Melengahkan masa untuk kaya (Bahagian 2)

Bersambung dari: Melengahkan masa untuk kaya (Bahagian 1)

Konsisten dalam perihal kewangan kita adalah kunci kepada kekayaan pada masa hadapan. Ramai yang gagal, adalah kerana tidak konsisten. Namun, konsisten dalam simpanan, pelaburan, menjana pendapatan memerlukan disiplin.

disiplin

Dua strategi mudah pulangan kompaun, dan juga pemurataan kos ringgit sahaja dapat membantu diri kita menjadi bebas kewangan pada satu hari nanti. Dan keduanya memerlukan kita tidak melengah-lengahkan lagi masa untuk menjadi kaya. Lakukan sekarang sebelum sehari menjadi seminggu, seminggu menjadi sebulan, sebulan menjadi setahun dan sedar tak sedar, bertahun-tahun terlepas tanpa kita mula langkah menjaga kewangan kita! – Wang anda, kuasa anda! ~Irfan Khairi

Soalan pembaca:
Berinteraksi mengenai  kewangan, perniagaan & motivasi di Facebook Irfan Khairi di www.facebook.com/irfankhairi.fb Tanyakan soalan anda di sana!

Asylana, Seri Kembangan:
Saya kini telah bekerja dan baru mendirikan rumah tangga. Nasihat Irfan Khairi untuk menyimpan dan melabur wang selama 20 tahun tanpa menyentuhnya, agak sukar dilakukan, tambahan, hendak membayar bil dan perbelanjaan harian pun cukup-cukup duit sahaja.

Saya faham keadaan ramai antara kita hari ini, wang yang ada hanya cukup-cukup makan. Sampai hujung bulan, kebanyakan dariapda wang kita sudah habis dibelanjakan. Tetapi cuba anda fikirkan. Sekiranya anda tidak mula menyimpan dan melabur sekarang, bagaimana keadaan anda apabila anda pencen kelak? Atau terdapat sebarang kemalangan yang membuatkan anda tidak dapat bekerja? Bagaimana pula dengan keluarga anda dan anak-anak anda?

Naishat jujur saya adalah, anda perlu melakukan apa sahaja supaya keadaan kewangan anda dan keluarga terjaga sebelum terlewat. Cari jalan untuk menambahkan pendapatan anda, mungkin melalui permintaan kenaikan gaji sekiranya anda rasakan diri anda layak, atau memulakan karier ditempat lain yang boleh memberi lebih banyak ruangan untuk anda menyimpan. Anda juga boleh memulakan perniagaan sambilan untuk menjana pendapatan, di samping itu, cari peluang berjimat dan kurangkan perbelanjaan – sama ada mengurangkan belanja rokok, the tarik, hiburan dan apa sahaja.

Sekiranya anda tidak melakukan sesuatu sekarang, anda akan dalam keadaan yang lebih teruk satu hari nanti!

Qistina Aziz, Kuantan:
Saya telah melabur sejumlah wang 4 tahun yang lalu di dalam sejenis skim pelaburan. Hari ini, pelaburan tersebut kerugian lebih 30%. Saya kurang yakin dan saya tidak mahu menjualnya sehingga pelaburan tersebut naik kembali dan saya mendapat balik modal asal saya. Apakah nasihat Irfan?

Sekiranya hari ini, pelaburan tersebut diumumkan, dengan rekod kejatuhan 30% sejak 4 tahun lalu, dan anda belum lagi melabur, adakah anda akan keluarkan wang anda untuk melabur pada syarikat tersebut?

Saya pasti jawpannya adalah tidak bukan? Anda tidak akan melabur pada syarikat tersebut. Tetapi, mengapa pula, apabila pelaburan itu jatuh, anda ingin terus menunggu dan membiarkan wang anda di situ?

Keputusan yang anda lakukan adalah berasakan emosi di mana anda rasa “sayang” atau “takut rugi” bila tidak mendapat pulangan wang anda. Nasihat saya, jangan asaskan keputusan anda pada emosi. Lakukan penyelidikan atas syarikat dan pelaburan tersebut. Sebenarnya, dalam pelaburan yang berisiko, anda perlu sering melihat prestasinya sekurang-kurangnya dua kali setahun. Bukan maksud saya setiap kali anda melabur, dan mengalami kerugian, anda perlu keluarkan wang anda dan beredar. Maksud saya adalah tidak meletakkan keputusan pelaburan anda pada emosi, tetapi lebih kepada fakta dan penyelidikan. Adakalanya, pelaburan yang kita lakukan adalah pelaburan yang tidak baik. Maka, harus kita mengakuinya dan teruskan melabur di tempat yang lebih meyakinkan kita.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Melengahkan masa untuk kaya (Bahagian 2)

  1. En Irfan ada kesilapan typo pada baris sama ada mengurangkan belanja rokok, the tarik. Teh jd the. Harap Maklum.

Leave a Reply

Your email address will not be published.