang keyakinan diri. Kalau orang lain gagal, kita pun akan gagal. Kalau orang lain kata kita akan gagal, betul lah tu. Kalau perniagaan mereka tidak menjadi, kita lakukan pun pasti tidak akan jadi.

Abaikan anasir-anasir luaran. Untuk berjaya kita tidak boleh puaskan hati semua pihak. Beri fokus kepada diri sendiri. Kejayaan yang ingin kita capai adalah untuk diri dan keluarga kita. Bukan untuk orang lain.

Buangkan rasa tiada keyakinan diri jauh jauh. Kerana sesiapa sahaja, termasuk ANDA layak, mampu dan pastinya boleh berjaya! 

* Antara sebab tidak yakin adalah kurangnya ilmu dalam sesuatu perkara itu. Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan tetapi tidak yakin, mungkin perlu menambahkan ilmu dalam bidang perniagaan untuk meningkatkan keyakinan diri anda.  Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial telah berjaya membantu ramai usahawan memulakan perniagaan mereka yang pertama. Klik di sini untuk maklumat lanjut pengambilan terbaru!

Pendapat Anda? No Comments


Ada tak cara untuk berjaya dengan mudah? Sememangnya tidak ada. Namun, walaupun tiada cara untuk mencapai kejayaan dengan mudah, pastinya ada cara-cara untuk PERmudahkan kejayaan kita.

Cara-cara ini adalah cara terbukti berkesan yang dilakukan oleh ramai insan-insan yang berjaya.

Pertama: Perhati dan ikut cara orang berjaya

Dalam kejayaan, bak kata mat Salleh, kita tidak perlu “re-invent the wheel”. Kata Melayu pula, kita tak perlu ciptakan sekali lagi roda. Roda telah dicipta. Maka, tak guna nak ciptakan sekali lagi bukan? Tetapi maksud sebenar “wheel” atau “roda” di sini bermaksud kitaran atau cara-cara yang dilakukan oleh seseorang itu.

Pelajari dan teliti usaha, teknik, srategi, semangat, sikap, cara, kaedah, dan apa sahaja yang dilakukan oleh orang yang berjaya selagi ianya tidak melanggar batas-batas agama.

Ianya dikatakan menurut penyelidikan Dr Thomas Stanley, orang yang sangat-sangat berjaya dalam bidang mereka bekerja dan berusaha 70-80 jam seminggu. Sekiranya dilihat di sini sahaja, jumlah ini adalah jauh lebih dari bekerja 9 pagi hingga 5 petang. Adakah kita berusaha sedemikian?

3mudah

[PENGUMUMAN: Hanya beberapa hari sahaja lagi, pengambilan terbaru untuk Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial akan bermula. Klik di sini untuk maklumat lanjut program sebelum tempat dipenuhi]

Kedua: Bergaul dengan orang-orang berjaya

Kelilingi diri anda dengan mereka yang bermotivasi tinggi, bersemangat, berjaya, berfikiran positif, mempunyai matlamat dan visi, dan seumpamanya. Sekali lagi, bak kata mat Salleh, “If you want to soar like an eagle, you must not flock with the turkeys”. Banyak pula kata mat Salleh kali ini ;) Maksudnya adalah, “Kalau hendak terbang setinggi helang yang gah, jangan pula sentiasa bersama ayam belanda di tanah”.

Kenali bulatan kenalan baru. Berjumpa dan berkenalan dengan orang-orang yang disebutkan diatas. Ianya seumpama pergi ke gym. Kalau di rumah, melakukan senaman seorang diri mungkin kurang semangat dan tenaga. Tetpi, apabila pergi ke gym, melihat ramai sedang bersenam, berpeluh tanpa henti, ia seakan memberi semangat kepada diri kita sendiri pula untuk turut sama bersenam, berpeluh tanpa henti!

