Sumber Rezeki Membentuk Peribadi (Bahagian 1)

Carilah Rezeki Halal Elakkan Rezeki Haram.

rezeki halal

“Hati” merupakan organ yang sangat penting dalam tubuh manusia. Oleh itu, ia perlu dijaga dengan sebaik mungkin agar tidak tercemar dan ternoda dengan sebarang perkara yang boleh merosakkan atau mencacatkannya.

Jika wajah kita ingin sentiasa kelihatan cantik dan menawan setiap masa, begitu juga dengan hati. Ianya perlu dijaga seelok-eloknya, agar senantiasa jernih, bersih serta tidak berkarat dan hitam. Hati yang terjaga dengan baik tidak akan terhijab walau sedikit pun jika ia selalu digilap dengan sifat-sifat mazmumah di dalam diri. Jauhkan diri daripada perasaan buruk sangka, hasad dengki, iri hati, khianat mengkhianati, benci-membenci dan sebagainya.

Sebaliknya tanam dan suburkanlah sifat-sifat yang baik agar hidup sentiasa tenang dan tenteram supaya kehidupan  menjadi lebih indah, bahagia dan sejahtera setiap masa.

Dengan itu, apabila hati dijaga dengan elok, maka keseluruhannya akan menjadi baik dan sempurna kerana di hatilah terpancar cahaya keimanan dan ketaqwaan yang terpamer di wajah seseorang insan. Ini disebabkan “Hati” adalah sarang segala bentuk kebaikan mahupun kejahatan.

Perkara paling utama untuk menjaga hati ialah dengan menentukan sumber rezeki yang menjadi darah daging kita setiap hari melalui pemakanan dan sumber rezeki yang diperolehi sama ada halal, haram atau syubahah.

Jangan mengambil hak orang lain (terutama harta anak-anak yatim).

Disebabkan terlalu memburu kesenangan dan kemewahan duniawi, manusia hari ini sanggup melakukan apa sahaja demi  mencapai hasrat dan impian masing-masing  tanpa mengira apa pun, walau terpaksa menindas dan mengambil hak orang lain, asalkan kemewahan dapat diraih dengan mudah dan hajat hati tercapai. Ramai yang gemar mengambil kesempatan di atas kelemahan dan kekurangan insan lain. Ini amat-amat dikesali dan tidak wajar berlaku dalam kehidupan yang berlandaskan Islam dan juga masyarakat kita amnya.

Di dalam surah An-Nisa’ ayat 2 Allah SWT berfirman : “Dan berikanlah kepada anak-anak yatim (yang sudah dewasa) harta mereka, janganlah kamu menukar yang baik dengan yang buruk dan janganlah kamu makan harta mereka (dengan menghimpunkannya) bersama harta kamu. Sesungguhnya (tindakan menukar dan memakan) itu adalah dosa besar.” (An-Nisa’ : Ayat 2)

Sering terjadi perkara seumpama ini ialah apabila orang yang diamanahkan untuk menjaga harta anak-anak yatim itu seorang yang tidak bertanggungjawab dan tidak amanah maka, dia akan mengambilnya dengan jalan yang salah, zalim dan  tanpa pengetahuan anak-anak yatim tersebut, sedangkan hakikatnya mereka tidak berhak untuk berbuat demikian walaupun sebagai penjaganya.

Ini amat bersalahan dan bertentangan serta berdosa besar. Allah melaknat perbuatan tersebut kerana terdapat banyak hadis-hadis dan Firman-Firman Allah SWT di dalam al-Quran dan hadis yang melarang keras perbuatan tersebut serta menjelaskan mengenai larangan-larangan dan seksaan-seksaan bagi sipemakan harta anak-anak yatim itu contohnya seperti :

Firman Allah SWT di dalam surah An-Nisa’  juga ayat 10 yang bermaksud : “Sesungguhnya Orang yang memakan harta anak yatim secara zalim  sebenarnya mereka itu menelan api neraka dalam perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala.” (Surah An-Nisa’ : Ayat 10).

[Bersambung di “Sumber Rezeki Membentuk Peribadi (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Sumber Rezeki Membentuk Peribadi (Bahagian 1)

  1. Assalam.
    Tolong guide business satay king grill (frozen) saya ke peringkat yg lebih jauh boleh tuan.
    Jasa baik..amat dihargai.
    Wassalam

Leave a Reply

Your email address will not be published.