Makan Hati Makan Gaji (Bahagian 2)

Bersambung dari: Makan Hati Makan Gaji (Bahagian 2)

Hari ini, pelbagai kursus dan program yang diiktiraf kerajaan melalui kolej dan juga universiti yang boleh diambil secara sepenuh masa dan juga separuh masa. Diri saya sebagai pesyarah program di Open University Malaysia (OUM) kini amat teruja melihat ramai antara mereka yang bekerja dan juga berniaga mengambil program-program separuh masa ini untuk menambahkan skil dan pendidikan untuk menambahkan pendapatan. Itulah ertinya melabur pada diri.

Pasaran kerja adalah adil. Lebih ilmu, pengetahuan dan pendidikan yang kita miliki, maka lebih tinggi pendapatan yang boleh kita dapatkan!

Soalan pembaca:
Berinteraksi mengenai  kewangan, perniagaan & motivasi di Facebook Irfan Khairi di www.facebook.com/irfankhairi.fb Tanyakan soalan anda di sana!

Saiful Hasri, Rawang
Saya bekerja makan gaji sudah 2 tahun. Bagaimana caranya untuk meminta gaji lebih tinggi dari majikan saya. Saya takut keputusan yang saya terima adalah saya tak akan dapat kenaikan tersebut?

Meminta gaji lebih dari majikan pastinya suatu yang menekankan. Selalunya juga akan rasa takut dan ragu ragu untuk meminta. Sebenarnya, mengapa perlu rasa takut dan ragu-ragu sekiranya anda rasakan diri anda layak untuk kenaikan gaji yang diminta? Seakan-akan anda sendiri tidak meyakini diri anda. Sekiranya anda tidak yakin nilai diri anda, bagaimana pula majikan akan meyakini anda?

raise

Langkah pertama anda dalah untuk menunjukkan hasil kerja yang terbaik dan tiada tolok bandingnya, Sehingga, majikan dan syarikat tempat yang anda kerja bergantung kepada skil dan kepakaran anda. Langkah kedua, adalah untuk menimbulkan kenaikan isu gaji secara baik- biarkan hasil kerja anda melakukan perundingan.

Anda perlu ingat, tujuan meminta kenaikan gaji adalah kerana hasil kerja anda mencerminkan kenaikan gaji tersebut, dan bukannya kerana anda ingin membayar kereta baru, membayar tanggungan keluarga yang makin besar atau sebab-sebab peribadi yang lain. Sebab-sebab ini tidak seharusnya menjadi basis dalam merunding kenaikan gaji ketika bersemuka dengan majikan.

Langkah ketiga, sekiranya anda berjaya, tahniah! Tetapi, sekiranya setelah memberi sebab dan menunjukkan bukti prestasi dan capaian anda memerlukan kenaikan gaji dan di tolak, jangan risau dan terus kan kerja anda sebagai pekerja contoh. Sambil itu, mulakan usaha anda mencari tempat kerja lain. Mungkin mengambil sedikit masa, tetapi, rezeki pastinya ada ditempat lain. Mana tahu, dan sering juga berlaku, apabila tiba masanya untuk anda ingin meninggalkan tempat kerja, majikan anda yang akan menawarkan anda kenaikan gaji- dan tika ini, anda yang perlu membuat keputusan 😉

Mohd Ashraf, Pasir Mas:
Sudah hampir setahun saya menganggur tanpa pendapatan, dan malu pada keluarga kerana  isteri yang bekerja dan menanggung kami. Apa yang saya boleh buat sedangkan saya berusaha mencari kerja tetapi tidak dapat?

Sekiranya anda tidak dapat kerja, besar kemungkinan ianya adalah salah anda. Sememangnya kini berpuluh ribu yang menganggur tanpa kerja. Sebab utamanya adalah, tidak mempunyai skil yang diingini oleh syarikat yang menawarkan kerja. Sering kali, yang disalahkan adalah syarikat atau majikan kerana “memilih” sangat. Sebaiknya, lihat pada diri sendiri, dan tanyakan apakah kekurangan pada diri sendiri kerana tidak mendapat tempat kerja?

Sekiranya sukar anda mencari kerja, dapatkan set skil baru yang boleh membantu anda mendapatkan kerja. Gunakan perasaan malu anda pada keluarga sebagai satu picu untuk diri anda keluar dari zon selesa anda dan mendalami ilmu-ilmu baru yang mempunyai permintaan di pasaran. Rasa malu, dan sedih tidak akan membawa anda kemana pun. Cari kelemahan anda dan perbaiki diri sendiri dengan melabur pada diri anda!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Makan Hati Makan Gaji (Bahagian 2)

  1. Saya merupakan pelajar batch 7 bersama AeU & IK. Saya akui sangat puas selepas saya membuat keputusan berhenti kerja dari makan gaji kepada membina perniagaan sendiri. Terima kasih di atas tunjuk ajar dari trainer IKSB dan yang paling berharga buat saya adalah kuliah bersama Tuan Irfan Khairi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.