Kenali dan dampingan bulatan kenalan yang dapat memberi semangat kepada anda untuk berjaya, dan bukannya menjatuhkan semangat anda.

Ketiga: Jadikan usaha sebagai tabiat

Konsisten dalam usaha anda. Tidak semestinya anda berusaha sekeras mungkin untuk sesuatu masa yang tertentu. Apa yang penting adalah konsisten dalam usaha yang dilakukan. Apabila konsisten, ia akan menjadi tabiat dalam diri kita sendiri.

Seperti perlumbaan kura-kura dan si arnab, arnab yang sebegitu laju tetap kalah oleh kerana berhenti ditengah jalan untuk tidur. Si kura-kura menang kerana konsisten selalu sehingga ke akhirnya.

Melakukan usaha dengan pantas, dan bersemangat sememangnya penting. Tetapi, ianya tidak akan menjadi sekiranya tidak konsisten. Kalau nak berusaha dengan pantas, keras, & bersemangat, boleh, tetapi biarlah konsisten dan dilakukan setiap hari.

Sediakan jadual mingguan untuk diri anda sendiri dan senaraikan matlamat yang anda ingin capai setiap hari dalam seminggu. Jadual mingguan ini akan menjadikan and alebih teratur dan konsisten dalam usaha anda. Jadikan tabiat untuk sentiasa merancang minggu anda dengan usaha-usaha yang anda perlu lakukan, dan lakukannya!

Sememangnya, untuk berjaya tiada cara yang mudah. Kalau ada yang kata boleh berjaya dengan mudah, tipu la tu. Namun, pastinya ada cara-cara untuk PERMUDAHKAN kejayaan anda.

* Pengambilan terbaru untuk Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial akan bermula. Sekiranya anda berminat untuk menjalankan perniagaan di Internet dan memerlukan bantuan dan juga bimbingan, layari www.OpenEdu.com.my untuk melihat sama ada program ini dapat membantu anda. Program 6 bulan ini memberi module yang terbukti berjaya, belajar bersama-sama rakan sekelas baru, serta memberi bantuan dan bimbingan selama 6 bulan. Klik di sini untuk maklumat lanjut. atau hubungi Cik Aie/En Naz di 03-77292277 hari ini.

Pendapat Anda? No Comments


Bagi anda yang pernah berpengalaman mengalami keadaan ini, pastinya faham. Hati terasa sakit, sedih, marah dan geram pun ada. Terasa hilang kepercayaan, jatuh keyakinan diri, dan tidak percaya lagi orang lain pun ada juga. Tapi yang tak bestnya ada juga terasa diri agak lurus bendul dan dibodohkan oleh orang lain.

Pengalaman apa yang saya sebutkan ini? Pengalaman ditipu dalam perniagaan.

Keadaan ini sememangya biasa terjadi. Mungkin ditipu pekerja sendiri yang songlap duit. Mungkin juga rakan perniagaan (yang merupakan orang yang dipercayai selalunya ahli keluarga atau rakan) yang menghilangkan duit. Ataupun sesiapa sahaja atau orang luar yang tidak dikenali yang menipu, mencuri, pecah amanah, merompak, dan sewaktu dengannya yang mengakibatkan diri kita dan perniagaan kita terasa ditindas.

Pastinya ada perasaan sakit, sedih, marah dan geram bukan?

Bagi saya dan syarikat saya juga, keadaan sebegini pernah berlaku. Bukan sekali atau dua. Tetapi beberapa kali juga. Persoalannya apa yang perlu dilakukan? Dan bagaimana hendak membina semula semangat selepas ditipu?

songlap2

[PENGUMUMAN: Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama pakar perniagaan Internet #1, Irfan Khairi, pengambilan terbaru kini dibuka. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran atau hubungi Cik Aie/En Naz di 03-77292277 hari ini]

Pertama sekali, apa yang penting adalah, buang jauh-jauh perasaan yang merasakan kita ni bodoh atau terlalu lurus kerana tertipu. Semestinya salah adalah pada orang yang mencuri dan menipu tersebut. Dia yang bodoh kerana melakukan perkara yang bodoh bukan sahaja boleh menerima hukuman di dunia, tetapi hukuman juga di akhirat wallahualam.

