Wang untuk kecemasan (Bahagian 2)

Bersambung dari: Wang untuk kecemasan (Bahagian 1)

Mula menyimpan untuk tabung simpanan kecemasan bukanlah perkara yang mudah terutamanya bagi mereka yang belum memulakan.Ia memerlukan perubahan mindset dan tabiat berbelanja. Namun satu cara untuk membantu dalam mengetepikan sejumlah wang pendapatan anda untuk disimpan ke dalam tabung kecemasan adalah dengan cara automasi.

Setiap bulan, lakukan arahan automatic pada bank anda untuk memindahkan sejumlah wang sekurang-kurangnya 10% pendapatan anda ke akaun yang berasingan. Dengan melakukan arahan automatic setiap bulan ini, kita tidak akan terlupa menyimpan serta akan mengubah tabiat belanja kita dengan hanya membelanjakan baki 90% daripada pendapatan. Simpanan dalam akaun kecemasan kita jangan disentuh pula sehingga terdapatnya kecemasan! Harapannya, waktu itu tidak akan tiba.

Amat penting melindungi diri kita sendiri terlebih dahulu dari segi kewangan, oleh kerana jika bukan kita, siapa lagi yang akan melindungi kita sekiranya terdapat kecemasan?

Soalan pembaca:
Berinteraksi mengenai  kewangan, perniagaan & motivasi di Facebook Irfan Khairi di www.facebook.com/irfankhairi.fb Tanyakan soalan anda di sana!

Azreen Arshad, Segamat
Saya tidak akan terlepas kolum Irfan Khairi setiap minggu di Majalah Metro untuk membaiki kewangan saya. Soalan saya, yang mana perlu saya dahulukan- menyimpan untuk kecemasan, atau membayar baki kad kredit saya yang kini agak tinggi ?

Pastinya membayar baki kad kredit anda perlu didahulukan. Ini kerana, interest yang dikenakan oleh kad kredit adalah agak tinggi berbanding dengan interest yang mungkin anda terima dari simpanan anda. Apa gunanya menyimpan sekiranya bayaran interest yang anda perlu bayar pada kad kredit adalah 18% sedangkan interest yang anda terima dari simpanan anda adalah 4%?

cc

Anda sebenarnya dalam kerugian selagi baki kad kredit tidak dijelaskan. Walaupun anda akan rasa lega apabila melihat baki simpanan anda yang meningkat, tetapi perlu diingat bahawa itu tidak dikira sebagai wang kecemasan oleh kerana anda tetap berhutang pada kad kredit yang perlu dilangsaikan dengan cepat sebelum interest menambahkannya. Utamakan bayaran kad kredit terlebih dahulu sebelum menyimpan untuk kecemasan.

Mohd Salleh, Puchong
Saya ingin berhenti kerja dan memulakan perniagaan. Apakah nasihat bro Irfan Khairi ?

Nasihat pertama, sebelum berhenti kerja dan memulakan perniagaan, pastikan anda mempunyai sekurang-kurangnya wang simpanan untuk menanggung anda dan keluarga selama 6 bulan. Kedua, lakukan penyelidikan atas perniagaan dan pasaran anda. Hadis mengatakan 9/10 rezeki datangnya dalam perniagaan, tetapi, hakikatnya, 9/10 perniagaan gagal. Bukan hendak menakutkan anda, tetapi, sekadar ingin anda bersiap sedia dari segi semangat, ilmu dan motivasi untuk memulakan perniagaan.

Dalami ilmu perniagaan anda dengan banyak membaca, bertanya dan menghadiri kursus-kursus yang berkaitan dengan perniagaan anda. Lebih banyak ilmu yang anda miliki, maka lebih mudah untuk anda mencapai rezeki 9/10 dalam perniagaan itu!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

2 thoughts on “Wang untuk kecemasan (Bahagian 2)

  1. Tabung kecemasan ini pada pendapat saya sebenarnya boleh menjadi satu alat untuk kita mengukur cara kita menguruskan kewangan peribadi. Sejauh mana kita patuh untuk ‘mencarum’ ke dalam tabung ini secara konsisten, sejauh mana kita dapat menahan diri dari menggunakan dana ini, dan sejauh mana pula kita dapat mengembangkan dana ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published.