Tidak kira bagaimana pun kita bersedia atau berhati-hati dalam mengelakkan keadaan ditipu dalam perniagaan, si penipu jauh lebih licik dari kita. Pastinya ada sahaja jalan lain untuk menipu atau mencuri. Kalau tak banyak, mungkin sedikit-sedikit dilakukan yang kita tak perasan yang akhirnya banyak juga.

Langkah kedua adalah untuk melakukan laporan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan undang-undang. Hubungi pihak-pihak yang berkuasa dengan segala bukti. Lebih banyak bukti yang diberikan, lebih mudah kes akan dikendalikan oleh pihak polis, pendakwaraya, mahkamah dan sebagainya.

Di sini suka saya juga mengingatkan untuk membuat sebarang perjanjian bertulis, rekod, kontrak, simpanan resit dan bukti ketika menjalankan perniagaan. Kalau ada cctv lagi bagus ;) walau bagaimanapun kita mempercayai sesuatu pihak itu. Mana tahu, yang dipercayai sangat itu akan menikam kita dari belakang pula. Bukti-bukti inilah yang akan membantu kita kelak.

Namun, ada keadaan juga di mana kita tidak sampai hati untuk ambil tindakan undang-undang mungkin kerana rakan yang baik dulu, atau pekerja yang baik dulu, atau ahli keluarga. Maka, ini terpulang kepada anda. Tepuk dada tanya selera. Tetapi, sekiranya ini pilihan anda, langkah seterusnya adalah…

Buangkan rasa sedih, marah, geram, dan sakit hati oleh kerana kesemua itu adalah amalan yang kurang sihat dan hanya merugikan kita sahaja. Nak rasa semua itu sekejap sahaja, ok la… tapi jangan terbawa-bawa lama sangat. Lagi lama kita merasa begitu, lebih banyak masa kita dan tenaga kita terbuang kerana memberi fokus kepada perasaan negatif.

Pilih untuk bersabar dan bersyukur terlebih dahulu.

  • Bersabar kerana ini akan menenangkan anda dan inilah cara Rasulullah saw. Walaupun pelbagai cabaran yang menimpa, Rasulullah tetap bersabar. Pastinya cabaran Rasulullah adalah jauh lebih teruk lagi dari orang menipu kita dalam perniagaan bukan? Tambah, kalaupun rezeki kita hilang akibat ditipu, bila kita bersabar, kalau hilang duit, kita dapat pahala. Lagi best.
  • Bersyukur pula kerana masih banyak lagi rezeki yang kita ada InsyaAllah. Rezeki bukan sahaja pada harta benda dan duit ringgit. Rezeki kita yang masih ada mungkin pada keluarga yang bahagia, kesihatan yang baik, rakan-rakan yang memahami, dan mungkin juga gaya hidup yang tidak terjejas sangat akibat ditipu. Maish banyak yang kita boleh bersyukur InsyaAllah.

Mudahan mereka yang tertindas akan mendapat rezeki yang berkali-kali ganda dari Allah swt!

INFO: Dapatkan maklumat lanjut Program Intensif Perniagaan Internet dan Stretgi Media Sosial di sini. Mulakan program Internet dengan kos yang rendah, dan capaian pelanggan yang tinggi. Mulakan perniagaan Internet yang anda minat bersama-sama kami dan rakan-rakan turut membantu. Pengambilan terbaru kini dibuka. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran atau hubungi Cik Aie/En Naz di 03-77292277 hari ini]

Pendapat Anda? No Comments


Sejak sekolah rendah, sampai la sekolah menengah, ke kolej atau university, memang tak habis-habis kita lalui kursus atau kem motivasi. Tak lupa, bila kerja sekarang pun, ada juga seminar-seminar motivasi. Kalau nak diikutkan, kita di Malaysia ni memang penuh dengan motivasi dari dulu sampai sekarang!

Adakah penting motivasi? Jawapan pendeknya, memang penting.

Tanpa motivasi, tiada action. Bila tiada action, maka tiada hasil. Bila takde hasil, makin kurang pula motivasi dan semangatnya dan begitulah ceritanya…

Namun, tak semua motivasi memberi action. Pergi sahaja kursus atau seminar atau kelas atau, namun, keputusan untuk take action, tiada siapa yang boleh lakukan untuk anda.

Tiada siapa boleh mengubahkan diri kita, kecuali diri kita sendiri. Motivasi yang penting sekali bukan datangnya dari luaran. Tetapi, ianya datang dari dalaman sendiri. Iaitu kemahuan dan keputusan dalam diri sendiri untuk ambil tindakan.

motivasitakcukup

[PENGUMUMAN: Hanya beberapa hari sahaja lagi untuk intake terbaru Program Insentif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Klik di sini untuk maklumat lanjut]

Tindakan pula, ada seninya. Bukan sahaja tindakan melulu. Semangat dah ada, motivasi dah kuat, dan terus melakukan sesuatu tanpa teknik dan strategi yang betul. Maka, tak menjadi juga action atau tindakan yang kita lakukan itu.

Selepas motivasi, perlu ada tindakan yang teratur.

Sebab itu juga mereka yang bersemangat selepas menghadiri kursus motivasi, diberi sehari dua selepas itu, kurang semangatnya. Diberi seminggu dua, hilang pula semangat. Diberi sebulan dua, terasa di takuk lama kembali dan fikir untuk sekali lagi mencari motivasi.

Jadikan tindakan itu sebagai satu tabiat supaya momentum motivasi yang ada diteruskan. Bukan sahaja hangat-hangat tahi ayam. Pelajari teknik dan strategi untuk memberi tindakan yang terbaik. Salah satu caranya adalah dengan melihat mereka yang telah berjaya dalam industry anda. Apakah tindakan yang dilakukan? Apakah teknik dan strategi yang digunakan?

Tidak perlu mencipta teknik dan strategi kejayaan yang baru. Mat Salleh kata, you don’t need to reinvent the wheel. Lakukan apa yang orang lain lakukan, dan jadikan itu sebagai tindakan dan tabiat anda.

Motivasi tanpa tindakan dan strategi, tidak akan memberi anda apa-apa.

*Ada yang bertanya pada saya adalah saya menjalankan program motivasi? Jawapan saya tidak. Saya hanya menulis artikel motivasi melalui blog ini ;) Kerana ada banyak seminar-seminar motivasi dikendalikan oleh pakar-pakar motivasi di serata Malaysia. Kesemuanya hebat-hebat belaka!

Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial adalah program menunjukkan teknik dan strategi. Khas bagi mereka yang telah mempunyai motivasi dalaman untuk memulakan perniagaan Internet, program ini akan menunjukkan cara dan kaedah tindakan melalui teknik dan strategi secara konsisten selama 6 bulan untuk menjadikan perniagaan sebagai tabiat anda. Untuk maklumat lanjut, lawati http://www.OpenEdu.com.my

Pendapat Anda? 1 Comment


Semakin lama, semakin tinggi kos hidup. Tahun ini, dikatakan juga ramai yang akan terkesan dengan GST. Terutamanya mereka di bandaraya makin terasa bebannya dalam menampung keluarga.

Memang tidak dapat dinafikan juga, kini ramai yang mula mencari alternatif lain dalam menjana pendapatan sampingan melalui perniagaan. Namun persoalan yang sangat kerap saya terima adalah…

Perniagaan apa yang perlu dimulakan?

Sering kali di program keusahawanan Internet yang saya jalankan, lebih 50% peserta belum lagi memiliki perniagaan. Mereka masih tercari-cari perniagaan apa yang perlu dimulakan.

Jawapan utama kepada soalan cepu emas ini adalah, sebaik-baiknya mulakan perniagaan yang kita minati. Mulakan penriagaan yang kita suka. Mulakan perniagaan yang kita banggakan.

Amat sukar untuk kita berjaya dalam perniagaan sekiranya kita separuh hati sahaja pada perniagaan tersebut. Kita mulakan perniagaan bukan kerana kawan-kawan mendesak kita mulakan perniagaan, tetapi kita mulakan perniagaan untuk membantu diri kita dan keluarga.

2nasihat

[PENGUMUMAN: Program Intensif 6-bulan Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama Irfan Khairi akan bermula tidak lama lagi, hanya beberapa sahaja tempat tinggal. Sertai pengambilan terbaru sekiranya anda ingin memulakan atau mengembangkan perniagaan anda melalui Internet]

Jarang sekali saya melihat kejayaan dalam perniagaan sekiranya ushawan tersebut tidak minat dengan perniagaan yang dijalankan. Minat ini akan menjadi pendorong kepada kita untuk tidak putus asa. Kalau minat tidak ada, itu yang mengakibatkan perniagaan tersangkut ditengah jalan…

Apa yang memeritkan lagi adalah apabila sudah mengeluarkan beribu atau berpuluh ribu ringgit membeli stok-stok perniagaan yang tidak mampu dijual! Dan sedihnya, keadaan ini sering terjadi.

Dalam perniagaan ilmu adalah sangat penting. Mulakan perniagaan dari bawah dan perlahan-lahan kembangan perniagaan. Kadang-kadang takut juga bila saya mendengar usahawan yang mencari pinjaman berpuluh atau beratus ribu ringgit untuk memulakan perniagaan, namun tiada ilmu dan pengalaman untuk memulakan perniagaan tersebut.

Sepatutnya bukan duit modal yang dicari dulu, tetapi, ilmu dan pengalaman.

Jangan malu untuk bermula kecil. Kalau cita-cita hendak membuka restoran francais, mula dulu dengan menjual kecil-kecilan. Kalau kecil-kecilan pun tak lepas, bagaimana nak berjaya kalau terus buka perniagaan besar?

Ramai usahawan yang berjaya saya kenali bermula kecil. Mencari pengalaman dan ilmu terlebih dahulu supaya cukup ilmu dan pengalaman untuk membesarkan perniagaan mereka kelak.

Memang bermula besar terus, nampak gah, nampak hebat, nampak power macam orang-orang kaya. Tetapi, fikirkan pula risiko yang diambil sekiranya perniagaan tersebut tidak menjadi.

Niat hendak membantu diri dan keluarga ketika kos hidup semakin tinggi, takut pula risiko yang kita ambil akan memudaratkan lagi keluarga.

Jadi, jawapan kepada soalan utama kita, hendak mula perniagaan apa? Jawapannya adalah perniagaan yang mengikut minat kita. Namun, perlu ingat juga bahawa ilmu dan pengalaman diperlukan untuk menjalankan perniagaan berjaya.

Dalam perniagaan, utamakan minat dan ilmu. Sekiranya niat kita dan cara berniaga kita jalankan mengikut sunnah, maka keuntungan dan duitnya InsyaAllah akan datang juga bersama rezeki-rezeki yang lain.

Bagi anda yang ingin mulakan perniagaan Internet dan memerlukan bantuan dan bimbingan dari awal, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama saya. Sebuah program 6 bulan yang terbukti berkesan membantu usahawan baru dan juga berpengalaman dalam memulakan perniagaan Internet langkah demi langkah. Klik di sini untuk maklumat lanjut.

Pendapat Anda? 1 Comment


Hati mahu melakukan sesuatu yang boleh mengubahkan hidup, tetapi mulut berkata “Tunggu dulu”. Nak risau apa. Esok kan masih ada… hari ini boleh relax-relax dulu sebab nak mengubahkan hidup, bunyi macam susah je… lagi pun ada banyak rutin harian lain yang perlu dilakukan terlebih dahulu.

Begitulah hakikatnya keadaan yang sering berlaku. Menangguhkan kerja menjadi penghalang semangat dan motivasi untuk berubah. Menangguhkan kerja adalah pencuri masa dan pencuri hidup. Mat Salleh panggilnya procrastination.

Terlalu ramai yang tidak mencapai matlamat mereka oleh kerana walaupun mereka sedar dan telah menetapkan matlamat, mereka ada sahaja alasan masa untuk memulakannya adalah salah- hari tidak betul, minggu tidak betul, bulan tidak betul dan tahun tidak betul. Industri tidak betul. Market tidak betul. Sehingga akhirnya terlalu lewat!

3 sebab utama penangguhan kerja:

  • Terlalu banyak alasan
  • Tidak sirius dalam mengambil keputusan
  • Tiada deadline dalam matlamat

buang masa

Untuk mengelakkan penangguhan kerja, tanya diri sendiri pada ketika itu- adakah anda memberi terlalu banyak alasan untuk tidak memulakan kerja? Adakah anda sirius dalam mengambil keputusan? Adakah anda menulis deadline (tarikh) untuk mencapai matlamat kerja tersebut? Jawapannya:

  • Hentikan memberi alasan (Orang lain buat duit, kita buat alasan)
  • Mula sirius dalam mengambil keputusan hari ini! (Terlalu banyak anda dan keluarga akan rugi sekiranya anda tidak serious dalam hidup)
  • Tulis deadline atau tarikh untuk mencapai sesuatu matlamat (walaupun kerja-kerja kecil- tulis tarikh deadline tersebut. Dengan hanya menulis deadline, ia akan mengubahkan mentaliti anda)

Merkea yang berjaya, dan mereka yang dalam keadaan “biasa-biasa” sahaja, semuanya mempunyai 24 jam sehari dalam hidup. Apa yang membezakan kedua-dua golongan ini adalah penggunaan masa yang lebih efektif oleh orang yang berjaya.

Sememangnya melakukan sesuatu yang baru adalah sukar. Walaupun bagi mereka yang berjaya juga. Namun, orang yang berjaya tahu bahawa untuk mencapai kejayaan, ianya terpaksa dilakukan juga tanpa melengah-lengahkan masa  supaya ianya tidak mencuri masa dan hidup mereka!

** Sekiranya anda berminat untuk memulakan perniagaan Internet dan masih melengah-lengahkan masa lagi untuk bermula, InsyaAllah, Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial dapat membantu anda. Program 6 bulan separuh masa ini lengkap dengan modul, bantuan dan bimbingan untuk membantu anda memulakan dan menjalankan perniagaan melalui Internet dari asas, hingga ke tahap yang lebih maju. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendafataran pengambilan terbaru.

 

Pendapat Anda? [29] Comments


Katakan  dalam satu group, ada 10 ahli. Dalam group tu pula ada 2 orang yang berfikiran positif, bercakap positif, dan berkelakuan positif. Dalam group tu juga, ada 1 orang berfikiran negatif, bercakap negatif, dan berkelakuan negatif.

Apa akan terjadi pada group itu bila mengandungi 2 orang positif, dan 1 orang negatif? 2 positif lawan 1 negatif, siapa akan menang?

Jawapan: Yang 1 negatif akan menang :(

Ini kerana, sesuatu yang “negatif” lebih senang di sebarkan. Perkara  negatif juga lagi senang untuk “berjangkit”. Yang negatif lagi senang untuk difikirkan.

negatif

Contohnya, kalau dalam satu pejabat, ada 2-3 orang yang berfikiran positif… dan ada sorang sahaja berfikiran negatif. Yang negatif tu pasti akan menjatuhkan moral dan semangat teman-teman pejabat yang lain, tak kira walaupun ada 2-3 orang lain yang bersemangat, positif & mempunyai keyakinan tinggi.

Mempunyai 1 orang berfikiran negatif dalam group/kumpulan/kenalan anda adalah agak berisiko, kerana bila-bila masa sahaja ia dapat berjangkit dengan ahli-ahli lain :)

So, berhati-hati with negative people around you. Ianya berjangkit dengan orang lain… takut2 terjangkit kepada anda :)

*PENGUMUMAN: Pengambilan terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial kini dibuka. Program 6 bulan bersama rakan-rakan baru sekelas yang berfikiran positif sama-sama menyokong untuk memulakan dan menjalankan perniagaan di Internet. Hanya beberapa sahaja tempat tinggal, klik di sini untuk maklumat lanjut.

Pendapat Anda? [40] Comments


Tak semua matlamat yang kita tetapkan akan tercapai. walaupun dah berusaha, dah belajar, dah berkorban… tapi tak kesampaian juga. Maksudnya, dah bermula, tetapi tak capai apa yang dihajati mengikut masa atau target yang ditetapkan.

Pertama sekali, ini bukanlah satu KEGAGALAN. Tidak mencapai matlamat bukanlah gagal sekiranya kita telah bermula, mencuba, dan berusaha.

Kalau kita tak mula, tak cuba dan tak usaha, maka itu boleh dikira sebagai KEGAGALAN. Tetapi, kalau dah berusaha sebaiknya, capai atau tidak matlamat, jangan dikira sebagai gagal.

matlamat

Memang kita akan rasa sedih dan down bila tak capai matlamat. Kita sedih kerana kita melihat apa yang kita tidak capai.

Sebenarnya, perlu fikir dengan cara lain. Fikirkan apa yang anda telah lalui walaupun tak capai matlamat tersebut. Bila kita sering sedih kerana tak capai matlamat, kita akan lupa untuk bersyukur dengan apa yang kita sedia ada. Sedangkan bersyukur itu sendiri adalah kunci dalam menarik reseki yang diberkati.

Lagi banyak bersyukur, lagi banyak nikmat yang kita akan terima. Bersyukur dengan apa yang kita ada, walaupun sekiranya kita tidak capai sesuatu matlamat. Bila bersyukur, baru kita akan rasa nikmatnya usaha kita. Kalau tak bersyukur, nanti tertutup pula pintu rezeki akan datang.

Pastinya ada terasa sedih bila lepas berusaha dan tidak capai target yang ditetapkan. Hingga adakalanya rasa tidak puas hati dengan usaha yang dilakukan. Maka, dalam keadaan ini, kita tidak dapat merasa nikmat usaha kita selama ini.

Sememangya usaha itu penting. Sekiranya kita sudah ikhtiar untuk mencapai sesuatu itu, tetapi tidak kesampaian juga, fikirkan rezeki itu bukan milik kita di waktu itu.

Tambahkan usaha untuk mencari rezeki yang lain dengan sentiasa bersyukur atas usaha-usaha kita sebelum ini.

Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial kini mendapat sambutan yang amat hebat dan hasilnya adalah ramai usahawan berjaya menjana pendapatan melalui perniagaan masing-masing dalam masa 6 bulan program ini dijalankan. Sekiranya anda berminat untuk memulakan dan menjalankan perniagaan Internet anda sendiri dari rumah, dapatkan maklumat lanjut program Intensif 6 bulan ini bersama Pakar Perniagaan Internet #1 Malaysia, Irfan Khairi. Lawati www.OpenEdu.com.my untuk maklumat lanjut.

Pendapat Anda? No Comments


Dalam memulakan perniagaan, sememangnya sokongan orang disekeliling kita amat diperlukan. Lagi orang sekeliling sokong usaha kita, lagi kita akan bersemangat untuk mencapai kejayaan.

Namun adakalanya keadaan kita tidak mendapat sokongan orang sekeliling, tak kira, keluarga, suami, isteri, atau kawan-kawan pula yang memberi kata-kata negatif dan tidak menyokong usaha kita.

alone

Apa yang perlu dilakukan?

Pertama sekali, sokongan yang paling penting dan paling utama sekali perlu datang daripadadiri anda sendiri- iaitu sokongan mental. Tidak semestinya kita memerlukan sokongan orang lain untuk berjaya. Kejayaan diri kita adalah tanggungjawab kita sendiri.

Sekiranya jiwa, semangat dan motivasi dalaman diri kita sendiri adalah kuat, maka itu sahaja sokongan yang diperlukan tidak kira apa sahaja cabaran kata-kata negatif yang dilemparkan oleh orang lain.

Sebaiknya juga cari kenalan-kenalan baru yang mempunyai matlamat sama seperti anda dalam memulakan perniagaan. Terdapat pelbagai perjumpaan sesi network, kursus, seminar, acara perniagaan yang dikendalikan yang boleh menjadi platform yang bagus untuk membesarkan lagi bulatan kenalan kita yang menyokong apa yang kita lakukan.

Namun, saya faham, sekiranya rakan-rakan yang tidak menyokong ianya agak mudah. Kita boleh je buat tak tahu je, masuk telinga kiri, keluar telinga kanan.

Apa yang menjadi lebih sulit adalah sekiranya mereka yang tidak menyokong usaha kita memulakan dan menjalankan perniagaan terdiri daripada ahli keluarga, ibu, ayah, atau orang suami ataupun isteri.
Mahu tidak mahu, perlu berbincang dengan keluarga. Berbincang sesama sendiri dengan baik dan bertolak ansur.

Ketahui sebab utama mengapa mereka tidak menyokong anda menjalankan perniagaan, mungkin risau melihat anda mengalami kegagalan. Pastinya niat orang tersayang adalah untuk melindungi kita. Oleh yang demikian, berbincang untuk cari jalan penyelesaian bagaimana caranya sama-sama dapat menangani dan mengadaptasikan keadaan tersebut.

Adakalanya juga ia merupakan idea yang baik untuk melibatkan keluarga, suami atau isteri untuk turut sama dalam perniagaan. Mungkin sekiranya mereka turut disertakan dalam perancangan perniagaan bersama, ia juga dapat memberi gambaran yang lebih jelas untuk sama-sama berusaha membantu meningkatkan ekonomi keluarga dan bukan pada anda sahaja.

Bukan itu sahaja, bersama menjalankan perniagaan dan faham memahi boleh juga merapatkan lagi hubungan kekeluargaan.

Bak kata “tak kenal, maka tak cinta”, mungkin keluarga anda perlu tahu lebih banyak lagi mengenai selok belok perniagaan. Belajar bersama-sama dan mungkin juga hadiri kursus perniagaan berdua. Mana tahu, nanti mereka pula yang meminati perniagaan dan ingin memulakan perniagaan juga!

PS: Sekiranya anda memerlukan bantuan dan sokongan dalam memulakan perniagaan di Internet, Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial membei bantuan dan sokongan selama 6 bulan bukan sahaja dari kami di IKSB tetapi juga bersama rakan-rakan sekelas yang turut sama mempunyai matlamat yang sama dengan anda. Umpama satu keluarga besar yang sama-sama menyokong usaha masing-masing.

Untuk maklumat lanjut, lawati http://www.OpenEdu.com.my atau hubungi Cik Aie/En Naz di 03 77292277. Juga, pada hari Ahad ini, akan terdapat preview di pusat latihan kami. Call kami untuk maklumat preview.

Pendapat Anda? No Comments


Next Page »